Gå til innhold

Sony skviser rekordmye data inn på ett bånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par leifer som har sneket seg inn her. Når man lagrer data så benytter seg man skjelden av gigabit per kvadrattomme. Gigabyte er det korrekte uttrykket her

 

Glem det jeg skrev. Ser at i pressemeldingen at Sony bruker Gigabit også som blir helt banalt når det brukes sammen med Terabytes. 8 bits er en byte. Enten burde de brukt Gigabyte(GB) pr kvadrat tomme og Terabyte(TB) per kvadrattomme, eller Gigabit(Gb) og Terabit(Tb). Nå blir det bare villedene for å høres bedre ut enn det som er faktum....

Endret av TuxRacer
Lenke til kommentar

 

 

Kinoene bruker forsatt kaset-bond på lyd.

Faktumet er at det er et bånd festet på siden av filmrullen der lyden ligger lagret .

Kinoene har vel begynt å migrere til å få filmene tilsendt på harddisk?

Korrekt. Disken kommer med krypteringsnyckel som fungerar så länge du har betalt.

Lenke til kommentar

Film på kino i Norge er digitalisert. Jobba som maskinist selv på kino.

 

Før så ble det tilsendt på standard 35mm med lydspor på siden.

 

Dog så spilles "alle" filmer fortsatt inn på film. Distribuering er bare gjort enklere.

Lenke til kommentar

Lyd på kino har mange varianter. I gode gamle film-Norge var det slik at om en skulle bruke DTS så kom den på DVD/CD for bruk. Denne var synket opp mot filmen (Innerst på ene siden av filmstripen var det en form for koding som synket opp mot et tilsvarende område på DVDen). Som du ser på bildet

post-29517-0-81305900-1399310450_thumb.jpg

 

så var det optisk stereolyd på ene siden. Denne gav veldig god lyd og har blitt brukt i musikkproduksjon for å bevare musikk. Du ser sikkert at det er bølger av den typen vi har bearbeidet i lydprogram.

 

Om jeg husker rett så er det Dolby Digital mellom hullene på filmstripen (lyseblått på bildet).

 

Dette med lyd var jo en av de tingene som ble trukket frem som utrolig positivt med digital distribuering av film. Lydsporene kunne lagres ukomprimert som en del av filmene, fordi lyd krever mye mindre lagringsplass enn bilde. Som Huxy sier er størsteparten av kinoene i Norge digitaliserte nå, blant annet gjennom god støtte fra statlige ordninger. Det finnes nok en liten bygdekino her og der som ikke har den muligheten, men det blir vel færre av dem også. Spesielt siden stadig flere kinoer går sammen i en kjede ala Aurora for å på den måten oppnå stordriftsfordeler.

 

Edit: jeg mener også å huske at en av veteranene jeg jobbet med fortalte at DTS på kino faktisk hadde mindre båndbredde enn Dolby, og at kino-DTS var mer komprimert enn Dolby Digital.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Kinoene bruker forsatt kaset-bond på lyd.

Faktumet er at det er et bånd festet på siden av filmrullen der lyden ligger lagret .

 

Filmer på bånd/filmruller er blitt faset ut siste 3 årene. Bygdekinoen jeg har endel kontakt med eieren av får filmene levert på harddisker og matet inn i en filmserver som kjører Linux. Denne lagrer filmer på 2/4stk disker i raid. Analoge filmruller er det slutt på, det var faktisk kronerulling i bygda og pengestøtte fra kommunen for at den lokale kinoen skulle få digitalt utstyr slik at de kunne fortsette med filmfremvisning.

Lenke til kommentar

Hva kreves/finnes så av utstyr til disse båndene? Går ut i fra at det ikke er snakk om bakover kompatibilitet?

 

Du må ha en egen maskin til dem, men ellers fungerer de stort sett som alle andre lagrings servere, dvs. forholdsvis tregt, men veldig mye plass, så ikke noe du putter inn i en vanlig desktop, men kjører ved siden over nettverk, kan feks. erstatte ett NAS så lenge du streamer til en annen PC i allefall.

Lenke til kommentar

 

Hva kreves/finnes så av utstyr til disse båndene? Går ut i fra at det ikke er snakk om bakover kompatibilitet?

Du må ha en egen maskin til dem, men ellers fungerer de stort sett som alle andre lagrings servere, dvs. forholdsvis tregt, men veldig mye plass, så ikke noe du putter inn i en vanlig desktop, men kjører ved siden over nettverk, kan feks. erstatte ett NAS så lenge du streamer til en annen PC i allefall.

 

Jo, jeg vet hvordan tape fungerer. Tenker mer på at det ikke er rett fram å kjøpe ny backup robot.... :) Også interessant å se om dette blir noe som også kommer til andre produsenter, som HP.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Et par leifer som har sneket seg inn her. Når man lagrer data så benytter seg man skjelden av gigabit per kvadrattomme. Gigabyte er det korrekte uttrykket her

 

Glem det jeg skrev. Ser at i pressemeldingen at Sony bruker Gigabit også som blir helt banalt når det brukes sammen med Terabytes. 8 bits er en byte. Enten burde de brukt Gigabyte(GB) pr kvadrat tomme og Terabyte(TB) per kvadrattomme, eller Gigabit(Gb) og Terabit(Tb). Nå blir det bare villedene for å høres bedre ut enn det som er faktum....

 

Yup, pluss den smått irriterende enheten tomme. 1 tomme = 2,54 cm. Men siden det er snakk om kvadrattommer blir èn kvadrattomme = (2,54 cm)^2 = 6,45 cm^2...

 

Fint om verden kunne gått over til felles (SI) enheter. Tror desverre veien dit er lang.

Lenke til kommentar

Hva kreves/finnes så av utstyr til disse båndene? Går ut i fra at det ikke er snakk om bakover kompatibilitet?

Jeg forventer at det må et helt nytt drev til disse nye båndene.

De største kassetter/bånd av denne typen (LTO 1,2,3,4 5 og 6)

har ca 2.5 TB plass ukomprimert,

LTO 5 med 1.5 til 2 TB koster ca 25 $ per tape.

Et LTO 5 drev må du stjele/finne eller hoste opp noen tusen for, kanskje 5000 ?

 

IBM og Fujitsu (?) holder på å bygge 128 TB bånd til en diger antenne som skal lytte ut i rommet,

som kan høre en fjert 10 lysår unna

(og som jeg lurer på hvordan man skjermer for radiostøy, og om det kanskje er aktiv skjerming a la Bose?)

 

Antennen genererer så mye data at "en ipad vil bruke 2 mill år på å spille av 1 døgn med innspilling" og det var vel dagens mest unøyaktige tilnærming. Men de har ihvertfall bruk for plass.

Båndene kommer kanskje, men det blir vel helst for spesielt interesserte, og Sony kan jo lage så mye rekorder de gidder så lenge de ikke kommer med et produkt man kan kjøpe.

 

edit: angående DD 5.1 vs DTS 5.1 så er det vel full krig der, og har vært det leeeeenge, jeg syns personlig DTS KAN være hakket "bedre", uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har hørt kino-DTS (den kinoen jeg jobbet på var ikke stor nok til at de hadde implementert DTS), men jeg vet at en kamerat av meg foretrakk DTS på DVDer i sin tid, men da fordi at det hørtes mer ut. DTS-koding var høyere rent volummessig på samme innstilling på anlegget hans.

Lenke til kommentar

 

Kinoene bruker forsatt kaset-bond på lyd.

Faktumet er at det er et bånd festet på siden av filmrullen der lyden ligger lagret .

Filmer på bånd/filmruller er blitt faset ut siste 3 årene. Bygdekinoen jeg har endel kontakt med eieren av får filmene levert på harddisker og matet inn i en filmserver som kjører Linux. Denne lagrer filmer på 2/4stk disker i raid. Analoge filmruller er det slutt på, det var faktisk kronerulling i bygda og pengestøtte fra kommunen for at den lokale kinoen skulle få digitalt utstyr slik at de kunne fortsette med filmfremvisning.

 

Lokala Bygdekinoen bruker der jeg bor har ikke egen filmfremviser slik at Bygdekinoen må komme med sin egen.

 

Det er en digital filmfremviser men utrolig nok er den nye filmfremviseren større og tyngre enn den gamle analoge fremviseren.

 

Det fører til mye mer arbeid på å få filmfremviseren på plass.

Nå vurderer de å gå over til den gamle for og spare tid og arbeid.

 

Ikke spør meg hvorfor den nye digitale filmfremviseren er større og tyngre enn den gamle. :shrug:

Endret av Tekno Brukeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...