Gå til innhold

FEATURE: Hva er greia med spill på det store lerretet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok litt av den samme problematikken som når man lager film av bøker. Spillerens opplevelse av karakterer og handling kan gjerne være veldig forskjellig fra hvordan en regissør som kanskje aldri har spilt spillet ser for seg handlingen. Det er jo også problematisk og destillere 10+ timers innhold ned til to timer uten at man kutter ut ting som for publikum ville være helt naturlig å ha med. Mass Effect 3 har jo eksempelvis over 5 timer med cutscenes alene Jeg tror at dersom Netflix, HBO osv hadde plukket opp lisenser og laget TV-serier så ville resultatet blitt langt bedre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dønn enig hva angår Silent Hill. Dette var faktisk en på mange plan meget bra skrekkfilm/spilladapsjon, som beholdt mange nok elementer til å være tro mot universet. Samtidig var det seff også en "rehash" av de tre første spillene, noe som kanskje kan pekes på som den største svakheten, foruten den elendige skuespillerprestasjonen til hovedrollen/jenta... Elsket måten de gjenbrukte Pyramid head på, og elsket at filmmusikken utelukkende er tatt fra spillene!

Lenke til kommentar

Jeg har sett både Wing Commander filmen og FF: The Spirits Within.

Men når du ser når de ble laget kanskje spesielt Wing Commander som ikke var kjent for de store episke historiene, så kan den rangeres som delvis underholdende og et totalt mislykket forsøk på et "Use the force Luke" øyeblikk.

For FF: The Spirits Within, så kan vel den tynne historien forsvares med at det var egentlig en teknologi demo som ente opp med å bli laget til en film. Teknologi demoen var imponerende når den ble laget men filmen med den teknologien ikke fult så imponerende da den på det tidspunktet kom for sent. Men den bør ses på kino/stooortlerret og ikke på TV.

Også syntes jeg at FF VII: Advent Children burde nevnes, og den er i min mening vesentlig bedre en FF: The Sprits Whitin, selv om du burde kanskje ha spilt FFVII før du ser FF VII: Advent Children for å få et skikkelig utbytte av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange filmer er her for å tjene penger, og når man velger å ta utgangspunkt i spill er det som regel fordi man ønsker å treffe en målgruppe først og fremst, med kvaliteten i baksetet. Et dårlig utgangspunkt som får filmskapere som har noe å fare med til å sky unna - de vil heller uttrykke sine egne kunstneriske visjoner enn å koke suppe på spiker. En spillfilm er ingens hjertebarn. 

Silent Hill er et godt unntak. En ålreit og undervurdert affære. Jeg mistenker at Warcraft-filmen også har mulighet til å lykkes innen sin sjanger. Et tjukt univers med mye å ta av, og et faktisk ønske om å fortelle en Warcraft-historie.

Lenke til kommentar

Silent Hill er eneste av spill-til-film jeg har sett som faktisk var ganske bra. Som nevnt av andre gjør musikken mye med dette og en setting som minner mye om spillene.

Nå finner jeg filmer som Street Fighter, Mortal Kombat og Tekken ganske underholdende, men ikke fordi de er så bra :)

Tror ikke jeg ønsker å se så mange filmatiseringer av spill jeg liker. Foretrekker heller å spille de igjen.

Lenke til kommentar

Mye dritt som ikke tåler tidens tann. Men når man er ung og elsker et spill, så skal det ikke mye til for at man liker filmen nesten uansett, så lenge de er flink på å legge inn noen gode referanser. Jeg likte Mario bros filmen , fordi jeg var ung og det noe nytt og spennende fra noe jeg elsket. Noen av motal kombat filmen kan jeg huske å like. Residens Evil er super som full on action. Prince of Persia, FF VII og need for speed var også god underholdning. Som sagt her er det veldig subjektive meninger forhold til hvor godt man likte spillet, og ikke blir for anal.

 

Husker hvor morsomt det var å få en liten video snutt på slutten når man rundet spillene i f.eks tekken. Det var tynne greier og elendig historie, men morsomt å se de forskjellige karakternes personlige intriger.

Lenke til kommentar

Svært uenig om Silent Hill. Å påstå at denne filmen går Jacob's Ladder og David Lynch-filmer en høy gang, er som å banne i kirka. Silent Hill var hakket bedre enn Resident Evil-dritten, det skal den ha. Men filmene til Lynch holder et helt, helt annet nivå, i tillegg til at jeg elsker Jacob's Ladder, som jeg for øvrig ikke helt klarer å se hva har felles med Silent Hill, rent bortsett fra surrealistisk skrekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...basert på spill det ikke er sikkert hadde livets rett på ett medium. Jeg tenker på Postal...

 

Hmm

 

 

...Forståelig nok. Hvis du ikke synes dette eller dette (advarer om helt unødvendig ekstremt voldelig scener) er gøy finnes det ikke håp for deg. Tøft, men sant.

 

Da finnes det ikke håp for deg mr Jekic, tøft men sant.

 

Si hva du vil men postal 2 som filmen er basert på har gitt fantastisk minner og hysterisk latter til ungdommer verden over, at du mener spill med unødvendig ekstrem voldelig action ikke hadde livets rett og så forsvarer du idiotiske unødvendige action scener som gøy er vell litt hyklersk?

 

Edit: Angående Super Mario filmen så var super Mario tegneserien, den med live action foreplay eller hva en skal si en stor suksess, husker det som et av gullkornene fra barndommen og stå opp med frokostblanding til de funny guys som failet i å lage spaghetti og etterpå få se en tegnet super Mario episode. Litt som Krusty the clown med itchy & scratchy modell.  Liveaction adaptation av Super Mario failet, men trur den kunne blitt en suksess hadde de bare laget animasjons filmer.

 

www.youtube.com/watch?v=BkWYP95WbbY

 

Vil også si at det er wierdos som Uwe Boll og David Lynch som gjør verden en interessant sted å leve. Faan så sterilt verden ville vært hvis alt bare hadde vært assasins Creed, Pirates of the Carribean og Call of Duty spill og filmer. Lett å drite på Uwe Boll for han er på den negative siden av spektret men uten folk som han ville vi heller ikke hatt de beste filmene å sammenligne de med eller le av. For eksempel B-filmer som Megaforce er i dag ekstremt morsomme å se sammen med kompisgjengen og mer underholdende enn for eksempel Avengers 2 som var faans kjedelig, sovnet 30min inn i den filmen.

 

Jaja bra artikkel uansett :)

Endret av Gunman1986
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svært uenig om Silent Hill. Å påstå at denne filmen går Jacob's Ladder og David Lynch-filmer en høy gang, er som å banne i kirka. Silent Hill var hakket bedre enn Resident Evil-dritten, det skal den ha. Men filmene til Lynch holder et helt, helt annet nivå, i tillegg til at jeg elsker Jacob's Ladder, som jeg for øvrig ikke helt klarer å se hva har felles med Silent Hill, rent bortsett fra surrealistisk skrekk.

 

Jeg er også veldig enig i at det blir å ta vel hardt i å påstå at Silent Hill-filmen er bedre enn de nevnte, noe den selvsagt ikke er. Det som Jacob's ladder for øvrig har til felles med Silent Hill - utover å være en fantastisk bra film - er at den er nevnt som en av hovedinspirasjonskildene til spillskaperne. Du ser det igjen f.eks i monsterdesign, og de svært raske, spastiske rykningene til enkelte av skapningene.

Lenke til kommentar

De beste filmene basert på film etter min mening er Hitman: Agent 47 og Need for Speed. sier kanskje noe om hvor dårlige spillfilmer er, men disse to filmene har fått midt på treet tilbakemeldinger på IMDb og underholdt meg nok til å ikke føle jeg kastet bort penger på de.

 

kan være enig at filmene har ikke så mye sammenheng med spillene.

Lenke til kommentar

Når jeg ser på traileren til warcraft, så er det som å se to forskjellige filmer i en trailer. Kontrastene på scener av mennesker mot scener av orcer, så blir det altfor tydelig cgi over orc scenene. VELDIG bra animert, for all del, men det er som om fargevalgene er ekstreme og dataspill aktig, mot menneske scenen rundt bordet der fargene er mer dunkle dempede (realistiske ofc).

Lenke til kommentar

Jeg likte Prince of Persia. Et eksempel på at det går an å lage en underholdende film av spill. Selvom jeg ser kriktikken av filmen i artikkelen. Den er nok i overkant themepark. Det sagt så har vel ikke spillene gått i dybden av persisk kultur heller. Det er lettvekter eventyr med et vestlig blikk.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Når jeg ser på traileren til warcraft, så er det som å se to forskjellige filmer i en trailer. Kontrastene på scener av mennesker mot scener av orcer, så blir det altfor tydelig cgi over orc scenene. VELDIG bra animert, for all del, men det er som om fargevalgene er ekstreme og dataspill aktig, mot menneske scenen rundt bordet der fargene er mer dunkle dempede (realistiske ofc).

 

Jeg synes fargene er for sterke i trailerene stort sett. Lurer også på om de hadde hatt godt en miks av cgi, dukker, skuespillere etc. som Peter Jackson og WETA er så gode på. Samt kanskje tone det karikerte ned litt.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Selv mener jeg at Uwe Boll lager underholdende filmer. Dårlige, javisst, men nettopp i all sin ubehjelpelighet gir de meg underholdning.

Enkelte av filmene hans våger også der andre ikke tør. Ta for eksempel Postal. Ingen bra film, men den våget å komme med vitser som andre filmer ikke hadde turt. Forfriskende.

Det som er mer interessant med fenomet Uwe Boll er at slik jeg ser det så er de filmene hans som ikke er forbundet med dataspill faktisk severdige. Auschwitz og Darfur er ubehagelige filmer som faktisk har en viss form for kunstnerisk meritt. Ikke i stor grad, men litt. Selv om de også kan beskyldes for å helle for mye over i exploitation i enkelte scener.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Max Payne kunne vært en god film. Men den gang ei, selv om det er langt i fra den dårligste filmen jeg har sett. Jeg tror produsentene av spillfilmer satser på at fans av spillene vil se filmene. L.A. Noire kunne kanskje vært interessant men det spillet er ganske filmatisk fra før. Det er også litt morsomt at du nevner Max Caulfield sin filmsmak, da Life is Strange nå får en egen TV-serie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...