Gå til innhold

Tesla kommer med budsjettbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tøft! Prisen er i mine øyne de største ankepunktene ved Model S og X, så en rimeligere modell er veldig velkomment. 2015 er også innenfor den tidsrammen de norske elbilincentivene skal vare.

 

Prislappen er ganske usikker fortsatt, da vi vet lite om hva de 30 000 dollarene innebærer av utstyr og hva som ligger i model S sin prislapp på 70 000 dollar. Rent matematisk kan vi estimere 3/7 av prisent til Model S, men da vet vi ikke hvilken Modell S som sammenlignes og hvilket utstyrsnivå Model E får til den prisen. Oversettelsen til 200 000 norske kroner skaper bare ennå større usikkerhet siden vi vet lite om hvordan de norske prisene vil ligge i forhold til amerikanske.

 

Håper uansett modell E er full størrelse 5-seter eller 7-seter og at innsparingene går på materialvalg, motoreffekt og ladesystem, men at de beholder navigasjonssystemet og designfilosofien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

larntofly: Rene elbiler vil i overskuelig fremtid ha ganske begrenset rekkevidde og lang ladetid. Generelt er det sånn at jo lengre rekkevidden blir jo lengre tid tar det å fullade batteriene også. Lang rekkevidde gir både stor tyngde og høy prislapp. Derfor kan ikke jeg heller se for meg å ha elbil som eneste bil hverken nå eller i framtida.

 

Men elbil med såkalt rekkeviddeforlenger, eller plug-in hybrid som det også kan kalles, eller ennå mindre politisk korrekt: elbil + dieselaggregat, det tror jeg vil få en langt lysere nær fremtid enn mange tror. Rekkeviddeforlengeren fjerner hele problematikken med rekkevidde, tyngde, pris og ladetid, men vil likevel elektrifisere en stor andel av kjøringen og være aktuell som eneste bil for veldig mange flere enn rene elbiler er. På 10 års sikt ser jeg for meg at det knapt selges rene bensin/dieselbiler lengre og at det balanserer seg et marked mellom rene elbiler (kortkjøring, bil nr 2.) og plugin-hybrider (nr 1 bil). Min spådom er at nybilmarkedet i 2023 blir fordelt omtrent slik:

  • plugin-hybrid: 70-90%
  • bensin/dieselbiler: 5-20%
  • elbil: 5-20%
  • hydrogenbiler: 0-5%
Lenke til kommentar

 

larntofly: Rene elbiler vil i overskuelig fremtid ha ganske begrenset rekkevidde og lang ladetid. Generelt er det sånn at jo lengre rekkevidden blir jo lengre tid tar det å fullade batteriene også. Lang rekkevidde gir både stor tyngde og høy prislapp. Derfor kan ikke jeg heller se for meg å ha elbil som eneste bil hverken nå eller i framtida.

 

Men elbil med såkalt rekkeviddeforlenger, eller plug-in hybrid som det også kan kalles, eller ennå mindre politisk korrekt: elbil + dieselaggregat, det tror jeg vil få en langt lysere nær fremtid enn mange tror. Rekkeviddeforlengeren fjerner hele problematikken med rekkevidde, tyngde, pris og ladetid, men vil likevel elektrifisere en stor andel av kjøringen og være aktuell som eneste bil for veldig mange flere enn rene elbiler er. På 10 års sikt ser jeg for meg at det knapt selges rene bensin/dieselbiler lengre og at det balanserer seg et marked mellom rene elbiler (kortkjøring, bil nr 2.) og plugin-hybrider (nr 1 bil). Min spådom er at nybilmarkedet i 2023 blir fordelt omtrent slik:

  • plugin-hybrid: 70-90%
  • bensin/dieselbiler: 5-20%
  • elbil: 5-20%
  • hydrogenbiler: 0-5%

 

 

Dette er kun spekulasjoner, og det kan gå helt i andre retningen også. Det investeres store penger i batteriteknologi, og teoretisk kan rekkevidden på eksisterende el-biler økes når man må bytte batteri om noen år. For alt vi vet kan neste generasjon (om 5 år) bilbatterier holde 40% mer elektrisitet og veie 20% mindre. Noe som med sikkerhet vil skje er at rekkeviddeforskjellen mellom bensin og elektrisitet vil minske gradvis, og med tiden vil el-biler overgå bensin. 5-10 år er en veldig lang tidsperiode når det kommer til teknologiutvikling. Man vet at det jobbes med i hvertfall 2-3 alternative batteriteknologier som for eksempel Lithium-Air, samt at det sies Lithium-Ion batterier har mye potensiale enda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er spekulasjoner men jeg tror det er vesentlig mer sannsynlig enn at det skal gå i en helt annen retning. Tror du det går i en helt annen retning? I så fall, hvorfor tror du det?

 

Batteribytte har jeg lite tro på. Produsentene enes ikke om noen standard og kjøperne ser ut til å ville eie batterier fremfor å leie og bytte. Det har vært to forsøk på batteribyttestandard men begge har feilet på grunn av manglende interesse. Hundretalls millioner gikk med i det sluket. Jeg tror interessen blant investorer for å prøve noe lignende er laber.

 

40% økt kapasitet kombinert med 20% lavere batterivekt har jeg liten tro på skal skje på så kort tid som 5 år. Jeg tror 10-20% økt kapasitet kombinert med 0% vektendring eller 0% kapasitetsøkning kombinert med 10-20% vektreduksjon er mer realistisk i et 5-års perspektiv. Ladeeffekt og utladeeffekt (kW/kg) vil nok øke brattere, kanskje 20-50% på 5 år, men dette vil nok gå ut over kapasitet (kWh/kg) og levetid. Uansett, selv det optimistiske scenariet vil ikke løse folks klaustrofobi angående kjørelengde, eller ladetid. Ladetiden er i praksis ofte begrenset av hvor man som regel lader: I vanlig stikkontakt hjemme. Elbilantallet øker mye raskere enn antall ladestasjoner og ladestasjonene tar mye oftere enn før, penger for energien. Energiprisene ligger ofte i størrelseorden 2-3 ganger høyere enn hjemmelading. Dvs. at hjemmelading blir stadig vanligere. Stadig færre kommer til å investere i ladere på 20 kW og oppover fordi folk flest har ikke det behovet. Taxinæringen har det.

 

Du vet med sikkerhet at batteribytte blir vanlig? Morsom holdning til egne framtidsspådommer. Du vet vel ikke tilfeldigvis med sikkerhet hvilke lottotall som trekkes til helga også?

Lenke til kommentar

Dette her har jo vært planen hele tiden, er jo ikke noe nytt. :)

 

Tesla Roadster og de andre sportslige semi-luksus-bilene var jo bare en strategi for å få dem inn i markedet og gjennomføre sin opprinnelige visjon. Nå har de erfaring og kapital til å gå videre.

 

Det jeg lurer på er om de kommer til å fortsette med dyrere modeller også i framtiden. :)

 

Tesla Motors er et spennende selskap som gjør mye bra. :)

 

 

 

 

Model S - Best selling car in Norway in September - Ser det begynner å komme mange slike biler i byen jeg bor i! :ohmy:

 

 

Bilder av mulige/fremtidige modeller:

 

Tesla+Model+S+Station+Wagon+01.jpg

Tesla+Model+S+Station+Wagon+02.jpg

321266.jpg

tesla-model-e.jpg

321268.jpg

321270.jpg

Tesla-Model-R-474x316-b84e21f20fca4a7b.j

 

 

 

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ja, det er spekulasjoner men jeg tror det er vesentlig mer sannsynlig enn at det skal gå i en helt annen retning. Tror du det går i en helt annen retning? I så fall, hvorfor tror du det?

 

Batteribytte har jeg lite tro på. Produsentene enes ikke om noen standard og kjøperne ser ut til å ville eie batterier fremfor å leie og bytte. Det har vært to forsøk på batteribyttestandard men begge har feilet på grunn av manglende interesse. Hundretalls millioner gikk med i det sluket. Jeg tror interessen blant investorer for å prøve noe lignende er laber.

 

40% økt kapasitet kombinert med 20% lavere batterivekt har jeg liten tro på skal skje på så kort tid som 5 år. Jeg tror 10-20% økt kapasitet kombinert med 0% vektendring eller 0% kapasitetsøkning kombinert med 10-20% vektreduksjon er mer realistisk i et 5-års perspektiv. Ladeeffekt og utladeeffekt (kW/kg) vil nok øke brattere, kanskje 20-50% på 5 år, men dette vil nok gå ut over kapasitet (kWh/kg) og levetid. Uansett, selv det optimistiske scenariet vil ikke løse folks klaustrofobi angående kjørelengde, eller ladetid. Ladetiden er i praksis ofte begrenset av hvor man som regel lader: I vanlig stikkontakt hjemme. Elbilantallet øker mye raskere enn antall ladestasjoner og ladestasjonene tar mye oftere enn før, penger for energien. Energiprisene ligger ofte i størrelseorden 2-3 ganger høyere enn hjemmelading. Dvs. at hjemmelading blir stadig vanligere. Stadig færre kommer til å investere i ladere på 20 kW og oppover fordi folk flest har ikke det behovet. Taxinæringen har det.

 

Du vet med sikkerhet at batteribytte blir vanlig? Morsom holdning til egne framtidsspådommer. Du vet vel ikke tilfeldigvis med sikkerhet hvilke lottotall som trekkes til helga også?

Jeg skulle ikke brukt så bastante uttrykk, siden alt jeg sa er spekulasjon. Grunnen til at jeg tror på El bilen er at jeg er ganske sikker på at rekkevidden kommer til å overgå bensin før eller siden. Mest sannsynlig vil dette skje når neste generasjon batterier dukker opp. Hvis en El bil har lengre kjøre rekkevidde en en bensinbil, er det ikke lengre noe poeng å investere i bensin. Bensin vil også være vesentlig dyrere i drift, og denne kostnaden vil gå opp med tiden.

 

Ladetid vil også gå ned, spesielt hurtiglading når batteriet har lav energi.

 

Slik det er i dag er vi i en teknologisk "dump". Veldig mange teknologier blir holdt tilbake av manglende portable energikilder. Hvilke tidsrammer som er korrekte i forhold til dette er uvisst. Det kan være ny batteriteknologi er 50 år inn i fremtiden eller så kan det dukke opp til neste år. Kanskje vi til og med kommer opp med helt andre løsninger, som små kraftanlegg i hver bil? Who knows? El biler er et spennende, raskt utviklet felt. Jeg har troen på teknologien. Hvis man spurte hva folk trodde om mobilen inn i fremtiden, 1 år før iphone kom på markedet, ville man nok fått svar som ikke stemmer helt overens med dagens bilde. Det samme kan skje innen bil og batteri, hvis vi plutselig klarer å finne på bedre batterier.

 

(Ps:har troen på thorium drevne fly og skip innen 30 år. Thorium har ikke samme problem med stråling, og avfallstoffer kan ikke brukes til bomber. Tenker i hovedsak militærfly, ikke transport.)

Endret av Galen Absalom
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tror på El bilen er at jeg er ganske sikker på at rekkevidden kommer til å overgå bensin før eller siden.

Bensin/diesel-biler har så kort fylletid at rekkevidden regnes som uendelig. Det er kun batteribytte som kan gi elbilene det samme. Lading uten bytte kan ikke skje så raskt hverken nå eller om 10 eller 20 år. Da regner jeg ikke laboratorieforsøk og 1-off biler. Nye batterigenerasjoner hjelper ikke siden det ikke er der problemet sitter. Som sagt, lite tyder på at batteribytte vil bli utbredt og da faller spådommen din.

 

Ladetid vil uansett forbli så lang at det ikke kan sammenlignes med å stoppe på en bensinstasjon. Elkraftsystemene er ikke kraftige nok til å kunne hurtiglade med flerfoldige titalls kW. Noen få steder som Teslas supercharger finnes men de er svinedyre å produsere, setter høye krav til elnettet, særlig om flere skal lade samtidig og vil neppe bli særlig utbredt. Folk vil i ennå større grad enn i dag lade elbilene sine hjemme. Stor kapasitet betyr også dyr bil og høy vekt. Det vil sikkert forbli vanlig i luksusbiler som Model S, men ikke i hvermansens biler.

 

Bensin er forholdsvis dyrt nå, men oljeprisen har historisk gått både oppover og nedover. Nå som Iran er på vei tilbake inn i OPEC-varmen kan det føre til et større fall i oljeprisen og dermed bensinprisen. Brasil vil også bidra til lavere priser. Forbruket per bil vil gå ned og kompensere for det økte antallet biler. På 10 års sikt tror jeg bensinen vil koste omtrent det samme som i dag (inflasjonsjustert). Strømprisene tror jeg vil falle både internasjonalt og nasjonalt. Drivstoffbesparelsen på å velge el fremfor bensin vil nok forbli i størrelseorden 10 000 kr/år for en bil som kjøres 15 000 km/året.

 

Ny batteriteknologi vil som sagt ikke løse ladetidproblemet. Det er ikke batteriene som begrenser ladehastighet, men elkraftnettet. Batterier har eksistert i over 100 år og utviklingen er typisk evolusjonær, ikke revolusjonær. Det kommer ingen voldsomme hopp i kapasiteten hverken neste år eller om 50 år. Lading av små batterier kan riktignok bli langt raskere enn i dag fordi der er ikke kraftnettet noen nevneverdig begrensning. F.eks kan det godt hende vi kan lade et 5 Wh telefonbatteri på 6 minutter (50 Watt ladeeffekt) om noen få år, men du får ikke ladet en elbil med f.eks 50 kWh batteri på under timen (50 kW ladeeffekt) uten å vrenge lommeboka på ladesystemer til titusner og ytterligere titusner på oppgradering av elnettet hjemme. Ladeeffekten på elbiler vil nok også i framtida forbli i størrelseorden 5-20 kW. Har man f.eks 20 kW lader og et 100 kWh batteri så vil det ta 5 timer å fullade det. Har man et lite batteri a la Nissan Leaf (25 kWh) så vil man antagelig heller ikke ha en kjempedyr lader/elnett, men f.eks 10 kW og da vil det ta 2,5 time.

 

Hva mener du med kraftanlegg i hver bil?

 

Enig i at det er rask utvikling på elbilfronten, men når det kommer til batterier og ladetid så tror jeg du fantaserer. Jeg har også tro på elbilteknologien. Men mer i kombinasjon med andre teknologier.

 

Angående thorium så tror jeg du fantaserer igjen. Thorium er potensielt utnyttbart i digre tunge reaktorer med riktig nøytronkilde. Vi snakker om reaktorer i størrelseorden titusenvis av tonn og de vil du ikke finne i hverken fly eller lasteskip. Merk at Thorium kan godt være energikilde, bare man omformer det og bruker en energibærer som er egnet for fly og skip.

Lenke til kommentar

så bra! bare synd det er amerikansk 'kvalitet', lurer på hva som skjer om noen år når kvaliteten viser seg, dørhåndtak som ikke kommer ut, bilen lekker vann, kontrollsystem og elektronikk får tilfeldige periodiske feil, etc. Dessverre er det slik at den største effekten er at tesla påvirker tyske og japanske produsenter til å lage biler som ikke er oppladbare handlevogner, men har sikkerhet, plass, rekkevidde og komfort.

Lenke til kommentar

så bra! bare synd det er amerikansk 'kvalitet', lurer på hva som skjer om noen år når kvaliteten viser seg, dørhåndtak som ikke kommer ut, bilen lekker vann, kontrollsystem og elektronikk får tilfeldige periodiske feil, etc. Dessverre er det slik at den største effekten er at tesla påvirker tyske og japanske produsenter til å lage biler som ikke er oppladbare handlevogner, men har sikkerhet, plass, rekkevidde og komfort.

 

The Tesla Model S may be the safest vehicle ever tested by the feds. So safe, in fact, that according to the automaker, the all-electric sedan broke the testing equipment at an independent commercial facility.

 

Most cars get five stars in the National Highway Traffic Safety Administration’s frontal crash protection test and four stars for side impact protection. But the Model S aced them all: front, side, pole, and rollover.

http://www.wired.com/autopia/2013/08/tesla-model-s-crash-test/

 

Kva angår kvaliteten vil tida vise.

Lenke til kommentar

Høres lovende ut, 500k er altfor dyrt, 200k kunne jeg klart, så sant det er omtrent like stor. Helst ville jeg sett en stasjonsvogn utgave!

Du vet hvilken bil det er snakk om, sant? Den er ganske billig mtp. hva du faktisk får. Og så har du alle fordelene, gratis bom, fergebillett, parkering, kan kjøre i kollektivfelt og slipper årsavgift. Det er fordelene med elbil, selve bilen gir deg mye plass, sikkerhet og sportslighet. Kan minne deg på at den klarer 0-100 på 4,2 s. Skjermen er også skikkelig funksjonell. Du har også bagasjerom framme, og mulighet for ekstra seter bak. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Joda, er klar over det, har sikla på den siden før de åpnet for forhåndsbestillinger:-)

Men fortsatt er 500k for mye å betale for en bil, til 200-250k kan jeg forsvare investeringen med at jeg sparer omtrent samme beløp i bensin og bom pr mnd, men det går ikke til 500k.

 

Med stasjonsvogn får jeg også inn barnevogn uten å demontere den, det er jeg litt usikker på om går i model s :-)

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Er prisdifferansen 250 000 kr og bensin koster 13 kr/l og man bruker 0,5l på mila og sammenligner med 0 kr/kWh for el så må man kjøre hele 385 000 km bare for å gå i null. Med bompenger årsavgift osv går man nok i null tidligere, kanskje ved 250 000 km. Det er ganske langt. Med andre ord må man forsvare kjøpet med helt andre ting enn ren økonomi. Kanskje man vil betale for imaget man får i nabolaget eller på jobben? Eller for luksusen?

 

Apropos rimeligere biler og plass til barnevogn så kommer Nissan med e-NV200 utpå nyåret. Den skal ha samme drivlinje som Nissan Leaf, men er en real familiebil med 7 seter (for voksne), alternativt 5 + enorm bagasjeplass. Bare et eksempel fra min diesel-utgave NV200: 2 voksne foran + 3 barn i seter på seterad 2 + 2 oppslåtte barnevogner i bagasjerommet + 6 handleposer = sant. Uten særlig trengsel. Optismistene i Norsk elbilforening tror den vil koste under 260 000 kr i Norge. Jeg tipper priser fra 290 000 med minimum utstyrsnivå, altså litt under diesel-utgavene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...