Gå til innhold

Feature: Bli med bak lerretet i en av Europas beste kinosaler (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er så enig.

Den beste opplevelsen var Transformers 2. Når den "tiger-transformern" skjøt med halen, lyden var omtrent like heftig som når sto noen meter fra en CV90 (Stormpanservogn) som skjøt skarpt.

En liggende lyd (fra høytalere) har ikke opplevd siden :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er så enig.

Den beste opplevelsen var Transformers 2. Når den "tiger-transformern" skjøt med halen, lyden var omtrent like heftig som når sto noen meter fra en CV90 (Stormpanservogn) som skjøt skarpt.

En liggende lyd (fra høytalere) har ikke opplevd siden :(

 

Jepp eneste som jeg har opplevd lignende var å sitte 10m fra en Leo 2 (Stridsvogn) som skjøt skarpt (see what i did there :p )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er den typen artikler jeg liker! Veldig gøy! Hadde likt om dere hadde gått mer spesifikt inn på lyden som brukes her, hvordan det styres o.l. Er nok mange teknonerder som har lyst til å vite noe om dagens PA-lyd som brukes rundt forbi for å få fin lyd! :p Tydelig at jeg skal beholde ekstra-abonnementet mitt hvis flere slike gøye artikler kommer :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant! Ser gjerne mer av dette i fremtiden.

 

 

Dette er den typen artikler jeg liker! Veldig gøy! Hadde likt om dere hadde gått mer spesifikt inn på lyden som brukes her, hvordan det styres o.l. Er nok mange teknonerder som har lyst til å vite noe om dagens PA-lyd som brukes rundt forbi for å få fin lyd! :p Tydelig at jeg skal beholde ekstra-abonnementet mitt hvis flere slike gøye artikler kommer :D

 

Takk for tilbakemelding!

 

Vi har en serie med saker av dette omfanget på papiret - innen en rekke områder :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kul artikkel, en kuppel er jo i utgangspunktet en ganske dårlig form for god lyd.

 

Litt flisespikk men kunne gjerne tenkt meg enda litt mer tekniske detaljer om lyd og bilde.

 

Ellers litt flisespikk til, det står i artikkelen at kuppelen er lyddempet, vanligvis brukes lyddemping om feks en betong-vegg dvs en vegg som demper mye lyd fra ett rom til ett annet, men når det gjelder å "sluke" lyd i rommet man er, så er det snakk om lydabsropsjon. Jeg antar det er sistnevnte det er snakk om i kuppelen.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt merkelig at en person som er teknisk leder gjentatte ganger refererer til en projektor som en prosjektor. Tydelig at det er et begrep som blir feilaktig uttalt av mange, selv folk innenfor fagfeltet. Synes forresten også at 1.2 millioner kroner for lydutstyret hørtes veldig lite ut. Ville trodd at det var brukt minst ti ganger så mye.

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Hvis en vanlig Hollywood-film er på 200 GB, hva er da formatet og kodeken? Er det raw? Eller H.264?

Kinofilmer kommer på hardisker eller over nettverk og inneholder "pakker" som kalles DCP (Digital cinema package). En pakke er en film, trailer, klipp eller hva enn man vil spille av. Den inneholder ukomprimerte pcm lydfiler for hver kanal og alle bilder i jpeg2000 format som spilles av i 24 eller 48 bilder i sekundet. Selv om det er digitalt så spilles det av som om det fortsatt var skikkelig film med ett og ett bilde av gangen (multiple flash). Noen specs for 2K dcp er:

 

Compression: JPEG2000

Color Space: XYZ
Video Format: 2K - 2048x1080 container size (1920x1080, 1998x1080, 2048x858 and other image sizes are acceptable)
Audio Format: 24-bit, 48 kHz uncompressed
Audio mapping: 1:Left 2:Right 3:Center 4:Subwoofer 5:Left Surround 6:Right Surround
Endret av Akj
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kul artikkel!

Lo litt av denne:

 

Kolbene som brukes i disse Christie-modellene holder omtrent 600 timer før de må skiftes ut. Mot slutten av levetiden er det lurt å skifte dem, for de kan faktisk eksplodere, og det smeller veldig høyt. Det samme skjer om du skulle være uheldig å miste et nytt rør i bakken, sier Johansen.

Hørtes ut som en dyr erfaring.... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt merkelig at en person som er teknisk leder gjentatte ganger refererer til en projektor som en prosjektor. Tydelig at det er et begrep som blir feilaktig uttalt av mange, selv folk innenfor fagfeltet. Synes forresten også at 1.2 millioner kroner for lydutstyret hørtes veldig lite ut. Ville trodd at det var brukt minst ti ganger så mye.

 

Regner med at de 1.2 millionene er kun for bakhøytalerne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...