Gå til innhold

Google kaster ut CyanogenMod


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at folk uten spesiell teknisk kompetanse skal følge at Google Play er et trygt sted o glaste ned ting fra, og om det da ligger apper som gjør at man mister telefonens garanti i Google Play kan fort lage en del fremtidligere service problemer for enkelte.

 

Android er ikke noe mindre åpent av den grunn, det er i Google Play de må ha litt strammere reglere siden det er mye forskjellige folk som bruker det. Det finnes mange alternativer til Google Play som ikke har like strenge retningslinjer som den offisielle, der finner man stort sett alle apper som ikke blir godkjent i Play.

 

Tidligere brukte jeg blant annet F Droid og SlideMe til og laste ned en del apper som ikke ble godkjent i Play.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skuff, skuff, skuff... Hadde tenkt å migrere fra iOS, men må nesten vente og se hvordan det utvikler seg.

Det er jo mulig Google vil legge enda flere hindringer i veien etter hvert, men akkurat dette grepet synes ikke jeg er noe å være skuffet over. Jeg synes heller det er rart at CyanogenMod har sluppet til i Google Play.

 

Så lenge det er helt greit å installere fra alternativ kilde, blir det å klage over dette akkurat som å klage over at rødsprit ikke lenger er å få på Rema1000. Endel varer kan det være best å selge i faghandel, fordi sjansen for at det kan oppstå problemer for ukyndige brukere er til stede.

 

Jeg tror at de fleste av oss som har drevet litt med support, tenker at det er greit at ukyndige ikke gis inntrykk av at det å modifisere Android-systemets oppførsel er bare tut og kjør. For det er det absolutt ikke.

Endret av SNratio
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folka bak CyanogenMod vil vel kjempe i mot, og kanskje få google til å ombestemme seg. Mente hvordan situasjonen utvikler seg, ikke cyanogenmod eller android

Det har jo ingen betydning at det er ett mindre sted og laste den ned fra, appen er jo forsatt like brukbar som den var for et par dager siden, så var det at du brukte det som en dealbreaker til og kjøpe android jeg syntes var litt merkelig... Og klarer man ikke installere en app utenfor Google Play, så er strengt tatt ikke en custom ROM for en heller. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det har jo ingen betydning at det er ett mindre sted og laste den ned fra, appen er jo forsatt like brukbar som den var for et par dager siden, så var det at du brukte det som en dealbreaker til og kjøpe android jeg syntes var litt merkelig... Og klarer man ikke installere en app utenfor Google Play, så er strengt tatt ikke en custom ROM for en heller. ;)

Just precis :)

Lenke til kommentar

Google har nå sin fulle rett til å fjerne dette, ettersom garantien brytes på produktet appen/ROM-en installeres på. Ble litt overrasket i forrige uke over hvor enkelt det var å flashe S4en min via den appen! Men, å laste ned apk-en til telefonen er jo verdens smaleste sak, om man faktisk har tenkt å roote telefonen burde jo det være et minstekrav av forhåndskunnskaper uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skuff, skuff, skuff... Hadde tenkt å migrere fra iOS, men må nesten vente og se hvordan det utvikler seg.

 

iOs er ikke noe bedre selv, faktisk bare verre.. I Google Play blir alt lagt ut, i App Store ser Apple gjennom hver enkelt app for å godkjenne den. Er forresten strålene fornøyd med min LG Optimus 4x HD som kjører Android, så etter min mening er det verdt det å "konvertere".

Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent er det ingen andre apper i Play Store som gir/veileder deg gjennom hvordan du for root? Det er helt rett av Google å fjerne apper som bryter garantiter.

 

En app kan ikke fjerne en garanti med mindre dette fremkommer eksplisitt av selve garantierklæringen. Hvilken telefonprodusents garantierklæring er det du baserer dette på?

 

Hvis Google kan fjerne apper som bryter med individuelle garantierklæringer ville dette fort kunne brukes som sensur av apper. F.eks. hvis en garantierklæring sier at spill som gjør telefonen varm bryter krav som følger av erklæringen. Et litt absurd eksempel, men...

 

Har selv ikke lest HTCs garantierklæring men kan ikke tenke meg at det står noe brukbart der. Spesielt med tanke på at jeg har fem års reklamasjon på telefonen etter forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Det er allment kjent at garantier brytes i en del land om man modifiserer enheten sin ved å legge inn root, åpne bootloaderen, etc. HTC, Samsung etc kan ikke ta på seg ansvaret om du ødelegger telefonen din ved å bruke den på utilsikteded måter. Nå er det en del frem og tilbake på dette feltet ja, tror du vil beholde garantien i Norge, og sikkert store deler av Europa, men ikke alle land/regioner har like forbrukervenlige lover.

 

Og du må huske på at med root er du per definisjon Admin og kan gjøre mye som går utenfor var bygd for. Om du går inn og fjerner systemapper og annet så er det selvsagt ikke HTC sin skyld at ikke telefonen din virker som den skal. Du kan overstyre kontrollmekanismer og installere malware. Du kan ødelegge telefonen din.

 

Google har sin fulle rett til å fjerne apper som kan ha fatale konsekvenser for brukere som ikke helt vet hva de driver med. Og Google er selvsagt i sin fulle rett til å sensurere sin egen markedsplass så mye de bare vil. De er mye mer liberale enn en viss motstander de har og gir deg tilgang til andre markedsplasser om du ikke liker deres, noe tildligere nevnte motstander aldri ville funnet på å gjøre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...