Gå til innhold

Chess og Onecall lanserer nye abonnementer - her er prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Tips til redaksjonen: Sjekk ut hvilke priser som gjelder fra ett EU-land til et annet. Noen operatører gir deg dette gratis, noen tar den gamle EU-tariffen (50-ish øre per min/MB, og 20-ish øre per SMS) mens noen setter opp til samme pris som fra Norge til det aktuelle landet. Mobilpriser er ikke lett...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis du leser reklamen som en viss mann leser en viss bok, kan det godt tenkes at prisen blir så høy. Det betyr i tilfelle en åttedobling av prisen! For å være helt ærlig så tror jeg ikke at operatørene har tenkt særlig godt over dette, blant annet måtte Telia melde pass og be mg komme tilbake nærmere 15.6. Vi får heller vente og se.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dagens gode nyhet fra Telia

 

post-139280-0-56095200-1493731374_thumb.png

 

Samme vil også gjelde hos Chess, i følge chat med dem tidligere idag.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Tips til redaksjonen: Sjekk ut hvilke priser som gjelder fra ett EU-land til et annet. Noen operatører gir deg dette gratis, noen tar den gamle EU-tariffen (50-ish øre per min/MB, og 20-ish øre per SMS) mens noen setter opp til samme pris som fra Norge til det aktuelle landet. Mobilpriser er ikke lett...

 

Jepp, dette er en problemstilling jeg har i bakhodet. Skal høre hva de ulike har å si i løpet av kort tid.

 

/Stein Jarle, Tek

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å forbeholde meg muligheten til å koble meg opp til et svensk nettverk og ringe til et EU land selv om jeg befinner meg et random sted i østfold langs grensa. Makan til pris man må betale for å ringe et annet EU land fra norge..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du setter fingeren på det paradoksale: det er inkludert å ringe fra Hellas til Island, men Norge->England koster en femmer i minuttet. Det er ikke bærekraftig, spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske tjenester som Project Fi, eller noe liknende var tilgjengelig i Norge. Med Google sin tjeneste kan man bruke telefonen i omtrent hele verden, ikke bare EU, uten noe ekstra kostnad på abonnementet. Man slipper også å få overraskende regninger da man køper datapakker til faste priser uavhengig av forbruk, man i tillegg får pengene tilbake av det man ikke bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har alle operatørene rottet seg sammen med å kollektivt øke prisene slik at alle skal tjene mer penger på kundene? Liker ikke utviklingen som har skjedd siste året hvor prisene øker og GB per måned går ned, mot at de gir oss ræl som gratis EU bruk og ting jeg ikke trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har alle operatørene rottet seg sammen med å kollektivt øke prisene slik at alle skal tjene mer penger på kundene? Liker ikke utviklingen som har skjedd siste året hvor prisene øker og GB per måned går ned, mot at de gir oss ræl som gratis EU bruk og ting jeg ikke trenger.

 

Jeg håper jo at dette var siste støntet, for oss vanlige brukere er det ikke stort i igjen de kan krangle om prisene på. 

 

Det som gjenstår nå er hastighet. datamengde  og pris, spesial nummer tar jeg ikke med siden det er det måter og omgå

 

 

Personlig håper jeg at det kommer fridatabruk og en betaler for hastighten typ, 10,50,10 og frifart eller noe i den duren

Lenke til kommentar

Netcom/Telia har aldri sperret for alternativer til femsifrede telefonnummer. Nå har visst Telenor også sluttet å sperre det alternative nummeret.

 

Altså: Skal du ringe en bedrift på deres femsifrede kundenummer, let istedet etter "Fra utlandet"-linken.

Da finner du et vanlig åttesifret telefonnummer som bedriften kan kontaktes på.

Teleoperatørene sperrer ikke dette lengre, og du slipper å betale for å snakke med bedrifter.

 

Fri EU er flott. Jeg hadde ikke det i Portugal, og det var styr da min daværende operatør en fredag kveld skrudde av data på abonnementet mitt. Supporten åpnet på mandagen.

Siden har jeg byttet til en operatør med fri EU, og brukt telefonen slik det passer meg i flere land, som Frankrike, Nederland, England, Danmark og Sverige. Fri EU er ennå ikke lovpålagt, men Telenor og Telia har tyvstartet. Snart får alle det.

 

Mitt nåværende abonnement fra Telia har bare 40 GB, og det er i minste laget. Særlig på hytta når det regner.

TV er bare reklame, så jeg streamer video på nettet. Da ryker datakvoten fort.

Jeg velger laveste oppløsning på Youtube for å kunne se mest mulig video uten å bruke opp kvoten.

 

Data rollover gir meg ikke mer frihet. Tvert imot.

Selv om måneden snart er slutt, kan jeg ikke fråtse i data og skru opp kvaliteten.

Nå "må" jeg i stedet spare data til neste måned. Det kunne jeg ikke før.

 

Jeg tror alle, eller de fleste operatørene gir "full fart" på abonnementene sine. Altså, de begrenser ikke hastigheten med vilje.

Begrensningen ligger i basestasjonene. Noen stedet har fremdeles EDGE, og mange har 3G.

Selv på hytta mi, der basestasjonen nylig fikk egen fiberkabel, satte de inn en 3G-antenne i stedet for en med 4G.

Hva er vitsen med det, når de først var der oppe? Kunne like godt montert 4G mens de var i gang.

 

Jeg opplever likevel hastigheten som mer enn god nok til å streame HD video.

Men det tar noen sekunder å åpne nettsider. Med 4G kunne det vært ennå raskere. Muligens mer stabilt også.

Ofte forsvinner nettet i et minutt, men jeg vet ikke hvorfor.

 

Datakvotene må opp. Basestasjonene har nok kapasitet til å håndtere trafikken.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i ferd med å bestille Altibox fiber på hytta. Så lei er jeg av å vente på idiotene i Telia.

De klarer ikke engang å holde følge med dinosauren Telenor. Telia har 40 GB, Telenor har 60 GB.

Jeg er lei av å se på Youtube i 144p for å spare datakvoten.

 

Skulle ikke Telia være utfordreren? De burde ha minst 80 GB for å utfordre Telenor 60 GB.

Men begge burde ha minst det dobbelte allerede i 2015.

Lenke til kommentar

Dagens gode nyhet fra Telia

 

post-139280-0-56095200-1493731374_thumb.png

 

Samme vil også gjelde hos Chess, i følge chat med dem tidligere idag.

 

Mukig det er noe jeg ikke har fått med meg, men dette lovde de vel allerede da de ga oss roam like home EU i 2016. Eller er kanskje endringen for gamle abonnement som ikke hadde roam like home i seg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Sånn som jeg har forstått det, er soga som følger: For enkelhets skyld beskriver jeg bare abonnement med inkluderte minutter/SMS/data. Når jeg skriver EU, mener jeg EU + EØS, i noen tilfeller også Sveits og andre land.

 

Periode 1, frem til 29.4.2016

 

Det gjelder en maksimalpris for oppkall innen EU-området, dvs. når man er i et EU-land og ringer/melder/surfer til et annet EU-land.

 

Periode 2, 30.4.2016 til 14.6.2017

 

Nå gjelder ikke regelen om maksimalpris, i stedet gjelder den prisen du har for trafikk fra Norge til Norge, men det er anledning til å legge til noen få øre per minutt/SMS/MB. Noen operatører velger å ikke fakturere tillegget, f.eks. Telenor. Telia fakturerer ikke tillegget for trafikk til Norge og landet du er i, men fakturerer tillegg for trafikk til resten av EU. Noen operatører klarer ikke å gjøre rede for hva de faktisk gjør. Noen operatører krever mindre enn de kan. To operatører innførte dette regimet allerede 1.3.2016.

 

Periode 3, etter 14.6.2017

 

Nå er det ikke lenger anledning til å fakturere tillegget som gjaldt i periode 2. Trafikk fra ett EU-land til et annet skal koste det samme som trafikk i Norge. Hvis du betaler per minutt/SMS/MB gjelder samme pris som i Norge, hvis du har pakke er bruken innen EU "gratis", dvs. inkludert. 

 

Det fører til den merkelige situasjonen at norske nordmenn ringer "gratis" fra Hellas til Island, mens det koster skjorta å ringe fra Norge til Tyskland. 
 
Dette er altså sånn jeg oppfatter det. Dessverre er markedsfolkene hos operatørene dårlige til å kommunisere detaljene, og de på brukerstøtte er ikke 100% oppdaterte, men sånn tror jeg altså at det skal være.
 
Her er en lenk til en en artikkel med en oversiktlig tabell som viser prisene:
 
Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...