Gå til innhold

Graveforskriften (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det en spesiell grunn til at kabler ikke legges inn i vann og avløp? Det er jo ganske utbredte nettverk med rør under en by. En liten fjernstyrt sak som drar med seg kabelen og fester den i røret høres ut som en mye billigere og enklere løsning enn graving i alle fall.

Lenke til kommentar

Er det en spesiell grunn til at kabler ikke legges inn i vann og avløp? Det er jo ganske utbredte nettverk med rør under en by. En liten fjernstyrt sak som drar med seg kabelen og fester den i røret høres ut som en mye billigere og enklere løsning enn graving i alle fall.

 

Rotter, krypdyr og kabler passer ikke godt sammen. Samtidige kan det kanksje by på problemer med all den møkka og løsemilder som normalt flyter.
Lenke til kommentar

Er det en spesiell grunn til at kabler ikke legges inn i vann og avløp? Det er jo ganske utbredte nettverk med rør under en by. En liten fjernstyrt sak som drar med seg kabelen og fester den i røret høres ut som en mye billigere og enklere løsning enn graving i alle fall.

 

I avløpsledninger skal det som kjent renne enten regnvann, eller......bæsj. I overvannsnettet kan det komme inn greiner/kvister og annet skrammel. Hvis det ligger en kabel der inne i tillegg, har da disse fremmedelementene noe å huke seg fast i og på sikt forårsake "forstoppelse". Det samme gjelder for kloakkrør. Det ville være noe dritt hvis kloakken skulle tyte opp i kjelleren til fru Hansen fordi at noen har stappa en haug med Q-tips, bleier, bind tamponger o.l i dass som hekter seg fast i forslåtte kabler og lager en "forstoppelse" i røret. En annen ting med kloakk, er at det vi drar ned i dass, utvikler gasser som er så aggressive at isolasjonen på slike kabler blir spist opp.

 

Å putte noe inn i en vannledning er tabu og problemrelatert. Det er praktisk mulig å får det til, men det medfører at man må ha en gjennomføring som er vanntett (potte tett) der kabler gå inn og ut. HVEM skal føre kontroll med at dette holder tett - ettersyn ? Hvis det mot formodning skulle oppstå brudd/lekkasje på et slik vannrør, hvordan skal man kunne kappe og skjøte inn et nytt rør når det ligger et "rør inni røret" ?

En annen ting er at det isolerende matrialet på slike kabler er IKKE fri for helseskadelige stoffer. Det er meget meget meget strenge krav til renhetsgraden på vårt drikkevann. I tillegg, tro det eller ei, det flyter partikler med inni vannledninger som er med på å slipe ned isolasjonen på slike kabler over tid, som vil eksponere lederene i kabler for vann og forårsake kortslutning. Hvordan er det å få strøm i vannet.... Ikke spesiellt kult å danse cha-cha når du pusser tenna!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mikrogrøfting... fornorsking ja. Jaja, her nede på Sørlandet kaller vi det "Trenching" , og har gjort det de 4 siste årene iværtfall.. både for CND , og Telenor / canal digital som jeg har koblet for, har det blitt trenchet i hytt og gevær. veldig mye raskere og enklere.

 

Og det legges forøvrig ikke fiberkabler i trenchespor, men blåserør , som det så blåses mikrofiber i. (bare for å være pirkete).

Lenke til kommentar

Mikrogrøfting... fornorsking ja. Jaja, her nede på Sørlandet kaller vi det "Trenching" , og har gjort det de 4 siste årene iværtfall.. både for CND , og Telenor / canal digital som jeg har koblet for, har det blitt trenchet i hytt og gevær. veldig mye raskere og enklere.

 

Og det legges forøvrig ikke fiberkabler i trenchespor, men blåserør , som det så blåses mikrofiber i. (bare for å være pirkete).

 

Microtrenching kan være greit nok. Det er i bunn og grunn en bola vinkelkutter som freser en smal grøft i asfalten. Spesiellt egnet for kryssing av asfalterte arealer. Noe herk med opplegget, er at kablene ikke havner så dypt som er optimalt for kabler, dvs i underkant av vegoppbyggingen. Mange glemmer å legge med en peiletråd for fremtidig lokalisering av trekkerøret som blir lagt ned. Hvis vegen blir re-asfaltert, er det ikke lenger noen synlige sport på at slike arbeider har blitt utført. Kommer det da en gang en stakkars graver i anledning en vannlekkasje eller lignende, kutter asfalt, graver ned til hva det måtte være, og vips, der mista halve gata bredbåndet sitt gitt... Kjedelige greier.

Har opplevd at rør etter slike arbeider ligger på 5 - fem cm. Det er rett under asfalten i en kommunal veg det!! Normalt blir vel dette frest ned på 20-30 cm.

Tanken bak mikrogrøfting er helt genialt, og man står veldig fritt til å velge seg trase, men det er dog bedre å samle allt av kabler/trekkerør i en og samme trasé. M.a.o og grave seg ned og følge eksisterende grøfter.

 

Men jøss.. ser absolutt fordelen og den økonomiske gevinsten på denne utførselsmetoden.

Lenke til kommentar

 

 

Veldig mange faktafeil her. Jeg sitter i den enden som sørger for at fiber havner ned i bakken, og jeg er også stadig borti ting som er lagt ned tidligere.
M.a.o... jeg er i gravebransjen.
jeg har god kjenskap til grøfteforskriften etter 17 års fartstid i bransjen, og det er jammen mye rart en har truffet på opp gjennom årene.

Mine hovedoppgaver består i å grave ned nye vann og avløpsrør i bygater og boliggater.
Jeg har også vært prosjektleder for slike jobber og har en del faktainformasjon fra den type aktivitet.

Som oftest (80-90% av tilfellene) har oppdragsgiver, som oftest kommunale virksomheter, i prosjekteringsfasen og planleggingsfasen vært forutseende og forhørt seg med de vanlige kabeletater (Skagerak, Telenor, Canal Digital og andre godt representerte kabeleiere/driftere i området) om de har planer eller ønske om å grave ned kabler/trekkerør eller annen infrastruktur knyttet nettop til slikt som er temaet her. Som oftest er det noen som henger seg med på lasset, men ofte er det andre som sier NEI. Og tro meg, de har blitt forespurt mer enn en gang. De blir til og med forespurt helt frem til første byggemøte avholdt, og det er ofte 14 dager inn i byggeprosessen. Selv da er det kabeletater som takker NEI.

M..a.o, de takker nei til og bli med på et lite spleiselag, når grøften er oppe, og det er enklere og mye mer oversiktlig for de som faktisk er der og gjør jobben.

I stedet opplever vi ofte (desverre) at noen kommer rett etter oss, graver opp igjen og legger ned nye rør/kabler for fiber. Telenor er ofte overrepresentert her. Dette skjer mens vi fremdeles har ansvaret for vegnettet i området. En utførende graveentreprenør har det hele og fulle ansvaret for det aktuelle vegnettet i området til anlegget er bygget og utført i henhold til gjeldende krav og spesifikasjoner. Jobben er IKKE ferdig før dokumentasjon er overlevert og vi har tatt oppdragsgiver i hånda og "takket for samarbeidet" for å si det pent.

På prosjektet jeg holder på nå, opplevde jeg akkurat det samme igjen. Grøfta er ferdig, vegen er bygd opp i gruset stand, og skal ligge slik frem til sommeren for å fange opp eventuelle setninger, for så å bli justert og asfaltert igjen. Hva ser vi: Plutselig står noen karer fra Telenor der, sammen med et gravefirma og titter i noen kummer. Hva skal dere spør jeg?? Nei vi bare kikker på mulighetene for å føre frem fiber herfra og til rådhuset.... Når da spør jeg... Så fort som mulig får jeg til svar. Det er bare å glemme det sier jeg, for Telenor har fått 3 henvendelser fra den aktuelle kommunen om de skal ha noe ned i bakken mens vi først er i gang, og de har fått nei til svar.

Vedkommende planlegger rister på hodet og sier at dette er fullstendig ukjent for ham.

Og dette var IKKE et unikt tilfelle.

Problemet sitter høyere oppe i systemet. Akkurat som den berømte flaskehalsen.

De høye herrer som sitter i de fine kontorer og planlegger så fint og flott, er bare NØDT til å få opp øya og få med seg det som skjer på lokalt nivå. Ting utarter seg noe annerledes der.

Så og komme her å si at man skal omgåes eller endre graveforskrifter pga dette blir bare for dumt.
I de senere 20 år har det vært gravd ned så mye kabler og trekkerør for kabler at gatenettet ser ut som et lappverk. Asfalt sprekker opp og vi får huller i øst og vest, veldig ofte pga dårlig utførte arbeider av mindre seriøse gravecowboyer. Mange av disse cowboyvirksomhetene er konkurs, og det er ikke mulig å gå på dem for å få dem til å rette opp feil de har gjordt. Og å få slike store kabeleiere som Telenor til å fikse opp i en skade på veien (utbygger i dette tilfellet, han som sitter med det slutlige ansvar) er så godt som håpløst. Den som sitter igjen med svarteper, blir da kommunen. Har Kommunen penger til å fikse opp i huller og lappverk? NEI.. mesteparten av pengene til vegbudsjettet har blitt brukt opp på brøyting, så de har kun penger til å drive med brannslukking (les helle ei bøtte kaldasfalt i et hull i gata).

Pga slike ting, har kommunene blitt mer konsekvente: De stiller krav til utbyggere om at vegen skal bygges tilbake slik og slik, hvis ikke får man ikke lov til å gjøre noe der. Utbygger står ansvarlig for at dette blir gjordt og har det hele og fulle garanti ansvaret for utførte arbeider, selv om gravefirmaet har gått konkurs.

I tillegg.... Når kommunene skal gjøre større anleggsarbeider i et område, er de konsekvente på å informere og forespøre kabeletater som nevnt over, hvorpå de etterpå setter en karantenetid på 5 år etter at det er ferdig asfaltert for at nye gravearbeider skal utføres i området. Dette for å unngå at vegnettet skal se ut som et lappeteppe. Det ENESTE grunn til at noen skal kunne grave ned her i denne karantenetiden,er hvis det mot formodning skal oppstå en lekkasje eller brudd på ledningsnettet, eller alvorlig feil på kabelnett. Nyinstallasjoner i karantenebelagt område kommer ikke på tale...

 

 

 

Er mye enig der ja, de får tilbud gang på gang om å være med på en felles grøft, men det eneste som skjer er nope, sorry også uka etter at du er ferdig med å grave der så er det noen andre eller deg selv som må grave det opp igjen, men for ett anna selskap, er faen meg ikke rart internet er dyrt i Norge.

Jeg har vært med å lagt mye fiber opplegg og litt strøm, dvs, jeg var en av de som graver skjiten opp og ned igjen og man ser mye rart og hører mye rart.

Det er så tilbakestående at det gjør vondt.

Det som er litt artig er at man ikke må ha kabelpåvisning for å sage asfalt så da hender det at diverse 5cm under bakken kabler blir delt i to, men slike ting kan man ikke lastes for.

 

TheGaame: Det er mye kabler i lufta i Norge, men målet er vel at så og si alt skal ned i bakken, så det blir å gå litt bak over igjen, men nå kan det jo hende at de gjort om på dette igjen siden jeg holdt på med sånne ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mikrogrøfting... fornorsking ja. Jaja, her nede på Sørlandet kaller vi det "Trenching" , og har gjort det de 4 siste årene iværtfall.. både for CND , og Telenor / canal digital som jeg har koblet for, har det blitt trenchet i hytt og gevær. veldig mye raskere og enklere.

 

Og det legges forøvrig ikke fiberkabler i trenchespor, men blåserør , som det så blåses mikrofiber i. (bare for å være pirkete).

Microtrenching kan være greit nok. Det er i bunn og grunn en bola vinkelkutter som freser en smal grøft i asfalten. Spesiellt egnet for kryssing av asfalterte arealer. Noe herk med opplegget, er at kablene ikke havner så dypt som er optimalt for kabler, dvs i underkant av vegoppbyggingen. Mange glemmer å legge med en peiletråd for fremtidig lokalisering av trekkerøret som blir lagt ned. Hvis vegen blir re-asfaltert, er det ikke lenger noen synlige sport på at slike arbeider har blitt utført. Kommer det da en gang en stakkars graver i anledning en vannlekkasje eller lignende, kutter asfalt, graver ned til hva det måtte være, og vips, der mista halve gata bredbåndet sitt gitt... Kjedelige greier.

Har opplevd at rør etter slike arbeider ligger på 5 - fem cm. Det er rett under asfalten i en kommunal veg det!! Normalt blir vel dette frest ned på 20-30 cm.

Tanken bak mikrogrøfting er helt genialt, og man står veldig fritt til å velge seg trase, men det er dog bedre å samle allt av kabler/trekkerør i en og samme trasé. M.a.o og grave seg ned og følge eksisterende grøfter.

 

Men jøss.. ser absolutt fordelen og den økonomiske gevinsten på denne utførselsmetoden.

 

 

Selv mikro-grøfter stedfestes, og man skal ha påvisning før man graver, eller i det minste et kart.

 

Dybden på mikrogrøfter er en klar svakhet. Sporet er gjerne 25-30 cm dypt, men man får plass til mange rør i høyden. :p

 

En annen utfordring er dårlig asfalt-kvalitet. Hvis den er for tynn, vil den sprekke langs grøfta, og da må det asfalteres uansett.

 

siden eg ikke vet` :p

 

hvorfor ikke luft kabling? aka stolpe til stolpe?

 

Alle kabler i nye boligfelt legges i bakken. I eksisterende felt legges det i bakken hvis det ligger i bakken fra før, siden folk som oftest ikke vil ha stolper i hagen og kabler foran stuevinduet. Hvis det er stolper fra før, så henges det i stolper, siden graving er dyyyrt. Imidlertid kan både Telenor og eier av strømnettet ofte overtales til å stille opp med rør og kabel hvis man koster gravingen selv, siden en ny, godt stedfestet grøft er sikrere og mer vedlikeholdsfri enn en stolpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Alle kabler i nye boligfelt legges i bakken. I eksisterende felt legges det i bakken hvis det ligger i bakken fra før, siden folk som oftest ikke vil ha stolper i hagen og kabler foran stuevinduet. Hvis det er stolper fra før, så henges det i stolper, siden graving er dyyyrt. Imidlertid kan både Telenor og eier av strømnettet ofte overtales til å stille opp med rør og kabel hvis man koster gravingen selv, siden en ny, godt stedfestet grøft er sikrere og mer vedlikeholdsfri enn en stolpe.

 

AAH :) da vet eg det :) thx

Lenke til kommentar

Bruk samme type teknologi,men da i mye større dimmenasjoner til å grave, legge og forsegle en kabelgate, som er stor nok til å holde alt av elektriske kabler, men da også med rom for at en trekkvogn kan legge inn en del kabler til..

 

Vi trenger infrastruktur som er rettet mot fremtiden... Det vil si løsninger som er lette å administrere, vedlikeholde og oppdatere. Som da f.eks tunneler til ALT av rør, kabler fiber osv som går under bakken, som er store nok til å dekke mer eller mindre all behov for fremtiden vi kan se for oss. Ikke ulikt rørene for skjult el-anlegg vi bruker i hus. (Og med f.eks en deling for vått og tørt innhold og eventuelle andre tiltak skapes trygghet ved potensielle feil pga material svakheter ol.

 

Hvis man skal gjøre noe så gjør det riktig med en gang ! Noe man oppnår med planlegging og innvestering.

 

Og graves det opp en stykke vei hvor det ikke er en slik kabekgate under veien, vel da legges det ned standard kabelgate med en gang, som så skjøtes på eksisterende anlegg..

 

Med feil en bestem strekking, så muligheten til å stenge ned seksjoner for så å utbedre problemet. Om det gjøres ved å "gå" igjennom strekningen eller grave opp akkurat de 10 m det gjelder for å ta av lokket til den delen av "kablegaten"...

 

Vi har mulighetene, vi har midlene, vi har kunnskapen, men vi mangler viljen til å investere i fremtiden. Slik det er nå er vi er som regel fornøyde med å klatte på problemene ved å grave opp samme bit asfalt gang på gang på gang..Lag løsninger som er ment å vare LENGE, selv om det koster mer..

Lenke til kommentar

I tillegg, tro det eller ei, det flyter partikler med inni vannledninger som er med på å slipe ned isolasjonen på slike kabler over tid, som vil eksponere lederene i kabler for vann og forårsake kortslutning. Hvordan er det å få strøm i vannet.... Ikke spesiellt kult å danse cha-cha når du pusser tenna!

 

Nå går det ikke strøm i fiberkabler, men lys - så det blir verken kortslutning eller strøm i vannet...
Lenke til kommentar

Når du graver i de meste trafikkerte veiene så prøver man å legge ned rør eller kanaler, men det som er litt artig er om hafslund skal strekke en kabel og det er telenor som eier kanalen, da er det full brems og hæla så langt ned i bakken som mulig for telenor, det er like ille andre veien, dette var bare ett eksempel.

Det er full blånekt for å låne eller leie noe av hverandre, dvs, hvis det ikke fins noen anna løsning overhode så leier de vel motvillig bort.

Men hvis du legger en kanal så graver du den ikke opp igjen før det er høyst nødvendig, diverse statlige organer er ikke så glad i å stenge tungt trafikkerte veier.

 

Men under Oslo så har du noe ala dette tunnel systemet ditt, det er tunneler under Oslo med skilter osv så du finner fram.

Ikke under hele Oslo så klart, de er relativt enkle å finne også om man veit hva man skal se etter.

 

Det norske stat og kommune ikke skjønner er at man må bruke penger, for å spare penger, men det eneste staten skjønner er å spare seg til fant.

 

Btw, det er MANGE av de såkalte planleggerne som aldri burde vært planleggere.

 

 

Det er neppe noen fordel å legge fiber i rør der det går mye rart ifra før, som avløpsrør, nei det går ikke strøm i fibern, men man vil jo prøve å unngå mest mulig skader på slike kabler.

Men den dybden du legger fibern på er bare ned på 50cm, 50cm med overdekning, sånn ca ihvetfall.

Lenke til kommentar

<snip>

Er det noe som hindrer kommunen i å legge noen trekkerør ekstra i grøfta når den allikevel et oppe?

 

En kommune jeg grov for gjorde dette når de først hadde åpnet en grøft for å forhindre mye av denne kjente problematikken du nevner her. Dette er riktignok 6-7 år siden, men vil tro ideen den dag i dag er god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har det gått 2 år siden jeg bestilte fiber. Leverandør sier de ikke får gravd fiber for de venter på kommunen som skal lage nytt gangfelt på strekningen og dette skal samkjøres.

 

200 meter nedi gaten så ligger det ferdig blåst fiber. Noen som har en fiberskjøtemaskin jeg kan låne? Sniker meg ut i nattemørket og graver en kabel gjennom tomtene til et par naboer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...