Gå til innhold

Dårlig kvalitet på mobilkamera S7 Edge. Heve kjøpet?


OddZen

Anbefalte innlegg

Vil minne om at mobilen ble kjøpt i september og levert inn første gang i januar.
Dette står under garanti/reklamasjon i butikkens standardvilkår:

 

 

7. GARANTI OG REKLAMASJON

7.1 Med mindre annet er avtalt garanterer Atea at leverte ytelser er fri for feil og mangler i en garantiperiode på 12 måneder. Garantiperioden starter ved Levering. Hvis Atea skal foreta installasjon, starter garantiperioden på Installasjonsdag.

7.2 For standard utstyr og programvare fra underleverandør kan Kunden, med mindre annet er avtalt særskilt, ikke gjøre gjeldende mer omfattende rettigheter enn Atea har i sin avtale med underleverandøren. Slike vilkår er tilgjengelig for Kunden ved henvendelse til Atea. Som standard utstyr eller programvare regnes utstyr eller programvare som leveres etter underleverandørens spesifikasjoner uten tilpasninger. Kunden har selv ansvaret for å lese og etterleve lisensvilkår og andre kontraktsvilkår som følger med standard utstyr og programvare.

7.3 Ateas garantiansvar omfatter ikke forhold som Kunden bærer risikoen for, så som ulykke, brann, lynnedslag, overspenning, statisk elektrisitet, vannskader, miljø/-klimaforhold som faller utenfor spesifikasjonene, eller skader som påføres i forbindelse med bygningsmessige arbeider. Atea er ikke ansvarlig dersom leveransen utsettes for unormal eller uautorisert bruk, eller bruk som er i strid med anbefalinger/retningslinjer gitt av Atea. Atea er heller ikke ansvarlig dersom Kunden foretar endringer, modifikasjoner, sammenkobling med annet utstyr, vedlikehold o.l. som ikke er godkjent av Atea. For programvare gjelder de vilkår fra den enkelte programvareleverandør som fremgår i det enkelte programeksemplar, se pkt 7. Ateas ansvar i den forbindelse omfatter kun feil på media som programvaren er levert på.

7.4 Konstaterer Kunden mangler, skal Kunden uten ugrunnet opphold, og med absolutt reklamasjonsfrist 12 måneder iht. pkt 6.1, reklamere skriftlig overfor Atea. Om kunden ønsker å reklamere på tjenester utført av Atea, må dette gjøres skriftlig innen 14 dager etter at arbeidet er utført. Reklamasjonen skal innholde en spesifisert angivelse av mangelen. Reklameres det ikke rettidig bortfaller Kundens rett til å gjøre mangelen gjeldende, og Ateas arbeid er fakturerbart.

Atea dekker kostnadene tilknyttet garanti med unntak av frakt og forsikring tilknyttet transport av utstyret fra Kunden til den adresse Atea angir for utbedring/reparasjon.
Avhjelp under denne garanti vil bli foretatt innenfor normal arbeidstid. Hvis Kunden krever det, kan avhjelp også skje utenfor dette tidsrom, eller avhjelp kan skje hos Kunden, men da i begge tilfeller etter Ateas ordinære timesatser for den type arbeid. Atea påtar seg å avhjelpe mangler via telenettet (fjernretting) så langt leveransen gjør dette teknisk mulig. Atea har ved reklamasjon av mangler rett til, etter eget valg, enten å foreta utbedring/reparasjon, omlevering, eller yte et forholdsmessig prisavslag.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forbrukerkjøpsloven (bedrift-privat) har man 2 års reklamasjonsrett såfremt varen ikke er ment å vare vesentlig lengre; Da 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig og man kan ikke avtale dårligere vilkår enn loven. I forbrukerkjøpsloven står det også at selger kun har 2 avhjelpsforsøk av av samme mangel for hevingsgrunnlag foreligger.

I kjøpsloven (bedrift-bedrift / privat-privat) er det 2 års reklamasjonsrett, men siden den er fravikelig og bedrifter er sett som "sterke" parter så er det salgsvilkårne som i praksis avgjør hvor lang reklamasjonsrett man har. Står det 6 mnd så er det 6 mnd reklamasjonsrett.
I kjøpsloven står det ingenting om antall avhjelpsforsøk, men står derimot at man kan heve kjøpet ved vesentlig kontraksbrudd. Hva som er vesentlig er advokatsmat...

Lenke til kommentar

I forbrukerkjøpsloven (bedrift-privat) har man 2 års reklamasjonsrett såfremt varen ikke er ment å vare vesentlig lengre; Da 5 års reklamasjonsrett. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig og man kan ikke avtale dårligere vilkår enn loven. I forbrukerkjøpsloven står det også at selger kun har 2 avhjelpsforsøk av av samme mangel for hevingsgrunnlag foreligger.

 

I kjøpsloven (bedrift-bedrift / privat-privat) er det 2 års reklamasjonsrett, men siden den er fravikelig og bedrifter er sett som "sterke" parter så er det salgsvilkårne som i praksis avgjør hvor lang reklamasjonsrett man har. Står det 6 mnd så er det 6 mnd reklamasjonsrett.

I kjøpsloven står det ingenting om antall avhjelpsforsøk, men står derimot at man kan heve kjøpet ved vesentlig kontraksbrudd. Hva som er vesentlig er advokatsmat...

Hva leser du ut ifra salgsvilkårene til butikken da?

Lenke til kommentar

Eneste store forskjell på salgsvilkårne vs kjøpsloven er at det blir avtalt reklamasjonsfrist på 12 mnd.

Generelt så kan man si at det er både fordeler og ulemper med forbrukerkjøp vs bedriftskjøp. Setter du på bedriften kan du få tilbake moms, men vil normalt få markant dårligere rettigheter. Jobber selv i bransjen og det er veldig mange som tenker veldig kortsiktig med å sette absolutt alle kjøpene man gjør på firma for å få tilbake momsen. Du vil da få dårligere rettigheter ved feil og mangler.

Lenke til kommentar

Eneste store forskjell på salgsvilkårne vs kjøpsloven er at det blir avtalt reklamasjonsfrist på 12 mnd.

 

Generelt så kan man si at det er både fordeler og ulemper med forbrukerkjøp vs bedriftskjøp. Setter du på bedriften kan du få tilbake moms, men vil normalt få markant dårligere rettigheter. Jobber selv i bransjen og det er veldig mange som tenker veldig kortsiktig med å sette absolutt alle kjøpene man gjør på firma for å få tilbake momsen. Du vil da få dårligere rettigheter ved feil og mangler.

 

Så i dette tilfellet kan jeg kreve å få hevet kjøpet og bør kunne forvente at jeg får det innvilget?

Hva tror du om utsagnet til personen jeg har vært i kontakt med? "Problemet er at det ikke er rett på heving av kjøp når det er næringskjøp."

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

17. februar ble det søkt om heving av saksbehandler innad i bedriften, jeg har enda ikke fått svar på om jeg får hevet kjøpet til tross for at jeg har purret 3 ganger.
Spurte i siste mail på Tirsdag om hvordan det gikk med saken og at jeg i følge kjøpslovens § 39 har rett til å søke om å heve kjøpet til tross for at saksbehandler sa at det ikke var mulig på næringskjøp.

Hvor lang tid skal man måtte vente før de får behandlet en forespørsel om heving?
Kjenner at tålmodigheten min begynner å bli tynnslitt, har lyst å få saken ut av verden etter 10 uker med sending av telefon fram og tilbake, i tillegg til at man må kjempe for å få gehør for sine rettigheter.

Kan jo også nevne at etter mobilen kom tilbake fra verksted siste gang har hjem knappen vært dårlig, den responderer ofte ikke når jeg trykker på venstre side av knappen, er nok en feil forårsaket av at mobilen har blitt skrud opp og igjen flere ganger og skiftet skjerm.
Men har jo ikke klaget på det fordi jeg venter på svar på kravet om heving.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Da er det bare bildestabilisatoren igjen som jeg vet. Finn den i menyen og skru den av :-)

Takk for hjelpen , det var noe av det første jeg prøvde, har prøvd alt, men det hjelper ikke. Har trålt forum og youtube etter hjelp men noe er galt og det klarte de ikke fikse. Derfor venter jeg på svar om jeg får hevet kjøpet, og det forventet jeg ikke skulle ta over 1 mnd på å behandle. Derfor lurer jeg på om det er lenge å vente på en avgjørelse?

Syntes butikkens håndtering i starten var bra men nå føler jeg meg dårlig behandlet.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Leste noe om at grunnen til at S7-kameraet har så elendig kvalitet er at det velger dårlige innstillinger når lysforholdene ikke er ideelle:

 

http://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s7-edge/772563-samsung-s7-video-quality-issues-fuzzy-blurry-look.html

 

Merker selv at videokvaliteten er ræva.

Takk for tips. Har nå testet i en halvtime med å endre på de innstillingene som nevnt på android central ++. Jeg får ikke nevneverdig bedre kvalitet enn jeg får på auto. Syntes også det var et tungvindt system i pro mode på video og at du må på forhånd stille inn iso og lukketid for at de instillingene skal kunne endres når man har startet å filme gjør ikke ting bedre.

 

Testet igjen opp mot LG G4 som madammen har og detaljnivå er milevis fra hverandre. Til tross for at jeg prøvde å finjustere i pro mode på Samsungen blir den rævkjørt av LG i Auto.

Lenke til kommentar

Jeg fotograferer MYE med min s3. Beste kamera mobilen jeg noen gang har hatt. Tar gnistrende flotte bilder men du må ta lysforhold i betraktning og ofte blir det fiasko pga lysforhold. Det kommer jo selvfølgelig av den bittelille linsa. Så liten brennvidde fanger lite lys og blir sårbar for for lite lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...