Gå til innhold

GoPro klinker til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

15 bps 4K er rimelig meningsløst i mine øyne, med mindre man speeder opp avspillingen (timelaps) til minst 60 bps. Hvorfor? Fordi alt unntatt sneglebevegelser vil hakke grusomt i 1:1 oppløsning. Ved 60 bps vil alle bevegelser mer enn 60 piksler (1/64 av skjermbredden) per sekund gi hakking der objektet flytter seg mer enn 1 piksel av gangen. Siden dette er et actionkamera regner jeg med at det meste som filmes vil bevege seg raskt. Kanskje i størrelseorden 1/10 - 1/2 av skjermbredden per sekund. For å unngå at objektene hopper mange piksler fra bilde til bilde så bør bps ved avspilling opp for å gi mening til den høyere enkeltbildeoppløsningen på 4K (3840x2160?).

 

Full HD med 60 bps er derimot ganske godt egnet for action, (hvis det er progressiv oppløsning), selv om det hadde vært ennå bedre med ennå flere bps.

Lenke til kommentar

4K med 15 fps var litt dumt, men man kan vel spørre seg selv om det var bedre å ta det med til tross for fpsen istdenfor å droppe det, action filming kan det neppe brukes til, men kanskje noen andre bruksområder..

 

Uannsett, 1080p med 60 fps har jeg savnet i Hero 2, og 120 fps på 720p kan også være morsomt

Lenke til kommentar

Men fremdeles ingen skjerm på baksiden som viser hva man filmer/tar bilder av? Det koster svært lite å implentere en skjerm på denne størrelsen det her er snakk om.

Skjerm kan kjøpes som ekstrautstyr. Jeg tipper dog at de aller fleste som bruker GoPro ikke har behov for skjerm, da man gjerne monterer kameraet på plasser hvor man uansett ikke får sjekka skjermen.

 

Personlig vil jeg gjerne ha skjerm, men synes ikke det er noe problem at det leveres som ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Men fremdeles ingen skjerm på baksiden som viser hva man filmer/tar bilder av? Det koster svært lite å implentere en skjerm på denne størrelsen det her er snakk om.

 

Tor

 

Har du en smarttelefon kan du bruke Live View og få bilde på den via Bluetooth. Man kan også kjøpe ekstern skjerm som får plass i en litt større case.

Lenke til kommentar
I praksis er det ikke noe problem med 4k og 24 fps. Er dog enig i at 15 bilder i sekundet blir litt snaut uten å kjøre opp hastigheta litt i etterkant, men at 60 fps skal være nødvendig, kjøper jeg ikke.

Hva er vitsen med 4K hvis objektene på skjermen hopper 100 piksler mellom hvert bilde? Det er kombinasjonen 4K og 15 bps jeg kritiserer, ikke hver av tingene for seg. Hvis man skal ha noen nytte av oppløsningen mener jeg bevegelsene ikke bør gå noe særlig ut over 1 piksel per bildeoppdatering og da blir dette et kamera for sneglefilming, timelaps og sakte panorering, ikke for action.

 

4K med 15 fps var litt dumt, men man kan vel spørre seg selv om det var bedre å ta det med til tross for fpsen istdenfor å droppe det, action filming kan det neppe brukes til, men kanskje noen andre bruksområder..

Det desidert viktigste for produsenten er at spec-horer vil stille seg i kø for å kjøpe den. Men det finnes selvsagt andre bruksområder som du sier: stillbilder, filming av rolige scener osv.

 

Jeg ble ganske skuffet da jeg fant ut at man ikke økte bps i takt med oppløsningen ved overgang fra DVD til fullHD filmer. FullHD med 24 eller 30 bps henger etter det det burde vært. 60 bps passer derimot godt til den oppløsningen. 4K burde hatt 120 bps, men jeg har forståelse for de produsentene som i en startfase starter med 60 bps grunnet diverse tekniske vanskeligheter. Jeg har derimot ikke forståelse for de som prøver seg på noe lavere enn det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat Gopro2 kameraet mitt etter å ha vært blant de første i Norge som hadde gopro1. Dagen etterpå at den kom i posten, dukket plutselig Gopro3 ut av de blå over natta. Gleder meg stort til Gopro 3. Eneste den mangler nå er live GPS som siste Contour har. Foruten det er contour ikke sammenlignbart med GoPro. Det er helt vilt hva GoPro får til

Lenke til kommentar

Men fremdeles ingen skjerm på baksiden som viser hva man filmer/tar bilder av? Det koster svært lite å implentere en skjerm på denne størrelsen det her er snakk om.Tor

 

Kobler du til en Iphone, ipad, android tablet eller en Android smartphoen via det trådløse nettverket. Har du live på skjermen hva kameraet ser. Du kan også styre kameraet via den appen :)

 

Men fremdeles ingen skjerm på baksiden som viser hva man filmer/tar bilder av? Det koster svært lite å implentere en skjerm på denne størrelsen det her er snakk om.

Skjerm kan kjøpes som ekstrautstyr. Jeg tipper dog at de aller fleste som bruker GoPro ikke har behov for skjerm, da man gjerne monterer kameraet på plasser hvor man uansett ikke får sjekka skjermen.

 

Personlig vil jeg gjerne ha skjerm, men synes ikke det er noe problem at det leveres som ekstrautstyr.

 

Kobler du til en Iphone, ipad, android tablet eller en Android smartphoen via det trådløse nettverket. Har du live på skjermen hva kameraet ser. Du kan også styre kameraet via den appen :)

Lenke til kommentar

 

Men fremdeles ingen skjerm på baksiden som viser hva man filmer/tar bilder av? Det koster svært lite å implentere en skjerm på denne størrelsen det her er snakk om.

 

Tor

 

Har du en smarttelefon kan du bruke Live View og få bilde på den via Bluetooth. Man kan også kjøpe ekstern skjerm som får plass i en litt større case.

 

Er Contour som bruker bluetooth, GoPro bruker Wifi. Er forresten bare appen til iPhone/iPad som er tilgjengelig nå. Android kommer senere.

 

 

La merke til at wifi backpacken til HDHero2 er borte fra nettsiden nå.

Lenke til kommentar

Men fremdeles ingen skjerm på baksiden som viser hva man filmer/tar bilder av? Det koster svært lite å implentere en skjerm på denne størrelsen det her er snakk om.Tor

 

Jeg synes det er fint at de fortsatt har skjerm som "optional". Hero2 med LCD backpacken ble fort litt tung når man skal ha den på hjelmen. Heller genialt at de stripper vekten på kameraet.

 

Synes også det er mye bedre å bruke appen (live feeden) til å finne vinkel, posisjon osv på hodet enn å ha en LCD skjerm du må titte på før du fester det igjen.

 

Lenke til kommentar
I praksis er det ikke noe problem med 4k og 24 fps. Er dog enig i at 15 bilder i sekundet blir litt snaut uten å kjøre opp hastigheta litt i etterkant, men at 60 fps skal være nødvendig, kjøper jeg ikke.

Hva er vitsen med 4K hvis objektene på skjermen hopper 100 piksler mellom hvert bilde? Det er kombinasjonen 4K og 15 bps jeg kritiserer, ikke hver av tingene for seg. Hvis man skal ha noen nytte av oppløsningen mener jeg bevegelsene ikke bør gå noe særlig ut over 1 piksel per bildeoppdatering og da blir dette et kamera for sneglefilming, timelaps og sakte panorering, ikke for action.

 

4K med 15 fps var litt dumt, men man kan vel spørre seg selv om det var bedre å ta det med til tross for fpsen istdenfor å droppe det, action filming kan det neppe brukes til, men kanskje noen andre bruksområder..

Det desidert viktigste for produsenten er at spec-horer vil stille seg i kø for å kjøpe den. Men det finnes selvsagt andre bruksområder som du sier: stillbilder, filming av rolige scener osv.

 

Jeg ble ganske skuffet da jeg fant ut at man ikke økte bps i takt med oppløsningen ved overgang fra DVD til fullHD filmer. FullHD med 24 eller 30 bps henger etter det det burde vært. 60 bps passer derimot godt til den oppløsningen. 4K burde hatt 120 bps, men jeg har forståelse for de produsentene som i en startfase starter med 60 bps grunnet diverse tekniske vanskeligheter. Jeg har derimot ikke forståelse for de som prøver seg på noe lavere enn det.

 

Jeg liker ikke video i 60fps. Syns det blir så smooth at the ser rart ut. Føler også motion bluren blir feil når lukkertiden må være kortere.

Her er en fin artikkel på hobitten i 48fps

http://badassdigest.com/2012/04/24/cinemacon-2012-the-hobbit-underwhelms-at-48-frames-per-secon/

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...