Gå til innhold

Guide: Ekstremkjøling for folk flest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Av resultatene ser vi at lavere hastighet på vannet påvirker skjermkortet mer enn det påvirker prosessoren. Det er mest sannsynlig fordi prosessoren får forsyne seg av det kalde vannet først, mens skjermkortet må nøye seg med lettere oppvarmet vann fra prosessoren.

Ikke tale om at vannet går sakte nok til å bli oppvarma i den grad dere antar her. Jeg tror heller årsaken ligger i hvordan lagene mellom prossesorkjerne og kjøleblokk er designet (inkl pasta og blokkmontering).

 

Forøvrig, "springkjøling" vil kunne oppleve kondens om luftfuktigheten bli høy nok. Det er grunnen til at dette ikke er tilrådelig for folk som f.eks bor ved siden av en elv (dvs tilgang på rennende vann). Ved en loop i PC'en kan vannet aldri bli under romtemp (ambient) og kondens er således ikke mulig.

 

Ser for meg at alger og lignende også kan bli et problem i lengden, ettersom man ikke kan tilsette noe slags algedreper på noe vis.

Algene forsvinner med vannet, det er lite sjanse for dem å bli værende. Vannet blir også renset før det sendes ut som drikkevann så det er forholdsvis lite av dem i utgangspunktet. Folk hadde ellers fått tettet dusjhoder/spingfiltre etc i husene som følge av alger.

Kan være et større problem om du tapper f.eks. ei myr direkte.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Morsom test! Fortsett sånn :thumbup:

 

Jeg prøvde dette for en god del år siden. Så vidt jeg husker klokket jeg opp en Duron 600 til 1050 MHz (+75%) med springkjøling. Det var stor forskjell på vannblokkene jeg prøvde. Den ene holdt prosessoren på 8-10 grader, den andre på 6-7 grader. Vannet var 4 grader både ut og inn. Det var den minste vannblokka med trangeste hulrom og smaleste finnene som gjorde det best. Antagelig fordi vannet aksellereres til en vanvittig hastighet gjennom en så trang dyse som blokka var. Den store blokka gjorde det altså dårligst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsom test som Simen sier, men, ikke gjør som morra (Simen) di sier. Tulletester som denne er god underholdning men jeg ville mye heller se tidsbruken lagt ned i flere sammenlignende produkttester. Det er et mylder av datakomponenter på markedet og jeg savner ofte håndfast omtale om produkter i forbindelse med kjøp av nytt. Det er uante muligheter til å gjøre gode sammenlignede tester av utstyr :)

 

for eksempel - nevner i fleng:

Lydkort; integrert av forskjellige typer kontra dedikerte,

Webkamera; innebygde i bærbare kontra billige og dyre

Forskjell i ytelse mellom hovedkort av forskjellige brikkesett(generasjoner) - hvor mye henter man på å kjøpe nytt hk når CPU er den samme?

<fyll ut flere>

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan det erstatte nitrogen under overklokking? Vet det ikke gir samme resultater, men yter prosessoren din bedre på -50'C en på +20'C?

 

tja resistansen i prosessoren blir mindre jo kaldere det blir og med 70 grader forskjell er det mye bedre med 50-.

 

50- er tempraturen du finner i en fase kjøler, nitrogen er under 200- så "Kan det erstatte nitrogen under overklokking?" nei...

Lenke til kommentar

Sløsing av vann.Ville gjerne likt å se luft kjøling med ett kabinet som er ute om vinteren!

 

Jeg forsøkte å sette kabinettet mitt utenfor. Den slo seg av grunnet overheat. Jeg fant så ut at en del komponenter i maskinen ikke målte lavere enn -13, og lavere enn dette viste temperaturen som +273. Men jeg tok ut disker og kontrollere, og kjørte på med overklokk på 6990 opp til 950MHz, og prøvde Crysis 2 på 3 skjermer. Temperaturen på GPU-enhetene la seg på 40 grader. Ute var det -22 på tidspunktet under testing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

tja resistansen i prosessoren blir mindre jo kaldere det blir og med 70 grader forskjell er det mye bedre med 50-.

 

50- er tempraturen du finner i en fase kjøler, nitrogen er under 200- så "Kan det erstatte nitrogen under overklokking?" nei...

 

Vet at flytende nitrogen er ~200'C, men tenker jo på at det blir varmet opp av prosessoren, så prosessoren vil jo ikke holde så lave temperaturer, mener og ha sett de ligge på 40-50'C under load.

Lenke til kommentar
Sløsing av vann.Ville gjerne likt å se luft kjøling med ett kabinet som er ute om vinteren!
Jeg forsøkte å sette kabinettet mitt utenfor. Den slo seg av grunnet overheat. Jeg fant så ut at en del komponenter i maskinen ikke målte lavere enn -13, og lavere enn dette viste temperaturen som +273. Men jeg tok ut disker og kontrollere, og kjørte på med overklokk på 6990 opp til 950MHz, og prøvde Crysis 2 på 3 skjermer. Temperaturen på GPU-enhetene la seg på 40 grader. Ute var det -22 på tidspunktet under testing.

 

Selv har jeg satt pc'n oppe på loftet (med ledninger ned til pc-bordet på "kontoret"). Der blir det fort noen minusgrader, men ikke mer enn 4-5 som det var da det var ca. -20 ute. Det har fungert helt ypperlig. Cpu ligger akkurat nå på 8 grader.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Du skal ikke la komponenter stå ute i kulden.

Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor ikke?

 

CD/DVD-rom vil nok bli knirkete og skjør, oljen i viftelagre kan bli så seig at viften stopper, men utenom dette skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem. Streiker viften i -20 grader så er det langt i fra like kritisk som hvis den streiker inne i +30 en sommerdag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...