Gå til innhold

Hvorfor liker ikke DU politiet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste som hater politet har enten hatt dårlige erfaringer, eller de liker ikke å bli tatt for sine kriminelle handlinger. Hvorfor blir jeg straffet for å bryte barrikader og være med en gjeng som kastet stein på politiet. Jeg kastet ingen stein.

 

Noen hater også politet fordi de sympatiserer med kriminelle.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg misliker med politiet er at de ikke får nok ressurser til å ta de hardbarka kriminelle som det koster penger å ta. Dermed så blir det mest mulig fartskontroller og annen bøtelegging for å feite opp statskassa enda mer. Gi dem mer ressurser sånn at de er godt synlige for mannen i gata, og sånn at de faktisk kan rykke ut umiddelbart når du ringer 112 (ikke 3 timer etterpå). Og sosialistfaenskapet som styrer må innse at politiet er et nødvendig tapsprosjekt, og ikke bare en ekstra inntektskilde slik de liker å tro.

 

Dette.

 

Politiet er fint å ha, men jeg føler at staten styrer de feil. Det er litt for mye fokus på papirarbeid, beltekontroll og annet vissvass som er enkelt å utføre. Ressursene de får utdelt står ikke i stil til arbeidsomfanget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har vell samme erfaring som en del andre her. De som "hate" politiet er ofte folk som på en eller annen måte befinner seg på utsiden og som gjerne har gitt seg selv problemer med politiet. Synes Thomas Giertsen er enorm i blitzsketsjen sin og tar slike folk ganske på kornet.

 

På den annen side hender det de har satsinger som kan virker helt på trynet, men igjen er det jo faktisk politisk styrt.

Lenke til kommentar

Ser de er flere her som hater at politiet får for lite ressurser. Dette er ikke pga politikerne, bevilgninger eller slikt. Dette skyldes at politiet ikke er konkurranseutsatt, og får betalt uavhengig kvaliteten av den ferdige tjenesten de leverer. Dessverre tror de fleste at dårlig politi skyldes dårlige bevilgninger, men samtidig så blir ikke politiet bedre om de faktisk får økte bevilgninger. Slik er det i alle land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som saksbehandler i staten har jeg kun sympati med politiet; de er satt til å håndheve et regelverk som er vedtatt langt over hodet på dem av mennesker uten innsikt i de konkrete utfordringene i deres arbeidshverdag.

 

Ja, jeg synes det er idiotisk at politiet bruker ressurser på hasjrøykere, pokerlag, horekunder og lignende liksom-forbrytere, men problemet er først og fremst lovgivningen og ikke politiet selv. De kan prioritere annerledes men de kan ikke ignorere loven heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg misliker ikke politiet som institusjon, men jeg skal innrømme at det er elementer der jeg ikke liker. Jeg har sett eksempler på kameraderi, regelbrudd, rutinesvikt og forskjellsbehandling mer enn en gang.

Men dette er enkeltelementer og ikke nødvendigvis representativt for politistanden.

Endret av Daskemannen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som saksbehandler i staten har jeg kun sympati med politiet; de er satt til å håndheve et regelverk som er vedtatt langt over hodet på dem av mennesker uten innsikt i de konkrete utfordringene i deres arbeidshverdag.

 

Ja, jeg synes det er idiotisk at politiet bruker ressurser på hasjrøykere, pokerlag, horekunder og lignende liksom-forbrytere, men problemet er først og fremst lovgivningen og ikke politiet selv. De kan prioritere annerledes men de kan ikke ignorere loven heller.

 

Ignorere loven! Er vel akkurat det de gjør i mange tilfeller og derfor får de heller ikke respekt. Når de har kjent gjerningsmann med navn og adresse og likevel henlegger saken så er det å ignorere loven. Og dette skjer daglig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har ingen dårlig erfaring med politi.

 

En fartsbot - en utsettelse av førerkort etter å ha kjørt med passasjer på moped for xx år siden synes jeg nå i ettertid var greit.

 

Men synes - og har en anelse om at politi slipper for lett unna der de burde vært tatt.

 

De slipper glatt unna i forhold der de etterforsker seg selv.

 

Helt ærlig så stoler jeg ikke på Politiet - det gjør jeg heller ikke når det gjelder andre statlige organer etter erfaring.

 

Erfaring viser meg at de tar feil - eventuelt prøver å omgå sine egne regler og retningslinjer.

Dermed er det nødvendig å kunne selv vite hvor en står i saker der offentligheten er i bildet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv fått dårlig inntrykk av politiet grunnet enkelte scener fra serien som gikk på TVNorge for litt tilbake, hvor man ser politiet bryte seg inn i hus, med total mangel på respekt for folks rettigheter. (grunnloven §102)

 

Ellers er jeg irritert på politiet av den grunn at de ikke lenger bare er ute etter å holde samfunnet trygt, de skal også kontrollere hvordan vi lever livene våre. - I min bok er all kriminalitet uten offer (den som ikke skader andre, som gambling og narkotika) legitim, og jeg vil aldri ha respekt for dem som straffer uskyldig "kriminelle".

 

Alt dette sagt, jeg viser respekt for politiet i alle saker hvor jeg anser dem som legitim.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det jeg er bekymret for er at politiet skal få mer og mer utvidete fullmakter, som legger til rette for overvåkning og maktmisbruk. Dette vil bare øke så lenge trygghetsargumentet alltid trumfer frihetsargumentet; det er mange mennesker som er villige til å finne seg i overvåkning fordi de er paranoide. Men dette er ikke politiets feil, som kun bruker de fullmaktene de blir gitt, men demokratiets feil.

Lenke til kommentar

Politiet og dets kontrollorgan bør minnes på fra tid til annen at de eksisterer kun for å håndheve lover, og tjene folket, og ikke for noe annet. De må gjerne tredoble politistyrken i landet for min del, bare de ikke får fullmakter som går utover lovlydige borgere og/eller misbruker den makten de allerede har.

At de slår hardt ned på kriminelle gjør meg heller ingenting, de har tatt et valg, og fortjener ingen sympati.

Lenke til kommentar

At de slår hardt ned på kriminelle gjør meg heller ingenting, de har tatt et valg, og fortjener ingen sympati.

 

At man definerer hva som er kriminelt og ikke, er det som er farlig her.

 

Hvordan er en som spiller poker, en narkoman, eller generell kriminalitet uten offer; "et kriminelt valg som ikke fortjener sympati om man blir tatt"?

Endret av Notelitten
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har to situasjoner som får meg til å mislike politiet.

 

Det skjedde vel for ca 2 årsiden, hvor min mor var ute på byen, så skulle hun treffe 2 av mine brødre (de var vel ca 20 og 23 da) for å dele taxi hjem. Hun traff på en gammel kjenning fra barneskolen (mor er snart 60, så det er virkelig en gammel kjenning). Han spurte om å få bomme en røyk, noe som ikke var et problem. Når hun rotet i vesken for å finne røyken, så tok han fram en kniv og truet henne med denne (ustabil gammel kjenning). Så tok den ene broren min og slo han en gang i ansiktet, så han falt. Og min andre bror skulle ta fra han kniven.

 

Før de visste ordet av det, så hoppet 4 politimenn på de og heiv de i bakken. Duden med kniven stakk av, naturligvis.

 

De prøvde å forklare situasjonen, men ble bedt om å holde kjeft at de så alt som skjedde osv. Så begynte min mor å bli LITT hysterisk, (alkohol og ikke blir hørt), så la faktisk politiet henne ned i bakken, det samme med min brors dame, da de prøvde å forklare hva som skjedde, men de var "hinder for politiets arbeid".

 

Da dette skjedde, så klikka det for den ene broren min, kom seg løs fra politet, og sparka til noen stoler i forbannelse, som resulterte i at det kom 6 politi på han.

 

 

Etter hvert roet alle seg, og mine 2 brødre fikk 9000kr i bot for ordensforstyrrelse, og min mor fikk bortvisning fra sentrum i 12 timer. Dagen etter skulle de anmelde trusselen de fikk fra den gamle bekjente, hadde navn og alt. Men den ble henlagt etter 6mnd pga ingen vitner...

 

 

Var ute å kjørte med 2 kompiser kl 4 en natt, for vi pleier å kjøre innom esso for gode tigerburgere. Da vi skulle kjøre, så ble vi avskåret av en politibil. De var virkelig frekke, "Jaja, er det her banden henger i kveld?" Spør han ene meg, mens han andre sjekker opp info om førerkort og bil. Så svarer spørrende "bande? vi er bare kompiser som skal ha oss natt mat" så får jeg i svar "ikke vær så dum, vi vet hva dere driver med". Så svarte jeg tilbake "jaha? er det ulovlig å spise hamburger?" Da ba han meg bare å rulle opp vinduet til de hadde sjekket alt... de tok 5min etter samtalen, før jeg fikk førerkortet tilbake og fikk kjøre videre.

 

Bad cop/good cop kanskje, men veldig upassende etter min mening.

Endret av Tiugama Kaa
  • Liker 9
Lenke til kommentar

At de slår hardt ned på kriminelle gjør meg heller ingenting, de har tatt et valg, og fortjener ingen sympati.

 

At man definerer hva som er kriminelt og ikke, er det som er farlig her.

 

Hvordan er en som spiller poker, en narkoman, eller generell kriminalitet uten offer; "et kriminelt valg som ikke fortjener sympati om man blir tatt"?

 

Det er sant, det som Spartapus nevner rett over her som Siv Jensen snakka om i VG i går er jeg faktisk helt enig med henne og FrP i. Det er alt for mye som er ulovlig i Norge, og mer virker det å bli hvert år.

 

Og nei, når jeg snakker om kriminelle så tenker jeg så alldeles ikke på den personen som velger å ta seg en joint eller spiller en runde poker, eller et glass vin i parken.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...