Gå til innhold

Dårlig kvalitet på mobilkamera S7 Edge. Heve kjøpet?


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg fikk i september velge meg en mobil fra jobben som jeg bruker som privat og jobbtelefon.
Kjøpte den via en nettbutikk jobben har avtale med.
Jeg hadde tidligere en LG G4 som jeg var fornøyd med men som jeg tenke kona kunne overta siden vi har 2 små barn og ønsker å kunne ta gode bilder og filmer av barna med.
Jeg ville oppgradere og valget falt på det som omtales av proffene som den beste kameratelefonen på markedet, Samsung S7 edge.

Helt fra jeg fikk telefonen syntes jeg kameraet har vært dårlig, spesielt ved filming, det er dårlig fokus, udetaljert og dårlig fargegjenngivelse.

Prøvde først og resette telefonen uten å installere noen apper, men det hjalp ikke, det gikk så en stund jeg bare hadde det slik fordi jeg ikke hadde mulighet for å styre med å sende inn mobilen da.
Jeg prøvde igjen å resette mobilen over nyttår uten hell, sendte den inn til verksted, de fant feil, og skiftet kameramodul.
Da jeg fikk mobilen tilbake så jeg først at det var flere hakk i skjermen som ikke hadde vært der før, virka som om de hadde lagt den oppå noe og lagt vekt på telefonen.
Testet også kamera og det var fortsatt dårlig.
Sendte den inn igjen, dette sto i service papirene:

Byttet deler.
LCD Module
Oppgradert til nyeste software.
Enheten er testet ok ihht kundens feilbeskrivelse.
Finner ikke feil med Kamera under test, enheten har blitt sammenlignet med enhet av samme model uten at vi finner noe feil.
Galaxy Diagnostics slutt-test gjennomført uten feil eller avvik.

Fikk på onsdag mobilen tilbake, fornøyd med ny skjerm, men kamera er forsatt ikke bra!
Skrev mail til dem hvor jeg beskrev situasjonen og la ved 2 filmklipp, en av LG G4 og en av Samsungen, og fikk tilsendt ny servicelapp, og frankering. (Last ned filmklippene for best kvalitet, oppe i høyre hjørne etter å ha gått inn på lenkene).
Filmklippene jeg la ved er tatt samtidig, og med like bra, om ikke bedre oppløsning på Samsungen.
Filmklippene viser forskjellen som jeg mener er tydelig, og det er et best case opptak med Samsungen, for det er ofte dårligere kvalitet også.
Jeg mener at Samsungen som kommer best ut i tester av kamera, bør være bedre enn det som vises på videoen, har testet i butikk og da er det mye bedre kvalitet enn på mitt eksemplar. Man ser på videoene at LG telefonen som er 2 år eldre er mye bedre, du kan faktisk se detaljer, og det er mer liv i bildet. Det bør kunne forventes at den beste kameratelefonen på markedet skal prestere bedre enn dette!
Når jeg filmer min sønns hår på 1 år, vises det kun som diffust ull, du ser ikke at det er hår, mens på LG så ser du hårstråene.

Hva tror dere om denne saken?
Jeg ønsker å heve kjøpet, har ikke nevnt det til dem da de må få vurdere mobilen igjen på verksted.
Det er jo tredje gang den er sendt inn for samme feil.
Jeg har lagt ved videobevis, og jeg mener at telefonen bør prestere bedre enn dette!

Har ikke hørt noe enda ,men hvordan er reglene når det er en bedrift som har kjøpt mobilen?

Hva skal jeg gjøre hvis de sender meg telefonen igjen?











 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke videoinnstillinger bruker du når du filmer? Selv om Galaxy S7 edge har et godt kamera er det langt unna et skikkelig systemkamera, spesiell i lav belysning innendørs. Da blir detaljene fort grøtete, og Samsung bruker en ganske aggressiv støyreduksjon som fort går på bekostning av detaljer i bildet, i tillegg til kraftig oppskarping, kontrast og fargemetning ved standardinnstillinger. LG G4 er vel ca et år eldre, men den har også meget bra kamera. S7 edge er ikke en gigantisk oppgradering på bilde/video-fronten her, så det kan kanskje være at du har hatt litt for høye forventninger?

 

Hvis du f.eks tester et eksemplar i en godt opplyst butikk og sammenlikner det med resultatene du får når du filmer med ditt eget eksemplar hjemme (der det som oftest er mye svakere belysning) er det ikke rart du ser forskjell. Det er fortsatt en mobiltelefon med liten bildebrikke, og det trengs mye lys for å få gode resultater.

 

Ut ifra videoene du har postet seg jeg ingen åpenbare feil med Samsungen. Ta en titt på videoinnstillingene, prøv å film litt utendørs i dagslys også. Såvidt jeg kan huske kan du justere farger, hvitbalanse og skarphet på videoene, og hvitbalansen kan det være lurt å holde et spesielt øye med hvis du synes fargene blir kjipe. Pass også på at du har aktivert objektsporing-autofokus og stabilisering.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt mye tid på å prøve å gjøre resultatet bedre med å aktivere og deaktivere funksjoner, manuelt endre verdier osv. Har trålt youtube etter tips til hvordan man skal ta bedre film. Og som jeg skrev var filmen jeg tok i klippet det beste jeg klarte å få til for at det skulle være representativt. Prøvde min søsters godt brukte S5 igår i dårligere belysning inne og resultatet var et bedre resultat enn ved mitt eksemplar av S7 edge.

Har prøvd å filme i samme lys med flere andre mobiler og samtlige jeg har prøvd som er 2-3 år eldre er bedre.

Lenke til kommentar

Skal en ta bilder av barna så bør en minst ha et kompaktkamera

Og hvilken lov er dette?

Jeg ønsker å ha et kamera tilgjengelig for de fleste situasjoner, springer ikke rundt med et kompaktkamera i baklomma til enhver tid. Det er det som er styrken til en mobil. Og når jeg har hatt mobiltelefoner som tilfredsstiller mine behov i de fleste tilfeller bør det holde, jeg krever ihvertfall optimal kvalitet. Som man kan se skiftet de bildebrikke første gang fordi de merket at noe var feil.

Lenke til kommentar

Hvilke videoinnstillinger bruker du når du filmer? Selv om Galaxy S7 edge har et godt kamera er det langt unna et skikkelig systemkamera, spesiell i lav belysning innendørs. Da blir detaljene fort grøtete, og Samsung bruker en ganske aggressiv støyreduksjon som fort går på bekostning av detaljer i bildet, i tillegg til kraftig oppskarping, kontrast og fargemetning ved standardinnstillinger. LG G4 er vel ca et år eldre, men den har også meget bra kamera. S7 edge er ikke en gigantisk oppgradering på bilde/video-fronten her, så det kan kanskje være at du har hatt litt for høye forventninger?

Så han bør forvente at S7 har dårligere videokvalitet enn G4?

Lenke til kommentar

 

Hvilke videoinnstillinger bruker du når du filmer? Selv om Galaxy S7 edge har et godt kamera er det langt unna et skikkelig systemkamera, spesiell i lav belysning innendørs. Da blir detaljene fort grøtete, og Samsung bruker en ganske aggressiv støyreduksjon som fort går på bekostning av detaljer i bildet, i tillegg til kraftig oppskarping, kontrast og fargemetning ved standardinnstillinger. LG G4 er vel ca et år eldre, men den har også meget bra kamera. S7 edge er ikke en gigantisk oppgradering på bilde/video-fronten her, så det kan kanskje være at du har hatt litt for høye forventninger?

Så han bør forvente at S7 har dårligere videokvalitet enn G4?

 

 

Nei, ikke dårligere, men forskjellen er egentlig ikke så stor. Og jeg ser som sagt ikke helt hva som er i veien med S7-videoen kontra videoen fra G4. Hva skjer hvis du prøve å filme utendørs i godt lys med dem? Og sammenlikner du videoene på en datamaskin, eller på mobilene?

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke videoinnstillinger bruker du når du filmer? Selv om Galaxy S7 edge har et godt kamera er det langt unna et skikkelig systemkamera, spesiell i lav belysning innendørs. Da blir detaljene fort grøtete, og Samsung bruker en ganske aggressiv støyreduksjon som fort går på bekostning av detaljer i bildet, i tillegg til kraftig oppskarping, kontrast og fargemetning ved standardinnstillinger. LG G4 er vel ca et år eldre, men den har også meget bra kamera. S7 edge er ikke en gigantisk oppgradering på bilde/video-fronten her, så det kan kanskje være at du har hatt litt for høye forventninger?

Så han bør forvente at S7 har dårligere videokvalitet enn G4?

Nei, ikke dårligere, men forskjellen er egentlig ikke så stor. Og jeg ser som sagt ikke helt hva som er i veien med S7-videoen kontra videoen fra G4. Hva skjer hvis du prøve å filme utendørs i godt lys med dem? Og sammenlikner du videoene på en datamaskin, eller på mobilene?
Ser du ikke at detaljene i gulvet, på hånden og på bordet er dårligere og mer diffus på Samsungen sin film?

En av styrkene til S7 er den gode fokusen som skal være lynrask på å justere seg ettersom bildet endrer seg. Ser ingenting til den på filmen jeg har postet, ser ikke at den fokuserer i det hele tatt.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

 

Jeg har lagt ved videobevis, og jeg mener at telefonen bør prestere bedre enn dette!

Begge videoene du lenker til er jo crappy.....ikke noe å samle på.

 

Finn deg heller en mobil som kan brukes til video og test før du kjøper

Har dere lastet ned filmene i full størrelse og ikke bare en dårlig stream?

Lenke til kommentar

Men uansett. Jeg ønsker innspill på hvordan denne saken vil kunne sees på juridisk? Det skal kunne forventes at S7 edge skal prestere bedre enn en mobil som er 2 år eldre, de har jo faktisk inrømmet at det var noe galt med kamera siden de skiftet det ved første innsending.

Finn en kompis med samme telefon og sammenlign. Er resultatet likt har du ingen sak. Dine forventninger om at S7 skal være bedre enn en to år gammel G4 er ikke relevant.

Lenke til kommentar

S7 har lavere oppløsning en G4, så det blir feil å forvente bedre bildekvalitet.

Men, i sammenligningen under har S7 bedre detaljer enn G4.

 

sammenligninger

 

Specs på kameraene:

S7:

12 MP, f/1.7, 26mm, phase detection autofocus, OIS, LED flash

1/2.5" sensor size, 1.4 µm pixel size

2160p@30fps, 1080p@60fps, 720p@240fp

 

G4:

16 MP, f/1.8, 28 mm, laser autofocus, OIS (3-axis), LED flash

1/2.6" sensor size, 1.12 µm pixel size

2160p@30fps, 1080p@30fps

Endret av stelar7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...