Gå til innhold

Moshi moshi!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Japan er et kremland å være turist i og absolutt en av mine favoritter. Alt er litt sånn "dette var hypermoderne på 90-tallet", men absolutt spennede og annerledes allikevel. Kulturen er på mange vis ganske lik den i norge (mye mer formalhøflighet såklart, men den uformelle høfligheten er ganske lik)

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

IMG_20160410_102937.540x405.jpg

 

Hva betyr den første bokstaven på politibilen, eller kanskje det ene tegnet dekker en hel setningen for den saks skyld? Kan omtrent null japansk språk. Kan det være en japansk utgave av korsfestelse, eller gapestokk? Lener meg til at det betyr gapestokk, og at man stapper armene inn mellom plankene. Er jo bare å vise dem denne skissen, så finner du vel ut om det betyr gapestokk:

 

1930969-11-1425204551221.jpg

 

 

 

 

IMG_0526.540x405.jpg

 

Utsikten fra hotellrommet etter tretten timers reisefot.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

 

 

Du er griseheldig som får lov å besøke Japan med betalt jobbreise.

Tar det kun tretten timer fra Oslo Gardermoen, eller hvor du nå enn reiser i fra, til du kunne nyte utsikten fra hotellrommet? Hørtes veldig effektivt og kortvarig ut. Har selv aldri reist så langt østover. Men, lengre reisetid vestover inkludert ekkel 5-6 timers flyplassventing på London Heathrow er jeg vant med.  :wee:  Kan jo fort gå med 17-19 timer da fra Stavanger til destinasjon. Så nå forsøker jeg å unngå Heathrow, om jeg kan få det til med kortere stopp-opphold noen steder.

Endret av G
Lenke til kommentar

G: Turen tok 13,5 timer fra første flyet tok av på Osl. Bytte i CPH/Kastrup, med såvidt over timen ventetid mellom. SAS-operert, og veldig smidig. I hvert fall når ikke det er forsinkelser i første ledd.

Jeg er vant til at Las Vegas og San Francisco kan ta veldig, veldig lang tid, selv om hver del av reisen ikke er kjempemye lenger enn disse to flyturene her.

Jeg reiser forholdsvis mye vestover, og har tilbragt altfor mye tid på LHR. Men de har jo Plane Food, da. Den mest ålreite flyplassrestauranten jeg har spist på. Det hjelper jo litt - men fem timer på flyplass går hardt utover kjedomheten.

I tillegg er LHR stappfull. De kaller det "at capacity". Men når de må skru ned kapasiteten med 30 prosent så fort de hører rykter om at et snøfnugg er i ferd med å nærme seg, sier det jo sitt. Også London må være forberedt på et snødryss av og til.

Hva tegnet på politibilen betyr er én av utrolig mange ting jeg ikke vet om dette landet. En annen ting jeg ikke visste var at det er mer mygg her enn i en gjennomsnittlig norsk myr.

 

Gavekort: Den svært kjære dassen min har varmekabler, og dukker opp i neste del! Jeg har, som du anbefaler, avstått fra å trykke på greier. Puh!

Endret av fjarle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper du unngår myggbårne virus da. Japansk encefalitt eksempelvis  :wee:

Dengue fever etc.

 

Jeg har begynt å reise via Keflavik på Island. Tar betydelig kortere tid. Nå er Canada min hoveddestinasjon da, og ikke California. Har sett en del på Netflix om kokekunstens besnærligheter i det siste. Det skal visst være en nydelig opplevelse i Ramen nudles å få i Japan. Har ikke prøvd selv, men kan jo anbefales at du prøver noen forskjellige Ramen nudler restauranter for å se om noen faller i smak. Om det flyter fett oppå, så må du visst ikke slurpe det raskt i deg, da det kan være varmt "som en vulkan" i vannet/suppen under. Begynn med å bestille minste porsjonsstørrelse, da det visst ansees som uhøflig å ikke spise opp. Dessuten skal det visst være en spesiell Ramen restaurant å oppsøke hvor kokken forventer at gjestene ikke sier et eneste ord.

 

Du blir helt sikkert tatt vel vare på i Japan. Kanskje du kan skrive tilbake litt om konsekvenser av Fukushima reaktoren. Sikkert mye annet å lære også. Japanere er jo helsprø på enkelte ting også. Sikkert mye artig å finne på og å få oppleve.

 

Hehe, forsøkte google noe, også kom jeg helt tilfeldig over denne youtube'n. Sa jo at de var sprøe. Ikke det at makeup nødvendigvis er det artigste hannkjønnet kan lete etter da på arbeidsferie, men da har du ihvertfall fått forklaring på at det er en ettertraktet stil om du oppdager et par slike jenter der nede, også har du en fin sjekkereplikk. Ah, it is such hangover makeup :p :

 

 

 

Kan du for Tek.no undersøke litt mere om det der 8K-stuntet de skal gjennomføre under OL i Japan som avholdes om bare litt fram i tid?

Endret av G
Lenke til kommentar

IMG_20160410_102937.540x405.jpg

 

Hva betyr den første bokstaven på politibilen, eller kanskje det ene tegnet dekker en hel setningen for den saks skyld? Kan omtrent null japansk språk. Kan det være en japansk utgave av korsfestelse, eller gapestokk? Lener meg til at det betyr gapestokk, og at man stapper armene inn mellom plankene. Er jo bare å vise dem denne skissen, så finner du vel ut om det betyr gapestokk:

 

1930969-11-1425204551221.jpg

 

 

 

 

Det står 千葉県警察, chiba ken keisatsu, chiba prefektur politi. 千葉= chiba, og det er et sted i Japan, litt som et fylke i Norge. 千 har ingen ting med gapestokk å gjøre, så vidt jeg vet i hvert fall. Det betyr tusen, tror ikke det har mange andre betydninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

" fremoverlente teknoselskaper som NTT DoCoMo"

 

Hvordan er NTT DoCoMo i kategorien fremoverlent selskap? Det er jo et telekomselskap, og hvilket land i verden bruker japansk telecom-utstyr? Det er ikke en tilfeldighet at de inngår samarbeidsavtaler med selskaper som Nokia for 5G. Det å bruke ny teknologi er ikke det jeg ville kalt fremoverlent her. Du har et ord for det på engelsk. Det heter Early-adopters. Det er fasen før eller under de som utvikler det først. Sannsynligvis er den fremste på dette området Singaporske StarHub:

http://www.techspot.com/news/64408-singapore-wireless-carrier-introduce-1gbps-45g-lte-network.html

I en annen artikkel står det listet Nokia som samarbeidspartner. Så det er faktisk godt mulig at alt 5G utstyret som NTT DoCoMO kommer til å sette opp faktisk kommer til å være fra det Shenzhen baserte selskapet Huawei, i teknologisk samarbeid med Nokia.

 

Og når vi er inne på Shenzhen, du hopper over en stor del av historien her!

Se på denne listen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Semiconductor_sales_leaders_by_year

I 1987 var Japanske selskaper rangert: 1, 2, 3, 6, 9, 11, 13, 17, 18 og 19. Ingen selskaper fra Sør-Korea eller Kina.

I 2014 var japanske selskaper rangert: 7, 11 og 18. Sør-Korea: 2 og 5. Her er Samsung alene dobbelt så stor som de tre japanske.

Listen tar åpenbart ikke med TSCM her, selv om du kan se dem utenfor listen et annet sted, men Republikken Kina er også godt inne og med her.

Folkerepublikken er i, og på mange områder nærmer seg fasen jeg kalte early-adopters. Det er ikke Kina som har utkonkurrert japanerne. Det er de asiatiske tigrene:

https://en.wikipedia.org/wiki/Four_Asian_Tigers

Innen teknologi og nanoelektronikk så er det Taiwan og Sør-Korea, spesielt Sør-Korea. USA har også vokst seg store over tid her. Når er det koreanske selskaper som er markedsledende og kommer med ny teknologi som de japanske selskapene var best på. All LPDDR4 DRAM som brukes kommer fra SK Hynix, som og leverer HBM minne, sammen med Samsung. NAND er som kjent Samsung kongen på haugen i alle kategorier. Jeg tror Sør-Korea faktisk har over 50% av verdens DRAM marked, alene! Skjermer er også et eksempel. Japan har jo og lenge vært kjent for sine roboter, men i den amerikanske DARPA som er den største menneskelignende robot konkurransen til nå var det et lag fra Sør-Koreanske KAIST som vant:

http://www.theroboticschallenge.org/

 

Det som er den teknologiske vugge nå er Seoul, Taipei og Silicon Valley. Shenzhen er med stor sannsynlighet noe som kommer til å legges til i fremtiden. Likevel, på mange områder er de for sene til festen. Det er 4 produsenter av DRAM og NAND i verden:

Samsung (KR)

SK Hynix (KR)

Micron/Intel(US)

Toshiba/SanDisk(JP/US)

Og det blir ikke flere. Av high end fabrikasjonsprossess er det 3 selskaper:

TSCM (CN)

Samsung/GloFou(KR/US)

Intel(US)

Og det blir ikke flere. Hvorfor? Samsung sin nyeste DRAM fabrikk koster 15 milliarder dollar. For å ikke snakke om R&D og gapet for å komme seg på samme nivå. Selv for den kinesiske stat er investeringen og risikoen med å faktisk komme inn på noen av disse markedene ekstreme. Det er rett og slett et for stort teknologisk og økonomisk gap til at det er mulig. 

La meg og legge ved et bilde av wafer kapasitet i diverse land:

20141218_1.jpg

 

 

Problemet for Japan er at dette ikke bare gjelder for teknologi-sektoren. Hellas sin gjeld i forhold til BNP er jo ingenting i forhold til Japan, de har et ekstremt gjeldsnivå. Nesten alt er i japanske yen, dermed vil ikke staten gå konkurs noen gang. Hvis de bare trykker opp penger, så fjerner de lånet sitt essensielt. Alle japanske selskaper/personer som har lånt dem vil bare miste alt de har lånt ut. Problemet er jo at Japansk økonomi har stagnert. Litt opp noen kvartal, litt ned andre. Trenden over 20 år er riktignok litt i pluss. Problemet er at verdensøkonomien vokser med 3-4% årlig. Er du ikke over det, er du reelt sett i minus. Si du har 100 kr i banken. Rente på 1%, men du har inflasjon på 3%. Da har du mindre penger etter et år, selv om det står 101 kr i banken. Problemet er at de 101 kr er verdt mindre enn 100 kr var forrige år. Akkurat som kroneis ikke koster 10 kr mer.

 

Japan makter ikke å gjøre noe med dette. Det har de vist i nå 20 år. De hadde tom. ekstravalg for å få støtte til reformer og endringer. Abenomics som det heter. Øke forbruket i landet, økte lønninger osv. Likevel, det fungerer ikke. De klarer ikke å endre det. Samtidig har du den kommende demografi-krisen. Japanere har en holdning som gjør at den ikke kan løses med hjelp fra andre steder. Japan fører en politikk innen innvandring og folk som kommer til landet for å jobbe som får Frp til å virke som om de holder velkomstfest for immigranter og inviterer massevis av dem. Det er Japans problem nå. De står stille, men verden går fremover.

 

Japan er et kremland å være turist i og absolutt en av mine favoritter. Alt er litt sånn "dette var hypermoderne på 90-tallet", men absolutt spennede og annerledes allikevel. Kulturen er på mange vis ganske lik den i norge (mye mer formalhøflighet såklart, men den uformelle høfligheten er ganske lik)

 

AtW

Så lenge du ikke forteller dem at du har tenkt å bli :p

 

Men som turist er det vel nesten utelukkende positive ting som blir skrevet om Japan egentlig.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer dere til å oppholde dere her også ?

De skriver at de har fått dekket fly og et par netters opphold av Sony, og skal dekke resten av nettene av egen regning. Så jeg vet ikke hvor lenge de skal være der (det kan de nok svare på selv :) ), men de skal hvertfall være der flere dager. Det vil komme en artikkelserie med flere artikler fra Japan i dagene fremover.

Lenke til kommentar

Hehe, Norges lover i et nøtteskall sier vel at gaver over ca. kr 300 eller hva det er er skattepliktige, så Tek.no eller arbeidstaker skal i teorien ihvertfall betale skatt for å ha blitt sponset reis og to netters overnatting. Korriger meg om det finnes smutthull, eller om jeg viser til feil skattelovgivnings-"paragraf" her nå  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Hehe, Norges lover i et nøtteskall sier vel at gaver over ca. kr 300 eller hva det er er skattepliktige, så Tek.no eller arbeidstaker skal i teorien ihvertfall betale skatt for å ha blitt sponset reis og to netters overnatting. Korriger meg om det finnes smutthull, eller om jeg viser til feil skattelovgivnings-"paragraf" her nå  :)

Jeg tror ikke dette regnes som en gave. Sony har ikke gitt dem en ferie. Dette er jo i jobbsammenheng. Jeg vet derimot ikke reglene for slikt, men jeg tviler sterkt på at det kommer inn under gave-lovgivning om skatter.

 

Hvis du ikke liker skatte-lovgivningen kan du alltids reise til USA. Du må bare signere 25 avtaler om diverse forsikringer når du kommer dit. Kjøpe garantier og forsikringer på alt du kjøper, håpe du har en jobb som betaler greit slik at du faktisk kan leve vanlig.

 

Når du har mange lover om skatt vil det alltid være lover som ikke fungerer som de burde og oppleves teite i mange situasjoner. Likevel er det ganske tydelig at folk her foretrekket det klart fremfor alternativet. Hvor mange vil ha helsevesen som i USA? Når du blir syk må du ikke sloss mot sykdommen, du må sloss med forsikringsselskapet om å få penger til oppholdet. Og for all del håpe du ble sent til et sykehus som har avtale med ditt forsikringsselskap. Det er en del av "friheten" du får sammen med "friheten" fra slike skatter. Og av det jeg har sett i media har det ikke vært veldig positive reaksjoner på fjerning av skatt i det siste, slik som formueskatt. Mange kommuner har jo og frivillig eiendomsskatt.

Lenke til kommentar

G: En jobbreise er en jobbreise. Det skiller seg vesentlig fra en ferie, i det at man bruker ekstremt store deler av tiden på å jobbe. En kollega av meg hadde vært i Barcelona på Mobile World Congress rundt et titalls ganger - men han hadde såvidt meg bekjent knapt sett utsiden av messehallene. For de fleste praktiske formål kunne aktivitetene foregått inni en hall på Fornebu.

 

Nå får man som regel sett mer enn man gjør i slike tilfeller på arbeidsrelaterte turer - på denne har det blitt mye bussing rundt mellom ulike deler av Sonys hovedkvarter, og til og fra steder relatert til ting som skal demonstreres.

 

Å si at 12-14 av døgnets timer går med til jobbing underveis, er sannsynligvis en underdrivelse. Men det er interessen for arbeidet, og muligheten til å stå "ringside" i teknologiutviklingen som gjør at mange likevel synes jobbreiser er positivt. For andre er det en nødvendig del av jobben, som ikke betraktes som en fordel. Det er de to måtene å se det på jeg kjenner til. Jeg har aldri møtt noen som reiser mye i jobbsammenheng som betrakter reisene som "ferie" eller lønnsytelser - de fleste hever tilleggslønn (som det selvsagt skattes av) eller avspasering i forbindelse med reisene, fordi de innebærer økt belastning.

 

Konkret for denne turen - Sony dekket de fire første nettene, mens de fire siste er dekket av Tek.no og meg privat. I løpet av slutten av oppholdet vil det bli et par fridager - men med 4-5 timer søvn per natt, mellom arbeidsøkter og transport til og fra ulike deler av arrangementet, kommer det til å være behov for de fridagene.

 

Artiklene fra turen vil til en viss grad handle om ting vi har gravd opp etter å ha mast på tålmodige japanere hos Sony, men faktisk i størst grad handle om andre ting - tester, denne typen saker og spennende saker vi har støtt på.

 

TKongen: Det er ingen tvil om at DoCoMo ikke er fullt så spennende i dag som de en gang var, men de gjør fortsatt spennende ting sett fra tradisjonelt telefonperspektiv. I dag handler det mye om å samarbeide med selskaper som utvikler teknologi. Men en del av det som kommer ut av slike samarbeid kan være spennende. For eksempel viste de frem en slags bøyle som skulle spore hvor øynene tittet, og dermed kontrollere mobilen for en del år tilbake på Mobile World Congress. De har også vist modulære telefonkonsept lenge før Project Ara, LG og Fairphone begynte å pusle med slikt.

 

De driver fortsatt utvikling i samarbeid med Universitetet i Tokyo, og mange andre, men der DoCoMo ikke gjør ting selv, er de ofte likevel langt fremme, som i testingen av 5G-produkter/-løsninger der andre er med som teknologileverandører.

 

Vi har en sak på vei allerede som viser litt hva japanske operatører sysler med, ved siden av å levere minutter og gigabyte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:p da får du prøvd ut hvordan det i praksis er å jobbe som en del japanske menn fjarle.

 

Noen av dem er også døddrukne ser det ut til  :blink:

https://www.google.no/search?q=drunken+japanese+business+men&espv=2&biw=1080&bih=1819&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjbs8Gg84zMAhVKMZoKHbdGCrwQ_AUIBigB

 

 

http://smatterist.com/6420/34-drunk-japanese-businessmen-who-failed-at-getting-home/

 

 

Drunk-Japanese-Salarymen-Failed-at-Getti

 

 

 

 

Drunk-Japanese-Salarymen-Failed-at-Getti

Drunk-Japanese-Salarymen-Failed-at-GettiDrunk-Japanese-Salarymen-Failed-at-GettiDrunk-Japanese-Salarymen-Failed-at-GettiDrunk-Japanese-Salarymen-Failed-at-Getti

 

 

 

 

 

 

:blink:

Endret av G
Lenke til kommentar

De har et fantastisk arbeidspress her borte. Det har blitt antydet både i og mellom linjene flere ganger, og er kanskje noe vi kommer tilbake til. De bildene der virker å være ytterpunktene - og du kan få tilsvarende for Norge og UK. Jeg har i hvert fall ikke sett noe som har liknet på mine nattlige turer til 7eleven (!) for å skaffe til veie nudler og rundstykker. Greit - begrenset erfaring spiller kanskje inn :)

På tur er det nok litt japansk disiplin som gjelder. Derfor pleier jeg også å ta en dag eller to etterpå på egen regning til å skru ned tempoet litt. Mens messen eller hva vi nå enn skal jobbe med pågår, er det ikke tid til å gjøre som man vil. Deler av programmet er også som regel litt mer lystbetont - men må man ta kvelden og deler av natten til å jobbe, så er det slik det blir. Og slik blir det ganske ofte. Balansen der kan være litt vanskelig, ettersom man ofte forventes å være litt sosial så man får utvekslet erfaringer og meninger og rett og slett holdt kontakten underveis.

Samtidig skal man rekke alt man ønsker å gjøre, så det også er plass til å gjennomføre nye påfunn, så som å forsøke å se om 8K-opplegget er noe man kan få vite litt mer om. Jeg gikk forbi en gigantisk NHK-bygning i går, så jeg har en mistanke om hvor svarene kan være å få tak i, men det er ikke sikkert det hjelper å troppe opp med et stort smil i skranken, så her må det e-postes litt før jeg vet om vi får noe på det :)

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

" fremoverlente teknoselskaper som NTT DoCoMo"

 

 

AtW

Så lenge du ikke forteller dem at du har tenkt å bli :p

 

 

Denne må du utdype.

 

Henviser du til at japanere ikke liker utlendinger som bosetter seg der?

 

Eller henviser du til utlendinger som ikke har et like positivt syn på Japan etter å ha bodd der kontra å ha vært der på ferie?

 

Om dette er noe "du har lest på nettet" anbefaler jeg deg å ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar

G: Turen tok 13,5 timer fra første flyet tok av på Osl. Bytte i CPH/Kastrup, med såvidt over timen ventetid mellom. SAS-operert, og veldig smidig. I hvert fall når ikke det er forsinkelser i første ledd.

 

Jeg er vant til at Las Vegas og San Francisco kan ta veldig, veldig lang tid, selv om hver del av reisen ikke er kjempemye lenger enn disse to flyturene her.

 

Jeg reiser forholdsvis mye vestover, og har tilbragt altfor mye tid på LHR. Men de har jo Plane Food, da. Den mest ålreite flyplassrestauranten jeg har spist på. Det hjelper jo litt - men fem timer på flyplass går hardt utover kjedomheten.

 

I tillegg er LHR stappfull. De kaller det "at capacity". Men når de må skru ned kapasiteten med 30 prosent så fort de hører rykter om at et snøfnugg er i ferd med å nærme seg, sier det jo sitt. Også London må være forberedt på et snødryss av og til.

 

Hva tegnet på politibilen betyr er én av utrolig mange ting jeg ikke vet om dette landet. En annen ting jeg ikke visste var at det er mer mygg her enn i en gjennomsnittlig norsk myr.

 

Gavekort: Den svært kjære dassen min har varmekabler, og dukker opp i neste del! Jeg har, som du anbefaler, avstått fra å trykke på greier. Puh!

 

 

Kos deg på tur!

 

Mens du er her, ta deg en tur innom flaggskipbutikken til enten Yodobashi Camera, BIC Camera eller Yamada Denki LABI. Om du er teknologiinterressert er det nok å finne på der til å bruke en hel dag egentlig=)

 

Og vær forsiktig med Chiba-politiet, de er kjent for å være blant de mer strenge politienhetene i Japan;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...