Gå til innhold

Her er den: Nye Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager settes ikke denne opp mot både Kia Soul EV og Hyundai Ioniq EV?

Det forundrer også meg, for ikke å glemme Renault Zoe, som altså har tilsvarende batteristørrrelse og rekkevidde som nye Leaf, og derved faktisk er den mest relevante å sammenligne med.

 

Kia Soul og Ioniq har, i likhet med BMW i3 og eGolf rekkevidder som egentlig stiller de i en annen klasse enn nye Leaf. (det blir litt som Norge mot Tyskland i fotball........)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange ble nok skuffet og håpet denne skulle kunne sammenlignes med Tesla Model 3.

Men mange ble nok skuffet her.

 

Merkelig strategi at de ikke øker batteristørrelsen, men leverer med samme batteri som for 7 år siden. Bare med "økt tetthet".

 

De ser jo at konkurrentene kommer med større og større batteripakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig strategi at de ikke øker batteristørrelsen, men leverer med samme batteri som for 7 år siden. Bare med "økt tetthet".

 

De ser jo at konkurrentene kommer med større og større batteripakker.

 

Batteripakken er større målt i kWh. Det er det som betyr noe. Dette er på ingen måte "samme batteri" som for 7 år siden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er vel som forventet? For mange vil jo denne dekke daglige behov med god margin. Vi kjøpte Leaf med 30kWh batteriet for snart 2 år siden (fikk den utlevert januar 2016). Den holdt fint til daglige gjøremål, men når vi skulle kjøre 170km for å treffe familien, så var det veldig kjedelig å stå i kø på hurtigladeren som fantes på halvveien. Endte ofte opp med å lade i 1 time på kjøpesenter med gratis 32amp lading via Type2. 

 

Ikke uten grunn vi byttet til Model S kun 9 måneder senere. Ladenettet til Tesla er veldig overlegent hurtigladerne til Fortum som har alt for få stasjoner.

 

Når det er sagt, kunne gjerne tenkt meg en slik som bil nr 2, var godt fornøyd med Leafen. Spørsmålet er vel levering og tilgjengelighet. Klarer de å levere bilene på kort tid og til gode priser, så vil de nok selge masse. "Konkurrentene" klarer jo ikke å levere noe ennå, selv om de er lansert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er vel som forventet? For mange vil jo denne dekke daglige behov med god margin. Vi kjøpte Leaf med 30kWh batteriet for snart 2 år siden (fikk den utlevert januar 2016). Den holdt fint til daglige gjøremål, men når vi skulle kjøre 170km for å treffe familien, så var det veldig kjedelig å stå i kø på hurtigladeren som fantes på halvveien. Endte ofte opp med å lade i 1 time på kjøpesenter med gratis 32amp lading via Type2. 

 

Ikke uten grunn vi byttet til Model S kun 9 måneder senere. Ladenettet til Tesla er veldig overlegent hurtigladerne til Fortum som har alt for få stasjoner.

 

Når det er sagt, kunne gjerne tenkt meg en slik som bil nr 2, var godt fornøyd med Leafen. Spørsmålet er vel levering og tilgjengelighet. Klarer de å levere bilene på kort tid og til gode priser, så vil de nok selge masse. "Konkurrentene" klarer jo ikke å levere noe ennå, selv om de er lansert. 

 

Du nevner kun Fortum som leverandør av hurtiglading. Grønn kontakt har og et godt utbygd nettverk etterhvert. Så jeg ser ikke helt problemet ditt mht. det. Selv har jeg en Nissan Leaf, 2013-modell, med 24kwh. Den dekker mye av mine behov. Eneste er på vei fra Vågå over Valdresflya, når jeg kjører sørover fra vennetur. Da går det akkurat, og ved å kjøre pent og pyntelig hele veien, til Beitostølen. Ellers er det nok med lademuligheter underveis. Hvis det er kø ett sted, iberegner jeg dette, og kjører til neste, som ofte er ledig, i stedet for å vente. Alternativt lade på semihurtigladeren som er satt opp, mens man venter på tur på hurtiglader. Det som forundrer med den nye Leafen, er at de ikke har økt ladehastigheten på hurtiglading. Det er ikke greit. Her burde de ha lagt inn eksempelvis opptil 150kw og ikke som dagens utgave, med 50kw. Standard burde også være å ha med 32A, 16A blir "puslete" i så måte på steder der en kan lade såpass raskt.

 

Det som blir spennende, er å se når de tilbyr større batterikapasitet til neste år, og hvor langt en kan kjøre uten å lade da. Det vil ha mye å si for salget, tror jeg. For bilen er veldig grei å kjøre med (regner med de tar med egenskapene fra dagens utgave), så vil det bli bra.

 

Men, det pussigste i dag, er at ikke de forteller alt av tekniske detaljer når de avslører bilen. Siden den skal være produksjonsklar om kort tid.

 

I allefall. For min egen del er det ønskelig med minst 300km. rekkevidde på vinterstid, og mulighet for å sette på henger. Det vet vi heller ikke om foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat tilsendt priser inkludert levering. Det var fra 293.900,- noe jeg synest var veldig dyrt. Trodde at grunnen til de gikk for 40kw var for å beholde samme pris som før. Fikk også opplyst at den ikke kommer med tilhengerfeste. Veskekjølt batteri er heller ikke på plass...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Merkelig strategi at de ikke øker batteristørrelsen, men leverer med samme batteri som for 7 år siden. Bare med "økt tetthet".

 

De ser jo at konkurrentene kommer med større og større batteripakker.

 

Batteripakken er større målt i kWh. Det er det som betyr noe. Dette er på ingen måte "samme batteri" som for 7 år siden.

Enig i det, men likevel er det ikke så mye som kundene hadde håpet på? Jeg tror mange vil velge/ skifte merke etter hvor stor rekkevidde bilene har.

 

Så lenge det ikke finnes "fyllestasjoner" tett nok til å kjøre hvemsomhelst i landet er rekkevidde utrolig viktig for meg når jeg går for elektrisk/(hybrid) neste gang.

 

Kommer til å beholde min 2015 diesel alltrack en god stund til før jeg bytter til noe med ett batteri som drivstoffskilde. Og jeg er pro elektrisk ;)

 

Og det er synd, elektrisk er hekt klart fremtiden i forhold til å kutte ledd mellom solkraft ned til kraft til å drive biler, og andre fremdriftsmidler inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor i alle dager settes ikke denne opp mot både Kia Soul EV og Hyundai Ioniq EV?

Det forundrer også meg, for ikke å glemme Renault Zoe, som altså har tilsvarende batteristørrrelse og rekkevidde som nye Leaf, og derved faktisk er den mest relevante å sammenligne med.

 

Kia Soul og Ioniq har, i likhet med BMW i3 og eGolf rekkevidder som egentlig stiller de i en annen klasse enn nye Leaf. (det blir litt som Norge mot Tyskland i fotball........)

 

Litt sløvt satt opp den tabellen ja..

 

Kan også nevne at selv om TM3 vil støtte supercharger så vil det være med vesentlig lavere effekt enn 145kW. 145kW er for øyeblikket maks ut fra en ladestolpe, som må deles på to biler. Maks inn på Model S/X er 120kW. Ut fra Teslas anslag på ladetid og batteristørrelse så vil TM3 lade med omtrent 60/80kW, avhengig om du har standard eller long-range batteri.

 

Så vil tiden vise om/når Tesla får skikkelig fart på ladinga..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er vel som forventet? For mange vil jo denne dekke daglige behov med god margin. Vi kjøpte Leaf med 30kWh batteriet for snart 2 år siden (fikk den utlevert januar 2016). Den holdt fint til daglige gjøremål, men når vi skulle kjøre 170km for å treffe familien, så var det veldig kjedelig å stå i kø på hurtigladeren som fantes på halvveien. Endte ofte opp med å lade i 1 time på kjøpesenter med gratis 32amp lading via Type2. 

 

Ikke uten grunn vi byttet til Model S kun 9 måneder senere. Ladenettet til Tesla er veldig overlegent hurtigladerne til Fortum som har alt for få stasjoner.

 

Når det er sagt, kunne gjerne tenkt meg en slik som bil nr 2, var godt fornøyd med Leafen. Spørsmålet er vel levering og tilgjengelighet. Klarer de å levere bilene på kort tid og til gode priser, så vil de nok selge masse. "Konkurrentene" klarer jo ikke å levere noe ennå, selv om de er lansert. 

Du nevner kun Fortum som leverandør av hurtiglading. Grønn kontakt har og et godt utbygd nettverk etterhvert. Så jeg ser ikke helt problemet ditt mht. det. Selv har jeg en Nissan Leaf, 2013-modell, med 24kwh. Den dekker mye av mine behov. Eneste er på vei fra Vågå over Valdresflya, når jeg kjører sørover fra vennetur. Da går det akkurat, og ved å kjøre pent og pyntelig hele veien, til Beitostølen. Ellers er det nok med lademuligheter underveis. Hvis det er kø ett sted, iberegner jeg dette, og kjører til neste, som ofte er ledig, i stedet for å vente. Alternativt lade på semihurtigladeren som er satt opp, mens man venter på tur på hurtiglader. Det som forundrer med den nye Leafen, er at de ikke har økt ladehastigheten på hurtiglading. Det er ikke greit. Her burde de ha lagt inn eksempelvis opptil 150kw og ikke som dagens utgave, med 50kw. Standard burde også være å ha med 32A, 16A blir "puslete" i så måte på steder der en kan lade såpass raskt.

 

Det som blir spennende, er å se når de tilbyr større batterikapasitet til neste år, og hvor langt en kan kjøre uten å lade da. Det vil ha mye å si for salget, tror jeg. For bilen er veldig grei å kjøre med (regner med de tar med egenskapene fra dagens utgave), så vil det bli bra.

 

Men, det pussigste i dag, er at ikke de forteller alt av tekniske detaljer når de avslører bilen. Siden den skal være produksjonsklar om kort tid.

 

I allefall. For min egen del er det ønskelig med minst 300km. rekkevidde på vinterstid, og mulighet for å sette på henger. Det vet vi heller ikke om foreløpig.

 

Hei.

 

På min strekning til familie (fra Trondheim til Hitra), så er det bare Fortum etter ca. 50km. Ved helgeutkjørsel her, så er det alltid mange biler som venter på lading ved Fortums ladestasjon, med kun 2 ladestasjoner som kan lades parallelt (CSS og Chademo). Mulig Grønn kontakt er greit i dag, men på det tidspunktet, var det nok til at vi valgte å kjøpe Tesla. Mulig du synes det er greit å stå å vente på å få plass til å lade, men der sluttet vel min tålmodighet, spesielt med kone og småbarn. Valget ble veldig enkelt. Med Tesla har vi også kunne ha bilferie nedover til Tyskland og opp til Danmark med 3500km tilbakelagt uten å betale 1kr og med relativt greie pauser på veien og måtte ikke vente en eneste gang på at det skulle bli ledig ladestasjon.

Lenke til kommentar

Det var skuffende greier både på rekkevidde og ladehastighet...

 

Og enda mer skuffende pris!

 

Jeg hadde trodd denne skulle bli billigere og konkurrere med rimelige modeller fra Kia, Renault og Hyundai.

Men med denne korte rekkevidden har de priset seg helt ut av markedet med en prislapp rundt 300.000.

 

Da havner den prismessig i samme katergori som Opel og Tesla3, som begge gir mye mer valuta for pengene i form av rekkevidde og/eller komfort!

 

Nei, her tror jeg de bommet grovt paa markedet med det utvalget som finnes i dag.

Hadde gledet meg til denne lanseringen, men ble skuffet. Kan rett og slett ikke se noen gode grunner til aa velge denne fremfor andre (og billigere) modeller...

Endret av gravypressure
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det var skuffende greier både på rekkevidde og ladehastighet...

 

Og enda mer skuffende pris!

 

Jeg hadde trodd denne skulle bli billigere og konkurrere med rimelige modeller fra Kia, Renault og Hyundai.

Men med denne korte rekkevidden har de priset seg helt ut av markedet med en prislapp rundt 300.000.

 

Da havner den prismessig i samme katergori som Opel og Tesla3, som begge gir mye mer valuta for pengene i form av rekkevidde og/eller komfort!

 

Nei, her tror jeg de bommet grovt paa markedet med det utvalget som finnes i dag.

Hadde gledet meg til denne lanseringen, men ble skuffet. Kan rett og slett ikke se noen gode grunner til aa velge denne fremfor andre (og billigere) modeller...

Mye kommer vel an på hvor raskt de kan levere. Den blir like dyr eller endog billigere og med lengre rekkevidde enn Ioniq, som vel har problemer medå levere nok biler, så jeg tror den kommer til å ta unna mange kunder fra de andre, da jeg tror de vil kunne levere raskere.

 

Jeg er egentlig ganske gira på Ioniq, men rekkevidden er hakket for lavt. Ioniq er langt penere, men nye Leaf er normal nok, så jeg skal ihvertfall se nærmere på denne, og være relativt klar til å underskrive en kontrakt, med mindre det kommer noen negative punkter som får meg til å endre mening.

 

Nye Ioniq og TM3 er akkurat langt nok frem i tid, slik det ser ut nå, til at jeg kanskje hopper på nå, og heller bytter igjen om 3-5 år. Da er kanskje TMY leveringsklar også, eventuelt en stasjonsvogn eller SUV/SAV tilgjengelig eller en varebilvariant med lengre rekkevidde.

 

Har fått sansen for konvertering til bobil for de som ikke trenger en hel hytte på veien, og en el-variant hadde da vært alle tiders. Ligger ute en video av en brite som gjorde dette med en Nissan NV200, så burde være mulig med el-versjonen også. Dog er rekkevidden for liten med dagens.

 

Viktigste da er å få sitteplasser til 5 for hverdagsbruk, og litt lastekapasitet. Samtidig vil jeg ha mulighet til å hente frem sengeplass for 2 eller 3, og plass til litt klær og litt utstyr, inkludert et lite telt (om vi er 5), grill, litt mat og litt drikke, for en weekend eller ukestur nå og da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...