Gå til innhold

Har norge egentlig ytringsfrihet?


Har vi ytringsfrihet  

150 stemmer

  1. 1. Har vi ytringsfrihet

    • Ja
      74
    • Tja
      36
    • Nei
      40


Anbefalte innlegg

Idag leste jeg i vg om "fjordman" som breivik har hentet inspirajon fra som skulle skrive bok om breivik saken. da siterer jeg

Vi er selvfølgelig enige i at ytringsfrihet er viktig, men er generelt i mot alt som kan gi oppmerksomhet til massemorderen.

 

Jeg mener da de er imot prinsippet til ytringsfrihet, for jeg mener det betyr at folk skal kunne si hva de vil om hva de vil. Samme måte så jeg skal kunne si at John Hestnes, nestleder i den nasjonale støttegruppen er mot ytringsfrihet i prinsipp og har kun motsigelser itilleg til han har dorlig ånde (for og sette det hele i perspektiv). Man skal kunne kritisere, skrive, protestere uansett sak. Og spesielt at man skal ha mulighet og kritisere omfattende hendelser og regjeringen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Idag leste jeg i vg om "fjordman" som breivik har hentet inspirajon fra som skulle skrive bok om breivik saken. da siterer jeg

 

Jeg mener da de er imot prinsippet til ytringsfrihet, for jeg mener det betyr at folk skal kunne si hva de vil om hva de vil. Samme måte så jeg skal kunne si at John Hestnes, nestleder i den nasjonale støttegruppen er mot ytringsfrihet i prinsipp og har kun motsigelser itilleg til han har dorlig ånde (for og sette det hele i perspektiv). Man skal kunne kritisere, skrive, protestere uansett sak. Og spesielt at man skal ha mulighet og kritisere omfattende hendelser og regjeringen!

Det er mange ting som begrenser ytringsfriheten. Blant annet så kan du ikke mobbe mennesker på facebook, eller legge ut bilder av dem uten deres tillatelse. Osv. Svært rasistiske og hatefulle ytringer er vel heller ikke helt lov tror jeg. = )

 

Men jeg er enig i alt det du sier. VI burde ha så mye ytringsfrihet som overhodet mulig.

Men vi må også verne om personer og grupper, og forsvare disse.

 

Jeg mener forøvrig at det ikke skal eksistere lover på hva slags bøker du kan skrive og ikke.

Og man skal ikke ha sensur på innholdet i bøkene.

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke ytringsfrihet i norge da det enten er sosialt eller kariæremessig selvmord å ytre meningen sin.

 

På den annen siden, hvorfor skal man ytre meningene sine når man mest sannsynlig prater til døve ører eller ender opp med å bruke tid på noen som er uenig selv om de ikke skjønner hva man mener.

 

Det beste man kan gjøre er å holde munnen lukket og heller påvirke gjennom konstruktive handlinger jamfør det man følte for å ytre. Når andre ser positive ringvirkninger kan man få støtte fra de samme folkene som hadde trekt på skuldrene om man hatte ytret det skriftlig eller muntilig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tull. Ytringsfriheten er heller ikke et krav om at andre skal like meningen din.

 

I Norge, iallefall der jeg har vært rund omkring, er det et krav om at man skal mene det eneste riktige eller pakke sekken sin og komme seg langt vekk.

 

En gang ble jeg kjeppjaget fordi jeg sa en setning om at jeg var for en alternativ betalingsform isteden for påtvungen bruk av norske kroner. Det er stor forskjell på at folk ikke liker meningen eller at de er uenige til å bli fryst ut og lagt for hat.

Endret av BadCat
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Denne tråden er bare enda et eksempel på at endel folk i Norge, som i alle andre land alltid må klage over noe. Forskjellen er bare at her har man generelt liten grunn til det og spesielt i dette tilfellet. Dersom trådstarter leser ørlittegrann om ytringsfrihet på global skala, vil han innse det patetiske i utsagnet sitt. Ja, jeg sa patetisk og vet du hva? Jeg har like mye ytringsfrihet til å kommentere, som du har til å starte tråder.

 

I Norge, iallefall der jeg har vært rund omkring, er det et krav om at man skal mene det eneste riktige eller pakke sekken sin og komme seg langt vekk.

 

Har du ikke mage til å ta følgende av egne utsagn, er jo det et alternativ. Ingen er tvunget til å respektere dine meninger, det er et fritt land.

Endret av Aiven
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Farming? :hmm:

 

691948_10_1297964544954.jpg

 

Ser ikke nødvendigvis hvorfor det er en ulempe at man lider for å proklamere ovenfor verden at man er en tosk?

AtW

 

Hva som gjør en til en "tosk" eller ikke er subjektivt - om man ikke objektivt baserer det på iq - "verden" = ditt verdensbilde.

Endret av Dark Archon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Norge, iallefall der jeg har vært rund omkring, er det et krav om at man skal mene det eneste riktige eller pakke sekken sin og komme seg langt vekk.

 

En gang ble jeg kjeppjaget fordi jeg sa en setning om at jeg var for en alternativ betalingsform isteden for påtvungen bruk av norske kroner. Det er stor forskjell på at folk ikke liker meningen eller at de er uenige til å bli fryst ut og lagt for hat.

 

Det kan jo hende du bare lukter vondt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Står det meir enn denne om ytringsfridom i loven?

 

§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

 

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn, eller

c) homofile legning, leveform eller orientering.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#135a

Lenke til kommentar

"Du kan si hva du vil så lenge du ikke sier noe som vi ikke vil at du skal".

Jeg synes det er tull å instramme ytringsfriheten fordi noen kan bli fornærmet av det du sier. Ingen har en rett til å ikke bli fornærmet, selv om det virker slik.

Ingen burde straffes på noe vis bare på grunnlag av noe de har sagt. Det er ikke ekte ytringsfriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som mangler kontakt med virkeligheten, de lager ofte egne ord, som bare de selv forstår.

Det er et kjent fenomen hos de som lider av vrangforestillinger...

 

Folk som har et selvrettferdig tankesett, de stempler ofte meningsmotstandere som sinnslidende, uten noen objektive fakta å vise til.

Det er et kjent fenomen hos de som lider av argumentum ad hominem-syndromet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...