Gå til innhold

TEST: Tesla Model S P85D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reagerte også på dette. Virker som personen som kjører aldri har kjørt en nyere bil.

 

De aller fleste merker tilbyr langt mer avanserte systemer. Nå er jeg ikke ekspert på området, og kjenner ikke Tesla alt for godt. Men Adaptiv Cruisecontrol kom sent på 90 tallet,

 

Mercedes hadde sitt Distronic system på plass allerede i 1999, og S-Klassen kom med Distronic med styreassistent i 2013, og selv Nye C 205 har dette systemet som tilleggsutstyr (En bil som forøvrig (med engangsavgift) koster langt mindre en Tesla).

 

Synes også det er underlig å si at bilen har 700 hestekrefter, det får det til å virke sprekere en den virkelig er (Nå er det riktignok en sprek bil). I realiteten vil jo bilen aldri yte tilsvarende 700 hk.

 

Det viktigste å ta i betraktning når man kjøper Elbil (Uansett type), må likevel være restverdien på bilen. Av erfaring virker det som folk ikke tenker særlig nøye over dette. Faktisk er dette et så sårt tema at det tilbys restverdigaranti på flere av elbilene, riktig nok ganske dårlige vilkår. Har lest at flere tilbyr en garanti på 55% restverdi etter 3 år. Man kan være redd for at når denne boblen har passert, og de virkelig gode hybridbilene har inntatt markedet, så vil mange sitte igjen med en bil som er verdt hjula den står på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La nå disse geeksa få ha bilene sine i fred, vi som er født på 70 tallet liker mye bedre Lamborghini, bensin, olje, røyk og skikkelig motorlyd.

 

Dessuten så er det ingen som kjøper Tesla for å støtte miljøet, det er kun for å briefe å kjøre billig og til de som kommer med beskyldninger om misunnelse, sorry mac det biter ikke på meg, skal jeg ha bil som høres ut som en radiostyrt bil ja da kjøper jeg en radiostyrt :p

 

Her er det kun V8'er eller større som er musikk i mine ører å da snakker vi ikke Amerikanere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes også det er underlig å si at bilen har 700 hestekrefter, det får det til å virke sprekere en den virkelig er (Nå er det riktignok en sprek bil). I realiteten vil jo bilen aldri yte tilsvarende 700 hk.

 

 

Faktum er at denne bilen akselererer fra en Lamborghini Aventador med 700 hk og 600 kg lavere vekt opp til nesten 100 km/t, Teslaen har nemlig over 1000 Nm fra 0 rpm. Så om den har 700 hk eller ikke så er den iallefall kjappere enn andre biler med 700 hk i "norske" hastigheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Grunnen til at jeg ikke liker Tesla er kjøperne, ikke bilen i seg selv (som egentlig er ganske konge den)!

 

Her har vi gjengen sin, som aldri under noen andre omstendigheter hadde lagt 800k i en bil, men siden det er en Tesla så er det greitt. Samme gjengen som aldri ellers har brydd seg om hvor sprek en bil er, men nå føler en enorm trang til å fokusere på dette, samt teknologi og kjørekomfort som samtlige premium biler i tilsvarende prisklasse overgår så til de grader. Skjønne det den som vil..

 

Er det forresten bare meg som synes den digre skjermen i midten bare er i veien og malplassert? Noe designelement er den nå ihvertfall ikke. Det er jo også ganske stilig at Tesla er en av de mest støyende bilene i sin klasse, overgått av alle biler med *motor* :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

La nå disse geeksa få ha bilene sine i fred, vi som er født på 70 tallet liker mye bedre Lamborghini, bensin, olje, røyk og skikkelig motorlyd.

 

Dessuten så er det ingen som kjøper Tesla for å støtte miljøet, det er kun for å briefe å kjøre billig og til de som kommer med beskyldninger om misunnelse, sorry mac det biter ikke på meg, skal jeg ha bil som høres ut som en radiostyrt bil ja da kjøper jeg en radiostyrt :p

 

Her er det kun V8'er eller større som er musikk i mine ører å da snakker vi ikke Amerikanere.

 

Vi som er født på 70-tallet liker også å ødelegge luftkvaliteten og miljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

*SNIP*

 

Vi som er født på 70-tallet liker også å ødelegge luftkvaliteten og miljøet.

Nå skal ikke du ta for god fisk at de nye teslaene er så mye mer miljøvennlig enn en eldre bil. Det går ganske mye resurser og energi for å lage for eks batteriet, som heller ikke er særlig evigvarende, men må byttes ut med jevne mellomrom.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

*SNIP*

 

Vi som er født på 70-tallet liker også å ødelegge luftkvaliteten og miljøet.

Nå skal ikke du ta for god fisk at de nye teslaene er så mye mer miljøvennlig enn en eldre bil. Det går ganske mye resurser og energi for å lage for eks batteriet, som heller ikke er særlig evigvarende, men må byttes ut med jevne mellomrom.

Noen sier at det forurenser/bruker like mye å produsere batterier til en elbil som å kjøre bensin i 10 år, men det er informasjon som var riktig en gang i tiden, men som er feil nå. Og når noen startet å si det en anen batteri type i de elektriske bilene enn de som blir lagd i dag. Det i tillegg til at produksjonen har blitt mere effektiv gjør att den påstanden er helt feil.

 

Husker ikke tallene, men tror det var noe som at å produsere en elektrisk bil var som å produsere å kjøpe en bensinbil i 2 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke liker Tesla er kjøperne, ikke bilen i seg selv (som egentlig er ganske konge den)!

 

Her har vi gjengen sin, som aldri under noen andre omstendigheter hadde lagt 800k i en bil, men siden det er en Tesla så er det greitt. Samme gjengen som aldri ellers har brydd seg om hvor sprek en bil er, men nå føler en enorm trang til å fokusere på dette, samt teknologi og kjørekomfort som samtlige premium biler i tilsvarende prisklasse overgår så til de grader. Skjønne det den som vil..

 

Er det forresten bare meg som synes den digre skjermen i midten bare er i veien og malplassert? Noe designelement er den nå ihvertfall ikke. Det er jo også ganske stilig at Tesla er en av de mest støyende bilene i sin klasse, overgått av alle biler med *motor* :)

 

Hvorfor er det overraskende at noen vil ha 700 hester når det koster 800k istedet for flere millioner? Det er ingen biler med samme kombinasjon av ytelse og komfort til denne prisen, jeg skjønner ikke helt argumentet rett og slett.

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Den adaptive cruisecontrollen skiller seg jo ikke ut i forhold til andre biler. Jeg har kjørt en 105 hk TDI som fint har aksellerert og holdt 80 km/t i oppoverbakke ved bruk av ACC.

 

 

Vel klarer din cruisekontroll holde avstanden til bilen foran. Og holde den selv om du kommer inn i en rundkjøring. Stoppe og kjøre igjen når forangående bil begynner og kjøre. HolDe avstand gjennom hele rundkjøringen. Akselerasjon opp i riktig avstand fart til forangående kjøretøy. Stoppe før kryss/fotgjengerfelt og du ikke har rørt gass/brems. Holde fart stabil selv ned en bakke. Tror ikke det nei. Velkommen til 21 århundre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Reagerte også på dette. Virker som personen som kjører aldri har kjørt en nyere bil.

 

Har du kjørt en bil med 700hk? Da vet du at det funker. Denne bilen har 700hk målt utifra dynotesting.

 

 

 

De aller fleste merker tilbyr langt mer avanserte systemer. Nå er jeg ikke ekspert på området, og kjenner ikke Tesla alt for godt. Men Adaptiv Cruisecontrol kom sent på 90 tallet,

 

Mercedes hadde sitt Distronic system på plass allerede i 1999, og S-Klassen kom med Distronic med styreassistent i 2013, og selv Nye C 205 har dette systemet som tilleggsutstyr (En bil som forøvrig (med engangsavgift) koster langt mindre en Tesla).

 

Synes også det er underlig å si at bilen har 700 hestekrefter, det får det til å virke sprekere en den virkelig er (Nå er det riktignok en sprek bil). I realiteten vil jo bilen aldri yte tilsvarende 700 hk.

 

Det viktigste å ta i betraktning når man kjøper Elbil (Uansett type), må likevel være restverdien på bilen. Av erfaring virker det som folk ikke tenker særlig nøye over dette. Faktisk er dette et så sårt tema at det tilbys restverdigaranti på flere av elbilene, riktig nok ganske dårlige vilkår. Har lest at flere tilbyr en garanti på 55% restverdi etter 3 år. Man kan være redd for at når denne boblen har passert, og de virkelig gode hybridbilene har inntatt markedet, så vil mange sitte igjen med en bil som er verdt hjula den står på.

Vel en av grunnene til at mb tilbyr det i sin mb. Er av den enkle grunn at mb har utviklet systemet for teslA. Mb eiet tesla under utvikling av autopilot systemet.

Endret av alpina1
Lenke til kommentar

Vel en av grunnene til at mb tilbyr det i sin mb. Er av den enkle grunn at mb har utviklet systemet for teslA. Mb eiet tesla under utvikling av autopilot systemet.

 

Nå er det vel strengt tatt Daimler som har eiendeler i Tesla, og ja, Tesla har noen Mercedes elementer i seg. Akkurat som Mercedes har Renault i seg.

 

 

Den adaptive cruisecontrollen skiller seg jo ikke ut i forhold til andre biler. Jeg har kjørt en 105 hk TDI som fint har aksellerert og holdt 80 km/t i oppoverbakke ved bruk av ACC.

 

Vel klarer din cruisekontroll holde avstanden til bilen foran. Og holde den selv om du kommer inn i en rundkjøring. Stoppe og kjøre igjen når forangående bil begynner og kjøre. HolDe avstand gjennom hele rundkjøringen. Akselerasjon opp i riktig avstand fart til forangående kjøretøy. Stoppe før kryss/fotgjengerfelt og du ikke har rørt gass/brems. Holde fart stabil selv ned en bakke. Tror ikke det nei. Velkommen til 21 århundre.

 

 

Da er det ikke lenger adaptiv cc, men radarne som slår inn, og ja, andre biler har også dette. Er ikke akkurat noe nytt.

 

Er nesten litt smått irriterende å forgude Tesla, når det meste er gjort for lenge siden. Bare fordi det kommer i en overpriset elbil, er det ikke noe magisk med det. Det er også en bil som ser utrolig flott ut på eksteriør. Interiøret er det absolutt ingen premium følelse over, og bilen ligger langt bak MB, BMW og Audi (Kanskje til og med Volvo). Den skjermen blir jeg heller ikke helt fortrolig med.

 

@Teerex, som jeg skriver var ikke poenget at bilen ikke er sprek. Men å slenge på en motor på fremhjula, vil ikke gi bilen 700hk, det vil gi detn 470 + 230, eller hvordan fordelingen er gjort. Igjen vil jo klart Tesla (Som alle andre elbiler) ha fordeler når det gjelder akselerasjon.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Dessuten så er det ingen som kjøper Tesla for å støtte miljøet, det er kun for å briefe å kjøre billig og til de som kommer med beskyldninger om misunnelse, sorry mac det biter ikke på meg, skal jeg ha bil som høres ut som en radiostyrt bil ja da kjøper jeg en radiostyrt :p

 

Wow, du kjenner dem alle?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ikke liker Tesla er kjøperne, ikke bilen i seg selv (som egentlig er ganske konge den)!

 

Her har vi gjengen sin, som aldri under noen andre omstendigheter hadde lagt 800k i en bil, men siden det er en Tesla så er det greitt.

 

Så fordi noen mener en bil endelig er verd 800k og strekker seg langt for å kjøpe den så vil ikke du?

 

Og de fleste som kjøper Tesla legger ikke ut 800k. Den begynner på 516 000,- , men det er vel ikke så kult å harselerer med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare fordi det kommer i en overpriset elbil, er det ikke noe magisk med det.

 

@Teerex, som jeg skriver var ikke poenget at bilen ikke er sprek. Men å slenge på en motor på fremhjula, vil ikke gi bilen 700hk, det vil gi detn 470 + 230, eller hvordan fordelingen er gjort. Igjen vil jo klart Tesla (Som alle andre elbiler) ha fordeler når det gjelder akselerasjon.

 

Overpriset.... Det var dagens....

 

Det andre argumentet ditt over er jo totalt ulogisk.... Mener dersom det var en motor med 700hk som fordelte kraften via Haldex så hadde det vært "virkelig" 700hk?

Neppe fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...