Gå til innhold

Kjøpe eller ikke kjøpe?  

148 stemmer

  1. 1. Skal du gå til innkjøp av OnePlus One etterhvert?

    • Ja, skal kjøpe 16 GB versjonen når den blir tilgjengelig i Norge.
    • Ja, skal kjøpe 64 GB versjonen når den blir tilgjengelig i Norge.
    • Har allerede fått skaffet OnePlus One med 16 GB i fra utlandet.
    • Har allerede fått skaffet OnePlus One med 64 GB i fra utlandet.
    • Ja, men ikke med en gang den blir tilgjengelig.
    • Nei, jeg skal beholde min nåværende telefon så lenge at OnePlus One kanskje ikke er aktuell neste gang jeg skal kjøpe.
    • Nei, telefonen blir uaktuell med at man ikke får kjøpt den i Norge.
    • Nei, telefonen blir for stor med sine 5.5 tommers skjerm.
    • Nei, jeg skal kjøpe en annen Android telefon i fra Samsung, HTC, Sony, LG eller Motorola.
    • Nei, skal heller kjøpe en Oppo Find 7a / Find 7.
    • Kanskje / vet ikke / har ikke bestemt meg.
    • Nei, OnePlus merket er lite kjent i mobilmarkedet, så tar ingen risiko med dem.
    • OnePlus, hvem i granskauen er det?


Anbefalte innlegg

Hei og velkommen til min tråd som skal omhandle OnePlus One telefonen som nylig (23.04.2014) ble annonsert i kina.

 

Hjemmesiden til OnePlus One telefonen finner du her: http://oneplus.net/

 

OnePlus%20One%20-%20Never%20Settle.jpg

 

OnePlus ble startet av Pete Lau som tidligere var 'visepresident' i Oppo. Han valgte å gå sin egen vei og lage OnePlus merket fordi han ville gå en litt annen vei enn det Oppo gjorde. Men selv om han gjorde det, så er fortsatt OnePlus en stor del av Oppo. Det er Oppo som står for produksjonen av OnePlus One telefonen, så OnePlus One har mye likheter med det Oppo Find 7a / Find 7 er og har.

 

OnePlus One er en telefon med ganske gode spesifikasjoner og samtidig har en vanvittig god pris. OnePlus One er den telefonen man kaller for en skikkelig 'Nexus killer'.

 

OnePlus%20One.jpg

 

OnePlus One sine spesifikasjoner.

 

OnePlusOneSpecs.png

 

OnePlus One sine fordeler.

 

- Qualcomm MSM8974AC Snapdragon 801 (Quad-core 2.5 GHz Krait 400).

- Adreno 330.

- 3 GB med RAM.

- 4k video opptak @ 30 fps & 1080p video opptak @ 60 fps.

- 5-megapixel frontkamera.

- Sony IMX214 CMOS sensor (type 1/3.06 imaging module and a wide f/2.0 aperture). Dette kameraet tar meget gode bilder med denne sensoren.

- 64 GB internminne.

- Wi-Fi 802.11 ac.

- Bluetooth v4.1.

- RGB LED Notification som blinker i forskjellige farger når du har fått en beskjed eller når noen har ringt deg osv.

- Meget pent design.

- Chassis ut av høy kvalitet.

- Utskiftbar bakdeksel.

- Bakdeksel i forskjellige typer materialer (bilde av bakdekslene er lengere ned på siden).

- CyanogenMod 11S rett ut av boksen.

- Prisen (Prisene er listet nederst i posten).

 

Så det er ikke så mye å utsette telefonen på når det kommer til spesifikasjoner.

 

OnePlus One sine ulemper.

 

- IPS LCD skjerm. Super AMOLED brukere vil nok ha dette som en ulempe, men om du ikke er Super AMOLED bruker, så trenger ikke dette å være en ulempe for deg.

- Ingen LTE 800 / 1800 Mhz støtte. Får bare håpe at telefonen kommer ut i en egen internasjonal versjon som støtter disse 2 frekvensene i LTE bandet.

- Ingen MicroSD slot, så du har ingen mulighet til å utvide minnet om det er behov for det.

- 'MicroUSB v2.0' og ikke 'MicroUSB v3.0 (MHL 2)' som Samsung Galaxy Note 3 har.

- Lysstyrken bak touch-knappene i fronten er litt svake.

- Den mangler 'Rapid Charge' teknologien som Oppo Find 7a og Find 7 har.

- Har ikke muligheten til å ta 50-megapixels bilder med denne 'Super Zoom' funksjonaliteten Oppo Find 7a og Find 7 har.

- Ingen mulighet til å skifte ut batteriet selv om bakdekselet er mulig å skifte.

- Den er litt stor i forhold til Samsung Galaxy Note 3 som har 0.2 tommer større skjerm.

- Ikke IPxx sertifisert som Galaxy S5 er. Men dette er nok ikke en ulempe for de fleste uansett.

- Ingen mulighet for trådløs lading.

- Ikke tilgjengelig i Norge så langt. Men kan bestilles i fra Sverige eller Danmark.

 

Som du ser her, så har OnePlus One noen ulemper, men man kan ikke akkurat forvente alt mellom himmel og jord med tanke på hva telefonen koster. Så noe må dem offre for prisen.

 

Utenom det, så kan man skifte ut bakdekslene på One Plus One til et annet type materiale / utsende. Disse er med på å kunne personalisere OnePlus One mere til deg etter hva du liker best.

 

Bilder av de forskjellige bakdekslene.

 

OnePlus%20One%20Covers.jpg

 

Kamerabilder (i en spoiler).

 

(Trykk direkte på bildene for å åpne dem i en ny tab eller høyreklikk på bildene og velg 'åpne bildet i en ny tab' for å se bildene i full oppløsning).
05.jpg

 

02.jpg

 

04.jpg

 

06.jpg

 

(Flere kamerabilder kommer etterhvert som flere blir tilgjengelig).

 

YouTube videoer (i en spoiler).

 




(P.S. Flere gode videoer vil bli lagt til av OnePlus One etterhvert som flere videoer kommer ut).

 

Priser.

 

- OnePlus One (16 GB): 299 dollar (1851 kroner før MVA og 2314 kroner etter 25% Norsk MVA).

- OnePlus One (64 GB): 349 dollar (2160 kroner før MVA og 2700 kroner etter 25% Norsk MVA).

 

Så regn med at totalprisen på OnePlus One (16 GB) vil ligge på rundt 2600 kroner i Norge og OnePlus One (64 GB) vil ligge på rundt 3000 kroner etter alle avgifter i Norge som er vanvittige gode priser. Problemet er at man ikke får kjøpt telefonen i Norge nå, så man må kjøpe den i fra enten Sverige eller Danmark (når dem blir tilgjengelig der) som gjør at prisen kan variere litt i fra det jeg har notert ned her om prisen.

 

Tilgjengelighet i Norge.

 

- OnePlus One (16 GB & 64 GB): Kommer snart. Slippes i Juli / August i Sverige og Danmark. Frem til den blir tilgjengelig i Norge, så kan man bare få tak i telefonen via å importere den i fra Sverige eller Danmark når den blir tilgjengeligt i fra OnePlus der. Man kan også få tak i telefonen via invites i Norge.

 

Når telefonen blir tilgjelgelig i fra OnePlus for dem som bor i Sverige og Danmark eller når den blir tilgjengelig i svenske eller danske internettbutikker, så skal jeg oppdatere posten her med link til plassene du kan kjøpe telefonen i fra. Vil også oppdatere posten her når den blir tilgjengelig for oss i Norge i fra OnePlus.

 

Du kan selvfølgelig få den kjøpt og importert i fra USA / utenfor Europa nå, men det blir litt værre med garanti og det der når man ikke får kjøpt den direkte i fra OnePlus selv.

 

Plasser hvor man kan kjøpe OnePlus One.

 

- Oppomart: http://www.oppomart.com/oneplus-one-phone.html
- Liaow: http://liaow.com/onepluslist.php

 

Og til slutt.....

 

Premium%20Quality%20%26%20Design.jpg

 

HTC%20One%20M8%20vs%20OnePlus%20One.jpg

 

Ugly.jpg

 

Diskuter i vei.

Endret av Vindicator
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Den ser ut til å bli svinebillig i Sverige,

 

http://www.dinside.no/928337/oneplus-one-lanseres-i-dag

 

Men kommer desverre ikke til Norge med en gang.

 

Den nermeste konkurrenten blir nok Nexus 5, der ser denne ut til å bli noe billigere, og med mer lagringsplass og bedre batteritid, men så er den og ganske mye større (nærmer seg note 3 i størrelse).

 

One støtter ikke 800 MHz LTE i Norge, men det er vel ikke i bruk ennå...

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar

Heh, den ligner jo en del på Oppo Find 7 da.

 

De fordelene OnePlus One har over Oppo Find 7a er at den er litt tynnere og noen få gram lettere, litt raskere CPU, 1 GB mere RAM, 300 mAh større batteri enn det Oppo Find 7a har og at den er ca 1200 kroner billigere enn Oppo Find 7a.

 

Problemet med OnePlus One er at den ikke har 'Rapid Charge' teknologien som Oppo Find 7 telefonene har. OnePlus One har heller ikke skiftbar batteri, har ikke MicroSD slot og har ikke dette 'Skyline Notification' greia nederst på telefonen som Oppo Find 7 telefonene har. Oppo Find 7 tar 50-megapixels bilder med "Super Zoom" multi-shot funksjonen som faktisk har meget gode resultater som er en fin ting å ha. Dette har ikke OnePlus One.

 

Så vet ikke helt om den rimeligere prisen på OnePlus One er verdt det over Oppo Find 7a og Find 7 når OnePlus One mangler disse tingene. Bare denne 'Rapid Charge' teknologien som leverer en strøm på 4.5A som lader Oppo Find 7 telefonene i fra 0 til 75% på 30 minutt er jo verdt halve prisen på hvor mye billigere OnePlus One er over Oppo Find 7a.

 

Men en ting er sikkert da, og det er at OnePlus One er en SKIKKELIG Nexus killer.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Heh, den ligner jo en del på Oppo Find 7 da.

 

De fordelene OnePlus One har over Oppo Find 7a er at den er litt tynnere, litt raskere CPU, 1 GB mere RAM, 300 mAh større batteri enn det Oppo Find 7a har og at den er ca 1200 kroner billigere enn Oppo Find 7a.

 

Problemet med OnePlus One er at den ikke har 'Rapid Charge' teknologien som Oppo FInd 7 telefonene har. OnePlus One har heller ikke skiftbar batteri og har ikke MicroSD slot og har ikke dette 'Skyline Notification' greia nederst på telefonen som Oppo FInd 7a / Find 7 har.

 

Men en ting er sikkert da, og det er at OnePlus One er en SKIKKELIG Nexus killer.

Den er produsert av oppo, så det er på mange måter samme telefon.

 

Største forskjellen sånn jeg ser det er nok at OnePlus One kommer med Cyanogenmod forhåndsinstallert og evt. prisen hvis den kommer til Norge.

Lenke til kommentar

 

Heh, den ligner jo en del på Oppo Find 7 da.

 

De fordelene OnePlus One har over Oppo Find 7a er at den er litt tynnere, litt raskere CPU, 1 GB mere RAM, 300 mAh større batteri enn det Oppo Find 7a har og at den er ca 1200 kroner billigere enn Oppo Find 7a.

 

Problemet med OnePlus One er at den ikke har 'Rapid Charge' teknologien som Oppo FInd 7 telefonene har. OnePlus One har heller ikke skiftbar batteri og har ikke MicroSD slot og har ikke dette 'Skyline Notification' greia nederst på telefonen som Oppo FInd 7a / Find 7 har.

 

Men en ting er sikkert da, og det er at OnePlus One er en SKIKKELIG Nexus killer.

Den er produsert av oppo, så det er på mange måter samme telefon.

 

Største forskjellen sånn jeg ser det er nok at OnePlus One kommer med Cyanogenmod forhåndsinstallert og evt. prisen hvis den kommer til Norge.

 

 

Vet det :) . Men sjekk ut den posten du quotet i fra meg på nytt med at jeg oppdaterte den mens du quotet meg.

 

Utenom det så tror jeg at Igniztion som laget denne tråden trenger å oppdatere posten sin nå når all info om telefonen er kommet ut nå. Er bare å se på hvordan jeg har satt opp min Oppo Find 7a & Find 7 tråd som er i min signatur, så ser dere på hvordan en skikkelig post er satt opp :) .

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Den bruker ikke 800Hz for LTE, som egentlig er litt av en dealbreaker..

I Norge brukes band 3,7 og 20 (1800Hz og 2600Hz og 800Hz). Oneplus One har ihvertfall 1800Hz og 2600Hz (litt gammel), men de utvider nettet mest med nye 800Hz antar jeg?

 

Hvis man bor i de store byene som Oslo, Trondheim osv vil det sikkert ikke være et problem (utenom innendørs bruk), men ellers rundt i Norge er det usikkert..

 

Ellers er dette en spennende telefon.

Lenke til kommentar

Den bruker ikke 800Hz for LTE, som egentlig er litt av en dealbreaker..

I Norge brukes band 3,7 og 20 (1800Hz og 2600Hz og 800Hz). Oneplus One har ihvertfall 1800Hz og 2600Hz (litt gammel), men de utvider nettet mest med nye 800Hz antar jeg?

 

Hvis man bor i de store byene som Oslo, Trondheim osv vil det sikkert ikke være et problem (utenom innendørs bruk), men ellers rundt i Norge er det usikkert..

 

Ellers er dette en spennende telefon.

 

800 frekvensen brukes på landet og i mindre tettsted da det gir lang rekkevidde. I de større tettstedene og byer brukes 1800 frekvensen som gir mindre rekkevidde men større kapasitet. Og i de mest befolkede områdene 2600 frekvensen som gir best dekning og kapasitet i byer. 800 er den som blir mest av så det at telefonen mangler denne frekvensen som allerede er i bruk er en dealbreaker

Lenke til kommentar

Ett problem OnePlus One kommer til å ha så lenge den ikke kommer ut i en egen internasjonal versjon er at den ikke støtter 800 MHz (B20) 4G nettverket her i Norge. Dette støtter Oppo Find 7a og Find 7 i følge dette: http://www.oppoforums.com/threads/faq-which-version-should-i-choose-hardware-and-frequency-bands-comparison-between-find-7%E2%80%99s.11921/ og dette her: http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6215&idPhone2=6214 og til slutt dette: http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6214&idPhone2=6327

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Har sent trådstarter en pm om at han burde oppdatere tråden om OnePlus One nå som telefonen er blitt lansert og greier.

 

Om han ikke har muligheten eller tid til å oppdatere den, så har jeg tilbyd han at jeg kan hjelpe han med å sette opp en skikkelig detaljert tråd om telefonen. Altså at jeg setter opp en ferdigredigert tråd med all info som trengs osv om telefonen og at jeg bare lagrer den teksten i fra tråden jeg setter opp (teksten jeg kan kopiere når jeg oppretter en tråd) og inn i en tekstfil som jeg linker til han. Så kan han bare redigere hannes førstepost og bare kopiere teksten i fra tekstfilen og rett inn i sin førstepost.

 

Da får han jo oppsettet på sin førstepost slik jeg setter den opp da. Og er jo viktig å holde en slik post om denne telefonen up-to-date med all info osv om tråden skal stå som interresant for folket her.

 

Så får se hva jeg får som svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått svar i fra trådstarter.

 

Han er villig til å oppdatere posten, så jeg har sendt han en lang og detaljert melding på hvordan han kan oppdatere sin førstepost. Ja den vil bli 54689476498 ganger bedre enn det som er nå.

 

Han sa også at han ikke har planer om å opprettholde posten fremover, så er mulig at jeg får ta over tråden om alt går i boks og er mulig. Må bare vente på svar tilbake i fra han om dette først.

 

Mere info kommer snart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...