Gå til innhold

TEST: Asus X99-Deluxe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke vanlig da? Lenge siden jeg hadde et kort til mindre. Må vel være 3 hovedkort/generasjoner siden.

 

Og da kostet det 2400kr. :)

 

Greit nok. På stue-PCen så måtte jeg bare ut med 1500kr. Men det var jo et bittelite hovedkort i m-ITX klassen, så kan vel ikke sammenlignes.

 

Men om man er vant med et HK som knapt har innganger, funksjoner, kanskje bare 16 PCI-e kanaler å route (kontra 40), en liten sokkel på 1150 pinner (kontra 2011), halvparten så mange Satakontakter, bare en ethernet-kontroller, 3-4 ganger mindre VRM-krets, mindre kjøleribbe, bare to minnekanaler (kontra fire), og bare fire minneslots (kontra to) og ofte en del mer.

 

DA er det ikke rart at man synes 3k er hinsides. ;) Men når hovedkortet er mer enn dobbelt så komplisert, så skal det vel bare mangle?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hadde lett gitt 3000kr for et skikkelig hovedkort som X99-Deluxe.

 

Greit nok. På stue-PCen så måtte jeg bare ut med 1500kr. Men det var jo et bittelite hovedkort i m-ITX klassen, så kan vel ikke sammenlignes.

 

 

Jeg måtte ut med 449kr for mitt FM2 kort i stuepc'n :p

 

Brukes dog kun til media.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Dette er egentlig ikke gaming hovedkort. Det er mer beregnet for en allsidig arbeidsstasjon (i tillegg til gaming selvsagt).

 

Verdt å nevne at Sata Express og M.2 slottene bruker av de tilgjengelige 40 (eller 28) PCIe sporene, så om man for eksempel har en M.2 SSD på full guffe er det "bare" 36 spor igjen. Usikker på om man kan bruke M.2 og Sata Express samtidig. På noen kort må man velge enten eller.

Lenke til kommentar

Kan noen vennligst forklare for meg hvorfor i alle dager dette hovedkortet sammenlignes i ytelse mot hovedkort med andre sokler og brikkesett?

Minnelatency, minne-, USB3-. og SATA6GBPS-båndbredde er vel tester som burde holde seg til CPU-testene med et kontrollutvalg på tre til fem hovedkort fra forskjellige leverandører for å minimere feilmålinger?

 

Det er jo også helt meningsløst å bare teste et hovedkort med X99-chipset og LGA2011-3, da burde dere heller spart opp til dere fikk på plass minst tre forskjellige (helst flere) så man faktisk kunne bruke artikkelen som et hjelpemiddel for å finne hvilket hovedkort man burde kjøpe...

Lenke til kommentar

 

Jeg ser for meg at dette må være ett svært godt alternativ til 1900 kr:

http://www.hitechleg...herboard-review

Rimelig fresht det også.

Mye for penga. Synd det er MSI. Uaktuelt her i gården i alle fall, og ser ikke for meg at det erstatter Workstation-klassen til Asus i stabilitet i alle fall. Men det er nå min personlige mening. :)

 

 

Kan noen vennligst forklare for meg hvorfor i alle dager dette hovedkortet sammenlignes i ytelse mot hovedkort med andre sokler og brikkesett?

Minnelatency, minne-, USB3-. og SATA6GBPS-båndbredde er vel tester som burde holde seg til CPU-testene med et kontrollutvalg på tre til fem hovedkort fra forskjellige leverandører for å minimere feilmålinger?

Det er jo også helt meningsløst å bare teste et hovedkort med X99-chipset og LGA2011-3, da burde dere heller spart opp til dere fikk på plass minst tre forskjellige (helst flere) så man faktisk kunne bruke artikkelen som et hjelpemiddel for å finne hvilket hovedkort man burde kjøpe...

Litt meningsløst kanskje, men hva kan man si. Du hadde vel strengt talt ikke forventet at HW.no skulle stille med en bråte av tester fra x99 hovedkort rett etter lansering? ;)

Lenke til kommentar

Kan noen vennligst forklare for meg hvorfor i alle dager dette hovedkortet sammenlignes i ytelse mot hovedkort med andre sokler og brikkesett?

Minnelatency, minne-, USB3-. og SATA6GBPS-båndbredde er vel tester som burde holde seg til CPU-testene med et kontrollutvalg på tre til fem hovedkort fra forskjellige leverandører for å minimere feilmålinger?

 

Det er jo også helt meningsløst å bare teste et hovedkort med X99-chipset og LGA2011-3, da burde dere heller spart opp til dere fikk på plass minst tre forskjellige (helst flere) så man faktisk kunne bruke artikkelen som et hjelpemiddel for å finne hvilket hovedkort man burde kjøpe...

Dette har vært en gjenganger i HWs hovedkorttester, de fleste testene gir ingen mening og det kan virke som de er der bare for å fylle opp artikkelen.

 

Testing av overklokkingsegenskaper gir mening, og eventuell testing av nettverksbrikker og SATA-kontrollere hadde også vært nyttig. Temperaturer på hovedkortet er også viktig. Men som du sier, ingen av slike tester gir mening på tvers av chipsett/CPUer, faktisk må det 4-5 hovedkort til før det tegnes et bilde.

 

--

 

Forøvrig har WS-hovedkortene til ASUS vært de beste på X79, så det kan bil interessant med nye X99-E WS. WS-modellene har vært de mest solide, velutstyrte modellene, og likevel ikke vært de dyreste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...