Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

VW Golf 2004 - Registerkjede røk 3 dager etter kjøp


kaebbi

Anbefalte innlegg

Like før jul kjøpte jeg min første bil, en golf 2004, fsi modell kjørt 120 000 km. Selger hadde det travelt med å få solgt bilen siden han skulle flytte til utlandet, så jeg fikk presset prisen ned endel. Jeg fikk prøvekjøre bilen og alt virket helt supert.

 

3 dager etter overtakelse kjørte jeg til hytta som var en ca. 3 timer lang kjøretur, like før jeg er framme lyser motorlampen gult men siden det var søndag valgte jeg å parkere bilen og finne ut av det neste dag. Neste dag vil ikke bilen starte.

 

Så den taues på verksted og etter 10000,- og å ha byttet flere deler kommer de fram til at registerkjeden har røket og at for å bytte det vil det koste 22000,- og da var det ingen garanti for at den kom til å funke for det kunne være motorhavari. Jeg har gått til sak mot selgeren og vil gjerne høre noen meninger om jeg har en god sak eller ikke?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har to års reklamasjonsrett mot selger i følge kjøpsloven, men for å få medhold er det en del omstendigheter som er gjeldende. Bilens alder og tilstand er avgjørende her, så faglig innsikt er ganske viktig for å kunne komme med innspill på det du spør om.

 

Ifølge kjøpslovens paragraf 19 som omhandler ting solgt "som den er" foreligger det mangel når:

 

* Tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

* Selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å regne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

* Tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

For en bil som er 11 år og har gått 120.000 km er det lite som ikke kan forventes å kunne ryke. 

 

Det eneste du har å slå i bordet med er at selger visste om dette på forhånd. Dessverre har han like godt utgangspunkt til å kunne vite om dette som du har, nemlig ved at det kom ulyder fra kjedet. Hvis du har prøvekjørt bilen, og skrevet under på det i en kontrakt, så vil det falle på dine skuldre at du da skal ha hørt lyden selv.

 

Det er meg ukjent at det er intervaller for utskiftning av kjede på disse bilene, så det er heller ikke her så mye å hente.

 

Jeg tør påstå at du har vært maksimalt uheldig og at du brenner inne med denne bilen. Selger kan ikke holdes ansvarlig for denne feilen og bilen er for gammel til å kunne si at den er i vesentlig dårligere stand på salgstidspunktet enn det man kan forvente.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

registerkjede på 1,4 og 1.6 motorene er "beryktet" for register-ras.. kjedestrammerne slites og kjeden hopper over.

(dette gjelder også de "store" audi V6-motorene både bensin og diesel før 2009 mod)

 

eneste forvarsel du får er litt "rasling" før det ryker.. må et trenet øre for å høre det..

 

kanskje derfor bilselger hadde det travelt med å selge bilen? 

 

vag / møller dekker ingenting, garantien er jo utgått for mange år siden på din bil

Lenke til kommentar

Vil si at bilen som jeg betale 75 000 er i vesentlig dårligere stand enn forventet når den havarerer etter 3 dagers bruk selv om den er 11 år gammel.

Ettersom jeg nettopp har fylt 18 og dette var min første bil som jeg skulle bruke alle sparepengene mine på så spurte jeg selgeren alle slags spørsmål, blant annet om det var noe skifteintervall på registerkjede slik som det er med registerreim. Han svarte at nei, når bilen har kjede behøver ikke det å byttes.

 

Siden jeg spurte spesifikt om dette så syns jeg at jeg bør i alle fall få dekket noe ettersom at den røk kun 3 dager etterpå, selv om han kanskje ikke viste noe om dette problemet på bilen? Eller hva synes dere?

Endret av kaebbi
Lenke til kommentar

For at du skal ha en sak her er det åpenbart at selger må ha visst om feilen og at den var der når du overtok bilen. 

 

En slik feil er ikke noe som du kan belaste selgeren for det er ikke noen mellomting.. det er ENTEN/ELLER. 

 

Enten så virker den, eller så virker den ikke.. 

Her har du vært uheldig, men du skriver jo selv at du fikk presset prisen ned endel. 

Du får ta det du fikk presset prisen ned med å dytte i den. 

 

Før solgte vi bil i den stand og stilling den stod ved overtakelse. 

Klarer ikke helt å skjønne at folk skal ha garantier på biler som har gått en masse og er faktisk 11år+ 

 

Solgte en bil til 15000.- for ikke lenge siden. Det var en 2003. Skulle liksom kjøper kommet tilbake og forventet at den skulle være i en helt annen stand til den prisen?

 

Sorry mac, er dobbelt så gammel som deg, men har likevel både gjort gode og dårlige kjøp.

Bil koster uansett og det må man bare lære seg..

Gamle passaten min som var en 2006 modell røk turboen 2 ganger, rattlåselektronikk. låsekasser i bakdørene, elektrisk håndbrekk og en del ting til.

Og alt sammen på 35000 km og 2 år etter jeg kjøpte bilen privat.

Kostet meg 80000.- på 2 år dette.. skulle liksom gamle eieren være ansvarlig for alt som går i stykker på en 5-6 år gammel bil (var det når jeg kjøpte den.)

Skal virkelig selgere av bil stå ansvarlig for all fremtidig bruk som kjøper har?

Lenke til kommentar

Siden jeg spurte spesifikt om dette så syns jeg at jeg bør i alle fall få dekket noe ettersom at den røk kun 3 dager etterpå, selv om han kanskje ikke viste noe om dette problemet på bilen? Eller hva synes dere?

Beklager! Du  har vært uheldig og det er synd på deg, men kjøp av bil, spesielt kjøp av private, er risikobetont. Nå ja - bilhold i det hele tatt, forresten. Som andre har svart: bare om eieren har visst om og/eller forsøkt å skjule feil, er han ansvarlig. Slik  er det, og slik må det nesten være.

Du spurte om det var skifteintervall på registerkjeden, og det benektet han. (Og det stemmer, så vidt jeg vet). Du spurte ikke om han kunne garantere en viss levetid på den (og det ville han naturligvis heller aldri gjort). 

Lenke til kommentar

Bare en sånn liten ting.. "Så den taues på verksted og etter 10000,- og å ha byttet flere deler kommer de fram til at registerkjeden har røket og at for å bytte det vil det koste 22000,-"

 

Jeg har røket ei registerreim.. dette er ikke til å unngå å merke, så hvordan de kan ha byttet 10000 i deler uten å ha lagt merke til dette høres jo helt på tur ut? 

 

Sikker på at det er røket i det hele tatt? 

Lenke til kommentar

Bare en sånn liten ting.. "Så den taues på verksted og etter 10000,- og å ha byttet flere deler kommer de fram til at registerkjeden har røket og at for å bytte det vil det koste 22000,-"

 

Jeg har røket ei registerreim.. dette er ikke til å unngå å merke, så hvordan de kan ha byttet 10000 i deler uten å ha lagt merke til dette høres jo helt på tur ut? 

 

Sikker på at det er røket i det hele tatt? 

 Kjede og reim er langt fra det samme. Jeg bytter reim på min for under 500kr i deler, og ca 2 timer emd arbeid.

 

Du har to års reklamasjonsrett mot selger i følge kjøpsloven, men for å få medhold er det en del omstendigheter som er gjeldende. Bilens alder og tilstand er avgjørende her, så faglig innsikt er ganske viktig for å kunne komme med innspill på det du spør om.

 

Ifølge kjøpslovens paragraf 19 som omhandler ting solgt "som den er" foreligger det mangel når:

 

* Tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

* Selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å regne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

* Tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

For en bil som er 11 år og har gått 120.000 km er det lite som ikke kan forventes å kunne ryke.

 

Et registerkjede skal ikke forventes å måtte byttes. Det skal vare i bilens levetid.

Det er det samme som om man må "forevente at motoren sprenges" over 120.000km.

 

Jeg mener TS har en meget sterk sak, noe tidligere saker også understreker. Jeg har hengt på bilforum i noen år, og ahr lest flere ganger at selger har måttet ta tilbake bilen, eller betale for utlegg.

Lenke til kommentar

Ja, det høres merkelig ut at verkstedet bruker så mye tid (og penger) før de finner ut at registerreimen er røket.  Jeg har alltid hørt at hvis registerreimen ryker så vil det medføre et voldsomt lurveleven og kaos i motorrommet, men det er kanskje ikke alltid tilfelle?

Det er forskjell på registerreim og registerkjede. Det er også forskjell på motorer. noen motorer tåler helt fint å ryke reima, andre ødelegges totalt. De med kjeder er også ofte emr integrert imotoren enn reim, altså må man nesten ut med motoren for å sjekke det.

 

Her er det forbrukerrådet skriver om bruktbilkjøp:

 

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867

 

Når du kjøper bil fra en privatperson, er det kjøpsloven og kjøpsavtalen som bestemmer hvilke rettigheter du har. Samme reglene gjelder også ved kjøp av motorsykkel, campingvogn og båt. Hvis dere er enige, kan dere avtale dere bort fra kjøpslovens regler.

Hva er en mangel?

Bilen har en mangel hvis den ikke er i den stand som dere har avtalt. Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende. Som kjøper kan du altså ikke forvente det samme av en brukt bil som av en ny bil.

Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes:

  • normal slitasje,
  • at du har påført bilen skade selv,
  • at bilen på andre måter er blitt utsatt for ytre påvirkninger.

Enkelt kan man si at jo eldre bilen er, jo billigere den er, og jo lengre den er kjørt, desto mindre kan du forvente av den. Samtidig er det viktig å få med seg at selger kan være ansvarlig dersom det oppstår feil du ikke kunne regne med.

Du kan heller ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen. Synlige mangler vil være din risiko som kjøper. Derfor er det viktig å sjekke bilen nøye før du kjøper.

«Som den er»

Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. En slik ordlyd vil ikke frita selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom:

  • Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
  • Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet.
  • Det er også en mangel hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden.
Klagefrister

Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder. Da har du en reklamasjonsrett på to år. Det er i tillegg et krav om at du må reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget mangelen.

Mellommenn

Dersom bilen er solgt av en profesjonell bilformidler for en privatperson, kan du velge hvilken av partene du vil klage til.

Mellommannen vil imidlertid ikke dele ansvaret dersom han har gjort deg uttrykkelig oppmerksom på at han kun opptrer som mellommann og ikke skal være ansvarlig med selger.

Klagemuligheter

Mener du at bilen har en mangel, og er selger uenig når du sier ifra? Da bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren. Benytt gjerne Forbrukerrådets standard klagebrev.

Les mer om hvilke rettigheter kjøpsloven gir deg når noe er galt.

Hvis selgeren avviser klagen din og du er uenig i avvisningen, eller du ikke får svar innen svarfristen du har satt, kan du klage saken inn for Forbrukerrådet..

Bilen har helt ubetvilelig en mangel. Registerkjeder ska holde i hundretusenvis av kilometre. Så om det har ryket på 120.000km er det en ting selger må ta ansvar for. Dette gjelder selv om han ikke var klar over at det var en mangel.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Ikke gitt at et registerkjede skal holde i bilens levetid..

Enkelte anbefaler skifte.

Det er ingen mangel. Vil du si at kjøper burde visst det skulle ryke?

 

Og nei. Ikke forskjell på hva som blir drevet rundt av regkjede og reim. Min motor røyk ikke men klarer jo ikke drive rundt det som skal drives rundt så oppførte seg meget rart hele motoren,. Min lagde ingen fysisk skade da den eøyk på tomgang og jeg klarte faktisk å kjøre den hjem men den var helt på tur.

Lenke til kommentar

Ikke gitt at et registerkjede skal holde i bilens levetid..

Enkelte anbefaler skifte.

Det anbefales ikke skifte på 120.000km. RegisterREIM varer så lenge, kjede skal vare betraktelig lengere enn dette.

 

 

Det er ingen mangel. Vil du si at kjøper burde visst det skulle ryke?

Hvorvidt kjøper burde visst at den skulle ryke eller ikke har ingenting med hvorvidt det er en mangel eller ikke.

 

Det eneste som har noe å si, er om man burde forvente dette ved gitte pris/alder/stand. Og i dette tilfelle er det ett klart NEI. Man kan ikke under noen forutsetninger forvente at en bil med registerkjede skal måtte bytte dette på 120.000km. Hadde det vært registerreim har det vært noe man burde forvente, men ikke med kjede.

 

Selger har også over svart at selger har sagt at biler med kjede ikke trenger å bytte kjede.

 

Jeg ser jo at du noen poster over skriver dette:

 

For at du skal ha en sak her er det åpenbart at selger må ha visst om feilen

Og det er helt 100% feil. Selgers kunnskap om feilen har 0 å si på om det er en mangel eller ikke. Om jeg kjøper en jakke fra noen, og vi begge ved salg er overbevist om at det er en ekte merkejakke, så er faktisk selger økonomisk ansvarlig ovenfor meg dersom det i ettertid viser seg at den er falsk. Selv om han handlet i god tro, er han ansvarlig for mangler ved det han selger.

 

 

 

Og nei. Ikke forskjell på hva som blir drevet rundt av regkjede og reim. Min motor røyk ikke men klarer jo ikke drive rundt det som skal drives rundt så oppførte seg meget rart hele motoren,. Min lagde ingen fysisk skade da den eøyk på tomgang og jeg klarte faktisk å kjøre den hjem men den var helt på tur.

Registerreim eller registerkjede er helt kritisk for at motoren skal fungere. Dersom reima/kjedet ryker, kommer du ikke en meter.

Hvorvidt motoren overlever, kommer ann på typen motor (interference/non-interference)

 

Selvfølgelig ahr man en del mellomstadier her, det reima kan hoppe noen tenner, som fører til at bilen er kjørbar, men går dårlig osv. Jeg antar det samme kan gjelde kjede.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bilen har helt ubetvilelig en mangel. Registerkjeder ska holde i hundretusenvis av kilometre. Så om det har ryket på 120.000km er det en ting selger må ta ansvar for. Dette gjelder selv om han ikke var klar over at det var en mangel.

Dette er en merkelig påstand.

 

Ifølge deg er altså selger uansett ansvarlig dersom det intreffer en feil med et produkt etter kjøp. Dersom dette stemmer vil det si at alle garantier er meningsløse, dvs. ting som nybilgaranti, bruktbilgaranti etc.

 

Jeg tviler sterkt på at så kan være tilfelle.

Lenke til kommentar

 

Bilen har helt ubetvilelig en mangel. Registerkjeder ska holde i hundretusenvis av kilometre. Så om det har ryket på 120.000km er det en ting selger må ta ansvar for. Dette gjelder selv om han ikke var klar over at det var en mangel.

Dette er en merkelig påstand.

 

Ifølge deg er altså selger uansett ansvarlig dersom det intreffer en feil med et produkt etter kjøp. Dersom dette stemmer vil det si at alle garantier er meningsløse, dvs. ting som nybilgaranti, bruktbilgaranti etc.

 

Jeg tviler sterkt på at så kan være tilfelle.

 

Det er faktisk slik det er. Kan jo se på denne saken:

http://www.forbrukertvistutvalget.no/dokumenter/20110331/54105_2_P.pdf

 

Så lenge man kan sansynliggjøre at denne skaden forelå på kjøpspunktet, så er selger ansvarlig. Og registerhavari etter 3 dager er definitivt ikke noe om skjer på 3 dager :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er faktisk slik det er. Kan jo se på denne saken:

http://www.forbrukertvistutvalget.no/dokumenter/20110331/54105_2_P.pdf

Tja.. FTU har foretatt en skjønnsmessig fordeling.

 

Jeg finner dette utvalgets konklusjon i den saken du linker til som ganske tvilsom;

Utvalget legger følgelig til grunn at det forelå en svakhet/skade i girkassen ved overdragelsen som manifesterte seg noe senere

 

er et resultat av at ufaglærte i FTU fantaserer fritt. Dem om det, de ønsket vel å fordele tapet en smule i denne saken. Andre personer i utvalget kan gi annen konklusjon. Jeg tror ikke du skal tolke utfallet i denne saken som presidens giver for alle lignende saker.

 

Så lenge man kan sansynliggjøre at denne skaden forelå på kjøpspunktet, så er selger ansvarlig. Og registerhavari etter 3 dager er definitivt ikke noe om skjer på 3 dager :p

Både (deler av) motor og  drivverk kan avgå med døden rimelig plutselig.

Noen ganger grunnet førerfeil andre ganger kan man bare gjette på fabrikasjonsfeil, mekanikertabber el. Det er "shit happens"-faktoren, ingen åpenbare skyldige. Det er også urimelig å anta at det i ethvert tilfelle "må ha vært noe feil på et tidligere tidspunkt" med delen som avgikk med døden.

Lenke til kommentar

Noen ganger grunnet førerfeil andre ganger kan man bare gjette på fabrikasjonsfeil, mekanikertabber el. Det er "shit happens"-faktoren, ingen åpenbare skyldige. Det er også urimelig å anta at det i ethvert tilfelle "må ha vært noe feil på et tidligere tidspunkt" med delen som avgikk med døden.

Hvilke førerfeil er det som leder til ødelagt registerkjede, mener du? Både fabrikasjonsfeil og mekanikertabber er mangler. Det kreves ikke noen "skyldige", en mangel er ikke i seg selv noe klanderverdig.

 

En ting som bare går i stykker lenge før alle andre tilsvarende deler forventes å gå i stykker, har en mangel. Denne mangelen er dårlig holdbarhet, eller dårlig konstruksjonskvalitet om du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har to års reklamasjonsrett mot selger i følge kjøpsloven, men for å få medhold er det en del omstendigheter som er gjeldende. Bilens alder og tilstand er avgjørende her, så faglig innsikt er ganske viktig for å kunne komme med innspill på det du spør om.

 

Et registerkjede skal ikke forventes å måtte byttes. Det skal vare i bilens levetid.

Det er det samme som om man må "forevente at motoren sprenges" over 120.000km.

 

Jeg mener TS har en meget sterk sak, noe tidligere saker også understreker. Jeg har hengt på bilforum i noen år, og ahr lest flere ganger at selger har måttet ta tilbake bilen, eller betale for utlegg.

 

Jeg er helt enig i at et kjede skal vare lenge, gjerne bilens levetid. Det er likevel flere andre faktorer som spiller inn her:

  1. Dessverre er det slik at det ofte ikke er kjede som er problemet. Det er strammeren som er bakomforliggende årsak. Kjedet kan slites pga svakheter, men det er ikke vanlig. Det er derimot vanlig at strammer eller andre komponenter på et slikt register slites ut slik at registeret ryker.
  2. Det er her snakk om en reklamasjon. Man skal derfor kunne presentere en sak ovenfor en rettspraktiserende instans som f.eks. forliksrådet. Jeg har tilgode å høre om saker der biler som er 11 år gamle og har gått over 100.000 km faktisk får medhold grunnet feil av denne typen som oppstår.
  3. En reklamasjon er heller ikke det samme som en garanti. En reklamasjon innebærer, etter det jeg vet, at feilen skal kunne bevises å ha vært der siden varen var ny. Det er ingen enkel sak å bevise etter 11 år.
  4. Bilens verdi og kjøpesum er også av stor relevans. I dette tilfellet er nok kjøpesummen heller liten.

Jeg har hatt flere runder med bl.a. forbrukerombudet e.l. grunnet samme typer saker på gamle biler. Jeg betviler sterkt at OT får medhold i denne saken, men jeg håper at jeg tar feil. Det er en mangel her, men å kunne påstå at denne ikke skal kunne oppstå etter 11 år og 120.000 km tror jeg blir utfordrende. Det er uansett på ingen måte en "meget sterk sak" for kjøper. Der må vi bare være enig om å være uenig.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...