Gå til innhold

TEST: Samsung QE65Q9F


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler folk å lese tv anmeldelser på hdtvtest.co.uk sin webside eller youtube kanal.

 

Tek er flink til mange ting. Men TV er ikke en av dem. Å si denne skjermen ha kontinuerlig 2000 nits er rett og slett flaut.

 

Som det står i teksten så kan TV-en kun yte 2000 nits i et begrenset areal over kortere perioder.

Lenke til kommentar

WOW TEK! Tydelig at dere driter i kommentarfeltet og kjører på i samme regle som før. Viser at det ikke er leserne genererer mest penger.

 

Denne modellen er IKKE bedre enn KS9505! Testet den med netflix. Bildet blir kornete i lyse partier (Iron fist 4k HER ) bleeding på halve skjermen i mørke scener med tekst og ikke minst en latterlig høy pris!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

WOW TEK! Tydelig at dere driter i kommentarfeltet og kjører på i samme regle som før. Viser at det ikke er leserne genererer mest penger.

 

Denne modellen er IKKE bedre enn KS9505! Testet den med Netflix. Bildet blir kornete i lyse partier (Iron fist 4k HER ) bleeding på halve skjermen i mørke scener med tekst og ikke minst en latterlig høy pris!

 

Vi har testet en del med Netflix, og kan ikke si å ha opplevd problemene du beskriver. Vet du hvilken sw-verson det gjelder? Vet Samsung hadde en del trøbbel med noen av de tidligere versjonene.

 

Som du sier så koster Q9 noen tusenlapper mer enn hva KS9505 gjorde da den kom. Det har skjermen også fått trekk for.

Endret av OHJohansen
Lenke til kommentar

"Litt dårlig innsynsvinkel" Jeg bare ler av dette. Vi er i 2017 og Samsung gidder ikke fikse sånt ved å gi ut Oled?

Høy lysstyrke er ikke en mangel på Tvene i dag, de blir kraftig redusert under kalibrering uansett.

Qled er en stor vits og kan ikke kjempe med Oled når det kommer til sorthet og innsynsvinkel. Men igjen, Samsung burde bare holdt seg til vaskemaskiner og ikke gi ut hakkete TVer med elendig innsynsvinkel, sorthet og blooming.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Anbefaler folk å lese tv anmeldelser på hdtvtest.co.uk sin webside eller youtube kanal.

 

Tek er flink til mange ting. Men TV er ikke en av dem. Å si denne skjermen ha kontinuerlig 2000 nits er rett og slett flaut.

 

Som det står i teksten så kan TV-en kun yte 2000 nits i et begrenset areal over kortere perioder.

Poenget mitt var at dere nevner denne fantastiske lysstyrken. Som om der var noe nytt. x930e eller x940e fra sony har høyere brightness fks.

 

Og har du målt 2000 nits? Fordi rtings og hdtvtest fikk 1500 maks nits. Og dette var på en bildeflate på 2%!!! . Hva er da brightness på hele bildet? Nettopp. Langt under 1000.

 

Skulle jo nesten tro anmeldelsen var skrevet av Samsung. Forstår ikle hvorfor dere tester mer. Det er så mange påstander i denne "anmeldelsen" som kommer fra et specc sheet. Men du/dere har ikke testet det selv.

 

Umulif å ta anmeldelsen seriøst da.

Endret av henrikrox
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg utfordrer hver og en av dere å tusle ned i din lokale elektronikkforhandler, og fortelle meg at noen kan konkurrere med fargene til Samsung Q9F i HDR-modus. Spesielt i lyse scener. Jeg mener det har blitt et helt manisk fokus på det perfekte sortnivå. Det er blitt som om sortnivået på LCD var det samme som i 2005, for 12 år siden. Dette stemmer jo ikke. Når jeg skrur på en demo av KS7005 med et sort parti, er det helt minimalt med lys å spore. Joda, rundt hvite logoer kan du finne glorie-effekt, men det merkes utrolig lite ellers. Det er da for Guds skyld Samsungs beste sortnivå på en LCD noensinne, med et VA-panel som har sortnivå blant sine kjente sterke sider.

 

Jeg er mer gira på å vite hvordan OLED-fans med sitt jag etter best mulig sortnivå, kan ignorere den mye mer åpenlyse mangelen på gråtoner - i det som kalles "black crush". For meg er ikke sortnivået på OLED naturlig, og det føles som om jeg mister enorme mengde detaljer både i mørke partier grunnet black crush, men også i lyse partier der lysstyrken kommer til kort. Det er min mening da.

 

Får OLED fjernet disse svakhetene, blir det uten tvil en suveren teknologi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er mer gira på å vite hvordan OLED-fans med sitt jag etter best mulig sortnivå, kan ignorere den mye mer åpenlyse mangelen på gråtoner - i det som kalles "black crush". For meg er ikke sortnivået på OLED naturlig, og det føles som om jeg mister enorme mengde detaljer både i mørke partier grunnet black crush, men også i lyse partier der lysstyrken kommer til kort. Det er min mening da.

 

Får OLED fjernet disse svakhetene, blir det uten tvil en suveren teknologi.

Var ikke black crush en villet prosessering i fjordårets OLED-modeller fra LG? Poenget var å fremheve sortnivået, men mange synes det ble dratt for mye i spakene. OLED-modeller fra Loewe, Philips og årets modeller fra LG skal vist ikke ha det problemet selv om det er LG sine OLED-paneler de benytter.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Anbefaler folk å lese tv anmeldelser på hdtvtest.co.uk sin webside eller youtube kanal.

 

Tek er flink til mange ting. Men TV er ikke en av dem. Å si denne skjermen ha kontinuerlig 2000 nits er rett og slett flaut.

 

Som det står i teksten så kan TV-en kun yte 2000 nits i et begrenset areal over kortere perioder.

Poenget mitt var at dere nevner denne fantastiske lysstyrken. Som om der var noe nytt. x930e eller x940e fra sony har høyere brightness fks.

 

Og har du målt 2000 nits? Fordi rtings og hdtvtest fikk 1500 maks nits. Og dette var på en bildeflate på 2%!!! . Hva er da brightness på hele bildet? Nettopp. Langt under 1000.

 

Skulle jo nesten tro anmeldelsen var skrevet av Samsung. Forstår ikle hvorfor dere tester mer. Det er så mange påstander i denne "anmeldelsen" som kommer fra et specc sheet. Men du/dere har ikke testet det selv.

 

Umulif å ta anmeldelsen seriøst da.

Her var det mye tåpelig oppgulp ja! Ble du såret av en positiv Samsung-test?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er såpass skeptisk til tek sine tv tester at jeg leser de i hovedsak bare på gøy. Jeg hadde aldri i ivet basert kjøpet på en tek anbefaling. Det sagt, jeg vet denne tven er bunnbelyst, der er første varselflagg, jeg venter til mer seriøse tester kommer ut, men etter q7 og q8 sine relativt slappe opptredener så er jeg meget skeptisk til denne. Ihverfall til den latterlige prisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Anbefaler folk å lese tv anmeldelser på hdtvtest.co.uk sin webside eller youtube kanal.

 

Tek er flink til mange ting. Men TV er ikke en av dem. Å si denne skjermen ha kontinuerlig 2000 nits er rett og slett flaut.

 

Enig, hdtvtest og rtings. Stoler du blindt på tek sine anbefalinger går du på en smell, spesielt på tver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har selv LG B6 med OLED. Og kan fort si at for min del så er sortnivå mye viktigere enn høyest mulig nits. Som oftest blir TV'en brukt til filmer og serier på kvelden da det er mørkt. OLED klarer kanskje ikke nå samme lysnivå som QLED, men den klarer likevel å nå et såpass høyt nivå at man blir blendet i et mørkt rom. Og det er godt nok for min del. Det som virkelig er den store fordelen med OLED er at rammene på panelet er nærmest ikke-eksisterende på grunn av det flotte sortnivået. Og LG fremfor Samsung any day når det kommer til TV pga WebOS, magic remote og fordi man har støtte for både Dolby Vision og HDR10. Så uansett om HDR eller Dolby Vision blir fremtiden, så er man safe!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har selv LG B6 med OLED. Og kan fort si at for min del så er sortnivå mye viktigere enn høyest mulig nits. Som oftest blir TV'en brukt til filmer og serier på kvelden da det er mørkt. OLED klarer kanskje ikke nå samme lysnivå som QLED, men den klarer likevel å nå et såpass høyt nivå at man blir blendet i et mørkt rom. Og det er godt nok for min del. Det som virkelig er den store fordelen med OLED er at rammene på panelet er nærmest ikke-eksisterende på grunn av det flotte sortnivået. Og LG fremfor Samsung any day når det kommer til TV pga WebOS, magic remote og fordi man har støtte for både Dolby Vision og HDR10. Så uansett om HDR eller Dolby Vision blir fremtiden, så er man safe!

 

Det er en smaksak, oled kan lide av blackchrush og innbrenning. Oled har sine fordeler i mørke rom, og led i lyse rom, selv om det nå begynner og bli vanskeligere å se forskjell, spesielt på top modeller, hoved styrken til oled er IMO innsynsvinkel, der er ingen i nærheten.

 

En grei tommelfinger regel er: sitter man 3m eller mindre kan oled ha noen fordeler, men sitter man lengere fra kan en større lysere LED tv være et bedre valg.

Lenke til kommentar

 

Har selv LG B6 med OLED. Og kan fort si at for min del så er sortnivå mye viktigere enn høyest mulig nits. Som oftest blir TV'en brukt til filmer og serier på kvelden da det er mørkt. OLED klarer kanskje ikke nå samme lysnivå som QLED, men den klarer likevel å nå et såpass høyt nivå at man blir blendet i et mørkt rom. Og det er godt nok for min del. Det som virkelig er den store fordelen med OLED er at rammene på panelet er nærmest ikke-eksisterende på grunn av det flotte sortnivået. Og LG fremfor Samsung any day når det kommer til TV pga WebOS, magic remote og fordi man har støtte for både Dolby Vision og HDR10. Så uansett om HDR eller Dolby Vision blir fremtiden, så er man safe!

Det er en smaksak, oled kan lide av blackchrush og innbrenning. Oled har sine fordeler i mørke rom, og led i lyse rom, selv om det nå begynner og bli vanskeligere å se forskjell, spesielt på top modeller, hoved styrken til oled er IMO innsynsvinkel, der er ingen i nærheten.

 

En grei tommelfinger regel er: sitter man 3m eller mindre kan oled ha noen fordeler, men sitter man lengere fra kan en større lysere LED tv være et bedre valg.

 

Du mener image retention? Innbrenning er jo når bilde er fast innbrent og aldri kan forsvinne, selv om man setter på f.eks. white noise på hele skjermbilde i 30 minutter.

 

Meg bekjent så er det ikke noe innbrenning på OLED, ihvertfall ikke fjorårets generasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...