Gå til innhold

Dette huset ble 3D-skrevet på én dag – og kostet 85 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om en tar en snarvei og sier at det finnes buede Leca-blokker allerede.

 

Hva vil det koste å bygge denne omkretsens grunnmur med disse Leca-blokkene, murerhåndverker inkludert. Det ville vært en interessant sammenlikning. Jeg kan aldri tenke meg at en Leca-blokk løsning er særlig mye avvikende. Men kanskje jeg tar feil?

 

Eller hva om man går til et betong-element støperi, og ber de støpe denne grunnmursutformingen, hva vil det koste inkludert det å skulle få heist det på plass.

 

Både Leca-løsning og elementbetong må jo ferdiggjøres med kostrapping, få seg et tak, inventar mm. Men inventaret koster vel det samme for alle tre løsningene vel?

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja sluttsummen blir nok skyhøy her på berget uansett. Om 3D print med betong blir mainstream og reduserer kostnader for boligkjøper så kommer tomteprisene til å skyte til himmels, elektriker og rørlegger dobler prisene og vi sitter med akkurat like mye gjeld som før. 

 

Det er ikke bare snekkerne som er kostbare, vi  har jo lenge hatt modulbygg. Som bygges innendørs nærmest på samlebånd og som raskt kan settes opp på tomta. Da også var det snakk om hvor billig det skulle bli. Ja ikke vet jeg om noen som har "handlet seg rik" når de skal ha egen bolig. Modulbygg sparer mest for større utbyggere og entreprenører, blir nok det samme med 3D print. Der det spares på arbeidskraft går vinningen direkte i lomma på utbygger. Vi enkle boligkjøpere ender opp med 2 mill + i gjeld og lenker rundt anklene uansett om vi skal ha enebolig, med mindre man skal synge i berlevåg mannskor på fritiden og bo "på andre siden av verden". . 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis man kunne leid en slik maskin til å "legge vegger" og så gjøre resten selv med endelig kontroll fra autorisert agent for el og vann, så burde man kunne bygge små billige hus relativt mye billigere enn hva man man i dag. Spm er jo da bare hvor griske politikerne er, for en ting er sikkert de er ikke der for folket lengre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om en tar en snarvei og sier at det finnes buede Leca-blokker allerede.

 

Hva vil det koste å bygge denne omkretsens grunnmur med disse Leca-blokkene, murerhåndverker inkludert. Det ville vært en interessant sammenlikning. Jeg kan aldri tenke meg at en Leca-blokk løsning er særlig mye avvikende. Men kanskje jeg tar feil?

 

Eller hva om man går til et betong-element støperi, og ber de støpe denne grunnmursutformingen, hva vil det koste inkludert det å skulle få heist det på plass.

 

Både Leca-løsning og elementbetong må jo ferdiggjøres med kostrapping, få seg et tak, inventar mm. Men inventaret koster vel det samme for alle tre løsningene vel?

 

Er ikke nevneverdig vanskelig å lage buede vegger med firkantede leca-blokker, så lenge ikke buen er veldig liten/skarp.

 

Den store besparelsen her, er vel først og fremst den minimale menneskelige innsatsen. Arbeidskraft er dyrt. Jo færre mennesker og jo raskere det er å sette opp (kortere tid de må være på plass), jo mere sparer man.

 

Det at materialene er billige (sement, støpesand og vann, samt enkel armering), og krever lite logistikk, gjør selvsagt endel. Koster jo å frakte prebygde elementer, spesielt dersom de er lange og med rar form, slik at man ikke får så mye med per bil. Og må de i tillegg løftes på plass med kran, så er det og sterkt fordyrende.

 

Se f.eks. på priser på behandlet glass. En skikkelig glassfasade av litt størrelse, og med antirefleks, varmeisolerende og reflekterende egenskaper, gjerne med enveis utsyn (du ser ut, men naboer og andre klarer ikke se inn) koster fort like mye som hele det bygget kom på.

 

Flere har nevnt norske priser og avgifter, og det er nok også sterkt fordyrende, i tillegg til at vinterlandet sikkert krever langt bedre isolering enn dette bygget er utstyrt med. Har ikke sett videoen ennå, men regner dessuten med at det ikke støtter alle norske krav. Tenker først og fremst at rommene neppe følger krav til livsløp-standard (rullestolvennlig).

 

Med tilpasning og avgifter, gitt at man får gratis tomt og tilknytning til vann og kloakksystem som enkelte utkantkommuner tilbyr, så snakker vi fort doble prisen i Norge. Er tomta gratis, men ikke tilkoblingsavgiftene, så har du fort en 3-ganger. Men regner med prisen kun gjenspeiler selve byggets kostnader, gitt at tomta er flat allerede.

Lenke til kommentar

@4.3; ja. glemte ekspedisjonsgebyr, elektriker og rørlegger (som tar seg grovt overbetalt til tross for lav utdannelse), samt sannsynlige andre kostnader

 

Er nok mer firmaet og statens skyld i at elektrikern og rørleggeren tar seg grovt overbetalt. Time lønnen til elektriker og rørlegger ligger mellom 200 og 300kr timen avhengig erfaring og kompetanse. Resten av time raten går til firmaet og staten. Mange bonuser og avgifter som skal betales.

Lenke til kommentar

Hvor tullete regler man har spiller vel også en del med på byggepriser.

 

Jeg husker at bare for få år siden så ville de stramme inn ytterligere for baderom eller hva det var, med krav til kompetente fagfolk. At man behøver elektriker kan jeg leve med, men en hver idiot kan lære seg en og annen greie med litt veiledning.

 

Om man hadde hatt lov til å bygge huset sitt selv.. Så vil det komme noen problemer. Men dersom problemet ikke tilhører omsluttende naboer så ser jeg ikke helt den store faren med at noen ønsker å leve risikofullt. Overformynderiet her til lands vokser nesten for hvert år.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja sluttsummen blir nok skyhøy her på berget uansett. Om 3D print med betong blir mainstream og reduserer kostnader for boligkjøper så kommer tomteprisene til å skyte til himmels, elektriker og rørlegger dobler prisene og vi sitter med akkurat like mye gjeld som før. 

 

Det er ikke bare snekkerne som er kostbare, vi  har jo lenge hatt modulbygg. Som bygges innendørs nærmest på samlebånd og som raskt kan settes opp på tomta. Da også var det snakk om hvor billig det skulle bli. Ja ikke vet jeg om noen som har "handlet seg rik" når de skal ha egen bolig. Modulbygg sparer mest for større utbyggere og entreprenører, blir nok det samme med 3D print. Der det spares på arbeidskraft går vinningen direkte i lomma på utbygger. Vi enkle boligkjøpere ender opp med 2 mill + i gjeld og lenker rundt anklene uansett om vi skal ha enebolig, med mindre man skal synge i berlevåg mannskor på fritiden og bo "på andre siden av verden". . 

Har noen modulbygg her i området.

5.000.000 var prislappen for enebolig på 120kvm og enkel carport på ei mikroskopisk tomt.

 

Tror det blir eldre enebolig på oss etterhvert. Stort hus, stor tomt og mye penger til overs.

Lenke til kommentar

Om man hadde hatt lov til å bygge huset sitt selv.. Så vil det komme noen problemer. Men dersom problemet ikke tilhører omsluttende naboer så ser jeg ikke helt den store faren med at noen ønsker å leve risikofullt. Overformynderiet her til lands vokser nesten for hvert år.

Hva når huset blir solgt - og så faller det sammen?

Lenke til kommentar

Hva når huset blir solgt - og så faller det sammen?

Hvor ofte skjer dette? Det er hundretusener av hus i dette landet som er selvbyggd av våre foreldre eller forfedre, og det er ytterst sjelden man hører om at bolighus faller ned. Manglende vedlikehold er en annen sak.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@4.3; ja. glemte ekspedisjonsgebyr, elektriker og rørlegger (som tar seg grovt overbetalt til tross for lav utdannelse), samt sannsynlige andre kostnader

 

Så du mener at folk som ikke sitter 10år på skolebenken må ha lav lønn? Dummeste jeg har lest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

@4.3; ja. glemte ekspedisjonsgebyr, elektriker og rørlegger (som tar seg grovt overbetalt til tross for lav utdannelse), samt sannsynlige andre kostnader

 

Så du mener at folk som ikke sitter 10år på skolebenken må ha lav lønn? Dummeste jeg har lest

Da tas det med i beregningen at du er rørlegger eller elektriker. Er du noe annet som krever 2 år skole og 2 års arbeidserfaring så har du ikkje 200-300 kr timen.

Lenke til kommentar

Prisen var jo bra, ganger man arealet ( og prisen) med 3 får man jo en enebolig til en hyggelig pris.

 

3-D printing er jo i tiden, og da får vi nok se mye underlig som kan printes, og vi  godtar dette som en slags alkymi. (?)

Men hva er det som skulle gjøre at dette ikke kan gjøres med forskalinger/former og/eller ferdige blokker og gå like raskt og billig?

Før jeg får  en ordentig forklaring tror jeg dette kun er tull.

Lenke til kommentar

 

Hva når huset blir solgt - og så faller det sammen?

Hvor ofte skjer dette? Det er hundretusener av hus i dette landet som er selvbyggd av våre foreldre eller forfedre, og det er ytterst sjelden man hører om at bolighus faller ned. Manglende vedlikehold er en annen sak.

 

Ikke ofte men det skjer.

"Faller sammen" var bare et eksempel. Det er mye annet folk kan slurve med i et hus som kan ende opp med å ta livet av folk.

Poenget var, hvem er ansvarlig når noe skjer/oppdages etter huset er solgt videre?

 

Har hørt om folk som har fjernet bærevegger i hus f.eks. Hva skjer når noen nye flytter inn og etasjen/taket over bestemmer seg for å "flytte ned". Hvem er ansvarlig? Tviler på at forsikringsselskap dekker noe slikt. De dekker kanskje for de nye eierene, men sender krav til gamle eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...