Gå til innhold

Intel: Neste generasjon Atom-prosessor dobler ytelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser fram til disse kommer på markedet. Jeg har en Asus VivoTab Smart med Atom Z2760, og to av de tingene jeg er minst fornøyd med er CPU- og grafikkytelse. Med HD Graphics 4000 blir jo brettet supert til lettere spillbruk, og da vet jeg med sikkerhet at hardware-dekoding av x264 vil fungere.

 

Håper bare AMD ikke faller helt av lasset når det gjelder x86-brett. Jeg liker Intels produkter veldig godt, men det er ikke bra at de får dominere så mye som de gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror folk må spørre seg selv om det er reelt behov med windows på et nettbrett, eller om det er gammel vane fra intel/windows-hegemoniet?

-Ser på dette som en sliten og lite smart dinosaur som prøver fortvilet å dra seg opp av gjørmehullet den frivillig gikk nedi.

 

Det er alltid lurt å spørre seg om man har ett behov for det man kjøper, men det finnes jo folk med behov for windows på tablets, inkludert undertegnede. Ellers er det fint de får litt fart på atom, det har vært en plattform som har hengt etter alt for lenge.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det er inggen tab(be) med windodows på en Tab ( tablets) ?

 

men for at dete skulle fungere ( det er nok helelr snakk om at man skal være fornøyd) så måtte de altså endre radikalt hvordan windows har fungert fra før ( les: metro) .

 

Da kan man jo spørre seg om det da egelig er Windows lenger ?

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Så det er inggen tab(be) med windodows på en Tab ( tablets) ?men for at dete skulle fungere ( det er nok helelr snakk om at man skal være fornøyd) så måtte de altså endre radikalt hvordan windows har fungert fra før ( les: metro) .Da kan man jo spørre seg om det da egelig er Windows lenger ?

 

Har du faktisk prøvd Windows 8/RT på ein tablet? Fins mange positive artikler til tablets & laptops med touchscreen som bruker Windows 8. Selv tenker eg at det er urealitisk å ikkje forvente forandringer på bruksmønster. Før eller siden blir folk lei det vi har, og ønsker noe nytt. Dette skjer hele tiden på hardware fronten, mens på software hare det gått ganske treigt.

 

Selv bruker eg Windows 8 på PC, og bruker metro akkurat slik som eg brukte startmenyen i Windows 7. Haugevis av store snarveiar, som kan fortelle meg om achievements på Steam spillene mine osv. For meg så er Windows enda Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ikke aller så er det vel på mange av disse tablets mulig å kjøre linux, da blir det en artig leketøy. Mer en et leketøy er enheter uten ethernetport uansett ikke for meg ( det gjelde også ultras), men behover er jo forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar

Har du faktisk prøvd Windows 8/RT på ein tablet? Fins mange positive artikler til tablets & laptops med touchscreen som bruker Windows 8. Selv tenker eg at det er urealitisk å ikkje forvente forandringer på bruksmønster. Før eller siden blir folk lei det vi har, og ønsker noe nytt. Dette skjer hele tiden på hardware fronten, mens på software hare det gått ganske treigt.

 

Selv bruker eg Windows 8 på PC, og bruker metro akkurat slik som eg brukte startmenyen i Windows 7. Haugevis av store snarveiar, som kan fortelle meg om achievements på Steam spillene mine osv. For meg så er Windows enda Windows.

 

Nå holder jeg meng til windows 7 på pcen .

og har ikke hatt noen behov for noe nettbrett.

 

Men nå synes jeg da at alle systemene på nettbrett og smarttelefonner er så like hvrandre at man ser ikke forskjellen.

Santidig så vet man jo også et windows er noe tungdrevet selv om RT utgaven er spesiallaget

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nå holder jeg meng til windows 7 på pcen .

og har ikke hatt noen behov for noe nettbrett.

 

Men nå synes jeg da at alle systemene på nettbrett og smarttelefonner er så like hvrandre at man ser ikke forskjellen.

Santidig så vet man jo også et windows er noe tungdrevet selv om RT utgaven er spesiallaget

 

Det er jo det som er det fine med Win8, det ligner ikke på noen av de andre.

 

Min lille erfaring med Win8 er at jeg akuratt har bygget en liten hjemmeserver med det, og har ett meget positivt inntrykk til nå. Selv om det er noen småting, men det er mer vanesaker enn annet.

 

Det virkelig positive er hvor kjapt OSet er. Samt som Elsu skriver, "Metro" skjermen er super som snarveis skjerm.

Lenke til kommentar

Tror folk må spørre seg selv om det er reelt behov med windows på et nettbrett, eller om det er gammel vane fra intel/windows-hegemoniet?

-Ser på dette som en sliten og lite smart dinosaur som prøver fortvilet å dra seg opp av gjørmehullet den frivillig gikk nedi.

 

Vel her har du over 200 stk som tydligvis har veldig gode erfaringer med det(Surface pro).

 

Spørsmålet mitt kan jo også være: Hva skal jeg med et nettbrett OG en laptop når jeg kan få begge deler i et produkt? :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet her er jo hvor mye watt den bruker. At Atom får mer ytelse er jo vel og bra, men tipper den bare ligner mer på en i3.

På briefing under IDF sist år var de ganske klare på at strømforbruket ikke skulle økes fra det Atom hadde i dag. At arkitekturen kommer til å likne mer på dagens Core-arkitektur er det ikke noen tvil om. I dag har Atom en in-order pipeline, den nye arkitekturen kommer til å bruke out-of-order blant annet.

Lenke til kommentar

 

Det virkelig positive er hvor kjapt OSet er. Samt som Elsu skriver, "Metro" skjermen er super som snarveis skjerm.

 

Nå er jeg spent. Har gjort akkurat motsatt erfaring, nemlig at ModernUI er ganske knotete for alt som ikke er metro apps. Vis jeg legge til vanlig shortcuts forsvinner dem ofte plutselig. Dessuten har jeg ikke funnet en mulighet å gjøre skriften på modernUI større uten at alt annet blir stor (Kjøre Windows 8 på HTPC altså TV)

 

Endte opp med å igjen bruke vanlig desktop for snarveier som med Windows 7, der har jeg mulighet til å endre skriftstørrelsen uavhengig av icon størrelsen. Finnes jo 3rd party applikasjoner for å fikse modernUI men synes det blir lite vits.

 

Merke heller ikke noe hastighets forskjell, bruke omtrent like mye minne også. Nå er det snakk om 3,2Ghz quadcore med SSD så ting skjer instant uansett OS.

 

Er nesten litt syn. Bruke trådløs tastatur med touchpad (logitech K400r) på maskinen og kunne jo fint har brukt modernUI med det, men Microsoft har fortsatt et stykke å går og det er spørs om de blir å går i rett retning.

Lenke til kommentar

Om ikke aller så er det vel på mange av disse tablets mulig å kjøre linux, da blir det en artig leketøy. Mer en et leketøy er enheter uten ethernetport uansett ikke for meg ( det gjelde også ultras), men behover er jo forskjellig fra person til person.

Asus Transformer Book skulle være noe for deg (og meg, btw)... Intel i7 med 4GB ram og 128GB SSD i paden, og utvidelse med 500GB hdd, tastatur, ekstra batteri og Gb-Ethernet i docken, som samlet blir en laptop på ca 1.9 kg... 13" full-HD skjerm funker greit det også.

 

 

Lenke til kommentar
Det virkelig positive er hvor kjapt OSet er. Samt som Elsu skriver, "Metro" skjermen er super som snarveis skjerm.
Nå er jeg spent. Har gjort akkurat motsatt erfaring, nemlig at ModernUI er ganske knotete for alt som ikke er metro apps. Vis jeg legge til vanlig shortcuts forsvinner dem ofte plutselig. Dessuten har jeg ikke funnet en mulighet å gjøre skriften på modernUI større uten at alt annet blir stor (Kjøre Windows 8 på HTPC altså TV)Endte opp med å igjen bruke vanlig desktop for snarveier som med Windows 7, der har jeg mulighet til å endre skriftstørrelsen uavhengig av icon størrelsen. Finnes jo 3rd party applikasjoner for å fikse modernUI men synes det blir lite vits.Merke heller ikke noe hastighets forskjell, bruke omtrent like mye minne også. Nå er det snakk om 3,2Ghz quadcore med SSD så ting skjer instant uansett OS.Er nesten litt syn. Bruke trådløs tastatur med touchpad (logitech K400r) på maskinen og kunne jo fint har brukt modernUI med det, men Microsoft har fortsatt et stykke å går og det er spørs om de blir å går i rett retning.

 

Har ikkje opplevd at snarveiene på metro har forsvunnet på noen av de pcene med windows 8 her i huset. Heller ikkje hatt problematikk med at teksten er for liten i metro, men kryss fingrene for at det kanskje kommer i Windows Blue? Kommer en del customization i den oppdateringen for metro.

 

Selv har eg ikkje sett mye til dette "ytelseshoppet", men det sies at maskiner med dårlig maskinvare oppleves kvikkere i Windows 8 enn i 7. Om det er noe eg kanskje kan sette fingeren på er det at oppstarten virker raskere.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...