Gå til innhold

Nå har «dødstidspunktet» for Flash endelig blitt satt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Javascript brukes stort sett bare for reklame og alt annet som irriterer

Tja. Du kan jo prøve å skru av JavaScript og se hvor lite som fremdeles fungerer.

 

Det er svært mye funksjonalitet på nett som bruker JavaScript, og hvitelisting er ikke så enkelt som du kanskje tror. Det er mye jobb å gå gjennom JavaScript-hvitelisting. Svært mange nettsteder vil rett og slett ikke fungere uten JavaScript.

 

HTML5, CSS3 og JavaScript er så vidt jeg vet det som er anbefalt per i dag. Det er vanskelig å få til god respons og interaktive nettsider uten noen form for programkode.

Endret av Augural
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sikkert mange her som husker fra tidlig 2000-tallet da vi hadde haugevis av Flash-spill aka Mujaffa/City Jumper/Fishy og denslags. Er html5 tilsvarende å bruke som erstatter for de som før lagde slike Flash-spill? Ikke at jeg har peiling på programmering, men jeg fikk inntrykk av at Flash gjorde det enklere å mekke i sammen et enkelt spill enn andre programmeringsspråk på gutterommet (siden det var så mange av dem).

Endret av Oly
Lenke til kommentar

Det er sikkert mange her som husker fra tidlig 2000-tallet da vi hadde haugevis av Flash-spill aka Mujaffa/City Jumper/Fishy og denslags. Er html5 tilsvarende å bruke som erstatter for de som før lagde slike Flash-spill? Ikke at jeg har peiling på programmering, men jeg fikk inntrykk av at Flash gjorde det enklere å mekke i sammen et enkelt spill enn andre programmeringsspråk på gutterommet (siden det var så mange av dem).

 

Jeg er ikke noen ekspert på flash-programmering selv heller, men at Flash var en av de første skikkelige standardene for å lage interaktivt innhold på nettet tror jeg er rimelig ukontroversielt. 

 

Både Flash og Java får mye hets på nett fordi det krever mye ressurser, eller fordi det må oppdateres i hytt og pine, men sannheten er at det ikke er før i nyere tid at det har eksistert noen bedre alternativer. 

 

Det er mulig vi har kommet så langt nå at Flash er klart for utfasing, men det er en grunn til at det har eksistert så lenge som det har gjort. 

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange her som husker fra tidlig 2000-tallet da vi hadde haugevis av Flash-spill aka Mujaffa/City Jumper/Fishy og denslags. Er html5 tilsvarende å bruke som erstatter for de som før lagde slike Flash-spill? Ikke at jeg har peiling på programmering, men jeg fikk inntrykk av at Flash gjorde det enklere å mekke i sammen et enkelt spill enn andre programmeringsspråk på gutterommet (siden det var så mange av dem).

 

Flash er sånn sett ikke et programeringspråk men en programutvidelse som kjører i nettleseren, men kan også kjøres som et eget program. Flash er et tegneprogram man kan scripte hendelser med bla. vektorgrafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...