Gå til innhold

Graveforskriften (Ekstra)


Anbefalte innlegg

 

<snip>

Er det noe som hindrer kommunen i å legge noen trekkerør ekstra i grøfta når den allikevel et oppe?

 

En kommune jeg grov for gjorde dette når de først hadde åpnet en grøft for å forhindre mye av denne kjente problematikken du nevner her. Dette er riktignok 6-7 år siden, men vil tro ideen den dag i dag er god.

 

 

Sarpsborg kommune er i gang med å koble et antall husstander til det kommunale vann- og kloakknettet, og der aktuelle kabeletater og -interessenter ikke ønsker å trekke kabel legger kommunen ned trekkrør (det er vel kanskje blåserør, men skitt au) selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I avløpsledninger skal det som kjent renne enten regnvann, eller......bæsj. I overvannsnettet kan det komme inn greiner/kvister og annet skrammel. Hvis det ligger en kabel der inne i tillegg, har da disse fremmedelementene noe å huke seg fast i og på sikt forårsake "forstoppelse". Det samme gjelder for kloakkrør. Det ville være noe dritt hvis kloakken skulle tyte opp i kjelleren til fru Hansen fordi at noen har stappa en haug med Q-tips, bleier, bind tamponger o.l i dass som hekter seg fast i forslåtte kabler og lager en "forstoppelse" i røret. En annen ting med kloakk, er at det vi drar ned i dass, utvikler gasser som er så aggressive at isolasjonen på slike kabler blir spist opp.

 

Å putte noe inn i en vannledning er tabu og problemrelatert. Det er praktisk mulig å får det til, men det medfører at man må ha en gjennomføring som er vanntett (potte tett) der kabler gå inn og ut. HVEM skal føre kontroll med at dette holder tett - ettersyn ? Hvis det mot formodning skulle oppstå brudd/lekkasje på et slik vannrør, hvordan skal man kunne kappe og skjøte inn et nytt rør når det ligger et "rør inni røret" ?

En annen ting er at det isolerende matrialet på slike kabler er IKKE fri for helseskadelige stoffer. Det er meget meget meget strenge krav til renhetsgraden på vårt drikkevann. I tillegg, tro det eller ei, det flyter partikler med inni vannledninger som er med på å slipe ned isolasjonen på slike kabler over tid, som vil eksponere lederene i kabler for vann og forårsake kortslutning. Hvordan er det å få strøm i vannet.... Ikke spesiellt kult å danse cha-cha når du pusser tenna!

Veldig enig med det første innlegget ditt :thumbup: Jeg har selv flere eksempler på grøfter som har vært gravd opp tre ganger samme år fordi koordineringen feiler.

 

Ellers så kan jeg ikke får understreket nok hvor samfunnsøkonomisk smart det er å grave ned ekstra trekkerør når man først har grøfta oppe. Alt for ofte kuttes kostnader ved å droppe dette. Det blir ofte et dyrt kutt ettersom grøfta ofte graves opp igjen etter kort tid for å få trekkerør på plass. Så tar det et par år til og så skal noen andre ha ennå flere kabler ned. Sånn fortsetter det. Ledige trekkerør er en veldig god investering og burde vært obligatorisk.

 

Angående kabler i rør bør det være en mulighet i forbindelse med rørfornying (Blåsing og støping av nye rør på innsiden av gamle). Legger man kabelen mellom gammelt og nytt rør unngår man de fleste problemene du nevner. Det største problemet er nok å få til et godt samarbeid mellom ulike fagområder og underentreprenører.

 

Når vi snakker om fiberkabel er det ingen kortslutningsfare. En del andre kabeltyper kan også legges med risiko for kontakt mot vann; de fleste signalkabler samt lavspent med fintfølende jordfeilvern, altså korte strekk med lav effekt.

 

Mikrogrøfting... fornorsking ja. Jaja, her nede på Sørlandet kaller vi det "Trenching" , og har gjort det de 4 siste årene iværtfall.. både for CND , og Telenor / canal digital som jeg har koblet for, har det blitt trenchet i hytt og gevær. veldig mye raskere og enklere.

Jeg ser virkelig ikke problemet med å prate og skrive norsk i hele setninger av gangen. Slissing er et annet norsk navn på samme teknikk. Dette har vært forsøksprosjekt i noen kommuner et par års tid. I tillegg har det vært brukt mye i forbindelse med lysanlegg på flyplasser det siste tiåret. Jeg har selv prosjektert mange kilometer med slisser.

 

siden eg ikke vet` :p hvorfor ikke luft kabling? aka stolpe til stolpe?

Fordi det ikke ser ut og fordi kablene ligger tryggere i bakken.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

siden eg ikke vet` :p hvorfor ikke luft kabling? aka stolpe til stolpe?

Fordi det ikke ser ut og fordi kablene ligger tryggere i bakken.

 

 

Tja.. der det er stolper brukt til strøm og telefoni allerede så er det naturlig å trekke fiber i lufta også. De fleste fiberleverandører foretrekker vel dette. Det er i alle fall gamle byggefelt der man slipper å grave som synes å bli prioritert her i distriktet.

Lenke til kommentar

Mikrogrøfting... fornorsking ja. Jaja, her nede på Sørlandet kaller vi det "Trenching" , og har gjort det de 4 siste årene iværtfall.. både for CND , og Telenor / canal digital som jeg har koblet for, har det blitt trenchet i hytt og gevær. veldig mye raskere og enklere.

 

Og det legges forøvrig ikke fiberkabler i trenchespor, men blåserør , som det så blåses mikrofiber i. (bare for å være pirkete).

Det er ikke ønskelig å la engelske ord få leve inne i det norske språket. Mye bedre å komme opp med gode norske ord som erstatning, Fornorskningen må være fornuftig og høres klinge bra. Den må også ikke være en omskriving av et ord, som når de prøvde å omskrive Pub til Pøbb. Blander man inn engelske ord (der det finnes gode norske erstatninger) høres språket litt barnslig ut. Litt slik som når tenåringer blander engelske ord inn i språket for at det skal høres kult ut.

 

I mange tilfeller vil det ta en del tid før folk starter å bruke de norske ordene, og media har her ansvar for å hjelpe til.

 

Platelager for Harddrive er et eksempel.

Hurtiglager istedenfor Cache

Maskinvare istedenfor hardware

osv.

Endret av Galen Absalom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mikrogrøfting... fornorsking ja. Jaja, her nede på Sørlandet kaller vi det "Trenching" , og har gjort det de 4 siste årene iværtfall.. både for CND , og Telenor / canal digital som jeg har koblet for, har det blitt trenchet i hytt og gevær. veldig mye raskere og enklere.

 

Og det legges forøvrig ikke fiberkabler i trenchespor, men blåserør , som det så blåses mikrofiber i. (bare for å være pirkete).

Microtrenching kan være greit nok. Det er i bunn og grunn en bola vinkelkutter som freser en smal grøft i asfalten. Spesiellt egnet for kryssing av asfalterte arealer. Noe herk med opplegget, er at kablene ikke havner så dypt som er optimalt for kabler, dvs i underkant av vegoppbyggingen. Mange glemmer å legge med en peiletråd for fremtidig lokalisering av trekkerøret som blir lagt ned. Hvis vegen blir re-asfaltert, er det ikke lenger noen synlige sport på at slike arbeider har blitt utført. Kommer det da en gang en stakkars graver i anledning en vannlekkasje eller lignende, kutter asfalt, graver ned til hva det måtte være, og vips, der mista halve gata bredbåndet sitt gitt... Kjedelige greier.

Har opplevd at rør etter slike arbeider ligger på 5 - fem cm. Det er rett under asfalten i en kommunal veg det!! Normalt blir vel dette frest ned på 20-30 cm.

Tanken bak mikrogrøfting er helt genialt, og man står veldig fritt til å velge seg trase, men det er dog bedre å samle allt av kabler/trekkerør i en og samme trasé. M.a.o og grave seg ned og følge eksisterende grøfter.

 

Men jøss.. ser absolutt fordelen og den økonomiske gevinsten på denne utførselsmetoden.

 

 

Hehe, ja det har sine fordeler og bakdeler, helt klart. Peiletråd.. det har det aldri blitt lagt med de rørene jeg har vært borti værtfall, hverken CND , canal digital eller Telenor. Vel og merke innenfor den lille geografiske kretsen jeg kobler. Jeg vet at vi pleier å trenche på 30cm, på det vi legger selv. 20cm om det er tvil om "eksisterende kabel som ikke ligger så dypt som den burde". Eneste jeg kommer på i farta som har gått med, er strøm til etpar garasjer og slikt folk har lagt selv på privat grunn.

Lenke til kommentar

Problemet er dårlig planlegging og samarbeid. lurer på hvor mange ganger jeg har sett plasser dei graver opp same plassen og legge til fiber i stedet for bare legge ned rør som er klart til seinere i tilfelle som er sinsvakt mye billigere..

 

Problemet her blir "politikk". De som allerede har gravd , og betalt for gravejobben, eier de rørene de selv legger. (Privat firma) . De vil ikke dele rør med neste (som oftest konkurende) firma, eller ta en veldig høy leiepris.

 

Personlig synes jeg det burde vært en felles Policy på rør , at komunen osv og så kunne de som skulle levere, leie til samme pris.

Lenke til kommentar

Hehe, ja det har sine fordeler og bakdeler, helt klart. Peiletråd.. det har det aldri blitt lagt med de rørene jeg har vært borti værtfall, hverken CND , canal digital eller Telenor. Vel og merke innenfor den lille geografiske kretsen jeg kobler. Jeg vet at vi pleier å trenche på 30cm, på det vi legger selv. 20cm om det er tvil om "eksisterende kabel som ikke ligger så dypt som den burde". Eneste jeg kommer på i farta som har gått med, er strøm til etpar garasjer og slikt folk har lagt selv på privat grunn.

 

 

Når vi la rør til fiber så la vi alltid ned en tynn kobber tråd så de skulle klare å finne den igjen når de har kabel påvisning i fremtiden, dvs, neste uke.

Dette var for hafslund, mulig telenor eller andre selskap gjør det anderledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...