Gå til innhold

Har norge egentlig ytringsfrihet?


Har vi ytringsfrihet  

150 stemmer

  1. 1. Har vi ytringsfrihet

    • Ja
      74
    • Tja
      36
    • Nei
      40


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Da får jeg presisere siden du ikke svarer:

  1. Fremgår ikke ytringsfriheten generelt av Grunnloven?
  2. Er det ikke litt rart at du som anarcho kapitalist viser til lover som argument for dine utsagn?
  3. Til første del av paragraf 135 er det å si at der er demonstrasjonsfrihet i Norge, Dersom det medfører visse farer er der innskrenkninger.
  4. Paragraf 135 a beskytter visse grupper? Mener du at noen grupper ikke trenger beskyttelse?
  5. Mener du at alternativet er bedre, ingen innskrenkninger om det er forbundet med farer eller at visse grupper ikke trenger beskyttelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Jeg ventet reaksjon på det. Men der kan jo ligge en dypere grunn bak. Vil

Ditt punkt 2 er i alle fall helt på bærtur, når man fra et anarkistisk ståsted skal kritisere et samfunn, hvordan bedre gjøre det enn gjennom å demonstrere og argumentere mot de lovene man mener er feil?

 

Nå har han jo preisert at han ikke er anarkist.

 

Så da kan man jo lure på om hvilke lover han vil

  1. fjerne
  2. endre?

Vil han som anarcho kapitalist (det er det han nå hevder å være) ha lover? Og hva vil han sette i stedet for paragraf 135? Fjerning av paragrafen er et spesialtilfelle av å sette i stedet for der alternativet er ingen slik paragraf.

Lenke til kommentar

Da får jeg presisere siden du ikke svarer:

  1. Fremgår ikke ytringsfriheten generelt av Grunnloven?
Du mener at #135 er grunnlovsstridig?
Er det ikke litt rart at du som anarcho kapitalist viser til lover som argument for dine utsagn?
Nei, om man spør om der er ytringsfrihet i Norge, så er det vel berretiget å påpeke at det er forbudt å ytre de meninger som politikerne har bestemt at er uakseptable.
Til første del av paragraf 135 er det å si at der er demonstrasjonsfrihet i Norge,  Dersom det medfører visse farer er der innskrenkninger.
Javel
Paragraf 135 a beskytter visse grupper?  Mener du at noen grupper ikke trenger beskyttelse?
Jeg mener at ingen trenger "beskyttelse". Så når mafian kommer og ber om beskyttelsespenger kan de dra dit peppern gror, klart disse ønsker at jeg skal være forsvarsløs mot deres tilbud om "beskyttelse". Altså er det forbudt å beskytte seg selv mot deres "beskyttelse".
Mener du at alternativet er bedre, ingen innskrenkninger om det er forbundet med farer eller at visse grupper ikke trenger beskyttelse?

Ingen bør forhindres i å beskytte seg selv (eller leie inn andre for å gjøre den jobbe), ei heller bør noen påtvinges "beskyttelse" av Mafiaen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du mener at #135 er grunnlovsstridig?

Nei. Den avgrenser en generell lov. Landet styres vanligvis etter spesielle og ikke etter generelle lover. Vil du fjerne kun den paragrafen i straffeloven eller mener du hele straffeloven og grunnoven bør fjernes? Hva er alternativet ditt?

 

Nei, om man spør om der er ytringsfrihet i Norge, så er det vel berretiget å påpeke at det er forbudt å ytre de meninger som politikerne har bestemt at er uakseptable.

Politikere som er oppnevnt av oss. Hvilken autoritet vil du sette i stedet? Er ikke den modellen du skisserer skrivebordsteori og ikke praktisk gjennomførbar? Dersom alle lover avskaffes, er du sikker på at ikke noen vil ta makten og oppheve seg selv til autoritet?

 

 

Jeg mener at ingen trenger "beskyttelse". Så når mafian kommer og ber om beskyttelsespenger kan de dra dit peppern gror, klart disse ønsker at jeg skal være forsvarsløs mot deres tilbud om "beskyttelse". Altså er det forbudt å beskytte seg selv mot deres "beskyttelse".

Hvorfor nevner du mafian? Det sammen mener vel jeg også om mafian? Du setter vel ikke likhetstegn mellom våre myndigheter / autoriteter og mafian?

 

 

Ingen bør forhindres i å beskytte seg selv (eller leie inn andre for å gjøre den jobbe), ei heller bør noen påtvinges "beskyttelse" av Mafiaen.

 

Er det ikke akkurat slik ulike mafia grupper deler områder seg imellom?

Lenke til kommentar

Politikere som er oppnevnt av oss. Hvilken autoritet vil du sette i stedet?

 

Om politikerne var oppnevnt av oss, dvs folket, hvorfor jobber de ikke for folket da ?

 

Og om politikerne var oppnevnt av oss, og folket var politikernes arbeidsgivere, da er det jo slik at det er vi som har autoritet over politikerne, og ikke motsatt.

Arbeidsgivere har jo alltid autoritet over sine ansatte.

 

Og hvis det er slik at vi ikke er politikernes arbeidsgivere og de mener at de har autoritet over oss og dermed også grunnloven, hvem er da politikernes arbeidsgivere ?

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Nei.  Den avgrenser en generell lov.  Landet styres vanligvis etter spesielle og ikke etter generelle lover.  Vil du fjerne kun den paragrafen i straffeloven eller mener du hele straffeloven og grunnoven bør fjernes?  Hva er alternativet ditt?

Kardemommeloven

 

 

Politikere som er oppnevnt av oss.
Direkte feil, jeg har ikke oppnevnt noen som helstfor å representere meg, og tviler på om du har gjort det.  

 

Hvilken autoritet vil du sette i stedet?
Tja istedenfor at Jens bestemmer over deg og din eiendom anser jeg det bedre, for deg, om du selv får bestemme.

 

Er ikke den modellen du skisserer skrivebordsteori og ikke praktisk gjennomførbar?
Du snakker om Staten Norge som ble skissert på Eidsvoll og som enda ikke fungerer?

 

Dersom alle lover avskaffes, er du sikker på at ikke noen vil ta makten og oppheve seg selv til autoritet?
Har jeg noensinne foreslått å avskaffe alle lover?

 

 

 

 

 

Hvorfor nevner du mafian?  Det sammen mener vel jeg også om mafian?  Du setter vel ikke likhetstegn mellom våre myndigheter / autoriteter og mafian?
Joda, selv om våre myndigheter er adskillig værre enn noen annen mafia (untatt andre Stater) så er det nok det jeg gjør. Beklager om Mafiane synes det blir urettferdig.

 

 

 

 

 

Er det ikke akkurat slik ulike mafia grupper deler områder seg imellom?

Søta broder tenker du på?

Lenke til kommentar

Breivik ble aldri utsatt for represalier. Han valgte sin vei fordi han var misfornøyd med at vi andre ikke var like ekstreme som ham. Hvordan løser vi det problemet?

 

En ytring har flere stadier: Først at du får si det du vil si, så at det blir hørt av noen, deretter at det blir forstått, og til slutt at tilhøreren vurderer det som ble sagt. Enighet eller uenighet kan så uttrykkes tilbake.

 

Ytringsfrihet har ingen verdi hvis det ikke er noen som hører. Da er det bare en tom rettighet som ikke fyller den funksjon som ligger til grunn for denne retten.

 

Hvis du opplever å ikke bli hørt, så vil du ta stadig sterkere virkemidler i bruk. Bare observer deg selv. Hvorfor hever du stemmen?

 

Hvis du blir hørt, men ikke opplever at budskapet ditt blir forstått, så vil du også lete etter andre måter å formidle på inntil du blir forstått rett.

 

Hvis vi både blir hørt og forstått, så er det helt greit for de aller fleste av oss å bli motsagt. Det vi reagerer på er enten at vi ikke blir hørt, eller ikke forstått. Det er da vi hever stemmen og finner andre veier å formidle våre ideer på.

 

Tilfellet Breivik kan være spesielt. Er han av en støpning som ikke opplever å bli forstått uten å oppnå enighet? Jeg har rett, det er innlysende at det må være slik jeg mener, så hvis andre er uenige, må det være fordi de ikke har forstått.

 

Er Breiviks handlinger preget av sinne over at andre er uenige med ham, eller er de heller egnet til å skru opp volumet på budskapet?

Lenke til kommentar

Å basere et moderne samfunn på kardemommeloven vil by på utelukkende katastrofe da man i praksis opphver forbud mot korrupsjon

Uten politikere og byråkrater, ingen korrupte politikere og byråkreter.
, pedofili
Feil
, narkotika
Stemmer
, aldersgrenser
Tja, eier av hva det måtte være kan sette de aldersgrenser (og andre grenser) han måtte ønske.
, aldersgrenser
Usikkert
våpenkontroll
Nja,man kan muligens forvente noe slikt1113912493.49301.jpg Andre banker vil sette opp andre skiltbank2awelcome.jpg
dyremishandling
Ja, det vil utvilsomt være lov å drive med pelsdyr
barnemishandling
Nei, les kardemommebyloven igjen
, fartsgrenser
Fartsgrenser er opp til vei-eier og ser ikke bort fra at disse foretrekker å sette slikt, men dog hvem vet. På den annen side er det vel først og fremst opp til fører hvor fort vedkommende kjører.
og mye mer.

Ja, utvilsomt vil mye mer som idag er forbudt (eller påbudt) bli opp til den enkelte å selv avgjøre og ta ansvaret for hva som resultatet blir.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det spørs hva du legger i ytringsfrihet, man kan snakke ubegrenset uten å få konsekvenser i et land. eller bli tatt på alvor med en liten facebook kommentar som jeg mener er( usa, norge,osv). I Norge har vi ytringsfrihet, men grensen mellom regler og lovlighet står veldig nært på den måten at noen kommentar blir sett på alvorlig selvom det er l frihet å si hva man mener. Vi lever i et land der vi kun får si det vi mener på en possetiv og konstruktiv måte. dette mener jeg er litt svekket ytring for den normale nordmann:(

Lenke til kommentar

Kardemommebyloven - definisjon av snill?

 

Barneoppdragelse - vold?

 

Sex, kjærlighet er å være snill med et annet menneske - barn?

 

Narkotika - barn?

 

Vil du definere det som slemt eller snillt å selge alkohol til en 16åring? 12åring? Hva mer heroin?

 

Kardemommeloven ville skapt et helt jævlig samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...