Gå til innhold

Apples første datamaskin solgt for rekordsum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Prisen på en fungerende personlig datamaskin fra 1976 er uansett ikke sammenlignbart med noe annet. Dette er en eldgammel datamaskin, et klenodium med samlerverdi. Bygget av to studenter i en støvete garasje.

Det er utrolig hva folk, som må ha for mye penger, finner ut at de skal benytte dem på. Slike ting burde vært gitt til et eller annet museum da kunne ihvertfall folk sett på søppelet.

 

Den første Apple Macintosh-en ble solgt for 2 495 dollar i januar 1984. Dette var nesten to år (22 måneder) før Windows 1.0 ble lansert. Den første brukbare versjonen av Windows var 3.0 som ble lansert i 1990, 6 år etter at Apple lanserte sin første fullt brukbare Macintosh.

Amiga 500 kom i 1985 og var milevis foran alt annet. I mange år.

 

Da Apple lanserte Macintosh 24. januar 1984 var Apple faktisk USAs største IT-selskap, større enn toeren IBM. Og sjefen for Apple på den tiden var - Steve Jobs.

Og deretter gikk det jo nedover ei bra stund...

Lenke til kommentar

Stell deg 20 meter fra en murvegg. Løp alt du kan mot murveggen med hodet bøyd framover. Kjenn etter om du kjenner noe.

 

Det er sant. Applemaskiner har aldri vært spesielt sterke, og alltid vært spesielt dyre. Bare fordi du er fanboi er ikke jeg det. Beklager at jeg ikke tilber design over ytelse og utnyttelse

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Og deretter gikk det jo nedover ei bra stund...

 

Steve Jobs hadde da drevet skuta et tiår og ansatte en ny toppsjef (John Sculley). Nesten det første denne nye toppsjefen gjorde var å sparke Steve Jobs. Det var da nedgangen for Apple startet.

 

Steve Jobs sutret ikke lenge, men brettet opp ermene og startet NeXT Computer og utviklet en superavansert unix-basert datamaskin som ble lovprist av alle datakyndige. I 1993 sluttet Sculley frivillig. Apple kjøpte opp NeXT i 1996 og Steve Jobs ble ny toppsjef i 1997. Deretter har det stort sett bare gått oppover med Apple. Dagens OSX, som ble lansert høsten 2000, er i hovedsak basert på NeXT-OSet OpenSTEP.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/NeXT

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Prisen på en fungerende personlig datamaskin fra 1976 er uansett ikke sammenlignbart med noe annet. Dette er en eldgammel datamaskin, et klenodium med samlerverdi. Bygget av to studenter i en støvete garasje.

 

Apples andre datamaskin Apple II ble lansert i juni 1977 og ble solgt i hele 4 millioner eksemplarer inntil den ble tatt ut av produksjon i 1993. Dette var en skikkelig datamaskin med lekkert kabinett og faktisk den første PC-en som kunne fås med harddisk. Apple II styrte bl.a CNC-freser treforedlingsindustrien (også i Norge) og var som sådan en av de første industri-PC-ene.

 

Den første Apple Macintosh-en ble solgt for 2 495 dollar i januar 1984. Dette var nesten to år (22 måneder) før Windows 1.0 ble lansert. Den første brukbare versjonen av Windows var 3.0 som ble lansert i 1990, 6 år etter at Apple lanserte sin første fullt brukbare Macintosh.

 

Microsofts Word 1.0 og Excel 1.0 ble også lansert i 1984, dette var rene Macintosh-versjoner. Windows fantes jo ikke enda.

 

Da Apple lanserte Macintosh 24. januar 1984 var Apple faktisk USAs største IT-selskap, større enn toeren IBM. Og sjefen for Apple på den tiden var - Steve Jobs.

 

Om du har noen kildehenvisninger på dine påstander, så hadde det vært greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sant. Applemaskiner har aldri vært spesielt sterke, og alltid vært spesielt dyre. Bare fordi du er fanboi er ikke jeg det. Beklager at jeg ikke tilber design over ytelse og utnyttelse

Tror vi kan konkludere med at du ikke hadde kjent noe.

 

Jeg har ingen Apple-produkter, men OK. La meg forklare: I dette tilfellet betaler man ikke for specs på maskinen, men fordi gjenstanden har en historisk verdi. Dette i kombinasjon med tilbud/etterspørsel. Det samme hadde også vært tilfelle om et unikt eksemplar av for eksempel Commodore 64 hadde blitt solgt. Folk hadde sannsynligvis vært villig til å betale mer enn en bra spill-PC hadde kostet, og det er ikke fordi specsene på en Commodore 64 er spesielt bra i forhold til dagens standarder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

I dette tilfellet betaler man ikke for specs på maskinen, men fordi gjenstanden har en historisk verdi. Dette i kombinasjon med tilbud/etterspørsel.

Det gjør det ikke mindre meningsløst.

 

Nå er jeg av typen som synes Munch burde vært kansellert, det er bare søppel (hørt at noen er uenige der). Kunst har jeg generelt aldri forstått som annet enn samtidskritikk eller generell forskjønning. Verdiløse greier ellers. Kunstsamlere er for meg like tåpelige som kjendisdiggere.

 

Antekvariske tekniske gjenstander har, i min bok, ikke annet enn historisk verdi. Det har altså en verdi for å forklare tidligere tider og hører hjemme der hvor de får gjort nytte; på museum. Dette enten det er en pilspiss av stein, en gammal bil eller en Apple dings.

 

Gamle ting som er til nytte er helt greit. Kan være bedre enn dagens masseproduserte greier. En sånn Apple sak som er solgt her er neppe nyttig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Tror vi kan konkludere med at du ikke hadde kjent noe.

 

Jeg har ingen Apple-produkter, men OK. La meg forklare: I dette tilfellet betaler man ikke for specs på maskinen, men fordi gjenstanden har en historisk verdi. Dette i kombinasjon med tilbud/etterspørsel. Det samme hadde også vært tilfelle om et unikt eksemplar av for eksempel Commodore 64 hadde blitt solgt. Folk hadde sannsynligvis vært villig til å betale mer enn en bra spill-PC hadde kostet, og det er ikke fordi specsene på en Commodore 64 er spesielt bra i forhold til dagens standarder.

 

Så du er ikke så flink til å¨lese? jeg sa ikkeno om dette eksemplaret, jeg forstår at dette eksemplaret gikk for den prisen. Jeg forstår derimot ikke hvordan folk evner å forsvare den originale prisen og det faktum at apple tar nesten nøyaktig samme prisen for dataen nå som da, mens resten av industrien har gjort det motsatt og har bedre ytelse.

 

Ikke forsøk og si at apple er bra på ytelse, hverken på ytelse mot pris eller total ytelse. De er altfor overpriset og har kun 2 ting som er bra, og det er byggekvaliteten og designet, resten er diskutabelt og prisen er retarded.

Lenke til kommentar
Tror vi kan konkludere med at du ikke hadde kjent noe. Jeg har ingen Apple-produkter, men OK. La meg forklare: I dette tilfellet betaler man ikke for specs på maskinen, men fordi gjenstanden har en historisk verdi. Dette i kombinasjon med tilbud/etterspørsel. Det samme hadde også vært tilfelle om et unikt eksemplar av for eksempel Commodore 64 hadde blitt solgt. Folk hadde sannsynligvis vært villig til å betale mer enn en bra spill-PC hadde kostet, og det er ikke fordi specsene på en Commodore 64 er spesielt bra i forhold til dagens standarder.

 

Tror ikke du heller hadde kjent så mye. Det han kommenterte var nyprisen i 1976, omgjort i 2013-dollar (2700) sammenlignet med dagens priser på Apple-maskiner.

 

Beklager, men dette blir bare for dumt :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du heller hadde kjent så mye. Det han kommenterte var nyprisen i 1976, omgjort i 2013-dollar (2700) sammenlignet med dagens priser på Apple-maskiner.

 

Beklager, men dette blir bare for dumt :nei:

 

Takk for at du skjønte hva jeg mente :) mange eplemennesker går i ragemode og klarer ikke høyere tankefunksjoner det sekundet du sier noe kritisk om epler.

Lenke til kommentar
Prisen på en fungerende personlig datamaskin fra 1976 er uansett ikke sammenlignbart med noe annet. Dette er en eldgammel datamaskin, et klenodium med samlerverdi. Bygget av to studenter i en støvete garasje.Apples andre datamaskin Apple II ble lansert i juni 1977 og ble solgt i hele 4 millioner eksemplarer inntil den ble tatt ut av produksjon i 1993. Dette var en skikkelig datamaskin med lekkert kabinett og faktisk den første PC-en som kunne fås med harddisk. Apple II styrte bl.a CNC-freser treforedlingsindustrien (også i Norge) og var som sådan en av de første industri-PC-ene.Den første Apple Macintosh-en ble solgt for 2 495 dollar i januar 1984. Dette var nesten to år (22 måneder) før Windows 1.0 ble lansert. Den første brukbare versjonen av Windows var 3.0 som ble lansert i 1990, 6 år etter at Apple lanserte sin første fullt brukbare Macintosh.Microsofts Word 1.0 og Excel 1.0 ble også lansert i 1984, dette var rene Macintosh-versjoner. Windows fantes jo ikke enda.Da Apple lanserte Macintosh 24. januar 1984 var Apple faktisk USAs største IT-selskap, større enn toeren IBM. Og sjefen for Apple på den tiden var - Steve Jobs.
Om du har noen kildehenvisninger på dine påstander, så hadde det vært greit.

 

Dette er enkelt nok, kan du sjekke selv med google :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...