Gå til innhold

Her holder han AMDs nye stjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

200 dollar blir 1673 kr uten moms.

 

Kommer garantert å kjøpe det, hvis ikke amd kommer med bedre.

Er det tilsvarende 780 TI\ 980\ TI i ytelse?

 

150 watt er lite men kunne trenge mere Gpu kraft til FX8350 (R9 280x).

 

Kun 25% raskere minne?

 

https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=3494&gid2=2021&compare=radeon-r9-490-8gb-vs-radeon-r9-280x-crossfire

 

Gleder meg til tek kommer med testet, den må mist kunne måle mot GTX 960

 

AMD Radeon R9 490X hadde jeg mere lyst på men hvis AMD RX 480 er 30-40% svakere er den bedre kjøp.

Endret av LMH1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Kjerne- og ytelsefrekvens er ikke kjent ennå, men vi vet allerede at dette blir et strømgjerrig kort, med en oppgitt TDP på 150 watt."

Mulig det er jeg som har en litt annen oppfatning av hva "strømgjerrig" er, men ingen av disse kortene kan vel sies å være strømgjerrige - selv om det muligens er en klar forbedring fra tidligere modeller.

Etter min mening er det mer riktig å si at det yter bedre per watt enn tidligere kort (eller andre kort de sammenligner seg med), men igjen; dette betyr ikke at kortet er strømgjerrig. ;-)

Har egentlig aldri helt skjønt hva som er så spennende med CPUer og grafikkort som krever enormt med strøm for at de skal yte maksimalt. Er langt mer interessant når fokuset er å få mest mulig datakraft ut av minst mulig, synes jeg.

Endret av Databytingen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror dere slike skjermkort som AMD RX 480 kan gjøre det bra i overklokking?

 

Kun 6 pins strømkontakt? Ikke særlig tilitsvekkende?

 

HDMI v2\ Displayport 1.3 regner jeg er på plass?

 

Før var det slik AMD ble beskrivet som "Støyende og dårlig på overklokking".

Om en måned blir det Stillegående og få mulighet for overklokking kanskje?

 

Nå vet jeg ikke hva slags kjøleløsning AMD RX 480 får, om det blir like stillegående som GTX 1080 Founders Edition

Eneste er Crossfire bridge? Der er SLI birdge bedre?

 

For man kan vurdere å ha 2 stk AMD RX 480 i Crossfire hvis de koster total rundt 5000 kr.

Men usikker på den da klarer å gi bedre ytelse en GTX 1080 i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"Kjerne- og ytelsefrekvens er ikke kjent ennå, men vi vet allerede at dette blir et strømgjerrig kort, med en oppgitt TDP på 150 watt."

 

Mulig det er jeg som har en litt annen oppfatning av hva "strømgjerrig" er, men ingen av disse kortene kan vel sies å være strømgjerrige - selv om det muligens er en klar forbedring fra tidligere modeller.

 

Etter min mening er det mer riktig å si at det yter bedre per watt enn tidligere kort (eller andre kort de sammenligner seg med), men igjen; dette betyr ikke at kortet er strømgjerrig. ;-)

 

Har egentlig aldri helt skjønt hva som er så spennende med CPUer og grafikkort som krever enormt med strøm for at de skal yte maksimalt. Er langt mer interessant når fokuset er å få mest mulig datakraft ut av minst mulig, synes jeg.

 

En lastebil som bruker mye mindre drivstoff enn tidligere kan vel kalles drivstoffgjerring eller å ha et lavt forbruk, selv om det er mopeder som strengt tatt bruker mindre.

 

Eller mener du vi skal begynne å si at den kjører lenger per km enn tidligere? Uhorvelig meningsløst og tungvindt.

 

Jeg ser ikke noe problem i å uttale seg om produkter relativt til andre produkter i samme produktgruppe, og ikke relativt til noe annet totalt uvesentlig for diskusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stor sjanse for at the blir 2 stk RX480 i CF i en av maskinene ja. Venter i spenning på 8GB reviews!

Veldig bra at de har fått bedre ordnings på strømbruken, dette kan jo være starten på en vanvittig opptur for de røde, glad jeg ikke slo til på GTX 1080 enda..syntes prisen var i det griskeste laget der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør litt research før dere skriver noe.

 

I følge arstechnia som postet informasjon om dette kort for 4 timer siden, så vil kortet koste 160$ for 4GB versjonen og 200$ for 8GB versjonen. Dette er jo US sine priser, og de norske prisene kommer til å ligge på rundt 200$ for 4GB versjonen hvis jeg ikke tar feil.

 

Dette kortet skal ha samme/bedre ytelse enn 980, Hvis du kjøper 2 så skal det ligge på rundt samme ytelse som 1070, på grunn av ny teknologi som forbedrer ytelsen ved å ta i bruk 2 kort på en nyttig måte. Som for eksempel VR, der 1 kort kan ha ansvar for 1 øye, og det andre kortet for det andre øyet. Dette gjør at ytelsen for VR blir mye bedre. Dette er mye dyrere med Nvidia fordi korta dems koster såpass mye, og derfor mister de ytelse innen VR.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde egentlig sett meg ut GTX1070 med ny G-sync-skjerm. Om RX480 yter i nærheten, sparer jeg i tillegg noe på Freesync-skjerm i stedet for G-sync.

Mulig det blir AMD for første gang siden oppkjøpet av ATI nå..

 

Edit:

Tja. RX480 i CF vs GTX1070. Jeg liker best å kjøre enkeltkort..

Endret av Sovehest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør litt research før dere skriver noe.

 

I følge arstechnia som postet informasjon om dette kort for 4 timer siden, så vil kortet koste 160$ for 4GB versjonen og 200$ for 8GB versjonen. Dette er jo US sine priser, og de norske prisene kommer til å ligge på rundt 200$ for 4GB versjonen hvis jeg ikke tar feil.

 

Dette kortet skal ha samme/bedre ytelse enn 980, Hvis du kjøper 2 så skal det ligge på rundt samme ytelse som 1070, på grunn av ny teknologi som forbedrer ytelsen ved å ta i bruk 2 kort på en nyttig måte. Som for eksempel VR, der 1 kort kan ha ansvar for 1 øye, og det andre kortet for det andre øyet. Dette gjør at ytelsen for VR blir mye bedre. Dette er mye dyrere med Nvidia fordi korta dems koster såpass mye, og derfor mister de ytelse innen VR.

 

Er det noe poeng å ha 8 GB ram? Da jeg vil tro man drar kun nytte av 4k oppløsning ved Crossfire x.

Hvis man ikke vil ligge på 30-16 bilder i sekundet.

 

Er det forventet AMDs Mantle og Vulcan gi bedre ytelse en DX 12?

Da prisen muligens blir $250 i norge for 8 GB versjonen før skatt.

Kanskje rundt 2500 kr men det er egentlig ganske billig, sammenlignet mot GTX 980 som koster rundt 5000 kr ny.

I beste tilfellet kan man få GTX 980 til 3000 kr brukt.

 

Blir det feil å sammenligne mot XFX R9-390X 8GB eller AMD Fury x?

Eller blir de bedre på overklokking, men AMD RX 480 er best på ytelse\effektforbruk?

 

Lurer også om man bør ha skylake cpu, så har man FX8350\Sandybridge vil nye kortene gi dårligere ytelse i spill?

Mest grunnet 14-16 nm og arkitekturen trenger mere cpu kraft.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ingen konkrete tall enda, men hvis kortet er skal dra 150w på 14nm for å yte som et 185W 28nm Nvidia kort, da er jeg ikke særtlig imponert over effektiviteten. tror nok det er mindre enn 150w da det kun har en 6-pin. ser at mitt HD 7870 har 2 6-pin og det drar max 144w og 115w under spilling- 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...