Gå til innhold

Militær går for Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke så veldig rart.Etter å ha sett USA prøve Win NT på ett slagskip (Som fikk blåskjerm og måtte taues til tørrdokk og ligge der en uke)Og radio trøbblet US Army hadde hvor de hadde bestillt 2 sett med properitære radioer som ikke kunne kommunisere med hverandre, og de hadde heller ikke kildekoden eller mulighet til å få det fikset.Så er det ikke så rart at de velger ett åpent system, da kan de i allefall hyre inn folk for å få funksjon X mens de samtidig kan ha kildekoden for fremtidig bruk.

 

 

 

The Yorktown lost control of its propulsion system because its computers were unable to

divide by the number zero, the memo said. The Yorktown?s Standard Monitoring Control

System administrator entered zero into the data field for the Remote Data Base Manager

program. That caused the database to overflow and crash all LAN consoles and miniature

remote terminal units, the memo said.

 

litt off-topic:

?If you understand computers, you know that a computer normally is immune to the

character of the data it processes,? he wrote in the June U.S. Naval Institute?s

Proceedings Magazine. ?Your $2.95 calculator, for example, gives you a zero when you

try to divide a number by zero, and does not stop executing the next set of instructions.

It seems that the computers on the Yorktown were not designed to tolerate such a simple

failure.?

Haha!

 

Men anyways, problemet der var en programmeringsfeil i applikasjonen som styrte skuta, ikke i operativsystemet.

 

Men de kan like godt benytte Linux til slike ting. Det er overhode ingen grunn til å benytte Windows. Jeg var også under overbevisningen at militæret nesten utelukkende benyttet UNIX.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ville nå foretrukket om militæret brukte egen linux eller bsd variant som de vedlikeholdt og utviklet. Å la andre ha kontrollen over hva programmene på datasystemene gjør, uten mulighet for innsyn, virker ikke særlig betryggende.

 

Det ville jo også bygge opp om norsk it-kompetanse istedenfor å sende pengene ut av landet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

The Yorktown lost control of its propulsion system because its computers were unable to

divide by the number zero, the memo said. The Yorktown?s Standard Monitoring Control

System administrator entered zero into the data field for the Remote Data Base Manager

program. That caused the database to overflow and crash all LAN consoles and miniature

remote terminal units, the memo said.

 

litt off-topic:

 

Haha!

 

Men anyways, problemet der var en programmeringsfeil i applikasjonen som styrte skuta, ikke i operativsystemet.

 

Men de kan like godt benytte Linux til slike ting. Det er overhode ingen grunn til å benytte Windows. Jeg var også under overbevisningen at militæret nesten utelukkende benyttet UNIX.

 

Andre rapporter jeg har sett så fikk begge NT maskinene blåskjerm når dette skjedde, så OSet hadde nok noe å si.

Ingen sjans til reboot heller, så tauing og en uke i tørrdokk var alternativet, det var da kritikken mot at Linux eller Unix ikke ble brukt i det amerikanske forsvaret startet...

DoD har derimot en egen Linux distro som de bruker, og husker jeg ikke feil så er denne fritt tilgjengelig også om du vil prøve den.

Lenke til kommentar

Sant nok i dette tilfellet. Men er det GNU i OSet heter det GNU/Linux eller LiGNUx, noe HW.no aldri kaller det. Linux er kernel, ikke operativsystemet.

 

Og selv om dette var rimelig ensbetydende før vil det jo være ganske relevant i dag å skille mellom dalvik/linux (android) og gnu/linux. Mange telefoner kjører linux i bunn, men svært få har gnu på toppen (nokia N900/950 er vel unntakene)

Lenke til kommentar
Det norske forsvaret benytter seg ikke av Linux

Dette stusser jeg veldig over. Du kan da umulig ha belegg for en slik påstand? På kontorene? Ja, godt mulig det ikke brukes Linux der, men over alt ellers? Absolutt ikke. Der kjøres det jo mye rart av systemer, deriblant Linux.

Lenke til kommentar
Det norske forsvaret benytter seg ikke av Linux
Dette stusser jeg veldig over. Du kan da umulig ha belegg for en slik påstand? På kontorene? Ja, godt mulig det ikke brukes Linux der, men over alt ellers? Absolutt ikke. Der kjøres det jo mye rart av systemer, deriblant Linux.

 

Selvfølgelig har forsvaret Linux-systemer!

Lenke til kommentar

Hadde ikke blitt overrasket om de ikke hadde det.

Hele purken og helsevesenet er jo Windows basert, fra gamle NT til Windows XP (Blir vell Win 7 nå snart)

Nå er det veldig stor forskjell mellom programvare for politiet og helsevesen, kontra f.eks. skarpe våpensystemer. Windows er ikke et real-time OS, hvilket gjør det helt fullstendig ubrukelig for den typen applikasjoner. Derfor kan man trygt anta at ethvert forsvar kjører en eller annen avart av enten Linux eller Unix.
Lenke til kommentar
Jeg ville nå foretrukket om militæret brukte egen linux eller bsd variant som de vedlikeholdt og utviklet. Å la andre ha kontrollen over hva programmene på datasystemene gjør, uten mulighet for innsyn, virker ikke særlig betryggende. Det ville jo også bygge opp om norsk it-kompetanse istedenfor å sende pengene ut av landet.

 

Hele poenget med å bruke åpen kildekode er at du har mulighet for innsyn. Og jeg tror ikke at de kommer til å installere Ubuntu og oppdatere fra åpne repositories helt ukritisk. Det går an å ha veldig stor kontroll over hva man bruker og ikke bruker, og videreutvikle programmene slik man vil. Regner f.eks med at militæret har spesifisert en ICBM-mode i .emacsen sin.

Lenke til kommentar

Andre rapporter jeg har sett så fikk begge NT maskinene blåskjerm når dette skjedde, så OSet hadde nok noe å si.

Ingen sjans til reboot heller, så tauing og en uke i tørrdokk var alternativet, det var da kritikken mot at Linux eller Unix ikke ble brukt i det amerikanske forsvaret startet...

DoD har derimot en egen Linux distro som de bruker, og husker jeg ikke feil så er denne fritt tilgjengelig også om du vil prøve den.

 

Måtte de virkelig ligge en uke i TØRRDOKK på grunn av datafeil. Bra at båten ikke kantra og sank!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...