Gå til innhold

Hva vil du lære om fotografering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. For min del vil jeg gjerne vite mer om blitsbruk. Parametere, synkronisering, hastighet vs styrke, trådløse systemer, triggersystemer, guidenr vs brennvidde etc.

 

2. For andres del vil jeg gjerne se en artikkel dedikert til dybdeskarphet. Hvilke parametere som påvirker dybdeskarpheten osv.

 

3. Også nå i forkant av world pinhole day så kan det være på plass med en guide til å lage sitt eget pinhole kamera. Det er muligens litt sent med tanke på bestillingstid på film.

 

4. Makrofoto på budsjett, ved hjelp av makroringer, reverseringsringer, belg, linseforsatser etc.

 

5. Oversikt over open source/gratis programvare til etterbehandling av råformat, med egenskapsliste og kompatibilitetsliste for de 6 vanligste OSene (Win, Linux, OSX, iOS, Android, Chrome).

 

6. Motivspesifikke guider (portrett, landskap, produkt, makro, ville dyr/fugler, arkitektur, gatefoto etc)

 

7. Hvordan lage interessante bildepresentasjoner, utstillinger etc. (variasjon i bildene uten å miste den "røde tråden", kvanta, lyd etc).

 

8. Salg av bilder digitalt, på papir, via nett eller fysisk. Markedsføring via utstillinger, tenke litt videre enn bare bilde i ramme. Alt fra kopper til t-skjorter etc.

 

9. Guide til laging av nettside med portefølje etc.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg virkelig kunne tenkt meg å se, er konkurranser/oppdrag/utfordringer med en dreven fotograf som gir kritikk. Se på f.eks. Zack Arias (dedpxl.com) og "assignments/critique"-videoene der, eller Scott Kelby sine portefølje-kritikker (youtube - the grid).

Få folk som er dyktige innenfor sitt felt til å gi kritikk på månedsutfordringer. Dag Spant til gatefoto, Ole Jørgen Liodden til isbjørnfoto, etc.

 

Artikler som får leseren til å tenke litt mer på innholdet i bildet, heller enn det rent tekniske. 

 

Det er hundrevis av sider og videoer som forklarer eksponerings-trekanten allerede. Det er tre ting som påvirker hverandre, og det tar ikke mer enn en kveld å forstå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Iso-blender-lukker synes jeg er en dårlig ide å ha kurs om, det er med respekt å melde, ganske lett, og noe enhver kan sette seg raskt inn i og lett å forstå teknisk om de bare gidder å prøve litt.

 

Personlig kunne jeg tenke meg en guide om følgende:

 

Ta bilder med mye tele som er interessante

Ta bilder med mye vidvinkel som er interessante

 

"Hverdagsportrett", dvs bilder av folk på ferie, folk på fest, folk i sosial lag osv, der man ikke har mulighet til å sette scenen på egenhånd i så stor grad.

 

Kanskje en guide i å finne interessante motiv når man vandrer rundt, hva skal man se etter?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lyssetting er noe dere burde ta med.

 

Forståelse for hvordan lyset påvirker bilder og bruk av blits for å få det man vil er noe jeg tror vil ha veldig mye å si for de fleste som tar bilder. Når man først har lært seg å manøvrere kameraet på manuelle instillinger og lært seg noen grunnleggende prinsipper så mener jeg at lyset er neste på lista.

 

Strobist.com dekker dette ganske fint, men for folk som ikke er så stødige i engelsk hadde det nok vært fint å få en norsk og mer lettlest introduksjon til lyssetting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Simen1 oppsummerte vel egentlig det meste som kunne være av interesse. For min egen del kunne jeg tenke meg litt om konsertfoto, og da fortrinnsvis i små og ofte mørke lokaler. Scenelyset, med tilhørende farger, er ihvertfall for meg en utfordring. Store artister/konserter er faktisk i mange tilfeller enklere (hvis en slipper til da) Mange flotte artister/musikere som spiller på "klubbnivå", og de får ikke fullt så mye eksponering som de store.

Ellers synes jeg dette er et flott tiltak, og ser frem til at det kommer i gang:-)

Lenke til kommentar

Iso-blender-lukker synes jeg er en dårlig ide å ha kurs om, det er med respekt å melde, ganske lett, og noe enhver kan sette seg raskt inn i og lett å forstå teknisk om de bare gidder å prøve litt.

Men for å sette seg inn i det så må de jo først søke opp informasjonen. Hvorfor kan ikke det være her?

Et annet poeng er at det passer veldig godt inn i videoformat nettopp fordi det ikke er noe man må bruke timesvis på å demonstrere og forklare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Iso-blender-lukker synes jeg er en dårlig ide å ha kurs om, det er med respekt å melde, ganske lett, og noe enhver kan sette seg raskt inn i og lett å forstå teknisk om de bare gidder å prøve litt.

Men for å sette seg inn i det så må de jo først søke opp informasjonen. Hvorfor kan ikke det være her?

Et annet poeng er at det passer veldig godt inn i videoformat nettopp fordi det ikke er noe man må bruke timesvis på å demonstrere og forklare.

 

 

Fordi informasjonen finnes tusen andre steder, stort sett inkludert manualene til fotografiapparater. Det er ikke sånn at det er en overflod om info om alt annet innen fotografi. Og i fare for å virke streng her, om man ennå ikke har satt seg inn i noe så grunnleggende, er man virkelig typen som er ivrig opptatt av kursing?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det jeg virkelig kunne tenkt meg å se, er konkurranser/oppdrag/utfordringer med en dreven fotograf som gir kritikk. Se på f.eks. Zack Arias (dedpxl.com) og "assignments/critique"-videoene der, eller Scott Kelby sine portefølje-kritikker (youtube - the grid).

Få folk som er dyktige innenfor sitt felt til å gi kritikk på månedsutfordringer. Dag Spant til gatefoto, Ole Jørgen Liodden til isbjørnfoto, etc.

 

Artikler som får leseren til å tenke litt mer på innholdet i bildet, heller enn det rent tekniske. 

 

Det er hundrevis av sider og videoer som forklarer eksponerings-trekanten allerede. Det er tre ting som påvirker hverandre, og det tar ikke mer enn en kveld å forstå. 

 

Jeg støtter denne tankegangen, selv om "isbjørnfoto" nok ikke vil favne så mange ;-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...