Gå til innhold

Vil vi snart kunne fly?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PAL-V ser ut som den beste løsningen av disse. Som Simen1 sier så blir ikke dette allemannseie men vil være leketøy (/fremkomstmiddel) for noen få. Kjøreegenskapene (på bakken) ser ut som de er (eller kan bli) ganske gode, og i tillegg er den svært kompakt noe som gjør den praktisk i bruk. Så også ganske bra ut i luften med tanke på stabilitet osv :) Beste av slike farkoster jeg har sett til nå

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

To problemer:- Slike blandingsfartøy blir hverken gode bakkekjøretøy eller gode flyvende fartøy.- Sertifikater, flykontroll og sikkerhet vil utelukke at dette blir allemannseie.

 

Jeg synes det så ut som om denne pal-v ikke var så dum.

Det er vel uansett ikke meningen at man skal bruke disse på meget lange flyturer?

Lenke til kommentar

Med en egenvekt på 680 kg tviler jeg på at den er særlig kollisjonssikker sammenlignet med skikkelige biler. Kombinasjonen høyt tyngdepunkt (rotoren), 1,6m smal og 3 hjul tviler jeg på er særlig heldig med tanke på kjøreegenskaper. Jeg kan tenke meg at man må ha rimelig liten risikoforståelse eller være temmelig suicidal for å teste topphastigheten på bakken. Drivstofforbruket på bakken (0,83 liter/mil) var ikke avskrekkende selv om det er dobbelt så mye som vanlig for nye biler. 2,9 liter/mil i lufta er ikke så mye i forhold til rene småhelikoptere, men til privat daglig kjøring blir det litt drøyt. Det er på nivå med en buss. Passasjerkapasiteten er selvsagt ikke på nivå med en buss. Det er plass til 1 passasjer. Prisen er forsåvidt også på nivå med en buss, ca 1,8 millioner kroner, før avgifter. Sertifikat for fly kommer selvsagt på toppen av det igjen, også må man nok ha en privat vei/rullebane for jeg tviler på at man får lande og lettetillatelse på en offentlig vei.

 

Rekkevidden i lufta er forsåvidt 350-500 mil. Husk at man alltid skal ha drivstoff nok til flere landingsforsøk OG kunne dra til en alternativ landeplass.

 

Nei, det blir nok ikke allemannseie, men en morsomhet for veldig få.

Lenke til kommentar

Slikt kommer ikke til å slå an før de beskytter normale folk mot seg selv og egne idiotiske avgjørelser.

F.eks ved at bilen tar seg av selve flygingen, mens føreren i praksis bare bestemmer destinasjon og rute.

 

Eventuellt et bakenforliggene fail-safe system som trer i kraft NÅR vanlige folk er i ferd med å begå farlige feil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har mine tvil på at "flygebiler" blir allemannseie, men om det blir et mer eller mindre normalt leketøy håper jeg på.

 

Jeg vil kunne ha muligheten, å kjøpe et slikt leketøy i framtiden (høres litt useriøst, men motorsykkel/atv er som oftest også leketøy). Om prisen går ned, de blir trygge/stabile nok, og mulighet for helikopter/flysertifikat blir bedre, så er det nok realistisk.

 

Problemet blir jo da forbudene som kommer, og ikke minst alle avgiftene og reguleringene. Om man skal se på historikken til Norge. :)

Lenke til kommentar

Dette kommer aldri til å skje. Folk har sagt dette tidligere også, helt siden flyets spede begynnelse.

 

De åpner seg mange spørsmål med slike farkoster.

- Hva blir trafikkreglene?

- Hva forhindrer konflikt med regulær flytrafikk?

- Hva forhindrer føreren i å stupe gjennom taket i stua di?

- Høyspentledninger/antenner/tv-master?

- Økende bensinpriser. De går hvertfall ikke på luft og kjærlighet.

- Støy i omgivelsene.

- Regler mtp. vedlikehold. De er strenge nok for småfly den dag i dag. Mannen i gata har ikke lov/kompetanse til å gjøre så mye som bytte en tennplugg på noe slikt.

 

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke en flyvende bil, det er et fly som også kan kjøre litt på veien.

Jeg klarer ikke å se for meg at man hadde fått registrert denne som en bil på norske veier heller. Vi bor tross alt i et land hvor vannscootere er forbudt...

 

er fem forskjellige farkoster her. Virker som du og flere andre kun legger merke til den første, Terrafugia Transition.

Lenke til kommentar

Dette kommer til å forbli en kuriositet for de få.

1) Flyvende fartøyer kommer til å kreve pilotutdanning, minimum på nivå med PPL/A eller /H. Dette betyr at fører må inneha gyldig flysertifikat med tilhørende rettigheter som for eksempel Mørkeflyvningsutsjekk for å fly i mørke, instrumentrettigheter (koster ca 100.000 kr) for å fly i skyer etc, krav for å fly med passasjerer m.m. Listen er lang.

2) Det vil være krav til operativ flyveplan dersom destinajon ligger med enn 50 nm fra avgangssted.

3) Landinger vil normalt være forbeholdt eksisterende flyplasser. I motsatt fall må du ha skriftlig tillatelse fra grunneier for å kunne lande. Kontakt politiet for å få oversikt over grunneiere i kommunen. Tipper det er rimelig uaktuelt for de fleste.

4) Typegodkjenninger av flyvebilene. Slik står er nå må de trolig inn i CAMO vedlikeholdsprogram, med de kostnader og papirarbeid det medfører.

5) Operative krav, som nevnt tidligere, nok drivstoff til destinasjon, deretter flyvning til oppsatt alternativt landingssted og sirkling der i 45 minutter. Med den mengden biler som stopper i tunnellene bare i Oslo regionen hver dag er jeg skeptisk...

6) Grensepasseringer må meldes til NOTAM kontoret minimum fire timer før passering. I tillegg er det bortimot umulig å krysse landegrenser dersom farkosten er klassifisert som experimental

7) Krav til toveis radiokommunikasjon i kontrollert luftrom.

8) Krav om minimum 1 time med instruktør hver 24 mnd. I

Tror jeg gir meg her. Kunne fortsatt i lang tid...

Endret av Millmax
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...