Gå til innhold

KOMMENTAR: Hva er viktig for et godt mobilkamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skriver om denne Sony teknologien for stabilisering, men sier optisk stabilisering har blitt vel så vanlig. Hvis jeg ikke tar feil så er alle de 5 beste allrounderne mobiler som bruker Sony-kamera. Slik det er formulert i artikkelen så virker ikke det som det er en Sony greie, til tross for at alle faktisk er Sony. (om jeg ikke tar feil).

Lenke til kommentar

TKongen: Biten om stabilisering gjelder Sonys egne telefoner. Kamerabrikkene deres brukes både med og uten optisk stabilisering av svært mange. På bildebrikker er Sony ekstremt flinke, men det hender seg at konkurrentene får vel så mye utav dem. Denne saken er et forsøk på forenkling av de mange vurderingsfaktorene vi tar utgangspunkt i når vi tester, så hva som bruker IMX eller Isocell osv. har vi ikke gått nærmere inn på denne gang :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

G2KBV8H7: Dette er ikke en test som sådan, men en oversikt over ulike prioriteringsområder som er viktige når man skal velge, samt en del telefoner som lever opp til de ulike. Nexus 6P ville vel falt ned som god allrounder, og eventuelt på selfie-biten, der mange skryter av dens meritter. I en reinspikket samletest ville den hørt hjemme, men dette ble en mellomting :)

Lenke til kommentar

TKongen: Biten om stabilisering gjelder Sonys egne telefoner. Kamerabrikkene deres brukes både med og uten optisk stabilisering av svært mange. På bildebrikker er Sony ekstremt flinke, men det hender seg at konkurrentene får vel så mye utav dem. Denne saken er et forsøk på forenkling av de mange vurderingsfaktorene vi tar utgangspunkt i når vi tester, så hva som bruker IMX eller Isocell osv. har vi ikke gått nærmere inn på denne gang :)

Da forstår jeg, det var jeg som ikke tenkte på at optisk bildestabilisering og bildebrikker kommer separat. Det at man har Sony kamerabrikke, betyr ikke at alt rundt brikken er Sony. Da gir jo selvfølgelig det du skriver mening :) Bare jeg som blander ting her. Forstår godt at dere ikke tar med IMX, Isocell osv her. Det var aldri meningen fra min side å etterspørre at dere går noe inn på dette heller.

 

Takk for oppklaring, og god påske :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er Mate 8 i hus, og jeg må si meg enig i fjarles kamera anmeldelse av den. Det er rett og slett en knallbra kamera tlf, og utklasser min gamle Note 4.

 

Jeg liker virkelig proffmodusen med manuelle innstillinger. Farvel til "bevegelses blur" for alltid, hehe

 

Jeg synes også at fargegjengivelsen er veldig troverdig i forhold til hva man faktisk ser. Ikke "hypet", men "ekte"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke en kjent sannhet at det beste mobilkameraet for fotografering på mobil sitter på Nokia 808 Pure View, med Nokia Lumia 1020 på en nær andre plass? (Eventuelt motsatt rekkefølge på de to, hvis man endrer litt på prioriteringer til f.eks Raw filer mulighet og brukergrensesnitt.)

Endret av Midgarsormen
Lenke til kommentar

Er det ikke en kjent sannhet at det beste mobilkameraet for fotografering på mobil sitter på Nokia 808 Pure View, med Nokia Lumia 1020 på en nær andre plass? (Eventuelt motsatt rekkefølge på de to, hvis man endrer litt på prioriteringer til f.eks Raw filer mulighet og brukergrensesnitt.)

Nei, det er ikke det. Nokia vil jo selvfølgelig at det skal være slik med markedsføringen sin, men se her:

http://www.dxomark.com/Mobiles 

Nokia 808 er på 77 i score. Ikke veldig ulikt iPhone 5S og langt fra S7 sin toppscore på 88.

Lenke til kommentar

Er det ikke en kjent sannhet at det beste mobilkameraet for fotografering på mobil sitter på Nokia 808 Pure View, med Nokia Lumia 1020 på en nær andre plass?

Finner ikke min Lumia 640 i oversikten, og det ser ut som de nyeste modellene ikke er testet...?

Sannheten er vel at det er mye bedre kamera på de nyeste mobiltelefonene enn de du nevner?

Lenke til kommentar

 

Er det ikke en kjent sannhet at det beste mobilkameraet for fotografering på mobil sitter på Nokia 808 Pure View, med Nokia Lumia 1020 på en nær andre plass? (Eventuelt motsatt rekkefølge på de to, hvis man endrer litt på prioriteringer til f.eks Raw filer mulighet og brukergrensesnitt.)

Nei, det er ikke det. Nokia vil jo selvfølgelig at det skal være slik med markedsføringen sin, men se her:

http://www.dxomark.com/Mobiles 

Nokia 808 er på 77 i score. Ikke veldig ulikt iPhone 5S og langt fra S7 sin toppscore på 88.

 

"Lumia 1020 får 74 fra den siden, så ikke gale. Optikken på den telefonen er nok fremdeles bedre enn nye telefoner, men de har gjort store forbedringer med programvare, autofokus og hurtighet."

 

 

Ser at ut fra den linken så har Sony Xperia Z5 og Samsung Galaxy S7 Edge lik poengsum med 88 for fotodelen, hvor Nokia 808 Pure View har 81 og Nokia Lumia 1020 har 79 (fortsatt for foto delen). En del forskjell på video biten (som og gir forskjell på total poeng.)

 

Innteressang lesing, kunne vært kjekt å sett flere lignende tester, for "second oppinion" samenligninger...

 

Gjorde et kjapt søk:

http://www.allaboutsymbian.com/features/item/21327_2012_vs_2016_Nokia_808_PureVie.php

 

http://communities-dominate.blogs.com/brands/2015/01/in-search-of-the-ultimate-cameraphone-what-is-out-there-now-best-of-class-and-what-might-we-expect-f.html

(Fra 2015, så ikke helt oppdatert.)

 

Noen andre som har flere gode linker?

Lenke til kommentar

Sammenligne et 41 MP kamera mot et 12 MP kamera og bare bruke inzooma versjoner av bilder for å bedømme. Likevel så taper den. Sier vel litt.

 

For kameraentusiaster er gjerne LG sin G5 nå den beste telefonen. Hvorfor G5? Pga muligheten for å gjøre alt manuelt. Windows telefoner som Lumia 950 er og gode pga dette. Så hvis du liker det, kjøp en telefon hvor du kan gjøre alt manuelt, og få ut RAW bilder. Du klarer sannsynligvis å få bedre resultat enn auto funksjonen. Alle bruker jo bare high-end Sony sensorer uansett.

 

Hvis du bare vil ha en telefon som tar bilder derimot. Raskt, bra, uten at du trenger å gjøre noe. Som sikkert er over 95% av brukerne. Folk som liker å ta bilder bruker gjerne mobilen slik og, da de har skikkelig fotoutstyr hvis de skal ta bilder. Så mobilen vil da bare være til raske bilder. Da er jo klart Samsung sin Galaxy serie det rette valget. Samsung bruker av og til egne sensorer, men viktigst av alt er at de har folk som kan mye om mobilsensorer. Samtidig lager de sin egen brikke for behandling av bilder. Andre, som f.eks Sony, bruker den Qualcomm legger i sin Snapdragon 820. I tillegg til å lage det selv så har og Samsung sin egen kameraapp. Dermed har de hele kjeden. Derfor er det ingen overraskelse at Galaxy-linjen til Samsung kroner øverst år etter år i foto tester. Hvis du bare skal ta bilder og vil ha det beste, velg Galaxy. Enkelt og greit. Utelukkende pga bildebehandlingen, fokusering osv. Sensorer ol. er ofte likt for de fleste toppmodeller. Behandling av bilder ol. derimot er forskjellig. Der har Samsung en klar fordel rett og slett, og ingenting kommer til å endre det i nær fremtid. Så Galaxy S8 får nok (som vanlig) førsteplassen den og. Sony må jo og jobbe hardt for å kunne gi Samsung de nyeste og beste sensorene. Sensoren i S7 er en ikke-lansert Sony sensor. Først i Galaxy altså, ikke i Sony. Ellers kommer jo bare Samsung til å bruke sine egne sensorer. Det har de allerede gjort før. Fantes en del S6er med ISOCELL og ikke IMX fra Sony.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et par testbilder fra et par av mobilene nå.....rett ut av telefonene....ingen redigering

 

hvilket mobilbilde vil du anbefale?

 

Alt. 1

 

post-226353-0-39787300-1459015528.jpg

 

 

Alt. 2

 

post-226353-0-33123800-1459015539.jpg

 

Tror ved første øyekast jeg ville gått for alternativ 2. Syntes fokus virket litt bedre... Ellers så virker det til å være litt fargenyanse forskjell i metall delen hvor første alternativ ser ut til å ha litt mer gulskjær en alternativ 2. Kan også skyldes forskjell i belysning/ refleksjoner. Vet ikke hvilken av de som gjengir fargen best? (Ut fra orginal?)

 

Er det lov å spørre hvilke telefoner som er benyttet under fotograferingen?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...