Gå til innhold

I år kommer 4K til å få sitt store gjennombrudd (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har erfaring med disse buede skjermene som kan fortelle meg om det har noe for seg? Buede skjermer høres ut som et salgstriks i mine øre, men kanskje det faktisk endrer opplevelsen på noen måte.

 

Nei, jeg har ikke sett dette selv ennå, men jeg er absolutt overbevist om at dette er en gimmick som bunner i at det nå er blitt teknologisk mulig - og kun det. Selve ideen kommer imidlertid fra kinoverdenen der buede lerreter har eksistert i lang tid, også til avanserte hjemmekinoløsninger.

 

Et buet bilde har den fordelen at det utligner forvrengning som oppstår som følge av ujevn avstand til de ulike delene av bildet. Sitter man i "sweet spot" vil det være større avstand til kantene av bildet, enn til midten. På store bilder vil man da oppleve at bildet er mer forvrengt i ytterkantene, fordi man ser det litt fra siden. Synssenteret i hjernen kompenserer imidlertid for denne forvrengningen, så det er ikke noe problem.

 

Når bildet (spesielt lerret) så er buet, opplever man i større grad at bildet omslutter en. Denne bøyingen er i seg selv et kompromiss, da man sjelden eller aldri streber etter en perfekt bueform. Dette ville i så fall ha medført at man blir sittende i midtpunktet av en tenkt sirkel i forlengelsen av bildebuen. Dette valget har også betydning for at flere kan nyte godt av effekten, enn kun den ene som kan sitte i "sweet spot".

 

Det er ikke mye bøying av bildet som skal til for å oppnå en psykologisk effekt av å være mer omsluttet av bildet. De TV-ene som er på markedet nå har en langt kraftigere bøying enn tilsvarende kinolerreter, i forhold til betraktningsavstand. Dette medfører at det blir mer problematisk å sitte ut på sidene av TV-en. Det man vinner i mindre forvrengning på kanten som er lengst unna (når man sitter på siden), taper man i desto større grad på den kanten som er nærmest.

 

Jeg har lest sitater fra markedsførere på CES 2014 som har argumentert med at buede skjermer gjør det lettere for folk som sitter utenfor "sweet spot". Dette mener jeg er tomprat og bare tull. Buede TV-skjermer med en fast bøying er og blir et gimmick. Men dynamisk justering av krumningen via fjernkontroll, det har jeg virkelig tro på. Da kan man i så fall justere for "alenetitting", "sammen med familien" osv. - for ikke å snakke om alle bruksområdene dette vil ha for installasjoner, reklameskjermer og annet.

Endret av eha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lite sannsynlig at 4K får et gjennombrudd på TV-fronten i år, selv 1080p tok lang tid å innføre selv om den relative forskjellen var større og tilgangen på videomateriale var bedre.

 

Inntil videre forbli 4K mer interessant på PC-monitorer.

 

Er det noen som har erfaring med disse buede skjermene som kan fortelle meg om det har noe for seg? Buede skjermer høres ut som et salgstriks i mine øre, men kanskje det faktisk endrer opplevelsen på noen måte.

Jeg har ikke prøvd de, men tanken er at krummingen skal stemme overens med krummingen på linsen i øyet, slik at hele skjermoverflaten sees med jevn avstand til øyet. Både fargeforvrenginger og ujevn oppfatning av oppløsning vil bli et større problem til bredere enn flat skjerm er. Noen widescreen-CRTer hadde faktisk ujevn horisontal pikseltetthet for å kompensere for dette.

 

BTW: Blir det endelig slutt på den idiotiske "flatskjerm"-terminologien?

Lenke til kommentar

Hvis det er TV man skal se er 4k waste of money. En 720p-skjerm hadde jo holdt en god stund enda. Iallefall om innholdet ikke skal skaleres.

 

Oppskalering gir jo gjerne en god effekt selv om kilden er av mindre oppløsning. DVD på PS3 når den kom ga en boost i opplevd kvalitet på en HD-tv, fordi den oppskalerer. Men den virkelige nytten kommer selvsagt når også kilden får en høyere oppløsning.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Hvis det er TV man skal se er 4k waste of money. En 720p-skjerm hadde jo holdt en god stund enda. Iallefall om innholdet ikke skal skaleres.

Nå kan heldigvis en TV brukes til mer enn bare tv-titting og mange år fremover. Jeg vil faktisk påstå at tilbudet av andre ting å bruke en tv til har blitt så stort at tv-titting har blitt en sekundær funksjon for mange.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Disse buede skjermene ender med å bli en notis i margen om noen år. Latterlig og jeg vil ikke ha en slik TV. En 65" skjerm har så stor bue at å henge den på veggen ser helt idiotisk ut. Noe av poenget med å henge på vegg er jo at det skal se pent ut. Jeg har sett flere buede skjermer og jeg klarer ikke se at det skal gi no bedre bilde. Produsentene graver dypt etter argumenter for dette tullet. I den såkalte "sweetspot" er bildet like bra som en flat TV, ikke bedre. Når man ikke sitter i "Sweetspot", så er bilde dårligere enn en vanlig TV etter mitt syn. Gi oss gjerne skjermer fra 50" og oppover i fremtiden, men for all del, la de forbli flate :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...