Gå til innhold

Kommentar: Rødt lys på Greenlight? (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at Greenlight systemet feilet, var pga. at brukerne kan vote ned spill som de ikke "likte". Jeg liker ikke sportsspill, men det betyr ikke at jeg burde kunne vote ned et godt sportspill som mange andre liker.

Når du har femti tusen tenåringer som voter på spill som er gode, men som de _syntes_ er dårlig, blir alt en stor clusterf*ck.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg holder meg unna Steam og Origina så mye som mulig. Jeg vil eie, ikke leie. Derfor synes jeg GOG er den beste tjenesten. Bare de får flere nye spill i biblioteket tror jeg mange vil velge GOG fremfor Steam.

 

Ingen tilgang til spill jeg har betalt for fordi nettet er nede er ikke noe å rope hurra for...

 

Det virker som om GOG har en bedre tjeneste når det gjelder spill som kan stemmes frem også. De vurderer selv hva som skal tilbys i spillbutikken, men de ser også etter hva kundene vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nedvoting er det som er ganske teit med greenlight om det er slik "no thanks" virker

 

men synest det var litt sært og seie "jeg ønsker ikkje gjøre noe og forventer magisk at ting dukker opp for meg" instilingen når det var etterspørsel etter dette på steam

 

brukere som ville ha lignende der dei hadde noe stemme for og få spill på steam (gamle debat og corrupsjons teorrier at steam kun frontet stor spill bla bla bla så kom indie spill in etterkvert osv),

 

om ikkje forbrukeren gjør noe for og få frem spillet vil det aldri komme frem pågrunn av AAA-studioer dominerer reklame markedet, det var noe ala minecraft var helt i starten ikkje noe stort håp får men som sprede seg og ble stort pågrunn av forbrukerene engasjerte seg.

 

men igjne, greenlight er ganske tidlig og "nytt" men dei spør jo egentlig bare om du ville kjøpt det eller ikkje så er mer ja/nei, om det er lite intresse så blir det jo bare dumt og få det med

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg synes at Greenlight er et interessant konsept, og jeg liker det slik det var ved lansering, men nå er det litt mere "øde" om du vil. Men Greenlight er i en tidlig fase, og tiden vil vise om dette blir bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Grunnen til at Greenlight systemet feilet, var pga. at brukerne kan vote ned spill som de ikke "likte". Jeg liker ikke sportsspill, men det betyr ikke at jeg burde kunne vote ned et godt sportspill som mange andre liker.Når du har femti tusen tenåringer som voter på spill som er gode, men som de _syntes_ er dårlig, blir alt en stor clusterf*ck.

 

Da tror jeg ikke du forsto konseptet: Spillet er ikke garantert en plass bare på grunnlag av stemmer; det må være mye aktivitet, og folk må "kjempe" for å få spillet på Steam, det er ikke bare stemmene som teller.

Lenke til kommentar

Jeg er generelt sett mot alt heter brukerpoeng, brukerstemmer eller lignende.

Et godt eksempel er nettstedet GoodReads (imdb for bøker, så og si). Alle og enhver med en brukerkonto kan stemme på bøker. Noe som i seg selv er helt greit. Problemet oppstår når man lar disse brukerne stemme FØR de har mulighet til å i det hele tatt lese bøkene de stemmer på. Et eksempel er Michael Grants siste bok i Gone-serien, Light. Den hadde i slutten av januar (i 2012) 4,5 av 5 stjerner.

Hva er så problemet, lurer du? Jeg gir deg to problemer: 1; boka har en utgivelsesdato 02.04.2013. 2; Michael Grant hadde ikke engang startet med å skrive boka i februar 2012.

 

Likheten med GoodReads og Steam nå, er at det er de hjernedøde idiotene som råder. Disse vil ikke ha spill som utfordrer de mentalt sett.

Lenke til kommentar

Greenlight ville vært et flott tillegg, men burde ikke være en erstatning. Eksempelvis kunne spillutviklerne velge om de ville gå opp til vurdering av Valve, eller direkte på Greenlight. Om de så "feilet" denne vurderingen, kunne de likevel hoppe over til Greenlight.

 

Hovedproblemet med Greenlight, er at det ikke tar høyde for at de fleste gamere er dumme, late, sneversynte og lider av konformitetsyndromer så det ljomer. Med mindre spillet du kommer med har god grafikk, zombier, sex, masse overdreven vold, og/eller et velkjent navn som står bak, så kommer man ingen vei med spillet. Det er nesten bare de mest åpenbare (som f.eks. Black Mesa) prosjektene som slipper til, og får mediadekning.

 

Her er ikke bare brukerne å kritisere. Heller ikke bare Steam. Men også dere, Gamer.no. Og alle andre spillmedier. Det er faktisk en del av spillmedienes ansvar å videreformidle om spill. Dere har allerede et segment her på siden for nylig utgitte nettspill. Hvorfor ikke ha et segment for interessante Greenlight-spill, utplukket av artikkelforfatter selv? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greenlight ville vært et flott tillegg, men burde ikke være en erstatning. Eksempelvis kunne spillutviklerne velge om de ville gå opp til vurdering av Valve, eller direkte på Greenlight. Om de så "feilet" denne vurderingen, kunne de likevel hoppe over til Greenlight.

 

Hovedproblemet med Greenlight, er at det ikke tar høyde for at de fleste gamere er dumme, late, sneversynte og lider av konformitetsyndromer så det ljomer. Med mindre spillet du kommer med har god grafikk, zombier, sex, masse overdreven vold, og/eller et velkjent navn som står bak, så kommer man ingen vei med spillet. Det er nesten bare de mest åpenbare (som f.eks. Black Mesa) prosjektene som slipper til, og får mediadekning.

 

Eg trur dette er cirka der eg er i høve til Greenlight. At du no må vere med på anten spelutviklar-Idol eller berre droppe Steam fullstendig om du ikkje har ein stor utgjevar i ryggen fører med seg ein litt sånn ... Ugrei bismak. Fint med Kickstarter-bølja, men på Kickstarter er det iallefall meir eller mindre jungelens lov som hersker - det er ikkje nokon overordna sentralmakt med vetorett, og du må ikkje "kjempe" utover å donere for å sikre at måla vert oppnådde.

 

Når det gjeld media, så er kanskje RockPaperShotgun sin vekevise spalte "Kickstarter Katchup" eit døme til etterfølging?

 

På den andre sida - takk til artikkelen for å ha tipsa meg om Inquisitor (som eg no kjem til å kjøpe på GoG), det passa bra i desse Project Eternity-tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke ha et segment for interessante Greenlight-spill, utplukket av artikkelforfatter selv? :)

Det er en interessant idé, selv om jeg per nå føler det vil være å danse litt for mye etter Valves fløyte. Selv heller jeg mer mot å følge med på Greenlight, og heller skrive frittstående artikler om spill som virker interessante. Det har jeg for eksempel gjort med Miasmata.

 

Det jeg lurer på er hvorfor det i artikkelen ikke kommer fra at 100% av pengene man betaler for å få love til å komme på Greenlight lista går til Child's Play? Altså at 100% av pengene går til veldedighet.

Det er fordi jeg ikke anser det som relevant for problemstillingen. Selv om det jo er et artig bipoeng at europeiske utviklere må betale mer enn amerikanske, og at pengene går til en organisasjon som i praksis kun er aktiv i Nord-Amerika.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke ha et segment for interessante Greenlight-spill, utplukket av artikkelforfatter selv? :)

Det er en interessant idé, selv om jeg per nå føler det vil være å danse litt for mye etter Valves fløyte.

 

... Litt som det er å danse etter Apples fløyte, når man har et helt segment dedikert kun til iphone/ipad-spill? :)

 

Selv heller jeg mer mot å følge med på Greenlight, og heller skrive frittstående artikler om spill som virker interessante. Det har jeg for eksempel gjort med Miasmata.

 

Ikke et dårlig forslag, det der. Men om man virkelig føler at man burde gjøre noe med problemet (annet enn å bare videreformidle at problemet eksisterer), så tror jeg personlig at mer må til. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
... Litt som det er å danse etter Apples fløyte, når man har et helt segment dedikert kun til iphone/ipad-spill? :)

Det er en viss forskjell på artikler som dekker nye utgivelser til en hel plattform (eller et markedssegment, hvis vi legger Android-artiklene inn under samme serie), og artikler hvor man i praksis går inn for å påvirke hvilke spill som kommer til én enkelt spillbutikk på nettet.

 

For det første mener jeg at ved å starte en slik artikkelserie sentrert rundt Greenlight, ville vi gjøre oss selv til en del av systemet, og det er jeg personlig ikke komfortabel med før systemet har blitt endret til det bedre. For det andre synes jeg det er å gi Steam litt for mye promotering i forhold til de andre distributørene. Da synes jeg det er bedre å heller gi oppmerksomheten til de som har vært kloke nok til å akseptere spillene det er snakk om i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...