Gå til innhold

Februarfest 2014 - JorunT


Anbefalte innlegg

Flott bro, og jeg liker blomstermakroen din.

Takk, jeg er glad for alle andre som også liker planter. Jeg har prøvd å beherske meg og vist endel annet også; forumet her og ikke minst utfordringene jeg har vært med på siste året har vært til stor hjelp for å få meg til å se på andre motiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å beklage at jeg er dårlig til å gi andre tilbakemeldinger, det er ikke bevisst, men er bare slik dessverre. Handler litt om tid og, men det er en dårlig unnskyldning uansett. Bildeutvalget ditt er mangesidig og brokete, en god blanding synes jeg :) Skal jeg måtte velge et over andre tror jeg det ville vært broen fra 11. februar. Det er et ustnitt som jeg og lett lar kreativiteten i meg få leke litt med videre.

 

Tor

Lenke til kommentar

Foreløpig det eldste bildet (som jeg har sett iallfall) fra Kongens utsikt, veldig artig å se! Ellers likte jeg veldig godt takene i Bergen, så er jo også blomsterbildene fine. Bra!

Takker så mye, tror nok at det eldste bildet nærmer seg antikvitetsalderen.

 

Det er bare å beklage at jeg er dårlig til å gi andre tilbakemeldinger, det er ikke bevisst, men er bare slik dessverre. Handler litt om tid og, men det er en dårlig unnskyldning uansett. Bildeutvalget ditt er mangesidig og brokete, en god blanding synes jeg :) Skal jeg måtte velge et over andre tror jeg det ville vært broen fra 11. februar. Det er et ustnitt som jeg og lett lar kreativiteten i meg få leke litt med videre.

 

Tor

Ta det helt med ro, jeg ser også at jeg burde kommentert så mange flere, det er litt tilfeldig hva jeg får med med. Men takk for at du tok deg tid til å se på bildene. At blandingen er svært så broket, er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar

13. februar - Ophrys sepioides

 

Siden jeg har landet i orkideland, våger jeg å ta med en til, nok en 'flueblomst', men nokså forskjellig. Også dette bildet er fra Zagoria, Epirus, nordvest-Hellas, nokså høyt til fjells, det lå enda snø på toppene rundt oss, mai 2008.

 

Nikon D200, 60 mm Micro Nikkor f/2,8 1/250, f/8,0, ISO 100

 

12479931473_b14c2b4bbc.jpg

_DSC1574 Ophrys sepioides.jpg by JorunT, on Flickr.

 

Lenke til kommentar

14. februar - Tung bør?

 

Det blir lengre mellom hver gang vi møter esler i Hellas, denne så vi våren 2008 ikke så langt fra huset vårt i Halkidiki. Børen var nok ikke så tung som den så ut som, kanskje var det eget fôr den fraktet.

 

Nikon D200 m. Nikon 18-70 mm, 1/320 s, f/7,1, ISO 100

 

12517989565_b88ccde6ba.jpg
Endret av JorunT
Lenke til kommentar

15 februar - forsøk på skanning av dias

 

Jeg har en mengde gamle dias og negativer jeg har planlagt å skanne, men jeg leter fortsatt etter utstyr som kan gjøre en brukbar jobb. Jeg fikk et tips en gang på et foredrag at det skulle gå mye raskere og gi bedre resultat med å fotografere av dias enn skanning, og i går hadde jeg fått tak i det jeg trengte og tok de første bildene. Pussig nok ble et oppsett, som i prinsippet er akkurat det jeg brukte, beskrevet på Akam i går, men ved hjelp av en gamle framviser.

 

Det første bildet ble vel ikke så aller verst, og jeg satte i gang og skannet 100 bilder til, det tok 2-3 timer, men jeg ble sørgelig skuffet. Fargene ble rare, umulig å få justert skikkelig, lite skarpe, selv om jeg forsøkte å fokusere nøye for hvert bilde, og fryktelig mye støy. Oppsettet med diasframviseren har jeg lite tro på, selv om det gikk rasende fort.

 

Men jeg kan jo vise det første jeg skannet, et bilde fra 1991, tatt med en Olympus OM 2, jeg hadde i alle fall ingen makrolinse.

 

12539022973_0f3e255f9f.jpg

 

 

Her er oppsettet, jeg brukte Camranger koblet til en mini iPad for å styre det hele, da kunne jeg i alle fall kontrollere at det ikke var helt ute av fokus. Holderen er for Plustek skannere (kjøpt billig fra Danmark), festet til vinkler for blomsterkasser (Biltema) og noen avsagede jern med slisser (fra roteskuffen). Kamera festet med en ¼’’ skrue (billig på internett).
Men jeg kan jo vise det første jeg skannet, et bilde fra 1991, tatt med en Olympus OM 2, jeg hadde i alle fall ingen makrolinse.

 

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

16. februar - The Japanese Gateway

 

Planen var å få skannet noen gamle diasbilder, bla fra Japan, men ettersom resultatet ble heller sørgelig, velger jeg at annet japansk tema, fra Kew Gardens i London, mai 2008, Bildet trengte en ansiktsløfting, jeg har nå lært at det er dumt å sette fra seg fotosekken midt i bildet.

 

Nikon Cooplpix 8400 - 1/125 s, f/5,6, ISO 50

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har noen bra klumper av den fylte sanguinariaen, må se å få delt den, om du er interessert. Her er de første eranthis-blomstene like ved å springe ut, og snøklokkene er i farta også. Nå kan jeg like godt klare meg uten mer snø, selv om jeg kjøpte nye ski for drøyt to uker siden.

Lenke til kommentar

Oi, det er jeg så absolutt interessert i Jorun - den er flott. Jeg hadde den i gammelhagen, lei for å etterlate den der. Om du skal dele, vil jeg gjerne ha noen Jorun-eksemplarer av den. :yes:

Her er det vår og bart og har vært slik i måneder, men det har vært tørke så lenge at man burde ha vannet, vanskelig for vårblomster å sprette uten fuktighet - går og venter på litt snø/sludd/regn som har vært meldt i dagevis nå, men ikke noe tegn enda.

Lenke til kommentar

Jeg kjente at jeg ble helt sliten av å se på bildet av eselet. Godt å sitte i sofaen med en katt på hver side, og PC-en i fanget! ;)

Tror ikke børen var så tung som den virker, men det er sikkert bedre å være katten til Bykatt enn esel i Hellas.

 

Skal forsøke å huske å dele planten i sommer, Randi.

 

Du har gjort en god jobb i å fjerne sekk og dame. Ikke alltid like lett å få det til i PS. Bedre å fjerne uønskede elemeneter først :)

 

Takk, helt enig at det et enklere å rydde i forkant, jeg vet bedre nå og er nøye med å plukke vekk strå og pinner, særlig ved makrofotografering. Den sekken midt i bildet var jo en klassisk fadese

Lenke til kommentar

17. februar - Osiou Gregoriou

 

Dette klosteret ligger på sørvestkysten av halvøya Athos, det hellige fjellet, i et vilt landskap, rett bak rager spissen av fjellet som er 2030 m høyt. På halvøya bor et stort antall munker; kvinner og (andre) dyr av hunkjønn har ingen adgang. Det er fra 14-tallet, er att av de strengere blant de 20 klostrene på Athos, og er tilegnet Sankt Nikolas.

 

Bildet er fra mai 2009.

 

Nikon D700, 24-70mm f/2.8, 1/400s, f/10

 

12434710624_2f9e218c6d.jpg

_DSC0576.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Lenke til kommentar

Fotosekker i bilder må vekk ja! Well done!

 

Ellers så var det litt av et kloster, flott bilde, skulle gjerne vært der en gang i et mer spennende lys!

Det var i alle fall en fin liten PS-øvelse å kvitte seg med sekken, jeg har lært å se meg om nå.

 

Det er mange slike klostre på Athos, og mange enda større enn dette; det er enormt store rikdommer samlet på dette området, som er delvis autonomt, og munkene nekter å betale skatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...