Gå til innhold

Her finner du 4K-skjermen som passer deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor lang tid det vil ta før maskinvaren blir kraftig nok til å kunne spille med halvveis fornuftige innstillinger på 4K-oppløsning. "Tester" jeg med "dynamic super resolution" satt til 4K så klarer ikke mitt GTX Titan å kjøre noe som helst med god framerate om jeg ikke rævkjører grafikkinnstillingene i spillet, og da blir jo hele poenget borte.

Lenke til kommentar

Hadde vært fint om artikkelen kunne ha tatt med et avsnitt om lagerstatus for hver skjerm.

 

Ser for eksempel at Dell selv (altså på sine egne nettsider) antyder midten av mai som levering for P2415Q og P2715Q.

 

Misforstå meg rett, det er flott at artikkelen tar med modeller som er på vei inn, men nettopp da blir det veldig greit med en pekepinn på når man kan forvente levering.

Lenke til kommentar

Hva synes folk flest om å bytte en vanlig 24" Full HD skjerm med en 24" UHD? Jeg har ikke sett to side ved side, og for meg virker det som de to viktigste forskjellene er at UHD-skjermen vil være mye tyngre å drive, og kan være avhengig av at man slår på skalering i Windows...

 

For meg virker det mye mer interessant å finne en UHD-skjerm med samme pixeltetthet som jeg bruker nå, jeg mener det inntreffer på 42 tommer, som da vil tilsvare et 4x4 Full HD-oppsett. Og da like lettdrevet (vel, tungdrevet) som den ene lille 24" UHD-skjermen.

Lenke til kommentar

På en 24" så er det vel tilnærmet helt nødvendig med skalering? Jeg hadde i alle fall aldri orket å bruke uten. ^^

 

Det er dog ikke fullt så probleamtisk med 24", for da funker 200 % ganske bra (størrelsemessig). Som er et nivå som skalerer ekstra bra.

 

Trenger man HDMI 2.0 når man har gode gamle Displayport. Har HDMI 2.0 noen som helst fordeler å skilte med, eller er det bare nok et hype konsept?

Hype? Det er standarden som er forventet å ta over hvor HDMI 1.x slapp, og er som sikkert alle er enige om, er mye bedre. Displayport erstattet DVI på PC-platformen.

 

Så HDMI 2.0 kan være en fordel om man ser for seg at man skal bruke det som en media-monitor, eller koble til fremtidige konsoller, 4k blu-ray spillere eller andre former for media-bokser.

 

Trenger man en standard til hver platform? Nei.

Men siden det nå først er slik, så har det altså en fordel å støtte begge sider.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

For meg virker det mye mer interessant å finne en UHD-skjerm med samme pixeltetthet som jeg bruker nå, jeg mener det inntreffer på 42 tommer, som da vil tilsvare et 4x4 Full HD-oppsett. Og da like lettdrevet (vel, tungdrevet) som den ene lille 24" UHD-skjermen.

Da er jo denne her så nærme som man kommer:

http://www.tek.no/artikler/test-philips-bdm4065uc/167416

Rart den ikke ble nevnt i artikkelen.

 

Jeg vil ha litt begge deler. Større enn 27" som jeg bruker i dag, men også høyere pikseltetthet. 5K 32" hadde vært ålreit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lang tid det vil ta før maskinvaren blir kraftig nok til å kunne spille med halvveis fornuftige innstillinger på 4K-oppløsning. "Tester" jeg med "dynamic super resolution" satt til 4K så klarer ikke mitt GTX Titan å kjøre noe som helst med god framerate om jeg ikke rævkjører grafikkinnstillingene i spillet, og da blir jo hele poenget borte.

 

Hvilket spill er det snakk om? Har selv testet dynamic super resolution satt til 4k, og det har funket helt fint for meg. Nå spiller ikke jeg de mest grafikkintensive spillene for tiden, så Dark Souls 2 og Diablo 3 er vel det jeg har spilt mest med DSR, men har holdt stabile 60fps hele veien.

Lenke til kommentar

Da er jo denne her så nærme som man kommer:

http://www.tek.no/artikler/test-philips-bdm4065uc/167416

Rart den ikke ble nevnt i artikkelen.

 

Jeg vil ha litt begge deler. Større enn 27" som jeg bruker i dag, men også høyere pikseltetthet. 5K 32" hadde vært ålreit.

 

 

Den så jo ut som en svært interessant skjerm, mye for pengene - for kontorbruk. Den fikk endel pes og ser kanskje ikke ut til å være noe for hovedmaskinen man av og til spiller på.

 

Ellers er det endel 42-tommers TV-skjermer som har 4K. Men TV-skjermer som PC-skjermer er kanskje fortsatt en veldig dårlig idé...

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det ville vært kjedelig om man kunne kjørt alle spill i 4K med ett enkelt skjermkort. Ja, hvor ville incentivene for multi-GPU vært da? Nei, hold det slik det er nå, og spytt ut enda bedre grafikk etter hvert som GPUene blir kraftigere. Ta heller å optimaliserer SLI-opplevelsen, så blir det hele så bra atte.

 

Med SLI så er ikke 4K noe stort problem. Da bunner det oftere ned i ekstremt lite optimaliserte spill (Altså alle PCer sliter) og elendig implementering av SLI.

 

Bare fordi vi enda ikke har en soleklar erstatter så er det viktig å huske på at Titan altså begynner å bli et par år nå.

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har selv 2 asus PB287Q 4k skjermer og elsker dem.

 

Men når jeg starter pcen fra kald start eller vekke denn opp får jeg ikke kontakt med skjermene.

 

For at de skal våkne til liv med bilde må jeg skru av hovedskjermen helt, fysisk skru av skjermen.

 

Hver gang jeg booter må jeg skru den på.

 

Noen andre som har 4k og opplever dette? Har sjekket igjennom alt av insillinger, powersettings og drivere jeg kan tenke på. Men med mindre jeg skrur av en skjerm og booter med kun en skjerm vil jeg ikke få bildet.

 

Bizart problem men undrer om andre opplever dette.

 

Gfx kort er et 970

Lenke til kommentar

Lurer på hvor lang tid det vil ta før maskinvaren blir kraftig nok til å kunne spille med halvveis fornuftige innstillinger på 4K-oppløsning. "Tester" jeg med "dynamic super resolution" satt til 4K så klarer ikke mitt GTX Titan å kjøre noe som helst med god framerate om jeg ikke rævkjører grafikkinnstillingene i spillet, og da blir jo hele poenget borte.

 

Har aldri hatt problemer med noe spill i det heletatt max kvalitet i "fullHD" med mitt GTX 680.

 

Bygge seg en maskin med 4 ganger raskere grafikk går jo an selv med ett tripple Titan SLI oppsett.

 

Men så er vel etterfolegeren til titan rett ved doera, ett dual SLI med en slik vil nok ta det meste i over 60fps @3840x2160

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det jeg lurer på er hvordan i huleste noensinne ett gpu i fremtiden vil drive 8k skjermer. Må gpuen være så stor som en 32" i bredde lol

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Er i grunn bare snakk om prioriteringer fra spillutviklerene sin side. :) Hvis de fortsetter med å optimalisere spillene, får litt drahjelp av DX12 ++ og lar grafikknivået stå på stedet holt, så går det nok etter hvert på AAA-spill. Eventuelt i dag, men på svakere/eldre spill som ikke krever så mye.

 

De kunne lett klart det i dag om de så ville, og satte seg ned for å optimalisere spillet for 8K. Men det gir dem nok ikke mye med tanke på PR.

Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor lang tid det vil ta før maskinvaren blir kraftig nok til å kunne spille med halvveis fornuftige innstillinger på 4K-oppløsning. "Tester" jeg med "dynamic super resolution" satt til 4K så klarer ikke mitt GTX Titan å kjøre noe som helst med god framerate om jeg ikke rævkjører grafikkinnstillingene i spillet, og da blir jo hele poenget borte.

Hvilket spill er det snakk om? Har selv testet dynamic super resolution satt til 4k, og det har funket helt fint for meg. Nå spiller ikke jeg de mest grafikkintensive spillene for tiden, så Dark Souls 2 og Diablo 3 er vel det jeg har spilt mest med DSR, men har holdt stabile 60fps hele veien.

 

 

 

De spillene jeg har forsøkt med er;

 

- Starcraft II

- Heroes of the Storm

- Star Wars: The Old Republic

- Titanfall

- Battlefield Hardline

- Evolve

- PayDay 2

- Middle-Earth: Shadow of Mordor

- World of Warcraft

 

 

Spiller jeg på maksimale innstillinger i disse spillene så er det bare å glemme DSR.. Nå kjører jeg 2560x1440 i utgangspunktet og i og med at skalering med hele tall er å foretrekke så er jo minimum 3620x2036 som er 2x 2560x1440 og kommer ikke i nærheten av stabile 60 FPS med maksimale innstillinger på noen av disse spillene med GTX Titan. Øker jeg til 3x som da er litt over 4K med 4434x2494 så vil jeg påstå at det overhode ikke er spillbart.

 

 

Et annet problem er at UI i spill ikke ser ut til å skalere i det hele tatt, de fleste spill blir temmelig uspillbare med DSR på grunn av at UI-elementene blir knøttsmå og totalt ubrukelige, spesielt om jeg går for 3x 4434x2494 eller 4x 5120x2880.

 

 

 

 

Lurer på hvor lang tid det vil ta før maskinvaren blir kraftig nok til å kunne spille med halvveis fornuftige innstillinger på 4K-oppløsning. "Tester" jeg med "dynamic super resolution" satt til 4K så klarer ikke mitt GTX Titan å kjøre noe som helst med god framerate om jeg ikke rævkjører grafikkinnstillingene i spillet, og da blir jo hele poenget borte.

Har aldri hatt problemer med noe spill i det heletatt max kvalitet i "fullHD" med mitt GTX 680.

 

Bygge seg en maskin med 4 ganger raskere grafikk går jo an selv med ett tripple Titan SLI oppsett.

 

Men så er vel etterfolegeren til titan rett ved doera, ett dual SLI med en slik vil nok ta det meste i over 60fps @3840x2160

 

 

Vel, 3x GTX Titan vil jo koste absurd mye og skalering over tre skjermkort er ofte veldig ymse så det å ta ytelse x3 på grunn av tre skjermkort er nok litt på kanten. Dessuten så medfører SLI endel microstuttering og annet tullball som jeg ikke kan fordra, har testet SLI flere ganger opp igjennom årene og samtlige ganger har jeg blitt skuffet på grunn av microstutter, bygge spillmotorer eller noe annet som reduserer verdien til skjermkort nummer to noe grasalt, derfor går jeg alltid for det kraftigste single-GPU kortet selv om det ofte koster litt mer per kontra sett opp imot ytelse så jeg slipper sånt dilldall og hodebry i etterkant.

 

Ser vi hvordan det ene AAA-spillet etter det andre har hatt manglende SLI-støtte, eventuelt utrolig dårlig SLI-støtte med allslags merkverdige grafikkproblemer og ikke optimal skalering så virker ikke det som noe jeg vil kaste bort mange tusenlapper på.

Lenke til kommentar

Vil ikke 3840 x 2160 på 28 tommer gi alt for liten skrift i Word, Excel, Outlook og databaser på nett - typiske kontorting - til å bli en god kontorskjerm?

 

Dette er årsaken til at du har begynt å lese om "skalering i Windows" og "blurry font" de siste årene. Det er innført en slags system wide zoom i Windows for å få alt til å bli stort nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...