Gå til innhold

Foto

– Doom 4 er bare rot


22 svar i denne tråden

#1 Arodem

Arodem

    Redaksjonssjef, Gamer.no

  • Good Game AS
  • 3 668 innlegg
  •   4. mars 2011

Skrevet 4. april 2013 - 15:04

Id Software skrotet tre år med arbeid, og kilder forteller om labre tilstander.

Les hele saken

Dette innlegget har blitt redigert av Arodem: 4. april 2013 - 15:17

  • 0

Audun Rodem
Redaksjonssjef, Gamer.no
Twitter E-post


#2 Buddy Dakota

Buddy Dakota

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 048 innlegg
  •   15. mai 2011

Skrevet 4. april 2013 - 15:21

Id har gått dårlig siden Romero forlot studioet. De levde noen år på John Carmacks teknologi, men han var ikke et designgeni på linje med Romero (og de andre som også er sparket fra id opp gjennom årene). I den siste tiden har ikke teknologien vært like imponerende. Rage var pent, men ikke betraktelig mye penere enn konkurrentene slik det var med tidligere spill.
  • 0

#3 Boss-Znakemaster

Boss-Znakemaster

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 026 innlegg
  •   28. september 2011

Skrevet 4. april 2013 - 15:26

Å holde seg til bare lansere spill på PC de neste årene trur jeg ikke vil være den smarteste løsningen. Enkleste absolutt, men ikke smarteste iforhold til fortjeneste.

Synd det ikke ble oppfølger til Rage, har runnet det flere gang. Likte stilen i det spillet veldig godt i tillegg at det har artige easter eggs. Eneste letdown med spillet er at det er mye kortere enn det jeg hadde håpet på og har altfor lite frihet til å utforske rundt i omgivelsene.
Hadde spillet vært mer Fallout-ish sandbox stil med frihet til å gjøre mere ting utenom main story ville spillet nokk solgt bedre.

Doom 3 er gøy det, har fortsatt den vanlige 2004 versjonen til PC i hylla, men har BFG versjonen på PC. Id trenger å ta nån kurs fra gutta som har laga Dead Space om hvordan skape skrekk. Gutta som har laga Dead Space 3 derimot trenger å kurses opp igjen om hva som gjorde DS1 og DS2 såppas bra.

Håper det kommer en Doom 4 etterhvert. Doom er ett spill jeg alltid kommer til å ha kjært så syns det er synd at utvikleran skal plages med å samarbeide og å finne inspirasjon.

Eneste løsningen jeg ser for å holde den skuta over vannet er å gi utviklerteaman noen fridager for å runne Bioshock Infinite så de alle klarer å finne knisten igjen ;)
  • 0

#4 ATWindsor

ATWindsor

    Bruker

  • Medlemmer
  • 68 909 innlegg
  •   17. april 2002

Skrevet 4. april 2013 - 16:09

Har ikke så høye forhåpninger, når leverte ID sist noe annet enn middelmådighet? Quake 3? Doom3 synes jeg ikke er noe bra, Doom 1 og 2 er klassikere, men det er jo ikke typiske skrekkspill, og har lite til felles med ting som dead space, serien ble jo vesentlig dårligere når de dro det i "skrekkretningen" med Doom 3.

AtW
  • 0
"It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong"
-Isaac Asimov

#5 CommanderKeen

CommanderKeen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 112 innlegg
  •   27. august 2010

Skrevet 4. april 2013 - 18:38

Har ikke så høye forhåpninger, når leverte ID sist noe annet enn middelmådighet? Quake 3? Doom3 synes jeg ikke er noe bra, Doom 1 og 2 er klassikere, men det er jo ikke typiske skrekkspill, og har lite til felles med ting som dead space, serien ble jo vesentlig dårligere når de dro det i "skrekkretningen" med Doom 3.AtW


Rage er et mesterverk som ofte blir oversett. Mener en del av de tingene de gjorde i det spillet var helt fantastisk. Satser på at noen ser potensialet i en oppfølger.
  • 0

#6 ATWindsor

ATWindsor

    Bruker

  • Medlemmer
  • 68 909 innlegg
  •   17. april 2002

Skrevet 4. april 2013 - 18:39

Rage er et mesterverk som ofte blir oversett. Mener en del av de tingene de gjorde i det spillet var helt fantastisk. Satser på at noen ser potensialet i en oppfølger.


Rage er relativt middelmådig, og fikk relativt velfortjent kritikk.

AtW
  • 1
"It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong"
-Isaac Asimov

#7 Civilix

Civilix

    Bruker

  • Medlemmer
  • 7 563 innlegg
  •   19. desember 2001

Skrevet 4. april 2013 - 22:34

Noen som har lest noe om hvor mye de selger av id tech motoren? Unreal engine hører vi stadig vekk spill benytter seg av, har de nå tatt over helt?


Tilbake i quake 2/3 dagene hørte vi jo stadig vekk om spill som brukte id tech, med id tech 4 fikk vi vel bare et par spill som ikke var fra id, og med id tech 5 har jeg ikke hørt om et eneste spill som bruker motoren foruten id utvikla spill.
  • 0
Video games don't affect kids, I mean if Pac Man affected us as kids, we'd all run around in a darkened room munching pills and listening to repetitive music.
- K. Wilson, Nintendo

#8 Buddy Dakota

Buddy Dakota

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 048 innlegg
  •   15. mai 2011

Skrevet 4. april 2013 - 22:53

Selger ingenting. Id tech 4 ble stort bare brukt av studioer som består av folk som tidligere har jobbet i id, eller i alle fall har hatt et nært samarbeid med dem. Såvidt jeg vet er det bare Rage som har brukt id tech 5. Skjønner egentlig ikke hvordan selskapet fortsatt lever, men jeg håper ikke det går dukken, id har jo tross alt vært ekstremt viktige for utviklingen av PC som en kurant spillplattform. Før Commander Keen hadde jo ikke plattformen sjans til å hamle opp med f.eks Nintendo og Mario-spillene grafikkmessig.
  • 0

#9 CommanderKeen

CommanderKeen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 112 innlegg
  •   27. august 2010

Skrevet 5. april 2013 - 00:18

Rage er et mesterverk som ofte blir oversett. Mener en del av de tingene de gjorde i det spillet var helt fantastisk. Satser på at noen ser potensialet i en oppfølger.

Rage er relativt middelmådig, og fikk relativt velfortjent kritikk.AtW


Jeg er mildt sagt uenig. Det er en uslipt diamant. Man må bare gi det litt.
  • 0

#10 medlem-105082

medlem-105082

    Bruker

  • Medlemmer
  • 9 373 innlegg
  •   28. juli 2006

Skrevet 5. april 2013 - 09:43

Noen som har lest noe om hvor mye de selger av id tech motoren? Unreal engine hører vi stadig vekk spill benytter seg av, har de nå tatt over helt?


Selger ingenting. Id tech 4 ble stort bare brukt av studioer som består av folk som tidligere har jobbet i id, eller i alle fall har hatt et nært samarbeid med dem. Såvidt jeg vet er det bare Rage som har brukt id tech 5.


Grunnen til at man ikke ser så mye til Id Tech 5, er fordi de har selv valgt å ikke lisensiere motoren utenfor ZeniMax Media (som eier Id Software). Gamasutra har en artikkel som nettopp dette.

"If you're going to make a game with id Tech 5 then it needs to be published by Bethesda"
  • 0

#11 Visjoner

Visjoner

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 612 innlegg
  •   25. mai 2006

Skrevet 5. april 2013 - 10:54

Rage er et mesterverk som ofte blir oversett. Mener en del av de tingene de gjorde i det spillet var helt fantastisk. Satser på at noen ser potensialet i en oppfølger.

Rage er relativt middelmådig, og fikk relativt velfortjent kritikk.AtW

Jeg er mildt sagt uenig. Det er en uslipt diamant. Man må bare gi det litt.


Hadde det gått an å spille på PC så hadde jeg gitt det en sjanse...
  • 0

Bitcoin


#12 ATWindsor

ATWindsor

    Bruker

  • Medlemmer
  • 68 909 innlegg
  •   17. april 2002

Skrevet 5. april 2013 - 11:02

Jeg er mildt sagt uenig. Det er en uslipt diamant. Man må bare gi det litt.


Disse FPS/shooter-spillene av en viss størrelse kom ut i 2011

Portal 2
Gears of War 3
Modern Warfare 3
Battlefield 3
Dead Space 2
Crysis 2
Resistance 3
Bulletstorm
Warhammer 40,000: Space Marine
F.E.A.R. 3
Red Faction: Armageddon
Brink
Homefront

Siden du kaller det ett mesterverk, og er uenig i at det er middelmådig, så regner jeg med du synes det er bedre enn ihvertfall 11 av disse spillene? Hvilke da?

AtW

Dette innlegget har blitt redigert av ATWindsor: 5. april 2013 - 11:03

  • 0
"It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong"
-Isaac Asimov

#13 Buddy Dakota

Buddy Dakota

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 048 innlegg
  •   15. mai 2011

Skrevet 5. april 2013 - 12:02

Grunnen til at man ikke ser så mye til Id Tech 5, er fordi de har selv valgt å ikke lisensiere motoren utenfor ZeniMax Media (som eier Id Software). Gamasutra har en artikkel som nettopp dette.

"If you're going to make a game with id Tech 5 then it needs to be published by Bethesda"


Jeg vet jeg har lest det, men det forandrer jo ikke det faktum at selskapet såvidt har gitt ut noe som helst de siste ti årene, og at det derfor er rart de fortsatt lever.

Også en rar holdning av Bethesda, skulle tro det hadde vært bedre å faktisk tjent litt penger på teknologien, som utvilsomt er ganske solid, om en ikke like grensesprengende som tidligere versjoner. Mener også jeg har hørt at Carmack selv mener at MegaTexture-teknologien er stor, men jeg vet ikke. Jeg er ikke en programmerer.

EDIT: Mulig Carmack også har hatt en finger med i spillet angående lisensiering. Såvidt jeg husker var det Romero som var pådriveren for lisensiering, han var opptatt at flere skulle bruke teknologien. Derfor samarbeidet han med for eksempel Raven Software om Heretic-spillene. Carmack var aldri interessert i den type samarbeid.

Dette innlegget har blitt redigert av Buddy Dacote: 5. april 2013 - 12:11

  • 0

#14 ancient_scars

ancient_scars

    Bruker

  • Medlemmer
  • 744 innlegg
  •   1. april 2009

Skrevet 5. april 2013 - 16:52

Jeg vet jeg har lest det, men det forandrer jo ikke det faktum at selskapet såvidt har gitt ut noe som helst de siste ti årene, og at det derfor er rart de fortsatt lever.

Også en rar holdning av Bethesda, skulle tro det hadde vært bedre å faktisk tjent litt penger på teknologien, som utvilsomt er ganske solid, om en ikke like grensesprengende som tidligere versjoner. Mener også jeg har hørt at Carmack selv mener at MegaTexture-teknologien er stor, men jeg vet ikke. Jeg er ikke en programmerer.

EDIT: Mulig Carmack også har hatt en finger med i spillet angående lisensiering. Såvidt jeg husker var det Romero som var pådriveren for lisensiering, han var opptatt at flere skulle bruke teknologien. Derfor samarbeidet han med for eksempel Raven Software om Heretic-spillene. Carmack var aldri interessert i den type samarbeid.


iD har frigitt kildekode til produkter som ikke en gang var påtenkt da Romero var med. Teknologien bak Doom 3 har blitt lisensiert i øst og vest.

Personlig synes jeg Carmack har utspilt sin rolle når det kommer til spill. Han kan åpenbart mye om programmering, men jeg får vondt i ørene hver gang han uttaler seg om spillutvikling.
  • 0

#15 CommanderKeen

CommanderKeen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 112 innlegg
  •   27. august 2010

Skrevet 5. april 2013 - 19:29

Disse FPS/shooter-spillene av en viss størrelse kom ut i 2011

Portal 2
Gears of War 3
Modern Warfare 3
Battlefield 3
Dead Space 2
Crysis 2
Resistance 3
Bulletstorm
Warhammer 40,000: Space Marine
F.E.A.R. 3
Red Faction: Armageddon
Brink
Homefront

Siden du kaller det ett mesterverk, og er uenig i at det er middelmådig, så regner jeg med du synes det er bedre enn ihvertfall 11 av disse spillene? Hvilke da?

AtW


Hvilke det er bedre av i den listen du nevnte? Alle bortsett fra Portal 2, som ikke egentlig ikke er i samme sjanger.
  • 0

#16 Muggkaare

Muggkaare

    Bruker

  • Medlemmer
  • 20 735 innlegg
  •   19. juli 2004

Skrevet 5. april 2013 - 19:36

Hadde det gått an å spille på PC så hadde jeg gitt det en sjanse...


Jupp. Har eid spillet i 1,5 år, og fremdeles ikke fått spilt det. Vet om flere som sliter med samme problem.
  • 1

#17 CommanderKeen

CommanderKeen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 3 112 innlegg
  •   27. august 2010

Skrevet 5. april 2013 - 21:04

Hadde det gått an å spille på PC så hadde jeg gitt det en sjanse...


Da må du nesten gi det en sjanse.
  • 0

#18 Muggkaare

Muggkaare

    Bruker

  • Medlemmer
  • 20 735 innlegg
  •   19. juli 2004

Skrevet 5. april 2013 - 21:05

Det funker jo ikke. Er veldig mange med AMD-kort som fremdeles ikke får spilt det. Latterlig.
  • 0

#19 Buddy Dakota

Buddy Dakota

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 048 innlegg
  •   15. mai 2011

Skrevet 6. april 2013 - 00:53

iD har frigitt kildekode til produkter som ikke en gang var påtenkt da Romero var med. Teknologien bak Doom 3 har blitt lisensiert i øst og vest.


Nja. Id tech 3 ble jo lisensiert til en del spill, men ikke i nærheten av like mange spill som Unreal Engine 2, som vel var den nærmeste konkurrenten.

At teknologi ble lisensiert også etter at Romero forsvant er greit, men det var han som var pådriver for at de i det hele tatt begynte med det. Carmack ville ha et lite selskap og et lite team, Romero var en rockestjerne som ville at id skulle bli svært. Derfor gikk jo også Ion Storm til hælvete, det gjør gjerne det når man bruker penger på egne rom til å knuse ting i, og kontorer som er totalt uegnet til å drive med arbeid på datamaskiner.

Kan kanskje være enig i at Carmack har utspilt sin rolle. Han var jo aldri den som hadde de beste idéene, det var det nok Romero og Tom hall som hadde. Carmack var også en pådriver for å lage Doom 3, fremfor noe annet. Han har vært utrolig viktig for utvikling av PC-spill, men mest på grunn av teknologien og hvordan han elegant løste problemer ingen andre fikk til.
  • 0

#20 Visjoner

Visjoner

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 612 innlegg
  •   25. mai 2006

Skrevet 6. april 2013 - 03:21

Da må du nesten gi det en sjanse.

Hvorfor? Har det skjedd noen store endringer? Den gangen jeg prøvde det var det helt latterlig ødelagt, på grensen til uspillbart, på PC.

Mener også Carmack har innrømmet at Rage er utviklet med fokus på konsoll og kjører ikke nødvendigvis godt på PC.
  • 0

Bitcoin



0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere