Gå til innhold

Verdens raskeste skjermkort har blitt enda litt bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bare håpløst navngiving fra nVidia sin side, men de melker sine kunder litt VEL mye også. Titan Xp er det kortet de burde ha lansert i August i fjor, med som sagt da full 3840 cuda cores. Så lansert et gaming kort senere med 3584 cuda cores, ergo 1080 Ti. Slik hadde prisen på Titan kortet vært LITT mer rettferdiggjort vs 1080 Ti. Noe alla 980 Ti vs Titan X Maxwell var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare håpløst navngiving fra nVidia sin side, men de melker sine kunder litt VEL mye også. Titan Xp er det kortet de burde ha lansert i August i fjor, med som sagt da full 3840 cuda cores. Så lansert et gaming kort senere med 3584 cuda cores, ergo 1080 Ti. Slik hadde prisen på Titan kortet vært LITT mer rettferdiggjort vs 1080 Ti. Noe alla 980 Ti vs Titan X Maxwell var.

 

Ingen som tvinger noen til å kjøpe disse kortene. Bra av Nvidia å komme med kraftigere kort hele tiden, så får de brukerne som ønsker den aller beste ytelsen bruke penger på det hvis de ønsker det. Mye verre er det med AMD, som kom med sitt kraftigste kort for TO år siden og ikke har gitt sine brukere noen som helst måte å oppgradere til noe kraftigere. Det er å gi brukerne sine fingeren det. 

Lenke til kommentar

Mye verre er det med AMD, som kom med sitt kraftigste kort for TO år siden og ikke har gitt sine brukere noen som helst måte å oppgradere til noe kraftigere. Det er å gi brukerne sine fingeren det.

Hvordan er det mye verre? Med grafikkkort låser du deg jo ikke til noe økosystem hardware messig, du kan bytte å styre på så mye du vil mellom de forskjellige produsentene uten å måtte bruke en krone på å endre annen hardware. Det er dårlig business for AMD sin del, men forbrukerfiendtlig er det jo ikke på noen måte.

 

Det nvidia holder på med her ved å holde tilbake GP102 GPUen på den orginale Titan X pascal for så å slippe en fully unlocked version til samme prisen under ett år senere kan jeg godt forstå at mange syns er forbrukerfiendtlig derimot.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Mye verre er det med AMD, som kom med sitt kraftigste kort for TO år siden og ikke har gitt sine brukere noen som helst måte å oppgradere til noe kraftigere. Det er å gi brukerne sine fingeren det.

Hvordan er det mye verre? Med grafikkkort låser du deg jo ikke til noe økosystem hardware messig, du kan bytte å styre på så mye du vil mellom de forskjellige produsentene uten å måtte bruke en krone på å endre annen hardware. Det er dårlig business for AMD sin del, men forbrukerfiendtlig er det jo ikke på noen måte.

 

Det nvidia holder på med her ved å holde tilbake GP102 GPUen på den orginale Titan X pascal for så å slippe en fully unlocked version til samme prisen under ett år senere kan jeg godt forstå at mange syns er forbrukerfiendtlig derimot.

 

 

Nå vet jeg ikke om de i det hele tatt hadde muligheten å gi ut dette for ett år siden, men når konkurrenten ikke engang gidder gi ut nye kort så kan de jo med full rett gjøre som de vil. Ingen som tvinger noen å kjøpe ett nytt kort som yter bittelitt bedre. Brukerbasen for disse kortene er jo allikevel minimal så jeg kan ikke tenke meg de tjener så mye penger på de.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nvidia lanserte Quadro P6000 fully unlocked med alle 3840 cuda cores rundt samme tid som de lanserte den orginale Titan X Pascal om jeg ikke husker feil, så de har nok hatt full mulighet til å gi ut dette i lang tid. En har selvfølgelig produksjons yields og div. som jeg overhode ikke har greie på som kan tale for å få større utbytte av produksjonen ved å bruke "gimped" utgaver av GP102 i Titan X Pascal hvor de ellers kanskje måtte forkaste disse, men de hadde like fult muligheten å putte opplåste GP102er i Titan X fra starten av.

 

Jeg bryr meg personlig ikke så fryktelig mye, å sitter jo selv med 2 Titan X maxwell i PCen min så er slik sett ikke påvirket av dette. Men jeg skjønner godt at de som var tidlig ute å kjøpte Titan X Pascal kan bli noe irriterte, først får de ett lite slag i tryne når 1080ti faktisk går forbi dem ytelsesmessig ganske betydelig, og nå en siste knockout med å lansere den utgaven av Titan X som mange mener burde vært der fra starten av om en følger hvordan tidligere nvidia titan lineups har gått føre seg.

 

Det hele virker bare fryktelig spesielt av Nvidia når en tenker litt på det, de har 0 press fra AMD enda så å lansere dette kortet og potensielt gjøre den mest dedikerte og lojale kundegruppen sin sinte og skuffet i dette tilfellet virker bare fryktelig spesielt.

Lenke til kommentar

Det hele virker bare fryktelig spesielt av Nvidia når en tenker litt på det, de har 0 press fra AMD enda så å lansere dette kortet og potensielt gjøre den mest dedikerte og lojale kundegruppen sin sinte og skuffet i dette tilfellet virker bare fryktelig spesielt.

Ingen blir jo sinte på nvidia, for nvidia er rene helgenen og alt nvidia gjør galt er glemt i morgen uansett, største delen av nvidia kundegruppen kjøper nvidia blindt og ukritisk uansett årstid og model navn, den lojale fanboy gruppen vil nok fortsatt bestå skal du se og det vet nvidia veldig godt også.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Og med det må en jo bare gratulere Nvidia med det dummeste naming scheme'en noengang. Det vi står igjen med nå er altså 1. gen Titan X (maxwell) 2. gen Titan X (pascal) og 3. gen Titan Xp (pascal). De har altså nå lagt til en P i titan X navnet for å differensiere den fra den orginale titan X pascal, som hadde jo vært greit nok det om de hadde valgt å gitt pascal utgaven et annet navn enn maxwell utgaven, noe de ikke gjorde, så communitien ga Titan X pascal navnet Titan XP. Så nå når Nvidia kom ut med en ny utgave som de kaller Titan Xp er jo forvirringen komplett, de fleste trodde jo at Titan Xp var den orginale Titan X pascal bare at Nvidia hadde innsett hvor idiotisk navnet var å bare gått over til Xp navnet offesielt, men den gang ei... Kan ikke fatte at det er mulig engang.

Kepler gen:

Geforce GTX Titan

Geforce GTX Titan Black

Geforce GTX Titan Z

 

Maxwell gen:

Geforce GTX Titan X

 

Pascal gen:

Titan X

Titan Xp

 

Dere må få med dere, at her har de droppet Geforce navnet i Pascal-generasjonen og laget et "nytt" serie. Ikke nVidia sin feil at dere er for late til å kalle Maxwell-kortet bare Titan X

Lenke til kommentar

Ingen som tvinger noen til å kjøpe det dyreste kortet med en gang det kommer ut. Nvidia kunne dog vært flinkere når det kommer til navn.

 

De kunne f.eks kalt Maxwell Titan for "Titan IX", Pascal Titan for "Titan X", Pascal Titan 2 for "Titan X²" og Volta Titan for "Titan XI"

Lenke til kommentar

Ingen som tvinger noen til å kjøpe det dyreste kortet med en gang det kommer ut. Nvidia kunne dog vært flinkere når det kommer til navn.

 

De kunne f.eks kalt Maxwell Titan for "Titan IX", Pascal Titan for "Titan X", Pascal Titan 2 for "Titan X²" og Volta Titan for "Titan XI"

 

Det er ikke bare oss her i tråden som kritiserer nVidia angående Titan korta heller.

 

De burde navngi dem litt som de gjør med Geforce GTX serien. Tilsvarende Titan etter GTX 980 blir da Titan 990. Neste blir da Titan 1090, og nyeste som kom ut nå blir da Titan 1090 Ti. Tall er lettere for folk enn X. Klart X høres kanskje kulere ut :p

Lenke til kommentar

"blir tilgjengelig for Mac-brukere via nye Pascal-drivere"

 

Fint med drivere, men hvilken Mac kan Titan X egentlig brukes i? Må du drive opp en gammel 1. generasjon Mac Pro som Apple har sluttet å produsere siden 2012 for å kunne bruke verdens raskeste skjermkort?? Eller er dette heller tenkt til Hackingtosh?? Mest sannsynlig er at det siktes mot 3. generasjon Mac Pro som er under utvikling og blir først tilgjengelig en gang i 2018 eller 2019. Hvis dette betyr at denne Macen tillater bytte av skjermkort er det kjempebra, men i 2019 er Titan X blitt gammel. Med mindre det er noe jeg har gått glipp av, er det ingen som har bruk for Apple drivere nå...

Lenke til kommentar

Hvordan er dette på noen måte dårlig av Nvidia(utenom navnet :p)?

 

De lanserer et Titan kort. Alle vet at det kommer en Ti kort som ligger omtrent likt i ytelse hvertfall. Alle vet og at det ikke var en fullt opplåst brikke. Jeg så Quadro ble nevnt her som et eksempel på at de kunne lansert fullt opplåst, men jeg tror noen glemte å nevne prisen. Og folk synes allerede prisen på Titan er høy.

 

titan er et tilbud fra Nvidia. Det er jo ikke en gaming GPU, men blir solgt som en halvveis gaming GPU. Hvis du kjøper den vet du at den kommer til å ha elendig pris/ytelse til vanlige spill. Og du vet Nvidia kommer til å lansere en Ti versjon som koster klart mindre. Så det kom et nytt kort. Og? Det kommer jo nyere og kraftigere kort hele tiden. Vel fra Nvidia hvertfall. Skulle de heller gjort som AMD og bare droppet 1080, Titan, Titan XP og 1080Ti? 1070 er raskere uansett, så vi gidder ikke å lansere flere kort?

 

Så når Volta kommer, er Nvidia da fæle som kommer med nye og bedre kort rett etter at de kom med Titan XP? Selv om alle vet at om de kjøper Titan XP så vil det komme en kraftigere GPU om mindre enn 6 mnd?

 

FE var en ikke snill ting å gjøre, fordi de essensielt krevde ekstra penger for å få kortene tidligere, siden de visste mange ville ha dem og ikke hadde konkurranse. Samtidig er det jo relativt vanlig supply/demand prinsipp og årsaken til det er Nvidias monopol.

Lenke til kommentar

"blir tilgjengelig for Mac-brukere via nye Pascal-drivere"

 

Fint med drivere, men hvilken Mac kan Titan X egentlig brukes i? Må du drive opp en gammel 1. generasjon Mac Pro som Apple har sluttet å produsere siden 2012 for å kunne bruke verdens raskeste skjermkort?? Eller er dette heller tenkt til Hackingtosh?? Mest sannsynlig er at det siktes mot 3. generasjon Mac Pro som er under utvikling og blir først tilgjengelig en gang i 2018 eller 2019. Hvis dette betyr at denne Macen tillater bytte av skjermkort er det kjempebra, men i 2019 er Titan X blitt gammel. Med mindre det er noe jeg har gått glipp av, er det ingen som har bruk for Apple drivere nå...

Mac har Thunderbolt, Thunderbolt har PCI-E, så du kan koble den til alle Macer som har Thunderbolt med hjelp av en ekstern GPU dock.

Lenke til kommentar

 

Det hele virker bare fryktelig spesielt av Nvidia når en tenker litt på det, de har 0 press fra AMD enda så å lansere dette kortet og potensielt gjøre den mest dedikerte og lojale kundegruppen sin sinte og skuffet i dette tilfellet virker bare fryktelig spesielt.

Ingen blir jo sinte på nvidia, for nvidia er rene helgenen og alt nvidia gjør galt er glemt i morgen uansett, største delen av nvidia kundegruppen kjøper nvidia blindt og ukritisk uansett årstid og model navn, den lojale fanboy gruppen vil nok fortsatt bestå skal du se og det vet nvidia veldig godt også.

 

 

Ah, akkurat som AMD-fanboysa altså? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...