Gå til innhold

TEST: iPad Pro 9.7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper en iPad til 7k, da er du enten litt ute og kjører, eller så har du for mye penger, spør du meg. Hva skal du bruke en pad til 7k som kjører iOS til? Bilde og videoredigering, fair enough.

 

Hadde det ikke vært for at jeg programmerer en del kunne denne løst alle oppgavene jeg bruker en datamaskin til på en helt strålende måte, til halv pris av datamaskinen jeg bruker i dag. Hva er det man ikke får gjort, egentlig? "Filsystemet" mitt er uansett Google Drive, bildene er i Apple Photos, mailen er hos Gmail, spillene er på PS4 og iOs. 

Det eneste jeg ikke får gjort er å bruke Git, node.js og grunt.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg har en Ipad Air. Denne er jeg fornøyd med, men ønsker en ny, raskere og funksjonen til Apple pencil.

Jeg skal ha en ny iPad, men prisen gjør at jeg forskyver byttet til neste generasjon.

Vil anta at flere drøyer ut eldre hardware lenger med slik priser?

 

PS. Ordet ekvipasje ,benyttet i artikkel, er et kjøretøy/vogn, normalt med en hest foran.

Ekvipere er kanskje noe nærmere, men fortsatt ikke i mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPad Pro 9.7 er det mye mulig blir min neste iPad når den jeg har skal byttes. Godt jobba (igjen), Apple.

 

20 November 2015: rogkas: "En iPad på 12-13" har jeg egentlig hatt lyst på siden iPad ble lansert for 5-6 år siden. Dermed ender nok denne iPad Pro i mine hender om en stund.

 

Liker å jobbe på litt store skjermer jeg...:-)"

 

Så du skal bytte ut din 12.9 tommer?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en iPad til 7k, da er du enten litt ute og kjører, eller så har du for mye penger, spør du meg. Hva skal du bruke en pad til 7k som kjører iOS til? Bilde og videoredigering, fair enough.

 

 

Jeg bruker iPad mye til veldig mye forskjellig. Derfor kjøper jeg ny når det passer seg.

Lenke til kommentar

 

iPad Pro 9.7 er det mye mulig blir min neste iPad når den jeg har skal byttes. Godt jobba (igjen), Apple.

 

20 November 2015: rogkas: "En iPad på 12-13" har jeg egentlig hatt lyst på siden iPad ble lansert for 5-6 år siden. Dermed ender nok denne iPad Pro i mine hender om en stund.

 

Liker å jobbe på litt store skjermer jeg...:-)"

 

Så du skal bytte ut din 12.9 tommer?

 

 

Tja. Kan godt hende jeg ender opp med 12.9". Men det er kjekt å vite at 9.7" er god den også. Da kan jeg velge den som passer best.

Lenke til kommentar

"Apple mener at iPad Pro-brettene, inkludert den nye og kompakte varianten, skal være fremtidens PC-er."

 

Fremtiden har allerede vært her i mange år apple. Surface Pro og lignende PC'er har vært på markedet i årevis nå.

 

Surface Pro er en helt annen maskin enn en iPad. Jeg er ikke sikker på hvem av Apple og MS som får rett i hva som blir det neste paradigmet, men tanken bak systemene er veldig forskjellige. 

 

Foreløpig er Surface en ok fullverdig laptop og en dårlig tablet i ett, mens iPad Pro er en fantastisk tablet og en helt grei begrenset laptop. Kampen står mellom "ett grensesnitt for alt" (MS) og "spesialiserte flater for hver enhet" (Apple). Begge deler har fordeler og ulemper. 

 

Antakeligvis ender man opp med én enhet uansett, jeg blir ikke overrasket om Apple integrerer iOs og OSX etterhvert men beholder to forskjellige brukergrensesnitt (altså som MS prøvde med Windows 8). 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

"Apple mener at iPad Pro-brettene, inkludert den nye og kompakte varianten, skal være fremtidens PC-er."

 

Fremtiden har allerede vært her i mange år apple. Surface Pro og lignende PC'er har vært på markedet i årevis nå.

 

Surface Pro er en helt annen maskin enn en iPad. Jeg er ikke sikker på hvem av Apple og MS som får rett i hva som blir det neste paradigmet, men tanken bak systemene er veldig forskjellige. 

 

Foreløpig er Surface en ok fullverdig laptop og en dårlig tablet i ett, mens iPad Pro er en fantastisk tablet og en helt grei begrenset laptop. Kampen står mellom "ett grensesnitt for alt" (MS) og "spesialiserte flater for hver enhet" (Apple). Begge deler har fordeler og ulemper. 

 

Antakeligvis ender man opp med én enhet uansett, jeg blir ikke overrasket om Apple integrerer iOs og OSX etterhvert men beholder to forskjellige brukergrensesnitt (altså som MS prøvde med Windows 8). 

Tja, man kan si mye om Surface serien, men den er fortsatt langt bedre egnet til faktisk arbeid enn Ipad Pro.

 

Det enkle svaret er at ett operativsystem som i bunn og grunn er designet for mobiltelefoner kan ikke holde følge med fullverdig Windows eller OSX.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

iPad Pro 9.7 er det mye mulig blir min neste iPad når den jeg har skal byttes. Godt jobba (igjen), Apple.

 

20 November 2015: rogkas: "En iPad på 12-13" har jeg egentlig hatt lyst på siden iPad ble lansert for 5-6 år siden. Dermed ender nok denne iPad Pro i mine hender om en stund.

 

Liker å jobbe på litt store skjermer jeg...:-)"

 

Så du skal bytte ut din 12.9 tommer?

 

 

Tja. Kan godt hende jeg ender opp med 12.9". Men det er kjekt å vite at 9.7" er god den også. Da kan jeg velge den som passer best.

 

 

Du skjønte vel at dette var et stikk til din ukritiske hyllest av apple nok en gang?

 

På den andre er det ikke umulig dette blir mitt neste nettbrett, da min ipad mini 2 er så ustabil at den nesten er ubrukelig, så den er på tide å bytte ut.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tja, man kan si mye om Surface serien, men den er fortsatt langt bedre egnet til faktisk arbeid enn Ipad Pro.

 

Det enkle svaret er at ett operativsystem som i bunn og grunn er designet for mobiltelefoner kan ikke holde følge med fullverdig Windows eller OSX.

Det kommer fullstendig an på hva du arbeider med. I mange jobber har man helt klart behov for et fullt PC-operativsystem, men jeg mistenker at disse blir færre og færre. Jeg har laget proffapper til iPad, og ser at fordelene ved et mobil-os i mange situasjoner er svært stort.

 

iOs er ikke "i bunn og grunn designet for mobiltelefoner" lenger - iPad har vært et produkt i over halvparten av iOs' levetid nå, og det er plenty med tilpasninger til større skjerm i operativsystemet. Ja, det er begrenset, men begrensninger er ikke bare en ulempe, de har også masse gode sider. Jeg anser f.eks løsningen med skjult filsystem å være overlegen tilnærmingen til OSX og Windows, og har ingen tro på et UX som skal kombinere touch med muspeker. Løsningen for multitasking er også svært god, og mye bedre enn i Windows og OSX om man baserer seg på en skyorientert verden.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, man kan si mye om Surface serien, men den er fortsatt langt bedre egnet til faktisk arbeid enn Ipad Pro.

 

Det enkle svaret er at ett operativsystem som i bunn og grunn er designet for mobiltelefoner kan ikke holde følge med fullverdig Windows eller OSX.

Det kommer fullstendig an på hva du arbeider med. I mange jobber har man helt klart behov for et fullt PC-operativsystem, men jeg mistenker at disse blir færre og færre. Jeg har laget proffapper til iPad, og ser at fordelene ved et mobil-os i mange situasjoner er svært stort.

 

iOs er ikke "i bunn og grunn designet for mobiltelefoner" lenger - iPad har vært et produkt i over halvparten av iOs' levetid nå, og det er plenty med tilpasninger til større skjerm i operativsystemet. Ja, det er begrenset, men begrensninger er ikke bare en ulempe, de har også masse gode sider. Jeg anser f.eks løsningen med skjult filsystem å være overlegen tilnærmingen til OSX og Windows, og har ingen tro på et UX som skal kombinere touch med muspeker. Løsningen for multitasking er også svært god, og mye bedre enn i Windows og OSX om man baserer seg på en skyorientert verden.

Multitaskingen er på langt nær så god som OSX og Windows, nesten uavhengig av hvilket fagfeilt man kommer fra. Split-view er greit, men nær ubrukelig på en skjerm på 12.9" eller 9.7".

 

Videre mener du at skjult filsystem er bedre enn Windows og OSX's løsning....?

Lenke til kommentar

Multitaskingen er på langt nær så god som OSX og Windows, nesten uavhengig av hvilket fagfeilt man kommer fra. Split-view er greit, men nær ubrukelig på en skjerm på 12.9" eller 9.7".

 

Videre mener du at skjult filsystem er bedre enn Windows og OSX's løsning....?

Jeg savner fint lite med multitaskingen i iOS. Det at man ikke har fulle prosesser som får gjøre hva de vil i bakgrunnen er både en begrensning og en fordel. Split view er jeg enig i at ikke funker optimalt, men et bruksmønster med fullskjerm og notifications er veldig godt tilpasset tabletformatet og er multitasking god nok for meg.

 

Og ja, jeg mener filsystemløsningen er mye bedre fordi den sikrer dataintegritet. Det er fortsatt ulemper, men jeg mener helt klart de oppveies av fordelene. For 15 år siden forholdt jeg meg mye til filsystemet på maskinene mine, nå er det uansett bare en hjemmekatalog som benyttes og den kan like godt være i Google Drive eller iCloud som på et vilkårlig sted i filsystemet, og så kan filutveksling gå via APIer i stedet for via felles katalogtilgang mellom apper.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Videre mener du at skjult filsystem er bedre enn Windows og OSX's løsning....?

 

 

 

Skjult filsystem har en god del sikkerhetsfordeler.

 

Og, med mindre man er programmerer eller på andre måter driver med data på veldig teknisk nivå, hva trenger man egentlig filsystemet til i 2016?

Lenke til kommentar

Skjult filsystem har en god del sikkerhetsfordeler.

 

Og, med mindre man er programmerer eller på andre måter driver med data på veldig teknisk nivå, hva trenger man egentlig filsystemet til i 2016?

Enorme sikkerhetsfordeler, fordi ingen apper har noen metode for å se andre appers filer.

 

Det er kun når jeg programmerer jeg faktisk trenger filsystem, men da er jeg selvsagt helt avhengig av tilgang.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...