Gå til innhold

Gjer deg klar til å døy, igjen (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Storgleder meg, men syntes ikke det så helt ut som de eldre spillene. Det må jo sies at de har laget denne slags type rollespill siden starten på PS1. De hadde jo det første rollespillet i Europa for PS1, og det var ikke engang første spill i den serien på PS1. Jeg tenker på King's Field altså. Veldig likt, bare litt mer krunglete å treigt å spille, men de fleste av elementene fra souls spillene er der. Så lenge gameplay er bra, og de får blodet mitt til å pumpe så er jeg mer enn fornøyd selv om de gjør spillet mer "mainstream". Håper bare ikke de ødelegger stemningen og gameplayet.

Lenke til kommentar

Wow, wow, wow, hva er greia med at så mange plutselig forventer det verste bare ved nevnelsen av at de skal gjøre spillet litt mer åpent? Alle VET at det ikke betyr "vi skal gjøre spillet lett". Det de mener betyr mest sannsynligvis at de bare skal gjøre storyen mindre kryptisk, og kanskje forklare litt utydelige begreper litt bedre. Dere har ingen rett til å tro at From Software skal drite på denne fantastiske serien. All informasjonen vi har fått om selve spillet har bare vært bra hittil, spesielt med dedicated servers for multiplayer. Tenk og på at From Software lagde en PC port av Dark Souls bare fordi at fansene spurte om det, selv om de var veldig uerfarne med platformen. Så skjerp dere, for dere har absolutt ingen grunn til å klage før vi har fått mer informasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer nok til å bli et kjøp, falt pladask for Dark Souls sin sadistiske setting, gufsete atmosfære og innbydene verden. Mest av alt dets brutale behandling av spillere som banket meg opp ved enhver anledning. Spillet holder deg ikke i hånden som en creepy kar du møtte på stranda da du var 9 år, nesten slik som mange spill gjør idag. Du står fritt til å vandre hvor som helst, du er på en ambolt og blir hamret løs på uten nåde eller særlig med pauser, men du kommer alltid tilbake etter mer! I absolutely love it <3

 

Eneste tingene jeg er skeptisk over er først og fremst mangelen på gameplay i traileren. Greit at det skal være en anonnserings trailer, men uten smakebiter av gameplay blir jeg bare ikke gira.

 

Det andre er Shibuya som regissør mest fordi det kan ende opp med å dytte Dark Souls i en retning som kan ødelegge serien helt. Samt hans bakgrunn med Resident Evil og Monster Hunter gjør ikke dette mer betryggende.

 

Jeg håper selvsagt å måtte spise i meg de to forrige avsnittene med grillsaus når Dark Souls 2 endelig slippes, men fram til da forblir jeg skeptisk og noe bekymret for en spillserie jeg elsker å bli mishandlet av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ifølge Eurogamer er det bekreftet at det kommer til PS3 og X360.Edit: Ser det står i artikkelen her også.
Jo, men det er bare fordi de ikke har lov å snakke om PS4 og Xbox enda. MGS5 og Watch Dogs er også annonsert for PS360 selv om det tekniske aspektet på ingen måte tilsier at noe sånt kan være mulig på disse konsollene.

 

Du har helt rett i at de ikke ville kunnet snakke om den nye generasjonen dersom det var den de rettet seg mot, men det er flere ting som peker mot at det ikke er tilfelle uansett. Først og fremst er spillet annonsert også for PC, noe som nærmest aldri skjer i starten av en ny konsollgenerasjon. Dessuten er spillet satt opp som kryssplattform, noe som ville vært en stor utfordring i en ny generasjon for et nisjespill som Dark Souls. Sist og ikke minst: De sier spesifikt PS3 og 360. De ville trolig ikke gjort dette hvis de siktet seg inn på neste generasjon, men heller sagt noe sånt som at det kommer "til konsoller".

 

Oddsene er gode for at dette kunne vært til PS4 dersom det var Playstation-eksklusivt, og historisk sett ville da Sony gitt dem veldig mye støtte både med hardware og teknisk support under utviklingen. Problemet er bare kryssplattformannonseringen. Microsoft er ikke interessert i å fronte AAA-spill som ikke er rene actionspill, så de ville ikke gitt særlig støtte til utvikling for ny konsoll i dette tilfellet med tanke på størrelsen til spillet.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at de ikke ville kunnet snakke om den nye generasjonen dersom det var den de rettet seg mot, men det er flere ting som peker mot at det ikke er tilfelle uansett. Først og fremst er spillet annonsert også for PC, noe som nærmest aldri skjer i starten av en ny konsollgenerasjon. Dessuten er spillet satt opp som kryssplattform, noe som ville vært en stor utfordring i en ny generasjon for et nisjespill som Dark Souls. Sist og ikke minst: De sier spesifikt PS3 og 360. De ville trolig ikke gjort dette hvis de siktet seg inn på neste generasjon, men heller sagt noe sånt som at det kommer "til konsoller".

 

Oddsene er gode for at dette kunne vært til PS4 dersom det var Playstation-eksklusivt, og historisk sett ville da Sony gitt dem veldig mye støtte både med hardware og teknisk support under utviklingen. Problemet er bare kryssplattformannonseringen. Microsoft er ikke interessert i å fronte AAA-spill som ikke er rene actionspill, så de ville ikke gitt særlig støtte til utvikling for ny konsoll i dette tilfellet med tanke på størrelsen til spillet.

Microsoft vil sannsynligvis også lansere ny konsoll neste høst. Det avgjørende er nok at ingen av dem har noen som helst førstepartsspill planlagt etter E3 neste år, og så vidt jeg vet er det vel ingen "store" tredjepartstitler heller, med unntak av Dark Souls 2, Watch Dogs og MGS5(som alle er annonsert for PS360). Men hva er vel sjansen for at disse spillene blir utgitt på dagens konsoller når nye kommer ut. Historisk sett blir de store hardcore titlene vanligvis flyttet over til neste generasjon(med unntak av God of War 2). Det hjelper på både hype og salgstall. Og det er vel ikke så uvanlig som du vil ha det til at det også kommer PC-versjoner.

 

Men dette blir selvfølgelig ren spekulasjon. Likevel er det å anta at Sony og Microsoft ønsker å flytte casual, barne- og familiespill over til PS360 nå, og flytte alt av hardcore titler til PS4/Nextbox for å drive salget av nye konsoller til kjernespillerne.

Lenke til kommentar

Men hva er vel sjansen for at disse spillene blir utgitt på dagens konsoller når nye kommer ut. Historisk sett blir de store hardcore titlene vanligvis flyttet over til neste generasjon(med unntak av God of War 2). Det hjelper på både hype og salgstall.

 

Det hjelper på hype, men ikke salgstall. De store studioene har flere grunner til å dytte ut stortitler helt på slutten av en konsollgenerasjon (men ikke etter lanseringen av den nye generasjonen, som tidligst vil skje i november neste år. Tidligst). Blant dem finner du:

 

- Utviklerne er godt kjent med verktøyene og maskinenes egenskaper, noe som gjør det betydelig billigere å utvikle for de "gamle" plattformene.

- Japanere er tradisjonelt notorisk dårlige til å utvikle for PC (folk flest har ikke egne PCer der borte). At de setter opp PC som en av plattformene så tidlig som dette indikerer at de føler seg svært, svært trygge på teknologien. Med tanke på at neste generasjon konsoller knapt er feature complete ennå, så passer ikke det så godt.

- Eksisterende konsoller har en enorm brukerbase i forhold til den nye generasjonen. Skal man ha særlig suksess i etableringsfasen på en ny generasjon må man basere seg på at et rimelig høyt antall prosent av brukerne kjøper spillet, og for et nisjeprodukt som Dark Souls 2 er ikke det noe trygt.

- En ting som er lett å glemme for oss i Norge er at det er internasjonale nedgangstider for øyeblikket. Salgstall for nye konsoller vil trolig være lavere enn de har vært tidligere (ihvertfall i startfasen, da konsollene er på sitt dyreste), da folk har viktigere ting å bruke pengene sine på.

- From Software har allerede en eksisterende spillmotor for nåværende konsoller. De har brukt den en gang etter de store modifikasjonene som ble gjort i overgangen fra Demon's Soul til Dark Souls. De ønsker nok å bruke den en gang til før de flytter den over til neste generasjon, en prosess som er dyr og langtekkelig.

Lenke til kommentar

Påfallande korleis dommedagsprofetane kjem ut av treverket no, når ein utviklar med ein veldig godt utsjåande CV annonserer at dei skal lage ein direkte oppfølgjar til kanskje det beste spelet i 2011. Kor vert det av all skepsisen når utviklarar med mykje meir frynsete rykte annonserer spel nummer ørten i ein årleg fornya serie?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påfallande korleis dommedagsprofetane kjem ut av treverket no, når ein utviklar med ein veldig godt utsjåande CV annonserer at dei skal lage ein direkte oppfølgjar til kanskje det beste spelet i 2011. Kor vert det av all skepsisen når utviklarar med mykje meir frynsete rykte annonserer spel nummer ørten i ein årleg fornya serie?

 

Skepsisen er jo der uansett, og det er alltid like latterlig om det gjelder Dark Souls 2 eller Dragon Age 3. Blir for dumt å dømme et spill før man har sett et sekund av selve spillet, og langt ifra spilt det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...