Gå til innhold

Star Citizen-utvikleren gir skuffede fans pengene sine tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg støttet prosjektet med $65 for noen år tilbake, og de pengene har jeg avskrevet. Flott hvis de noensinne klarer å skyve noe ut døra, men slik det ser ut nå kommer de jo aldri i mål - ambisjonene stiger jo fortere enn pengene renner inn.

 

Jeg har prøvd det de har sluppet til nå, og er ikke fryktelig imponert. Hangarmodulen er for så vidt grei; den er jo bare ment å vise frem grafikk og diverse spillmotorsnadder og det er kult nok. Men den romskipsmodulen er en katastrofe. Skipet er komplett umulig å styre, og av og til havner jeg i ett eller annet perspektiv som jeg ikke kommer ut av - jeg må alt-tabbe til desktop og drepe spillet.

 

Spill under utvikling, alpha-release og alt det der, jeg vet det. Mye mulig jeg vil få alt forklart hvis jeg bruker en kveld på å lese foruminnlegg og jakte rundt etter info, men så investert er jeg ikke i det. Jeg satser på de gjør ting spillbart til release.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror folk er litt for opptimistike med tanke på hva tid det tar å lage spill.

 

Vel, Elite Dangerous har vel gjort star citizen old news før det er sluppet. Heldigvis har de tjent inn pengene på forhånd, tror ikke de skal satse så mye på salg etter release... Det skjønner vel de også, at profitten ligger i pengene de allerede har fått - og det er derfor det går treigt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1200 special derp snowflakes ut av 1.000.000 høres ikke urimelig ut og det finns fortsatt håp for menneskeheten :)

 

Med en gang jeg leste omfanget av persistent Universe og hvor over the top komplisert damage systemet skulle bli forstod jeg at dette ville ta minst 5 år før produktet har den kvaliteten de etterstreber. Spillet er difficult to learn og very hard to master, men det blir mer eller mindre RUST in Space med safe zones.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det lenge siden du har prøvd å fly? Det er det smootheste systemet jeg noensinne har vært borti. Riktignok er det uvant å faktisk ha realistisk romfysikk, til motsetning fra de fleste andre space-sim så langt. Jeg har gått i fella å trekke ut for sent på vei mot en asteroide noen ganger på grunn av at jeg tror momentet i en retning utligner så fort jeg svinger, men det er bare noe man må lære.

 

Ja, det er noen måneder siden.

 

Innlegget mitt virker kanskje i overkant krasst. Jeg er ikke negativt innstilt eller bitter eller noe, selv om det kanskje kan virke slik ut i fra innlegget mitt. Jeg støttet det med $65 fordi jeg synes konseptet er kult og ville bidra med penger i kassa da det er en lettvint måte å støtte noe(n) på uten masse forpliktelser. Det gjelder fortsatt, så det er ikke slik at jeg føler meg snytt. Jeg har jo fått ingame stæsj og får spillet når det lanseres. Og om det i verste fall viser seg å være vaporware og det aldri blir til noe så er $65 i 2013 i støtte til et kult, vågalt prosjekt ikke noe jeg mister nattesøvn over.

 

Jeg er bare ikke fryktelig interessert å spille det før det er ferdig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frontier skal ha cred for å ha et spill ute for en brøkdel av budsjettet. Riktignok mangler det kanskje litt dybde her og der men i det store og det hele er Elite Dangerous VELDIG imponerende.

 

E:D er ganske vakkert, men absolutt ikke verdt pengene. Tror jeg spilte det i en uke før det bare ikke var mer å gjøre. Så lenge du ikke liker grinding og kun grinding er det bare å sette på te-kjelen og vente.

Lenke til kommentar

 

Tror folk er litt for opptimistike med tanke på hva tid det tar å lage spill.

 

Vel, Elite Dangerous har vel gjort star citizen old news før det er sluppet. Heldigvis har de tjent inn pengene på forhånd, tror ikke de skal satse så mye på salg etter release... Det skjønner vel de også, at profitten ligger i pengene de allerede har fått - og det er derfor det går treigt.

bulls*it. de har allerede sagt at de skal ha et microtransaction system med kjøp av ingame currency og enkelte kosmetiske stiler som skal dekke driftskostnader, utvikling og eventuelt overskudd/profit. Men det skal ikke være pay to win med "gold ammunition". Selv synes jeg dette er genialt for jeg har ikke mulighet til å no life MMO noe lengre og da er det greit å kunne bruke litt penger istedenfor grinde. Like greit at utviklerne selger currency også istedenfor tredjeparter.

 

CIG er ikke et aksjeselskap så de trenger ikke overskudd for å betale ut til investorer ettersom backerne er "investorene". Dermed trenger de heller ikke å ha profitt, bedre å bruke overskuddet på videreutvikling og driftskostnader noe de har sagt de skal gjøre. Håper ikke de forandrer dette og blir et aksjeselskap som Ubiscam og EA.

Lenke til kommentar

Til artikkelforfatter, dette utsagnet er helt feil:

"Til dags dato har fans spyttet inn over 700 millioner kroner og Cloud Imperium Games introduserer stadig nye funksjoner etter hvert som pengene ruller inn."

CIG (studioet) sluttet å introdusere nye funksjoner i desember 2014! Link: (https://robertsspaceindustries.com/funding-goals).

 

1) Vær så snill artikkelforfatter og slutt med å skape et inntrykk av at dette spillet (fortsatt) lider av feature creep (kanskje du ordla deg feil bare). Det de holder på med nå er å implementere og utvikle alle disse funksjonene. Ta en titt på Gamescom demoen for å se hvor langt de har kommet. Siden dette er et crowdfunded spill og ikke minst en av de mest ambisiøse spillene noensinne er CIG totalt avhengig av å få inn penger fra folk som har hørt om og tror på prosjektet. Nå, det er bare mulig dersom man fremstiller prosjekt på en korrekt og god måte. CIG har gjort mye feil, og de fortjener kritikk for det, men "feature creep" var de ferdige med for lenge siden. Vennligst ta dette til hensyn neste gang, slik at folk som vurderer å støtte prosjektet faktisk gjør det. Som jeg sa er dette et crowdfunded spill og derfor går alle pengene til utviklingen av spillet, og ikke til markedsføring. Så, igjen er det viktig å skape et korrekt og riktig uttrykk fordi hele den økonomiske modellen avhenger av "word-of.mouth".

 

2) Istedenfor å skrive om når FPS-modulen (Star Marine) blir lansert, kunne du skrevet om når Social Module (PlanetSide) blir lansert. Denne modulen skal (hopefully) bli lansert i slutten av August, og selv om den kanskje ikke er like sexy som FPS, så representerer den en milepæl i utviklingen. Den opprinnelige planen var å lansere FPS også Planetside, men siden animasjonene bla. trenger mer finpussing bestemte CIG seg for å bytte om rekkefølgen. Noen backers gleder seg mer til denne modulen enn FPS, nettopp fordi man endelig får muligheten til å gå ut fra sin hangar og utforske en by på en planet, som man i fremtiden kan besøke i the Persistent Universe (MMO-et).

 

Håper du tar dette til deg! Takk uansett for at dere skriver om Star Citizen. Som sagt avhenger hele økonomi modellen på "word-of-mouth", og alle, selv om de kanskje er skeptiske, vil innerst inne at dette spillet skal lykkes og bli så episk som mulig. For når det skjer, og det vil skje, når Star Citizen 1.0 er lansert vil det forandre spillindustrien. Man ser allerede konturene av det, og for alle de som er nysgjerrige på spillet og har orket å lese denne "wall-of-text" så langt, ta en titt på denne linken til hjemmesiden: https://robertsspaceindustries.com/about-the-game/spaceflight

 

Velkommen! Og ha en fin helg! :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Til artikkelforfatter, dette utsagnet er helt feil:

"Til dags dato har fans spyttet inn over 700 millioner kroner og Cloud Imperium Games introduserer stadig nye funksjoner etter hvert som pengene ruller inn."

CIG (studioet) sluttet å introdusere nye funksjoner i desember 2014!

 

Godt poeng!

 

Verdt å nevne er kanskje også at de på ingen måte har planer om å implementere alt av stretch goals før de slipper PU. Mye av det kommer etter hvert, etter at spillet er ansett som 'ferdig'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1200 special derp snowflakes ut av 1.000.000 høres ikke urimelig ut og det finns fortsatt håp for menneskeheten :)

 

Med en gang jeg leste omfanget av persistent Universe og hvor over the top komplisert damage systemet skulle bli forstod jeg at dette ville ta minst 5 år før produktet har den kvaliteten de etterstreber. Spillet er difficult to learn og very hard to master, men det blir mer eller mindre RUST in Space med safe zones.

 

Ler så jeg rister. Tror nok du og resten av sekten din har misforstått hvem som har "skjønt det" av backerne og de som har trukket seg ut fra vaporware-prosjektet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

1200 special derp snowflakes ut av 1.000.000 høres ikke urimelig ut og det finns fortsatt håp for menneskeheten :)

 

Med en gang jeg leste omfanget av persistent Universe og hvor over the top komplisert damage systemet skulle bli forstod jeg at dette ville ta minst 5 år før produktet har den kvaliteten de etterstreber. Spillet er difficult to learn og very hard to master, men det blir mer eller mindre RUST in Space med safe zones.

 

Ler så jeg rister. Tror nok du og resten av sekten din har misforstått hvem som har "skjønt det" av backerne og de som har trukket seg ut fra vaporware-prosjektet.

Hadde vært lettere å være enig med deg om de ikke hadde levert noe som helst enda, og om de var et år på etterskudd. Som nevnt har de enda ikke gått over den opprinnelige tidsrammen, og de har levert to moduler med to til rett rundt hjørnet. Det som er levert både fungerer og ser bra ut, med et detaljnivå som hinter om alt annet enn vaporware.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Tror folk er litt for opptimistike med tanke på hva tid det tar å lage spill.

Her er noen eksempler:

Dragon Age: Origins tok 5 år. (2004-09)

The Elder Scrolls III: Morrowind tok 6 år (1996-2002)

Fallout 3: tok 6 år (2002-2008)

Final Fantasy XII: tok 5 år (2001-06)

Half-Life 2: tok 5 år (1999-2004)

Resident Evil 4: tok 6 år (1999-2005)

StarCraft II: Wings of Liberty :tok 7 år (2003-10)

 

ja, og Star citizen har vært i utvikling i sånn runt 3-4 år hvis jeg ikke husker feil, mens Elite Dangerus har vært 5-6 år i utviklingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...