Gå til innhold

Slik skal Samsung få mobilene til å lade fem ganger raskere enn i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ladecykler og energitetthet er det vi trenger.

 

Batteriet til min Samsung S4+ tok kvelden etter kun 1,5 år. Nå er alle batterier limt fast så da burde i hvertfall 4-5 år levetid vaere ett minimum for en mobil som koster nesten 10.000kr.

Jeg har pt. mer tro på å innføre et lovverk som regulerer makspris for skifte av batteri.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke selve ladesyklusen som har tatt knekken på batteriet ditt? Lot du telefonen ligge med fulladet batteri over lang tid? Lot du noen ganger telefonen gå helt tom for strøm?

Det er vel uansett et resultat av samme ting. Jo bedre teknikk og fokus på flere sykluser gjør nok også at den tåler bedre å bli "ladet ut", samt ligge "fulladet". Hvor fullt og tomt er relative verdier som også kan settes både opp eller ned, etter hva som ønskes. Høyest mulig kapasitet eller bedre holdbarhet.

 

Ettersom de beskriver en økning i kapasitet så kan dette også byttes mot en vesentlig økning i holdbarhet både i sykluser, antall fulle utladninger og hvor lenge den kan være fullt oppladet (da maks spenning kan settes ned, og min.spenning settes opp).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Ladecykler og energitetthet er det vi trenger.

 

Batteriet til min Samsung S4+ tok kvelden etter kun 1,5 år. Nå er alle batterier limt fast så da burde i hvertfall 4-5 år levetid vaere ett minimum for en mobil som koster nesten 10.000kr.

Jeg har pt. mer tro på å innføre et lovverk som regulerer makspris for skifte av batteri.

Hadde også vært bra med en app som du kan styre maks og minimum ladning på batteriet. Så hvis du vil spare batteriet, setter du på max 90% og minimum 5% eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Ladecykler og energitetthet er det vi trenger.

 

Batteriet til min Samsung S4+ tok kvelden etter kun 1,5 år. Nå er alle batterier limt fast så da burde i hvertfall 4-5 år levetid vaere ett minimum for en mobil som koster nesten 10.000kr.

Nå er riktignok 4-5 år levetid mindre enn det et batteri skal leve. Bare på 2 år alene garanteres det at batteriet ditt har igjen ca. 85% av original kapasitet (eller 95% med de nyere telefonene til Sony og Samung -- så de har tydeligvis tatt bekymringen du etterlyser seriøst). At batteriet ditt tok kvelden før dette faller innenfor produksjonsfeil og er noe du må ta opp med reklamasjonsretten din.

 

 

 

Ladecykler og energitetthet er det vi trenger.

 

Batteriet til min Samsung S4+ tok kvelden etter kun 1,5 år. Nå er alle batterier limt fast så da burde i hvertfall 4-5 år levetid vaere ett minimum for en mobil som koster nesten 10.000kr.

Jeg har pt. mer tro på å innføre et lovverk som regulerer makspris for skifte av batteri.

Hadde også vært bra med en app som du kan styre maks og minimum ladning på batteriet. Så hvis du vil spare batteriet, setter du på max 90% og minimum 5% eller noe sånt.

 

 

Moderne batterier har vel allerede dette? Dvs. at 100% i selve telefonen ikke er 100% av selve batteriet. Samme med 0% ikke er 0% av det faktiske batteriet (hvis det hadde vært tilfellet, hadde du ikke kunnet slått på telefonen og sett logoen som sier at telefonen er tom for batteri, samtlige ganger). 

 

Batteribekymring er uansett overdrevet. En skal klare seg fint med batteriet på telefonen i lang nok tid, før man kjøper ny telefon. De største problemene ligger først og fremst med defektive batteriet, oppdateringer som gir dårligere batteritid eller rett og slett overdrevet lading av telefonen. Det siste er tilfellet for iPhone-brukere, da de ikke har quick charge og folk ofte lar telefonen lade over hele natten. Det betyr at telefonen lades i flere telefoner, etter at den er på 100%, som jo ikke er bra. Bare det at den bruker så lang tid på å lade til å begynne er heller ikke bra, da batterieffektivtet påvirkes mest av varmeutvikling. Som er grunnen til at frekvensen av iPhone-brukere er så vanvittig mye mer enn andre. 

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Istedetfor alle disse stupide påfunnene som en gjerne treffer på i norske kommuner for å bevare miljøet, så kunne man kanskje heller forlange at denne nye typen batterier henter karbonet sitt i fra CO2-fangst, framfor å ta noe mer tilgjengeliggjort "rett fra berg" svart karbonpulver i bruk?

 

Energifangsten for omgjøring av CO2, må selvsagt kreves tatt i fra fornybarkildene som finnes, sol, vind, vann, bølge eller hva det måtte bli.

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...