Gå til innhold

SNIKTITT: Panasonics 2017 TV-er Vi har sett på Panasonics nye OLED-flaggskip, som blir langt billigere enn i fjor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EZ1000 i 65" til den prisen koster fortsatt mer enn det smaker. Når man får en slik bildekvalitet til under 40 tusen kroner, ja da skal jeg vurdere det. Kanskje om 3 år...

 

Prinsipielt ligger TV'ene alt for høyt i pris. Vi betaler riktig nok for en kontinuerlig utviklingsfase som har pågått en del år allerede, men å se på opp mot 40K som normalpris på en TV er egentlig uhørt.

 

Etter hvert som bildene blir så skarpe, og fargene blir så gode i de fleste nyansespekter slik vi nå ser, så begrenser det seg litt for hvor store forbedringer man kan få til fra år til år.

 

Når denne kurven jevner seg ut, bør også prisene jevne seg ut. Eller rettere sakt bør de begynne å gå nedover. Og ganske mye sådan. Man får nå store TV'er til godt under 20K uten at de er alt for gamle, man får til og med mye for 10K. Når utviklingen stagnerer burde dette bli prisene folk er villige til å betale for slike TV'er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prinsipielt ligger TV'ene alt for høyt i pris. Vi betaler riktig nok for en kontinuerlig utviklingsfase som har pågått en del år allerede, men å se på opp mot 40K som normalpris på en TV er egentlig uhørt.

 

Jeg betalte 32K for min 65" Panasonic VT30 plasma TV tilbake i 2011, og angrer ikke. Fortsatt en flott TV den dag i dag. Om den var dyr, ja helt klart, men de som kosta halvparten den gangen hadde jeg ikke blitt fornøyd med. Så det ligger litt der, at man vil kjøpe noe man blir fornøyd med og dessverre koster det mye penger ofte. Vi har alle en øvre grense for hvor høy pris man kan godta, for noen er det 5K,10K eller 40K.

Lenke til kommentar

 

Ingen Dolby Vision er årets store bommert med Panasonic Oled tvr .... Har helt trua på Dette blir king of Oled tvr men ingen Dolby vision er en rimelig bommert nå når Uhd Dolby vision filmer kommer .....

 

Er ikke Dolby Vision dynamisk metadata? (HDR10 er vel statisk?).

Jo, Dolby Vision er dynamisk men inneholder også innebygget HDR10 (statisk) metadata for bakoverkompatibilitet. HDR10 er det mest utbredte HDR formatet idag, men Dolby Vision kommer nå snart også på UHD bluray, og skal teoretisk gi ett bedre bilde.

 

Flere produsenter har i år valgt å implementere DV i sine TVer og flere UHD bluray spillere kommer med støtte i løpet av 2017 (2 stk pr idag)

Lenke til kommentar

 

Prinsipielt ligger TV'ene alt for høyt i pris. Vi betaler riktig nok for en kontinuerlig utviklingsfase som har pågått en del år allerede, men å se på opp mot 40K som normalpris på en TV er egentlig uhørt.

 

Jeg betalte 32K for min 65" Panasonic VT30 plasma TV tilbake i 2011, og angrer ikke. Fortsatt en flott TV den dag i dag. Om den var dyr, ja helt klart, men de som kosta halvparten den gangen hadde jeg ikke blitt fornøyd med. Så det ligger litt der, at man vil kjøpe noe man blir fornøyd med og dessverre koster det mye penger ofte. Vi har alle en øvre grense for hvor høy pris man kan godta, for noen er det 5K,10K eller 40K.

Kost meg med plasma i mange år selv, helt til LG OLED55B6V til 16990,- dukket opp i butikkene, da kunne jeg ikke dy meg..

 

B6V satt opp etter min egen kalibrering og smak, også i HDR10 og DolbyVision, er i 4k med eller uten HDR, en heftig mye bedre opplevelse. Med den nye firmwaren som fixer mye, bla. gir bedre stepping i innstillingene, vil jeg si dette er de best anvendte pengene jeg har brukt på elektro de siste årene. De ekstremt små forskjellene fra B6V til dyrere 55" modeller til 30-40-50 tusen, er derimot så langt fra verd det man kan komme, sålenge B6V nå faktisk eksisterer og koster dette, IMHO.. Enig med TrustedReviews, som til og med testet før firmware fixen og til en langt høyere pris: løp og kjøp...

 

PS: Etter å ha sett en myriade 4K DolbyVision serier på Netflix, ville jeg ikke anbefalt en TV uten slik støtte. NF ser ut til å satse mye på dette, og bildekvaliteten på bla. Marco Polo, er er svært god, selv med sikkert en god del NF komprimering involvert...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

 

 

Ingen Dolby Vision er årets store bommert med Panasonic Oled tvr .... Har helt trua på Dette blir king of Oled tvr men ingen Dolby vision er en rimelig bommert nå når Uhd Dolby vision filmer kommer .....

Er ikke Dolby Vision dynamisk metadata? (HDR10 er vel statisk?).

Jo, Dolby Vision er dynamisk men inneholder også innebygget HDR10 (statisk) metadata for bakoverkompatibilitet. HDR10 er det mest utbredte HDR formatet idag, men Dolby Vision kommer nå snart også på UHD bluray, og skal teoretisk gi ett bedre bilde.

 

Flere produsenter har i år valgt å implementere DV i sine TVer og flere UHD bluray spillere kommer med støtte i løpet av 2017 (2 stk pr idag)

 

 

Ja så da støtter Panasonics OLEDs Dolby Vision?

Lenke til kommentar

 

 

 

Ingen Dolby Vision er årets store bommert med Panasonic Oled tvr .... Har helt trua på Dette blir king of Oled tvr men ingen Dolby vision er en rimelig bommert nå når Uhd Dolby vision filmer kommer .....

 

Er ikke Dolby Vision dynamisk metadata? (HDR10 er vel statisk?).

Jo, Dolby Vision er dynamisk men inneholder også innebygget HDR10 (statisk) metadata for bakoverkompatibilitet. HDR10 er det mest utbredte HDR formatet idag, men Dolby Vision kommer nå snart også på UHD bluray, og skal teoretisk gi ett bedre bilde.

Flere produsenter har i år valgt å implementere DV i sine TVer og flere UHD bluray spillere kommer med støtte i løpet av 2017 (2 stk pr idag)

 

Ja så da støtter Panasonics OLEDs Dolby Vision?

Nei desverre

Lenke til kommentar

 

Ok, så hva har den støtte for da med sin dynamiske metadata?

 

 

 

Selskapet har nemlig lagt til støtte for både statisk og dynamisk metadata, hvilket betyr at skjermene skal kunne tygge unna det aller meste.

 

 

Det er på vei en "Dynamic HDR10" rett rundt hjørnet med dynamisk metadata, dette vil vel utgjevne noen av forskjellene mellom DolbyVision og HDR10, med unntak av DV med sin 12 bit (om jeg har forstått det riktig).... 

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...