Gå til innhold

Hvilken modell er den mystiske «Model Y»?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Falkevingedører? Tidligere het dørtypen måkevingedører (gull wing doors). Synes muligens Elon Musk at måker er så fæle dyr at han har satt sitt eget navn på dørtypen?

 

Kanskje et forsøk på å distansere seg fra de negative assosiasjonene som ligger i måkevingedører? Eventuelt en referanse til SpaceX sine Falcon-raketter?

Lenke til kommentar

Falkevingedører? Tidligere het dørtypen måkevingedører (gull wing doors). Synes muligens Elon Musk at måker er så fæle dyr at han har satt sitt eget navn på dørtypen?

 

For hundrede gang: Tesla sine dører er dobbelt-hengslede og derfor ikke det samme som de klassiske måkevingedørene.

 

Dobbelt-hengslingen er jo det som er hele "greia" med disse dørene.

 

(Hilsen en som forøvrig synes vanlige dører fungerer helt bra.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Dette må sies å være på grensen til det spekulative, men ifølge Engadget er det kanskje ikke så søkt som det høres ut. Tesla har nemlig en tradisjon for humor i sine produkter."

 

Sexy på grensen til spekulativt. Har vi snublet langt over grensen for det politisk korrekte og blitt svensker?

Lenke til kommentar

Måkevingedører trenger mer plass på sidene for å kunne åpnes siden de ikke har noen 'knekk' på midten. Tesla har løst denne utfordringen ved å legge til et ledd som muliggjør åpning når det er trangt på siden eller over (ikke begge samtidig) - noe som ikke er mulig med tradisjonelle måkevingedører.

 

Når dørene får en annen teknisk utforming så er det også naturlig med et annet navn for å signalisere at det innebærer noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tradisjonelle måkevingedører trenger knapt 30 cm på hver side. Er det særlig trangere, så skjønner jeg ikke poenget med dører i det hele tatt, det går knapt an å gå mellom bilene da.

 

 

Delorean er en mye lavere bil enn model x. Derfor trenger den mindre klarering til sidene enn en model x hadde trengt dersom den hadde måkevingedører.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konseptbilen Chevrolet Aerovette fra 1973 hadde dobbelthengslete måkevingedører, uten at det ble omdøpt til falkevingdører. Så jeg tror nok at dette med den nye betegnelsen mer er et slags markedsføringstriks fra Tesla, enn en ny type dører.

 

1970s-chevrolet-corvette-concept-cars-7.

 

Måker har også knekk på vingene, dette tilsvarer vårt håndledd. Betegnelsen måkevinger brukes også om flyvinger med en knekk, slike flyvinger kalles ikke falkevinger:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gull_wing

 

Så slutt å kalle meg noe mindre begavet, for det er det dere som tar feil. Takhengslete dører kalles måkevingedører, uansett hvor mange ledd de har.

Hvis Model X blir solgt i Norge, gleder jeg meg (skadefro) til den første vinteren, når snøen på biltaket rauser ned i bilen hver gang bakdørene åpnes. Etter en sånn vinter vil det nok bli umulig å bli kvitt brukte Tesla-SUV-er, og umulig å selge nye Y-er med samme typen måkevingedører.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...