Gå til innhold

Podkast: Studioet som skapte det moderne strategispillet (Windows)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Dette er en episode jeg kan stille meg bak!

 

Westwood var på 90-tallet en av mine favorittutviklere, og jeg har mange av deres storspill stående i esker hjemme. Trolig kjøpt til blodpris fordi jeg måtte ha talkie-utgavene.

 

De hadde en viss magi over seg, og husker godt Legend of Kyrandia, da spesielt 2 (Hand of Fate) og 3 (Malcom's Revenge), samt Lands of Lore og Command & Conquer (eller "Kommænd ænn-d kånn-kvaier" som vi sa i '94) og Red Alert.

 

Er veldig enig i det dere sier om forskjellen mellom C&C og Starcraft. C&C manglet litt finessen som gjorde at Starcraft ville ende opp med å bli aktivt spilt, selv 15 år etter lansering. C&C gikk i stor grad på brute force, og det holdt ofte for å vinne kamper.

 

Siden Westwood primært spyttet ut C&C de siste årene var det ikke så fryktelig trist når Westwood omsider lukket dørene. Verden hadde gått videre, og tiden hadde gått fra våre venner i Westwood.

 

Når man mimrer om Westwood tror jeg det er mest å ha samme tilnærming som når man tenker tilbake på sin avdøde bestemor, som i sine siste år slet med demens - trekk vekk de siste fem årene, og det er i hovedsak gode minner. ;)

 

For en som var PC-gamer på 90-tallet er det veldig trivlig når Retro Crew har PC-relaterte episoder. Nå skal det sies at dere har en evne til å formidle spillglede såpass bra, at man ikke trenger å ha noe forhold til det dere prater om for å ha glede av det.

Lenke til kommentar

For en som var PC-gamer på 90-tallet er det veldig trivlig når Retro Crew har PC-relaterte episoder. Nå skal det sies at dere har en evne til å formidle spillglede såpass bra, at man ikke trenger å ha noe forhold til det dere prater om for å ha glede av det.

 

Hyggelig å høre.

 

Haha jeg har aldri tenkt på Westwood som en avdød bestemor, interessant metafor

Lenke til kommentar

Ja tror jeg nevnte i podcasten at det hadde en Total Annihilation-aktig følelse og det brukte vel voxler til en del ting.

Hm. TA brukte polygongrafikk til enhetene, vet jeg. Men akkurat hvordan terrenget var rendret skal jeg ikke uttale meg om. Mulig de brukte voxler til det, men i så fall var det den peneste bruken av voxler jeg har sett. Tiberian Sun brukte voxler til alt, som gjorde at enhetene så litt hjalla ut. Men det som var litt kult var at det gav mulighet for deformerbart terreng, så artilleri o.l. kunne lage skikkelige kratere.

 

Er veldig enig i det dere sier om forskjellen mellom C&C og Starcraft. C&C manglet litt finessen som gjorde at Starcraft ville ende opp med å bli aktivt spilt, selv 15 år etter lansering. C&C gikk i stor grad på brute force, og det holdt ofte for å vinne kamper.

Jeg vil egentlig si Red Alert falt mer i tank-rush-fellen enn originale C&C. Men begge spillene hadde også en del muligheter for skitne tricks som du kunne bruke til å skyve balansen i din favør, men det var gjerne begrenset til forskjellige varianter av "snik inn kraftig enhet og spreng basen til motstanderen". Transporthelikopter med Tanya + Iron Curtain var en personlig favoritt. Og de originale NOD stealth tanks var jo klassiske glasskanoner som kunne gjøre ugudelig mye skade hvis du brukte dem på rett sted til rett tid.

 

Personlig, så liker jeg egentlig det med C&C-serien at det ikke er så høy papir-saks-stein-faktor. Største svakheten var egentlig mangelen på skikkelig fog of war, som gjorde det litt for lett å svare på motstanderens grep.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

For øvrig vil jeg nevne at min personlige beef med Dune 2000 var at de endret på et par av de enhetene fra originalen som jeg syntes var genuint kule. Siege Tank gikk fra å være et pansret monster kun overgått av Harkonnens Devastator i oomph til å bli en puslete artillerienhet med dårlig rekkevidde, og rocket tank (lang rekkevidde, absurd dårlig presisjon, bra ildkraft) gikk til å bli en presis altmuligenhet med laber rekkevidde. I tillegg var balanseringen litt wack. F.eks. hadde alle tre siden en "combat tank" (helt ordinær stridsvogn tilsv. C&C sin "medium tank"). Men av grunner som aldri ble helt innlysende så hadde de forskjellig mengde hitpoints for de forskjellige sidene (Harkonnen sin hadde flest, etterfulgt av Atreides og til slutt Ordos), samtidig som byggekostnadene var de samme. Ordos var generelt sett ganske puslete, uten å ha noen skikkelig bra enheter til å kompensere. Atreides hadde i det minste sonic tanks, som var absurd bra.

 

</rant>

Lenke til kommentar

Er ikke det moderne strategispillet (som forøvrig er Civilization, men ser dere modererer dere litt i teksten og nøyer dere med RTS) egentlig dødt og begravet, og derfor ikke spesielt moderne lenger? Bortsett fra Starcraft 2, som holdes kunstig i live pga esport og koreanere så er det vel egentlig ingen som spiller slike spill lenger, selv om det det egentlig betyr er at ingen lager slike spill lenger fordi utgivere ikke tjener fantasillioner på dem.

 

Company of Heroes 2 har blitt lansert til liten fanfare, og om Steamlistene er noe å gå etter har det solgt svært dårlig. Det er vel bare spill som Total War-serien og Paradox sine spill som er populære nå, og de har vel ikke så mye med C&C å gjøre. Derfor er vel det moderne RTS mer spill som dette.

 

Hvor snakker dere forøvrig om Blade Runner (savner innholdsfortegnelser som vi har fått før, så man kan hoppe over det som ikke er så interessant) , og sier dere ikke et ord om Kyrandia-serien? For en gjeng. ;)

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Jeg synes Emperor: Battle for Dune kunne fått litt mer oppmerksomhet. Det var tross alt det første RTS-spillet som ble laget i 3D (så vidt jeg vet). I tillegg til de tre hoved-fraksjonene introduserte de også fem sub-fraksjoner som man kunne alliere seg med eller få som fiender, noe som gav kampanjen høy gjenspillingsverdi.

 

Har alltid likt Dune-serien best, deretter Tiberium sun, og til slutt red alert.

Lenke til kommentar

Kan aldri få nok av C&C, så hadde denne podcasten ble lengre var null problem! Kan gjerne dedikere en egen podcast til Red Alert serien for min del! ^^

 

Uansett, Red Alert 2 er nok det jeg har spilt mest, jeg tror jeg startet med å spille det første C&C på Playstation 1, men det var heller trasig å spille med en kontroller som dere sikkert skjønner..

 

Har spilt alle sammen, og ELSKET de fmv sekvensene! Vet ikke om jeg visste at de var cheesy da, men det var alltid gøy å se hva du fikk når du gjor ferdig et oppdrag, eller midt i oppdragene som ofte Red Alert 2 hadde som jeg synes de fikk til veldig bra!

 

Jeg husket jeg fikk litt "hots" for Tanya når jeg var guttungene, og det var vel ikke rart.. Synes Red Alert 3 prøvde litt for "mye" med babes over alt.

De hadde forøvrig også en egen DLC til Red Alert 3 der du spilte den skolejenta fra begynnelsen av og fikk se hvordan hun fikk kreftene sine.. (det var ikke så veldig bra)

 

Husker på slutten av allied campaignen, enten RA2 eller Yuri's Revenge så skulle de til å se "navnet" ditt, altså Commanderen no sånn som "Thank to you commander from.." og så ble det kutta. Veldig kul måte å gjøre Immersion på :)

 

Brukte mange mange timene med Red Alert 2 online, også etter at EA kuttet serverene, da måtte vi ty til Hamachi og diverse andre ting for å få det til å funke.

 

Klassikerne var prism tanks som var ekstremt kraftige, men veldig squishy. Og full oppgraderte mammoth tanks var bare et ustoppelig tog.(tanks som skøt airunits i tillegg!)

 

Og for IKKE glame ENGINEER RUSH, EPISK! Ingenting er som å komme med noen engineerer for å ta over hovedbasen til fienden helt i begynnelsen av spilelt for å så selget den, game over. :D

 

Det var også "sement bygging" i Command and Conquer 2, da NOD hadde sånne tankser som kunne grave seg opp av bakken hvis du ikke hadde bygd sement, det gikk de heldigvis vekk fra senere...

 

Husker også at jeg var opptatt av å lage "pene" baser og at alt skulle være symmetrisk.

 

Å kunne putte folk i bygninger var også noe "nytt" tror jeg, likte måten byget ble forvandlet på utseende messig når du gjorde det.

 

Det var også morsomt at du kunne få alle de 3 ulike factionene i multiplayer, og singelplayer for den del. Selv om det ble litt overpowered etterhvert. Yuri's revenge var helt greit, selv om de fleste skrudde av den faksjonen i Multiplayer for den var veldig ubalansert (mind control EVERYTHING).

 

Superweapons var også som regel skrudd av i multiplayer da de var litt latterlige, Weather Control Machine, Psychic Dominator etc.

 

 

Men må tilbake til de Cutscene, som gjorde at Red Alert 2 hadde "sjarmen".

 

 

Håper på mer Westwood/Red Alert podcaster!

 

"Shake it baby!" - Tanya

Endret av Grizzler
Lenke til kommentar

Hvor snakker dere forøvrig om Blade Runner (savner innholdsfortegnelser som vi har fått før, så man kan hoppe over det som ikke er så interessant) , og sier dere ikke et ord om Kyrandia-serien? For en gjeng. ;)

Det er bare Rad Crew- (classic)-episodene vi har inneholdsfortegnelse på. De er vanligvis litt lengre og har ulike segmenter. Jeg sier mange ord om Kyrandia-serien, men du må nesten høre på podcasten for å få den med deg. Hovedsakelig de to første spillene: ca 14-18 min. Forøvrig kan du lese hva Joachim skrev om Hand of Fate her. Blade Runner snakker vi om litt senere, som det siste før pausen.

 

For de som digger Dune, og ikke synes vi pratet nok om spillet, kan jeg som en mager trøst henvise til min tidligere sak her.

Lenke til kommentar

Veldig bra podcast! Digger Westwood og det er godt å høre andre setter pris på dem.

 

Jeg var veldig ung når C&C først kom ut så RA1 var det første spillet jeg ble hekta på. Brukte nok alt for mange verdifulle barne- og ungdomstimer på det spillet.

 

Husker fremdeles følelsen når jeg fant en C&C samlepakke i en eller annen elektronikkbutikk for mange, mange år siden. Jeg var helt i hundre over Aftermath og Counter Strike-pakkene som fulgte med, samtidig som jeg endelig fikk spille det orginale C&C som jeg bare såvidt hadde sett et glimt av på PC-en til en nabo. Skulle virkelig ønske jeg hadde tatt bedre vare på den samlepakken..

 

For å ikke snakke om følelsen når Tiberian Sun kom ut, jeg var nok ikke gamle poden da heller. Skjønner at dette spillet ikke traff dere helt men for meg var det helt perfekt siden jeg på samme tiden begynte å få øynene opp for Sci-fi. Det er sikkert derfor jeg føler jeg har et spesielt forhold til akkurat det spillet.

 

Takk for en flott episode!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...