Gå til innhold

Så lett lurer du Apples fingeravtrykkleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er klart at de fleste sikkerhetsløsninger kan knekkes om man er villig til å gå gjennom prosessen. Men så vil jeg si at til å holde noen unna den informasjonen jeg har på min telefon, så er Touch ID sikkert nok.

Det er ikke så veldig vanskelig å kikke over skulderen på folk og få meg seg deres firesifrede kode heller. Vil påstå at for folk flest er biometri en enklere og bedre løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så veldig vanskelig å kikke over skulderen på folk og få meg seg deres firesifrede kode heller. Vil påstå at for folk flest er biometri en enklere og bedre løsning.

 

Eneste problemet er at dersom du mister telefonen din og noen finner den så er det masse fingeravtrykk på telefonen til den som finner den. Men det er neppe et stort problem så lenge den bare blir brukt til å åpne låseskjermen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste problemet er at dersom du mister telefonen din og noen finner den så er det masse fingeravtrykk på telefonen til den som finner den. Men det er neppe et stort problem så lenge den bare blir brukt til å åpne låseskjermen.

Som igjen gir tilgang til eposten. Og viktigere, all ny epost. Som igjen gir tilgang til de fleste kontoer du har på nett.

 

Folk flest tar veldig lett på sikkerheten, uten å se det store bildet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

HURRA for amobil som kringkaster oppskriften til de potensielle amatørkjeltringenes fordel.

Det er VIKTIG arbeide å spre "How To Do-knowledge" til folket, også de som tenker "ÆSJ... jeg ANER ikke hvordan jeg får låst opp en iphone, så DEN gidder jeg ikke stjele om jeg kom over en.... HEISANN!!! Det står jo oppskrift på amobil jo!!!! HURRA!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som igjen gir tilgang til eposten. Og viktigere, all ny epost. Som igjen gir tilgang til de fleste kontoer du har på nett.

 

Folk flest tar veldig lett på sikkerheten, uten å se det store bildet.

 

Jeg vet Apple og ymse andre mobilprodusenter har funksjoner for å deaktivere innlogginger og enheter i slike tilfeller så jeg ser ikke på det som et stort problem. Det viktigste er at det tar lang nok tid fra du mister telefonen til noen får tilgang til den så man rekker å deaktivere den.

 

Jeg syntes på ingen måte fingeravtrykk er en bra måte å autentisere seg på, men det er bedre enn at man ikke gidder å ha en låseskjerm fordi det er for tungvindt.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet Apple og ymse andre mobilprodusenter har funksjoner for å deaktivere innlogginger og enheter i slike tilfeller så jeg ser ikke på det som et stort problem. Det viktigste er at det tar lang nok tid fra du mister telefonen til noen får tilgang til den så man rekker å deaktivere den.

 

Jeg syntes på ingen måte fingeravtrykk er en bra måte å autentisere seg på, men det er bedre enn at man ikke gidder å ha en låseskjerm fordi det er for tungvindt.

Du har rett i at dette er stadig vanligere. Andre som tilbyr er dette Gmail og Facebook, som for mange kanskje vil være noe av det viktigere. Men svært mange er ikke klar over dette, og enda færre benytter det når uhellet skjer.

 

Det jeg svarte på var kommentaren "Men det er neppe et stort problem så lenge den bare blir brukt til å åpne låseskjermen."

Som i praksis gjerne ikke er alt den blir brukt til. :)

 

I praksis tror jeg forøvrig fingeravtrykk er mer tungvint enn pin eller mønster. Som med talegjenkjenning er det gjerne slik at det virker ni av ti ganger, men den tiende gangen er det litt knot.

Lenke til kommentar

HURRA for amobil som kringkaster oppskriften til de potensielle amatørkjeltringenes fordel.

Det er VIKTIG arbeide å spre "How To Do-knowledge" til folket, også de som tenker "ÆSJ... jeg ANER ikke hvordan jeg får låst opp en iphone, så DEN gidder jeg ikke stjele om jeg kom over en.... HEISANN!!! Det står jo oppskrift på amobil jo!!!! HURRA!"

 

Nei for dette står det jo ikke noe om andre steder... Det er jo også veldig vanskelig å søke opp dette på nettet hvis man vil gjøre dette mot en venn/ fiende.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HURRA for amobil som kringkaster oppskriften til de potensielle amatørkjeltringenes fordel.

Det er VIKTIG arbeide å spre "How To Do-knowledge" til folket, også de som tenker "ÆSJ... jeg ANER ikke hvordan jeg får låst opp en iphone, så DEN gidder jeg ikke stjele om jeg kom over en.... HEISANN!!! Det står jo oppskrift på amobil jo!!!! HURRA!"

 

"Security through obscurity" fungerer ikke. Å publisere en så stor feil (hvis det stemmer) er positivt, da vet folk at de ikke bør stole for mye på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle mene at man rekker å finne en annen PC eller liknende å fjernslette hele telefonen før uvedkommende klarer å avfotografere+finpusse+printe+++ hvis man mister telefonen sin.

 

Jeg har stort sett kontinuerlig backup av alt på telefonen likevel, så bortsett fra tapt hardware så er risikoen liten for tapt privatliv/dokumenter etc.

Lenke til kommentar

Regner med at denne løsningen kommer til å bli *drastisk* forbedret i fremtiden, Apple er ikke akkurat kjent for å lage dårlige produkter.

Tallkode o.l. kan også lett knekkes med så banale ting som fettspor på skjermen.

 

Er litt mer bekymret for at alles store venn NSA "absolutt ikke" skal utnytte denne gylne muligheten. Så det amerikanske senatet var "veldig bekymret" for potensialen for akkurat det... skal man følge lex parsimoniae her er svaret egentlig gitt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...