Gå til innhold

TEST: Test: BenQ XL2730Z


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvis man bytter fra et eldre AMD skjermkort om et par år til et nyere Nvidia fordi det gir mest for pengene ved det tidspunktet så må man bytte skjerm?

 

*sigh*

 

Hva blir det neste, hovedkort som ikke støtter både Nvidia og AMD skjermkort. CPUer som fungerer best med AMD eller Nvidia skjermkort osv.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis man bytter fra et eldre AMD skjermkort om et par år til et nyere Nvidia fordi det gir mest for pengene ved det tidspunktet så må man bytte skjerm?

 

*sigh*

 

Hva blir det neste, hovedkort som ikke støtter både Nvidia og AMD skjermkort. CPUer som fungerer best med AMD eller Nvidia skjermkort osv.

 

erenig med deg der, menslik har det desværre vært lenge. om å låse deg fast i ett merke vettu.

Lenke til kommentar

Skjermen fungerer fint på både Nvidia og Amd skjermkort selvsagt , men kun Amd har Freesync og ønsker du samme funksjonalitet (med mindre Nvidia får ut fingeren og lar skjermkortene sine også støtte Freesync )må du selvsagt kjøpe en G-sync kompatibel skjerm om du har et Nvidia skjermkort.

 

Feil finnes det også i artikkelen , feks i konklusjonen skrives det om andre skjermer : men for prisen får du godsaker som G-Sync, 144 Hz og støtte for G-Sync. Kanskje litt unødvendig med 2x G-sync der?

Lenke til kommentar

Skjermen fungerer fint på både Nvidia og Amd skjermkort selvsagt , men kun Amd har Freesync og ønsker du samme funksjonalitet (med mindre Nvidia får ut fingeren og lar skjermkortene sine også støtte Freesync )må du selvsagt kjøpe en G-sync kompatibel skjerm om du har et Nvidia skjermkort.

 

Feil finnes det også i artikkelen , feks i konklusjonen skrives det om andre skjermer : men for prisen får du godsaker som G-Sync, 144 Hz og støtte for G-Sync. Kanskje litt unødvendig med 2x G-sync der?

 

Helt enig. Rettet opp i artikkelen, og takk for tilbakemeldingen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Så hvis man bytter fra et eldre AMD skjermkort om et par år til et nyere Nvidia fordi det gir mest for pengene ved det tidspunktet så må man bytte skjerm?

 

*sigh*

 

Hva blir det neste, hovedkort som ikke støtter både Nvidia og AMD skjermkort. CPUer som fungerer best med AMD eller Nvidia skjermkort osv.

Delvis riktig. Freesync er en åpen standard som AMD har utviklet mens gsync ikke er det. Dvs at det kan komme støtte for freesync på ett senere tidspunkt fra nvidia, mens det aldri vil skje det motsatte siden nvidia aldri vil la konkurrenter få lov til  bruke gsync. Skjermer med freesync vil mest sannsynlig også bli like billige som vanlige skjermer med tiden siden amd ikke tar noe ekstra for selgene som blir solgt.

Lenke til kommentar

Kommer dere til å teste ASUS MG279Q også? Hadde vært spennende å sett hvordan 144hz IPS gjør det i forhold til TN, og finne ut hva man får for pengene.

 

Edit:

Dere gir skjermen trekk for "Noe tearing uten FreeSync", men kan ikke se at dere har gitt dette til noen av dem andre skjermene dere har testet?

Endret av icc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis man bytter fra et eldre AMD skjermkort om et par år til et nyere Nvidia fordi det gir mest for pengene ved det tidspunktet så må man bytte skjerm?

 

*sigh*

 

Hva blir det neste, hovedkort som ikke støtter både Nvidia og AMD skjermkort. CPUer som fungerer best med AMD eller Nvidia skjermkort osv.

 

Ikke om Nvidia tar seg sammen og velger å støtte Adaptive-Sync (Adaptive-Sync er det skjermen har. Freesync er AMD sin bruk av Adaptive-Sync). Det er ingenting som hindrer Nvidia i å gjøre dette, siden Adaptive-Sync er en åpen standard.

Lenke til kommentar

Det gikk vel litt fort i svingene når det ble korrigert?

 

Om du ikke har et AMD-skjermkort, men et fra Nvidia, har Acer en skjerm du burde da ____ en nærmere titt på; XB270HU. Riktignok koster denne 7500 kroner, men for prisen får du godsaker som IPS-panel, 144 Hz og støtte for G-Sync. 

 

Antar at du mangler TA der.

 

Stusser også litt på den konklusjonen om at tearing på skjermen , dette er jo kanskje ikke skjermen sitt problem når det forsvinner med Freesync på og ligger dermed da trolig i skjermkortet?

Lenke til kommentar

Så hvis man bytter fra et eldre AMD skjermkort om et par år til et nyere Nvidia fordi det gir mest for pengene ved det tidspunktet så må man bytte skjerm?

 

 

Dersom du klarer deg uten adaptive-sync, må du ikke bytte skjerm. 

 

Personlig håper jeg vi forbrukerne er litt taktiske ved vårt neste skjerm kjøp. Dersom vi bevisst dropper kjøp og anbefalinger av G-Sync skjermer, kan vi gjøre det såpass lite lukrativt for skjermprodusentene å støtte G-Sync at Nvidia ser seg nødt til å støtte DP1.2a (Freesync). Er markedet for G-Sync lukrativt, vil nok støtten ta lang tid.

Lenke til kommentar

 

Så hvis man bytter fra et eldre AMD skjermkort om et par år til et nyere Nvidia fordi det gir mest for pengene ved det tidspunktet så må man bytte skjerm?

 

*sigh*

 

Hva blir det neste, hovedkort som ikke støtter både Nvidia og AMD skjermkort. CPUer som fungerer best med AMD eller Nvidia skjermkort osv.

Delvis riktig. Freesync er en åpen standard som AMD har utviklet mens gsync ikke er det. Dvs at det kan komme støtte for freesync på ett senere tidspunkt fra nvidia, mens det aldri vil skje det motsatte siden nvidia aldri vil la konkurrenter få lov til  bruke gsync. Skjermer med freesync vil mest sannsynlig også bli like billige som vanlige skjermer med tiden siden amd ikke tar noe ekstra for selgene som blir solgt.

 

Lovende og flott. Men det krever vel at Nvidia implementerer freesync i driverne sine eller må det også noe på kortet? Men hvorvidt Nvidia ønsker å støtte freesync, hm. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Så hvis man bytter fra et eldre AMD skjermkort om et par år til et nyere Nvidia fordi det gir mest for pengene ved det tidspunktet så må man bytte skjerm?

 

Dersom du klarer deg uten adaptive-sync, må du ikke bytte skjerm. 

 

Personlig håper jeg vi forbrukerne er litt taktiske ved vårt neste skjerm kjøp. Dersom vi bevisst dropper kjøp og anbefalinger av G-Sync skjermer, kan vi gjøre det såpass lite lukrativt for skjermprodusentene å støtte G-Sync at Nvidia ser seg nødt til å støtte DP1.2a (Freesync). Er markedet for G-Sync lukrativt, vil nok støtten ta lang tid.

 

Et godt poeng. Det blir uansett spennende å se hva skjermprodusentene vil prioritere fremover.
Lenke til kommentar

Som andre skriver... Blir det ikke feil å sette et negativt punkt på at det blir rifter (tearing) når FreeSync er av. Dette har vel ikke noe med denne spesifikke skjermen å gjøre. Heller et generelt problem om man ikke synkroniserer fps med hz.

 

Altså - det er vel ikke et større problem på denne skjermen enn noen andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så hvis man bytter fra et eldre AMD skjermkort om et par år til et nyere Nvidia fordi det gir mest for pengene ved det tidspunktet så må man bytte skjerm?

 

 

Dersom du klarer deg uten adaptive-sync, må du ikke bytte skjerm. 

 

Personlig håper jeg vi forbrukerne er litt taktiske ved vårt neste skjerm kjøp. Dersom vi bevisst dropper kjøp og anbefalinger av G-Sync skjermer, kan vi gjøre det såpass lite lukrativt for skjermprodusentene å støtte G-Sync at Nvidia ser seg nødt til å støtte DP1.2a (Freesync). Er markedet for G-Sync lukrativt, vil nok støtten ta lang tid.

Dette forutsetter at teknologiene er like gode. Litt vanskelig og konkludere, men en del artikler jeg finner poengterer en god del fordeler ved at skjermkortet kan kommunisere med en chip i skjermen. Hvor mye dette påvirker den faktiske ytelsen er en annen sak. Selv om jeg kunne tenke meg at standarder går på kryss av skjermet og skjermer, kommer jeg til å kjøpe gsync om jeg mener det gir meg en fordel, spesielt siden jeg allerede mer eller mindre har bestemt meg for å bytte til nvidia skjermkort neste gang.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...