Gå til innhold

Hvor mye penger bruker du på spill?


Anbefalte innlegg

Det var ein liten diskusjon rundt pengebruk på spel i ein tråd her inne. Det fekk meg til å lure på kor mykje pengar folk brukar på spel, konsollar, ekstrautstyr osv. her inne.

 

Eg har kjøpt 2x Xbox 360 og har kanskje 30 spel totalt. Dei fleste er kjøpt lengre tid etter lansering, så prisen er fort mange hundre kroner lågare. Konsollane var innbytte mot PS2. Tar eg med litt XBL og anna utstyr så kjem vel kostnadane for X360 aleine på rundt 15 000 over 5-6 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til PS3 har jeg kjøpt spill på plate for ca. 1000-1500 siden slim kom i hyllene. Har kjøpt en del gamle PS1 spill og noen få nyere små-spill på store. Tipper jeg totalt har brukt ca. 5500 på PS3, spill og tilbehør til nå. Dog skal det sies at jeg i utgangspunktet kun kjøpte PS3 for å spille to titler.

 

Til PC har jeg ca. 45 spill på Steam. De fleste har jeg kjøpt på salg, bortsett fra noen Call Of Duty-spill, som jeg har kjøpt rett rundt slippdato. Trekker jeg bort Call Of Duty-spillene har jeg vel i snitt betalt 20 euro for div. pakker på salg o.l. så i utgangspunktet kan jeg vel runde opp til spill for ca. 7500 på Steam.

 

Dette er da spill som er anskaffet siden jeg begynte å kjøpe spill på Steam i rundt 2006 (tror jeg). I tillegg kommer noen få spill jeg har kjøpt på plate til PC. Så jeg vil anta jeg er på rundt 15 000 de siste 6-7 årene.

 

Da har jeg ikke regnet med spill jeg har anskaffet uten å betale.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Når jeg først starta denne generasjonen ble det kjøpt Xbox 360. Denne har jeg hatt 20GB,120GB Elite, 250GB Slim, Gears Of War Xbox 360 320GB og Halo 4 X360 320GB. Bare i hardware på X360 kom det over 13.000,-

Pr idag har jeg rundt 72 Xbox 360 spill. Har nok solgt rundt 15 stk.

 

Så kom Wii i hus. Denne har jeg oppgradert en gang, fra hvit til svart. Dermed en prislapp på rundt 3800kr

Denne endte opp med 44 spill totalt 22000kr

Dermed stod PS3 for tur. Denne hadde jeg først 60GB modellen. Så skaffa jeg 40GB, oppgraderte denne senere til 80GB.

 

Fikk dermed solgt 40GB for rundt 1700kr med et par spill. Så kom PS3 Slim 250GB og oppgraderte til 500GB som jeg har begge enda. Bare i hardware brukte jeg der 15000kr. Antall spill på disk har jeg over 200stk, har solgt rundt 25 av dem, så ståa idag 175 spill. Rundt 75000kr på PS3 spill

 

I 2011 skaffa jeg en PC. Denne kosta dermed rundt 19000kr

I år 2013 den lever i beste velgående med over 240 spill. Sum i spill er over 50000kr, mange av disse har vært billige, selv på lanseringsdagen.

Håndholdte kjøpte jeg også. Starta med Nintendo 3DS så kjøpte jeg 3DS XL, hardware der over 4000kr.

Spill jeg eier der er 16 stk. Alle er blitt kjøpt for 300kr og opptil 400kr.

 

PS vita kom senere, hardwaren kosta 2100 og er oppi 23 spill der. Men der er det noen spill som har kosta meg rundt 100kr til 400kr.

Attpåtil dette så har jeg over 20 Collector's Edition, og mange av dem har kosta over 1200kr, deriblant Crysis 2 Nano Edition, Killzone 3 CE, Halo Reach CE m.m

På det siste 3 årene også skaffet jeg 20 gamle konsoller, mange av dem ga jeg godt over 1500kr for. Den dyreste var Sega Dreamcast. 3900kr med 33 spill.

 

Så kom en ny generasjon. Da skaffet jeg to Wii Uer, hardware der rundt 7000kr. Av spill der er ikke så mange, hadde 8 men solgte 1 av dem, men så er dette en veldig ny konsoll! Den har masse spill igjen, skal ha minst 4 til dette året alene til Wii U.

 

Dette er i fra slutten av 2005 til nå. Men var ikke før i 2009 jeg begynte å ta vare på meste av spillene.

 

Blir en del fremover da jeg skal plukke opp Xbox One og PS4 når dem kommer. Spill blir kjøpt regelmessig hele neste generasjon til X1/PS4/PC/Wii/Vita og 3DS så sant hvor lenge for eks Sony støtter Vita. Det vil nok dukke opp spill til X360/PS3 også jeg kjøper selvom dem nye konsollene er på plass!

Endret av iL Sephiroth
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Djeezes. Tror kanskje du er litt vel avhengig av spill :p

Tror nok jeg kanskje ligger rundt på rundt 2000kr i året på nye spill. Finnes så mange gode Free to Play spill nå, at jeg ikke ser vitsen med å kjøpe spill.

 

Edit: Ment til Mr iL Seph

Endret av 1982kims
Lenke til kommentar

Godt spørsmål og sier meg veldig enig med Genki. Driv med Warhammer fantasy battles et par år så skal du se hvor dyr en hobby kan være.

 

Men over til spill fronten. Har hatt 3 forskjellige PS3 start modellen på 60gig, en på 80gig og slim på 120gig - rundt 10000 i Hardware der. Har 85 - 90 PS3 spill gjennomsnittlig 500 per spill (dog halvparten er kjøpt til under halv pris) Blir rett rundt 45000 - 10000 for ting fra billigsalg. Så 35000 software + hardware = 45k på Ps3.

 

Xbox har jeg hatt premium til 2500 - Arcade til 2000 og Xbox 360 slim til 1500. Så 6000 på hardware.

Har ca 70 Xbox 360 spill, men er i en fase med å selge alt. Ca 35000 - 5000 for brukt/billig salg. 36000 totalt på Xbox 360.

 

Så PC. En ny gaming Pc de siste 3 årene for 8000 + nye deler nå nylig for 6000 - 14000 der.

Pluss ca 30 - 40 spill på rundt 12000 kr ca. Så tilsammen 26000.

 

Det er alt de siste 7 årene ca og det blir ca 105000 - 110000 eller 1/3 av års lønna jeg har hatt de siste 4 - 5 årene. Alt i alt mye, men det er en hobby jeg brenner for og jeg er raskt ute med Visa kortet :p Har lett for å like de fleste spill egentlig og mye havner i hylla/steam ganske fort. Hvis det er noe jeg syns er mer skummelt så er det vel heller hvor mye tid jeg bruker på gaming.

Endret av Akrabra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen konsoller, så jeg bruker den PCen min til å spille. Kostet vel ca. 14 000 ny inl. skjerm, og brukes mest til å se serier og spilling. Nå regner jeg bare med spillene jeg har på steam, altså 178 spill. De fleste er riktignok kjøp på tilbud men er vel nærmere 3000kr brukt på spill der.

 

Så har vel brukt ca. 17k siden 2009, men syns det blir litt feil å legge inn pricen på PCen i den beregningen. Bruker jo PCen til så mye mer enn spilling.

Lenke til kommentar

Bruker veldig lite penger på spill per nå, kjøper 2-3 spill i året, og nesten kun til PC.

 

 

Det jeg har av konsoller og spill fra før av (ca. tall):

 

Nintendo 64 med 12 spill

3stk Playstation (2x PSone og en fat) 44 spill

2stk Playstation 2 (1x fat og 1 slim) rundt 60 spill

1stk Playstation 3 med rundt 10 spill

2stk Xbox 360 (20GB original og Arcade) rundt 20 spill

Nintendo DS, Gameboy Color, Gameboy Advance og PSP med kanskje 50 spill til sammen.

 

Stort mer ekstrautstyr enn kontrollere og minnekort har jeg ikke.

 

Jeg gamer hovedsaklig (når jeg først skal spille) på PC, og har brukt godt over 100k til nå i livet på datamaskiner og spill (er 22).

Lenke til kommentar

Jeg eier 232 spill på steam som er verd rundt 18 000 kr, har brukt en del penger på free to play spill, og eier en del andre spill gjennom Origin, DRM frie spill og CD/DVD fra tidligere. Har kjøpt mye på tilbud da, så prisene stemmer ikke. Har bruket kanskje 80 000 kr på PC deler. Har en Gamecube og Wii U med en del spill også.

Lenke til kommentar

Vel, varierer, alt ifra 1000 til kanskje 2000kr i måneden på PC spill men som om jeg kjøper endel spill er jeg ikke flink på å spille dem, noen går jeg kanskje lei etter 30 min, assassin creed 3, Bioshock, Dishonnered, Dead Island Riptide osv er gode eksempel. Så kommer HW på toppen av alt, prøver å ha den raskeste bærbare PC'n på markedet. Vurderer å kjøpe stasjonær PC også...

 

Så har du konsoll også, har både PS3 og Xbox 360 som jeg bruker litt penger på, men også her kjøper jeg spill som jeg sikker ikke kommer til å spille f.eks Batman Arkham City og Last Of Us, selv om jeg spilte ca 30 min av Last Of Us når det kom ut.

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Nes: 2 stk konsoller med 49 spill + 2 lyspistoler

Snes: 3 stk konsoller med 34 spill

N64: 2 stk konsoller med 25 spill

GC: 2 stk konsoller med 45 spill

Wii: 2 stk konsoller med 32 spill

Wii U:1 konsoll med 5 spill

Gameboy: 2 konsoller med 14 spill

Gameboy Color: 1 konsoll med 21 spill

GB Advanced: 2 konsoller med 32 spill

DS: 2 konsoller med 30 spill

3DS: 2 konsoller med 21 spill

 

Ps: 3 konsoller med 312 spill

Ps2: 2 konsoller med 165 spill

Ps3: 2 konsoller med 45 spill

PSP: 2 konsoller med 34 spill

Vita: 1 konsoll med 12 spill

 

Xbox: 3 konsoller med 160 spill

Xbox 360: 4 konsoller med 577 spill

 

Master system: 2 konsoller med 15 spill

Sega Saturn: 1 konsoll med 13 spill

Dreamcast: 2 konsoller med 112 spill

 

Har 36 collector editions.

 

Alle spill er kjøpt nye, noen i billigkurven. Mange av N64 spilla husker jeg kosta 7-800 kroner.

Hva alt dette kosta har jeg ikke peiling på nå, men kan prøve å rekne ut snart etter jeg er ferdig å male hus.

Endret av JoseCuervo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...