Gå til innhold

Microsoft kan få megabot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir bare teitere og teitere. Alle har alltid muligheten til å velge annen nettleser, noen er bare for dumme til å finne noe selv -.-

 

IE er installert med Windows som standard.

 

EU har allereie sagt at dette bryt med konkurranseloven. Microsoft følgde ikkje opp dette, og skuldar på ein teknisk feil.

 

Ein bot er definitivt på sin plass.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Go'morgen yoghurt opplyser ikke om at en kan bruke en annen skje enn den medfølgende. Burde ikke noen reagere?

 

Ingen riktig analogi.

 

Viss EU hadde avgjord at Go'Morgon yoghurt hadde brutt konkurranseloven, og dei då ikkje gjorde noko med det, kunne ein reaksjon vore på sin plass.

Lenke til kommentar
Dette blir bare teitere og teitere. Alle har alltid muligheten til å velge annen nettleser, noen er bare for dumme til å finne noe selv -.-
IE er installert med Windows som standard.EU har allereie sagt at dette bryt med konkurranseloven. Microsoft følgde ikkje opp dette, og skuldar på ein teknisk feil.Ein bot er definitivt på sin plass.

 

Har du foresten noe bevis på at det ikke var en teknisk feil de ikke selv oppdaget som gjorde at oppdateringen ikke kom på maskiner som hadde servicepack 1 installert? Jeg tvilr på at de med vilje ville risikert bot når de faktisk har lagt inn den oppdateringen allerede, men servicepack 1 som er veldig gammel allerede forhindret at den kom.

Lenke til kommentar
Dette blir bare teitere og teitere. Alle har alltid muligheten til å velge annen nettleser, noen er bare for dumme til å finne noe selv -.-
IE er installert med Windows som standard.EU har allereie sagt at dette bryt med konkurranseloven. Microsoft følgde ikkje opp dette, og skuldar på ein teknisk feil.Ein bot er definitivt på sin plass.

 

Har du foresten noe bevis på at det ikke var en teknisk feil de ikke selv oppdaget som gjorde at oppdateringen ikke kom på maskiner som hadde servicepack 1 installert? Jeg tvilr på at de med vilje ville risikert bot når de faktisk har lagt inn den oppdateringen allerede, men servicepack 1 som er veldig gammel allerede forhindret at den kom.

 

Nei, det har eg ikkje.

 

Men viss bota kan koma til å kosta dei opp mot 42 milliardar kroner, og dei likevel ikkje har testa det skikkeleg, er det berre til pass for dei.

Lenke til kommentar
Dette blir bare teitere og teitere. Alle har alltid muligheten til å velge annen nettleser, noen er bare for dumme til å finne noe selv -.-
IE er installert med Windows som standard.EU har allereie sagt at dette bryt med konkurranseloven. Microsoft følgde ikkje opp dette, og skuldar på ein teknisk feil.Ein bot er definitivt på sin plass.
Har du foresten noe bevis på at det ikke var en teknisk feil de ikke selv oppdaget som gjorde at oppdateringen ikke kom på maskiner som hadde servicepack 1 installert? Jeg tvilr på at de med vilje ville risikert bot når de faktisk har lagt inn den oppdateringen allerede, men servicepack 1 som er veldig gammel allerede forhindret at den kom.
Nei, det har eg ikkje.Men viss bota kan koma til å kosta dei opp mot 42 milliardar kroner, og dei likevel ikkje har testa det skikkeleg, er det berre til pass for dei.

 

Nu hører du bare ut som en bortskjemt 12åring. Alle kan gjøre feil, microsoft gjør som regel mer feil enn andre. Men de bør få muligheten til å rette det opp uten at du kommer å anklager dem for å ha gjordt det med vilje.

Og hvorfor protesterer du ikke på at Mac og Android har nettleser installert på sine egene operativsystemer?

Den var testet og den fuungerte. Jeg sitter daglig å installerer windows 7 på maskiner og får alltid den opp selv om jeg ikke vil ha den. Dette er på maskiner hvor jeg installerer win7 med servicepack 1 i installasjons mediet. Så jeg tror noen ikke vet hva dem holder på med eller bare er noen kverulante idioter som ikke liker microsoft.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen til at Microsoft får bot for å ikke gi brukerne ett direkte valg over bruk av nettleser, er fordi de har monopol i OS-markedet (ja, de har det fortsatt). Det er ikke lov å bruke ett monopol, for å få monopol i ett annet marked (nettleser markedet). Derfor får de bot. Apple har ikke monopol i OS eller Nettleser markedet, ikke Google heller.

 

Personelig synes jeg dette er posetivt, med IE6 ferskt i minne... Når det er sagt så kan vel dette umulig vare særlig lenge. Apple må vel nærme seg såpass med markedsandeler at Microsoft ikke kan regnes for å ha monopol lenger?

Lenke til kommentar

Jaha, er det slik EU bygger opp sine krisefond...

 

Spøk til side, synes kanskje det er litt i overkant stivt av EU, selv om jeg prinsippielt er enig i at alle brukere skal ha valgfrihet om nettleser.

 

Hva angår dumme brukere, jeg er ikke overbevist om at dumme brukere nødvendigvis velger en annen nettleser under installasjonen av ny PC. Og disse dumme brukerene er de samme som installerer ALLE tillegg til IE (som search bars osv) og etterpå klager over at det tar så lang tid å starte IE, eller at PC er treg...

Så det hjelper nok lite med nettleservalg, selv om det er en god ting for mange av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HardWare skrev: "Ordningen med nettleservalg kom i sin tid på plass fordi Internet Explorer var den eneste nettleseren som fulgte med Windows, noe som etter EUs syn ga selskapet en urettferdig markedsfordel."

 

Feil.

Ordningen med nettleservalg kom i sin tid på plass fordi dette var en del av straffen som Microsoft fikk pga selskapets hindring av konkurranse ved å låse naive Windows-brukere inne i Microsofts proprietære formater og proprietære applikasjoner. Dette klarte Microsoft ved f.eks å gi sin egen nettleser fordeler framfor konkurrenter ved nekte å oppgi protokoller for interoperabiltet mellom nettleser og operativsystem som konkurrenter trengte for å lage likeverdige eller bedre nettlesere. Dette tvinger i neste omgang brukerne til å velge den nettleser som fungerer best sammen med operativsystemet, nemlig IE. Dette forhold ble særlig alvorlig ettersom Microsoft hadde et nesten-markedsmonopol fra før.

 

I utgangspunktet er det fullt lovlig å ha monopol eller å legge ved kun en eneste nettleser med operativsystemet.

Men det er ikke lovlig å hindre konkurranse. Da blir EUs konkurransemyndigheter sinte.

Nettopp DERFOR fikk Microsoft 14 000 000 000 kr i bot i tillegg til at Microsoft ble pålagt å tilby konkurrerende nettlesere.

Boten, både den forrige og den som nå er i anmarsj, blir det selvsagt Microsoft-brukerne som i siste instans må betale ved å kjøpe overprisede produkter fra selskapet.

 

Derfor er jeg glad for at jeg ikke har et eneste Microsoft-produkt på min datamaskin, men det får bli en annen historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...