Gå til innhold

Billigere å produsere iPhone 5 enn Samsung Galaxy S4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

produksjonskostnadene er ikke så interessante alene, utviklingskostnadene er jo der samsung tjener de store pengene. hent litt plast fra lageret, gjør noen forverringer på apples design og googles software, og vips du har en "galaxy".

 

Lukter fanboy lang vei av den posten der.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981734

iPhone er noe dritt, koster lite å lage, aldri nytt design, (Samsung er ganske skyldig akkurat hær de også), dårligere CPU enn konkurrentene (selv om GPUen kan måles), kjedelig og gammel programvare (men som fungerer greit)...og så koster det mer enn sølv.

Lenke til kommentar

Er så morsomt å lese kommentarer fra alle som på død og liv skal holde med Apple uansett hva... Er akkurat som om de bryr seg mere om hva telefonen er laget av og måten den er laget på en funksjonaliteten og valgmuligheter.

 

Nå har jeg hatt S3 en stund og kan ikke si at jeg merker så veldig mye til at den er laget i plast i forhold til min gamle iPhone 4, med mindre jeg målrettet går ut for å kjenne etter. Vet ikke med dere, men jeg har ikke en telefon for å betrakte materialet den er laget av...

Endret av alike
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan noe av grunnen til at folk føler seg nødt til å forsvare "putt inn din telefon her" er fordi veldig mange drar ting fullstendig ut av proporsjon og bruker order som "dritt", "suger", "elendig" osv når de beskriver andre modeller enn de selv foretrekker?

 

Det å påstå at noen av dagens toppmodeller "er dritt" eller "suger" er så nederdrektig at jeg ikke kan få sagt det engang. Om du er så naiv og tilbakestående at du innbiller deg selv at noen av dagens toppmodeller er så håpløse at de passer innunder beskrivelsen "er dritt" da må du nesten se deg selv i speilet og revurdere dine egne meninger og oppfattelser av hva som skal til for at noe fortjener en slik betegnelse.

 

 

At man ikke liker et produkt av flere årsaker, om de er aldri så reelle og godt begrunnet forsvarer jo ikke det faktum at 90% av de som kommenterer saker som dette argumenterer ut av ræva og har en temmelig skrev virkelighetsoppfatning når de kommenterer. Dette igjen fremprovoserer naturligvis de som ikke er helt enig i denne oppfatelsen og får disse til å føle en viss trang til å forklare hvorfor verden ikke er malt i sort / hvitt men at det faktisk finnes temmelig mange farger og nyanser mellom disse to ytterpunktene.

 

 

Det mest fantastiske med det hele er at folk putter seg selv i kategorier, folk er veldig raske på å beskrive andre som "fanboy" når disse som skriver dette i 99% av tilfellene passer helt ypperlig i en kategori som vi kan beskrive som "anti-fanboy" eller rett og slett bare fanboy i stikkmotsatt retning. Og på hvilken måte er det mer rettferdig eller allment korrekt at person A sine bastante meninger helt uten nyanser og perspektiv skal være så mye mer korrekt enn person B sine så vedkommende skal kunne bruke dette "fanboykortet".

 

Her burde vell flere se seg selv i speilet og tenke seg om to ganger før de slenger med leppa. Og hvem er det som bestemmer hvilke punkter som er mer verdt enn andre, her kan jo person A mene at det at en telefon er laget i plastikk kontra et annet materiale som gir bedre kvalitetfølelse er totalt likegyldig (noe vedkommende selvfølge må få lov til å mene), mens person B mener det å ha et åpent operativsystem hvor man har tilsynelatende frietøyler til å gjøre akkurat det man vil er temmelig likegyldig da vedkommende mener han ikke se verdien i dette og liksågreit kan klare seg med et låst system da han heller verdsetter en telefon med ekstra kvalitetfølelse (noe vedkommende selvfølgelig må få lov til å mene). Hvem er det som skal leke bedreviter og "Gud" å fortelle hvilke prioriteringer og preferanser som er viktigere og mer "korrekt" enn andre.

 

 

Er det for mye for langt at folk faktisk kan respektere hverandre såpass at vi kan akseptere at vi alle har forskjellige smak og preferanser? Hvorfor er det så utrolig vanskelig å slå seg til ro med at noen kanskje foretrekker alternativ A, andre foretrekker alternativ B og andre alternativ C. Hvorfor er folk så sykelig opptatt med å forsvare sine egne valg og preferanser at de blir direkte respektløse ovenfor andre sine valg og preferanser?

 

 

Er jo nesten som religion måten folk durer frem når det gjelder valg og preferanser innenfor mobil og teknologi.. Og akkurat som med religion mestrer kun fåtallet å se lengre enn egen nesetipp å respektere andre medmennesker egne valg.

Lenke til kommentar

Ramguy:

 

"her kan jo person A mene at det at en telefon er laget i plastikk kontra et annet materiale som gir bedre kvalitetfølelse er totalt likegyldig (noe vedkommende selvfølge må få lov til å mene)"

 

Når du formulerer deg slik aner jeg det er en definisjon på kvalitetsfølelse. Lyst å dele den?

For personlig syntes jeg ikke feks aluminium eller glass gir bedre kvalitetsfølelse, men det er mulig jeg har definert det feil.

 

Må bare si at religions-sammenligningen er snodig, spesielt siden man SÅKLART ikke skal respektere andre sine valg når det kommer til religion. Sjansen er stor for at religionen din vil du skal ta vare på dine medmennesker, og sjansen er enda større for at dersom det er noen som ikke følger din religion vil du tro de kommer til helvete eller tilsvarende. Hvor feil blir det ikke da å ikke prøve ditt absolutt hardeste for å hjelpe dem unngå denne skjebnen?

Endret av Slai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke noe nytt at iPhone koster skjorta og folk betaler velvillig kun for navnet, så da blir jo prisen deretter når man har en produsent som vil gjøre kun som de vil og driter i sine brukere.

(noen velger iPhone bevist for den passer de best, men maaaassse kids (ja, har barn selv og ser hva vennene har) og voksne kjøper den kun for at de har hørt så mye iPhone i media mm og tror på myten om at den er best - noe den var tilbake i 2007, men ikke på mange år nå - så mange kaster bort mye penger uten å egentlig konkret velge tlf for sitt bruk og hva de trenger)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er jo nesten som religion måten folk durer frem når det gjelder valg og preferanser innenfor mobil og teknologi.. Og akkurat som med religion mestrer kun fåtallet å se lengre enn egen nesetipp å respektere andre medmennesker egne valg.

 

Amen!

Er ganske så enig i det meste i hele innlegget.Og de fleste aktuelle religioner i dage er for øvrig ikke slik at de påbyr folk å gå med hue under armen og armen i bind, sjøl om det å kalle annerledestenkende for "vantro" nok nærmer seg.

 

Når en trekker fra avgifter, forhandlermargin og nødvendig avsetning til service, systemoppdateringer etc, så blir ikke produsentenes marginer til å dekke utviklingskostnader og profitt all verden, noe som illustreres ved at det stort sett er Apple og Samsung som virkelig tjener endel på telefoner i dag.

 

Dette kaster også litt lys på prioriteringer: For min del vil jeg mye heller at den begrensede mengden penger brukes til bedre komponentkvalitet (og -levetid) i f.eks. mikrofon, høyttaler, GPS-enhet og kortleser enn eksklusivt design.  Testing burde kunne går mer inn på sånt.Min HTC Desire Z viste seg å ha omtrent ubrukelig GPS, den ble slått ned i støvlene av ZTE Blade I i direkte jamføring.  Og aluminiumsdesignet bidro til at den tok kjapt kvelden da den fikk ferten av litt saltvann. Men stilig, ja bevares ;)

Endret av SNratio
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...