Gå til innhold

Britene trapper opp piratkrigen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først tok de P2P-nettverkene
men jeg brydde meg ikke
for jeg var ikke et P2P-nettverk

 

Deretter tok de proxy-serverne
men jeg brydde meg ikke
for jeg var ikke proxy-server

 

Så tok de VPN-serverne
men jeg brydde meg ikke
for jeg var ikke VPN-server

 

Til slutt tok de kryptering. Men da var det ingen kunder igjen.

 

 

- fritt og gæli etter et mye viktigere verk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er en ekstremt stygg samfunnsutvikling ja. Som det ble nevnt tidligere i tråden, tidligere tenkte man at slikt bare kunne skje i diktaturer og drakoniske stater. Folk som var kritiske til overvåking tidligere ble bare avfeid som "paranoide", men se hvor vi har endt opp allerede idag! At blanke penger og private interesser er med på å styre samfunnnets retning til de grader slik vi ser nå vil, dreie samfunnet mot et diktatur i praksis, eller det som verre er?

Lenke til kommentar

 

 

Er nok ikke lenge igjen. Jeg tipper det nesten er umulig å ha et fritt Internett innen 2020. Trangen til å ha kontroll er for stor.

 

Må passe deg. Snart kommer de å tar deg.

 

 

Jeg foreslår du leser 1984 av George Orwell. Kanskje du da våkner opp.

 

 

Alle har da lest den på skolen. Må ikke være så lettskremt :)

Lenke til kommentar

Er nok ikke lenge igjen. Jeg tipper det nesten er umulig å ha et fritt Internett innen 2020. Trangen til å ha kontroll er for stor.

En ting jeg frykter er at ISP-ene i fremtiden blir pålagt å kreve at brukere "logger på" internett før man tar det i bruk og at de kommer til å godta pålogging via Facebook/Google/Microsoft. Det vil også forenkle sporing og overvåking!

 

En helt ned-låsing av Internett skjer neppe innen 2020, men utviklingen går både raskt å effektivt mot et mål om total overvåking og færre frihet på nett.

 

De bekjemper piratkopiering ved å ødelegge plattformen som brukes til så mye annet enn det formålet, det er både destruktivt og feil.

Lenke til kommentar

Ja det er som ellers i samfunnet der man ikke skal få ha den lille friheten man har igjen. Det kan være det minste fra å dra på fisketur i snekka uten å risikere bot for ikke å ha redningsvest eller fartsgrenser på autobahn, det skal styres av maktkåte byråkrater og politikere.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hadde utgiverne vært enig om ett felles bibliotek som alle tilbydere kunne hatt tilgang til så hadde ikke pirater vært noe problem

Det er mange musikk tjenester og de bruker stort sett det samme biblioteket

Det er få film tjenester og ingen av de bruker samme biblioteket

Netflix funket helt til de skjøt seg selv i hodet

Lenke til kommentar

 

 

Er nok ikke lenge igjen. Jeg tipper det nesten er umulig å ha et fritt Internett innen 2020. Trangen til å ha kontroll er for stor.

 

Må passe deg. Snart kommer de å tar deg.

 

 

Jeg foreslår du leser 1984 av George Orwell. Kanskje du da våkner opp.

Han kommer ikke til å skjønne det når det skjer. Noen åpner aldri øynene sine

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En ting jeg frykter er at ISP-ene i fremtiden blir pålagt å kreve at brukere "logger på" internett før man tar det i bruk

 

Hvordan vil denne "påloggingen" forenkle sporing og logging? Man må jo ha en konto knyttet til navnet sitt allerede i dag.

 

Kunden av ISP-en må oppgi sitt navn og betale regningen, men utover det er trafikken kun identifiserbar via en IP som ikke sier mye bortsett fra hvilket hus trafikken kom fra. Man vet likevel ikke om det er den som betaler regningen som har besøkt side X,Y eller Z da der er ofte mange flere enn bare kunden selv som benytter Internett-linjen.

 

Det er ingenting i veien for at en ISP kan kreve at hver eneste bruker på hver node (PC, mobil osv..) autentiserer seg før de får Internett-tilgang. Mange er allerede pålogget Google, Microsoft eller Apple på maskinene sine (Både PC og Mobil), så det behøver ikke være en plagsom greie for folk flest. Man kan tenke seg at en slik løsningen kan benyttes for å identifisere personer selv om de deler en IP. Da er man ikke lenger "skjult" bak IP-en sin.

 

Jeg sier ikke at det blir sånn, men bare gir et eksempel av en metode som kan brukes til å utvidet overvåking av befolkningen (mer personlig*).

Endret av BNixx
Lenke til kommentar

 

 

En ting jeg frykter er at ISP-ene i fremtiden blir pålagt å kreve at brukere "logger på" internett før man tar det i bruk

 

Hvordan vil denne "påloggingen" forenkle sporing og logging? Man må jo ha en konto knyttet til navnet sitt allerede i dag.

 

Kunden av ISP-en må oppgi sitt navn og betale regningen, men utover det er trafikken kun identifiserbar via en IP som ikke sier mye bortsett fra hvilket hus trafikken kom fra. Man vet likevel ikke om det er den som betaler regningen som har besøkt side X,Y eller Z da der er ofte mange flere enn bare kunden selv som benytter Internett-linjen.).

 

ISPen kan knytte IP-adressen mot en kunde, så jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener. Hvis det ikke er akkurat den som betaler regningen som har vært inne på noe vil enkle etterforskningsskritt kunne avdekke nærmere hvem det er.

Lenke til kommentar

Dette går over stokk og stein, hvorfor innføres det ikke bare dødsstraff for piratiseringen?

Først og fremst fordi det ville vært dumt å innføre dødsstraff for noe som ikke nødvendigvis er ulovlig..? Eller er det bare en en bagatellmessig ulempe i ditt sinn?

 

Lurer på om du faktisk presterte å ta det jeg skrev seriøst eller om du troller.

 

Nedlasting på det vi kaller piratside er ikke nødvendigvis ulovlig og proxy er heller ikke ulovlig. Jeg skrev ingenting om at det skulle vært dødsstraff på lovlige handlinger, det var en grunn til at jeg "piratiseringen", ulovlig nedlasting. Poenget var at siden jakten har blitt så massiv så kan de vel bare innføre så strenge straffer at det ødelegger livet til folk som et "preventativt tiltak". Har ganske sinnsyke straffer (erstatningssummer) i USA og det har fungert ypperlig :yes:

 

Neida, jeg mener 100% seriøst at det bør bli dødsstraff. Jeg synes også at de bør restrukturere alt av politi og sikkerhetstjenester for å ta pirater og piratnettsteder, all annen kriminalitet betyr ingenting så lenge det finnes ulovlig nedlasting :lol:

Lenke til kommentar

 

 

 

En ting jeg frykter er at ISP-ene i fremtiden blir pålagt å kreve at brukere "logger på" internett før man tar det i bruk

Hvordan vil denne "påloggingen" forenkle sporing og logging? Man må jo ha en konto knyttet til navnet sitt allerede i dag.
Kunden av ISP-en må oppgi sitt navn og betale regningen, men utover det er trafikken kun identifiserbar via en IP som ikke sier mye bortsett fra hvilket hus trafikken kom fra. Man vet likevel ikke om det er den som betaler regningen som har besøkt side X,Y eller Z da der er ofte mange flere enn bare kunden selv som benytter Internett-linjen.).
ISPen kan knytte IP-adressen mot en kunde, så jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener. Hvis det ikke er akkurat den som betaler regningen som har vært inne på noe vil enkle etterforskningsskritt kunne avdekke nærmere hvem det er.
Du må se det store bilde. Hvis internettbruk kan knyttes til personer så er det ikke behov for å etterforske noe som helst.

 

Uansett hvor man benytter internett: hjem, internett cafe, sykehus, flyplassen osv... Må man identifisere seg før man får en kobling ut til internettet. Tenk på de gangene du har måtte oppgi mobilnummeret for å få gratis Wifi på sykehuset eller tilsvarende.

 

Myndighetene vil kunne vise at det var nettop deg som gjorde x,y,z på internett da alt ble loggført under ditt navn.

Endret av BNixx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...